Permalänk
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Grattis!
Kan man göra gratis teoriprov på körkortonline?

Tack

Tror man kan göra en runda gratis, men kostade 190kr tror jag för en månads pluggande så är helt klart värt de.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Jag gjorde teoriprovet nio gånger 2007 innan jag klarade det, samt körde upp två gånger, innan jag la ner hela skiten och gav upp.
Så visst vet jag i viss mån hur saker och ting går till, men mycket har man glömt också. Bara att hålla tummarna.

Kör igenom teorin på körskolans datorer. Det brukar ju inte kosta något på det flesta ställen som jag vet. Kör man igenom dessa så får du svar på vad du svarat fel på och var du kan läsa på om det. Sitter du sedan med detta ett par timmar varje vecka så kommer du klara teorin toklätt på nolltid. Jag har själv gjort teoriprovet godkänt på bil 2 gånger och mc 1 gång. Bil blev det 2 gånger då jag kuggade uppkörning 2 gånger och sedan kom lumpen i vägen. Teori har väl aldrig varit min svaga punkt direkt. Fick nog aldrig under 59 poäng på de testen. Då körde jag igenom testen hemma och på körskola.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Nu är jag förvirrad.
I min bok Du&Jag i trafiken står det klart och tydligt: "Om du ska svänga åt höger i en korsning får du inte hindra gående, cyklister och mopedister, som korsar den körbana du svänger in på". På bilden under detta påstående är det inget märke om cykelöverfart eller övergångställe, utan bara väg utan märkte för gående/cyklister.

Endå fick jag fel på denna fråga?
http://korkortonline.se/teoritest/forklaringar/fraga/48/145/

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Nu är jag förvirrad.
I min bok Du&Jag i trafiken står det klart och tydligt: "Om du ska svänga åt höger i en korsning får du inte hindra gående, cyklister och mopedister, som korsar den körbana du svänger in på". På bilden under detta påstående är det inget märke om cykelöverfart eller övergångställe, utan bara väg utan märkte för gående/cyklister.

Endå fick jag fel på denna fråga?
http://korkortonline.se/teoritest/forklaringar/fraga/48/145/

Det är ingen cykelöverfart. Cyklisterna ska gå över vägen på dessa ställen. Hade det varit en cykelled över också så skulle du gett företräde för cyklisten. Här är det enbart överGÅNGStälle.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av jonazz:

Det är ingen cykelöverfart. Cyklisterna ska gå över vägen på dessa ställen. Hade det varit en cykelled över också så skulle du gett företräde för cyklisten. Här är det enbart överGÅNGStälle.

Japp, det hajjade jag. Jag vart mest förvirrad för boken Du&Jag säger inte ett smack om detta, utan att man ALLTID har väjningsplikt mot cyklister/gående vid sväng i korsning.

*Edit*Sjukt bra sida förövrigt, körkortonline.se, man får riktigt bra förklaringar på sina felsvar. Funderar på om jag inte ska punga ut 190:- för ett konto!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Det är ingen cykelöverfart. Cyklisterna ska gå över vägen på dessa ställen. Hade det varit en cykelled över också så skulle du gett företräde för cyklisten. Här är det enbart överGÅNGStälle.

Men du har ju alltid väjningsplikt när du svänger, det har iaf jag lärt mig. Dessutom, bilar är hårda, cyklister är mjuka och dumma.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Men du har ju alltid väjningsplikt när du svänger, det har iaf jag lärt mig. Dessutom, bilar är hårda, cyklister är mjuka och dumma.

Ja att man oftast faktiskt stannar där och faktiskt inte skulle bli kuggad på ett prov för att du stannar om det kommer ncyklist susande. Men här i detta läget så bör det ju inte vara någon cykelbana över huvud taget, vilket då borde vara så att cyklarna ska köra på vägen vilket då medför att cykeln ska stanna bakom dig när du ska svänga.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

(...).

*Edit*Sjukt bra sida förövrigt, körkortonline.se, man får riktigt bra förklaringar på sina felsvar. Funderar på om jag inte ska punga ut 190:- för ett konto!

Det kan nog vara värt att lägga ut småpengar lite här och där (läs: på de saker som ökar chanserna till ett körkort). Blir du t.e.x. lugn av kaffe innan en uppkörning, ja då är det ett klokt val att budgetera för 15 krXantalet körlektioner du ska utföra!:) Att spara in på dessa kostnader är ungefär lika klokt som att köpa en dator för 20 000 kr. men snåla in på agget.:):)

<3:D*STORT*:D<3 LYCKA TILL :<3 i kampen för ditt körkort!:)

Själv ska jag ta ett körkort i Latinamerika. Visst lite billigare (med en - om man utgår ifrån att slutkostnaden för ett körkort landar på 20 000 kr. - sisådär 18 000 kr.:D) men så ska jag ta kortet på spanska med.:PxD

Martiis: jag vidhåller förresten fortfarande att jag inte trollade!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

man får väl hoppa in här o säga att man hade min första uppkörning i tisdags, gick super:) man vart godkännd så nu har man körkort, fan vad skönt det är, uppskrivningen gick smidigt den med på första försöket. 58 av 65p, tog mig två månader att ta kortet då jag hade noll körerfarenhet innan jag började på körskolan, sen drogs tiden ut lite innan man började köra på skolan för man gjorde bort sig lite på handledarpapperna så dom tog lite tid innan dom dök upp:) hela kalaset gick väl på ca 18k, vart lite billigare än vad jag hade räknat med i min budgett så jag är glad:)

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Kul att man hittade hit!
Även jag är på G med b-körkortet men inte fan är jag speciellt sugen egentligen med tanke på vad bensinpriserna ligger på. Vad är det egentligen bra för om man bor i storstad med goda kommunikationer?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kul att man hittade hit!
Även jag är på G med b-körkortet men inte fan är jag speciellt sugen egentligen med tanke på vad bensinpriserna ligger på. Vad är det egentligen bra för om man bor i storstad med goda kommunikationer?

Det underlättar ibland att ha kortet fast du har bra bussar/tåg/cykel osv, samt jobb kräver många gånger körkort idagens läge, tycker inte heller om bensin priset men är glad att jag tog kortet nu tillslut.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Det kan nog vara värt att lägga ut småpengar lite här och där (läs: på de saker som ökar chanserna till ett körkort). Blir du t.e.x. lugn av kaffe innan en uppkörning, ja då är det ett klokt val att budgetera för 15 krXantalet körlektioner du ska utföra!:) Att spara in på dessa kostnader är ungefär lika klokt som att köpa en dator för 20 000 kr. men snåla in på agget.:):)

<3:D*STORT*:D<3 LYCKA TILL :<3 i kampen för ditt körkort!:)

Själv ska jag ta ett körkort i Latinamerika. Visst lite billigare (med en - om man utgår ifrån att slutkostnaden för ett körkort landar på 20 000 kr. - sisådär 18 000 kr.:D) men så ska jag ta kortet på spanska med.:PxD

Martiis: jag vidhåller förresten fortfarande att jag inte trollade!:)

20k för ett körkort i Sverige? Knappast. Du kan ju lätt med lite självdisciplin landa på snarare 10k.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Då jag tog mitt så hamnade jag med en kille som vi i Umeå kallar för "Kugg-Ola" då han nekar hela tiden, sedan så satt hans chef i baksätet för att kontrollera att han gjorde rätt så blev jävligt nervös, kärringstartade det första jag gjorde men resten gick som räls, klarade upp körningen på första försöket och "Kugg-Ola" frågade om jag hade haft körkortet sedan tidigare

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kul att man hittade hit!
Även jag är på G med b-körkortet men inte fan är jag speciellt sugen egentligen med tanke på vad bensinpriserna ligger på. Vad är det egentligen bra för om man bor i storstad med goda kommunikationer?

Även om det till vardags verkar onödigt med körkort så är det ju en investering för resten av livet. Man vet aldrig vad som väntar framöver, men någon gång kommer du säkert ha nytta av det för att t.ex. köra skåpbil när du ska flytta eller liknande. Eller så kanske du får för dig att flytta ut på landet där det inte finns några andra transportmedel Jag gick också i samma tankar som du när jag var 17 och behövde bestämma mig för om jag skulle satsa på allvar eller inte, men jag körde på och har sedan dess fyllt på med både A och C behörigheter. Det är inte något jag ångrar för en sekund!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7X:

20k för ett körkort i Sverige? Knappast. Du kan ju lätt med lite självdisciplin landa på snarare 10k.

vadå knappast..har du tagit körkort elr?.. visst du kan säkert komma undan med 3tusen om du så vill typ..allt beror på hur mycket erfarenhet/snabblärd man är.. jag hade noll erfarenhet av att köra innan så jag tog o körde på körskolan till 100% efter två månader har man körkortet i handen och 18tusen gick åt till det.

det går att komma undan billigare säkert, men vanligaste summorna det i ligger på är mellan 15-20tusen för ett körkort idag.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

vadå knappast..har du tagit körkort elr?.. visst du kan säkert komma undan med 3tusen om du så vill typ..allt beror på hur mycket erfarenhet/snabblärd man är.. jag hade noll erfarenhet av att köra innan så jag tog o körde på körskolan till 100% efter två månader har man körkortet i handen och 18tusen gick åt till det.

det går att komma undan billigare säkert, men vanligaste summorna det i ligger på är mellan 15-20tusen för ett körkort idag.

Låter inte som att det är en medelsumma att lita på, jag frågade faktiskt min körskola detta då jag tog mitt kort vad det normalt landar på då jag betalade det själv, 10 lektioner är det som de flesta kör på och går på strax under 10 lax i stan, samt mina kompisar som tagit snittar på 10-12 lektioner, så upp mot 15-20k för kortet låter inte helt rätt om man tar ett snitt, dock så är det säkert många som pungar ut så mycket.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Alltså det är olika från person till person. Säga att man kan allt efter 10 lektioner är ren lögn. Du blir aldrig fullärd. Själv gick mitt också på runt 20k och jag är idag en säker förare även fast jag inte kör så ofta. För dem flesta landar det på mer än 10k eftersom det alltid finns moment som man kanske inte behärskar lika bra som vissa andra. Det brukar vara runt den summan för 10k = 10 lektioner sedan måste man även räkna med att betala för halka, teori examen och uppkörning vilket inte är gratis. Min känsla säger mer 15k i snitt för den som tar körkort eftersom att man får även räkna med att priserna varje från stad till stad och förare till förare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Alltså det är olika från person till person. Säga att man kan allt efter 10 lektioner är ren lögn. Du blir aldrig fullärd. Själv gick mitt också på runt 20k och jag är idag en säker förare även fast jag inte kör så ofta. För dem flesta landar det på mer än 10k eftersom det alltid finns moment som man kanske inte behärskar lika bra som vissa andra. Det brukar vara runt den summan för 10k = 10 lektioner sedan måste man även räkna med att betala för halka, teori examen och uppkörning vilket inte är gratis. Min känsla säger mer 15k i snitt för den som tar körkort eftersom att man får även räkna med att priserna varje från stad till stad och förare till förare.

Fulllärd blir du aldrig, finns alltid moment man inte kan förbereda sig på som förare.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

vadå knappast..har du tagit körkort elr?.. visst du kan säkert komma undan med 3tusen om du så vill typ..allt beror på hur mycket erfarenhet/snabblärd man är.. jag hade noll erfarenhet av att köra innan så jag tog o körde på körskolan till 100% efter två månader har man körkortet i handen och 18tusen gick åt till det.

det går att komma undan billigare säkert, men vanligaste summorna det i ligger på är mellan 15-20tusen för ett körkort idag.

Jag skulle tro jag hamnade på 13000 (Vilket jag tycker var rätt mycket) och då kuggade jag på en uppkörning. Så de som kommer närmare 20k är nog de som endast kör på körskola och majoriteten har nog möjlighet att köra lite privat.
Där jag körde kostade det 400kr/lektion har jag för mig.

edit hittade detta men vet ej vilket år de är ifrån
"Priset för ett körkort är i snitt 15 000 kronor" och minsta pris om man gör allt själv är 3 500 kronor.

Källa http://korkortonline.se/fakta/

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Satt just och gick igenom vägmärkena i körkortsboken och fastnade på en som jag hoppas någon här kan förklara för mig.

" Förbud mot trafik med motordrivet fordon med tillkopplad släpvagn
Avser inte trafik med påhängsvagn eller enaxlig släpvagn. "

EDIT: hittade även det här märket som det inte stod något om, nr. 247 alltså.
http://qr.ai/i/5trf40awyp3aib7i

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Förbudet gäller alltså mot släpvagnar som har fler än en axel.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Satt just och gick igenom vägmärkena i körkortsboken och fastnade på en som jag hoppas någon här kan förklara för mig.

" Förbud mot trafik med motordrivet fordon med tillkopplad släpvagn
Avser inte trafik med påhängsvagn eller enaxlig släpvagn. "

EDIT: hittade även det här märket som det inte stod något om, nr. 247 alltså.
http://qr.ai/i/5trf40awyp3aib7i

Skickades från m.sweclockers.com

Första gäller alltså tvåaxlat släp.

"Nr 247" betyder "körfältet avstängt" & att inget annat körfält i färdriktningen
kan användas. Används vid vägbyggen & sånt, som alla dom där orangea skyltarna gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Förbudet gäller alltså mot släpvagnar som har fler än en axel.

Skrivet av Hammar:

Första gäller alltså tvåaxlat släp.

"Nr 247" betyder "körfältet avstängt" & att inget annat körfält i färdriktningen
kan användas. Används vid vägbyggen & sånt, som alla dom där orangea skyltarna gör.

Tack, men jag kan inte mycket om hur en bil eller ett släp är uppbyggt och det är just det med axlar osv som jag inte alls förstår mig på. Vad är en axel?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack, men jag kan inte mycket om hur en bil eller ett släp är uppbyggt och det är just det med axlar osv som jag inte alls förstår mig på. Vad är en axel?

En axel är det som går tvärs under fordonet som däcken sitter på.

Notsureiftrolling.jpg

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

En axel är det som går tvärs under fordonet som däcken sitter på.

Notsureiftrolling.jpg

Nej inget trollande alls, har som sagt nada koll på bilar struktur/delar då fokus för mitt intresse inte ligger där utan på att köra dem. Men nu vet jag vad det är

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är tillåtet att fråga och mod får ta bort inlägget i det fallet.

Jag har tid för teoriprov den 7/9 samt uppkörning den 10/9 i Sollentuna, om det är någon som har ett något senare datum är det bara att PM'a så kan vi byta.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Haha minns när du gjorde denna tråden back in the days pull. Sket du i körkortet denna gången med eller? Update ffs.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

2005.11.22 tog jag kortet, 28år gammal, födelsedag och allt.
Första snön föll och jag började ratta min egna bil 3 veckor senare, bara för att smälta glädjen.
Fint att köra en Dodge RAM B250 med mud+sand hjul i 20cm snö, inga olyckor som tur var.

Tog intensiv kurs på 2v och klarade allt utan problem, övningkörde när jag var 18 i någon vecka men inget privat när jag tog kortet.
Fick beröm för att jag förhindra 2 olyckor som merca förare var nära att orsaka.
Är absolut inte världsbäst, men klarat utan skador trotts besök i diken med en quattro.. Sämsta däcken ska inte sitta bak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Sorry, åtgärdat nu

Vår bil blev förövrigt trängd när en lastbil skulle byta fil på motorvägen. Den tryckte bakändan utåt vilket resulterade att vi gled med sidan framåt framför lastbilen, INTE KUL. Hela högersidan på V70n blev skadad och tur att det var en ny bil.

Hände detta precis utanför Gårda?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Hände detta precis utanför Gårda?

Nej, Munkebäck typ, precis innan 70 skylten.