Hur mycket är du villig att betala för ett grafiskt tryck i begränsad upplaga ?

Permalänk
Medlem

Hur mycket är du villig att betala för ett grafiskt tryck i begränsad upplaga ?

Jag sitter ju och jobbar på att försöka få en webbshop klart hemma här. Så långt är allt frid och fröjd. Men jag tänkte ta och höra efter med er hur mycket ni är, eller hur mycket ni skulle kunna tänka er att betala för ett grafisk tryck som bara finns i ett begränsad upplaga. I det här fallet 10 stycken i A3 format. Se ex bild ovan.

Orsaken till att jag frågar, det är bara det att jag tycker det är skitsvårt att veta hur eller vad man ska ta för det jobb man gör. För jag har lite folk som är intresserad av att köpa det jag gör. Men har alltid sagt att jag inte vet hur mycket man ska ta för trycken, helt enkelt.

Jag har ställt en snarlik fråga här på Sweclockers förrut. Och har då fått en del varierande svar allt från att ta så mycket som möjligt till att försöka räkna ut hur långtid det har tagit för mig att göra teckningen i tid och därefter sätta en pris summa. Något som inte underlättar det hela för mig, det kan jag säga.

Så har ni tid ett par minutrar över och säga vad ni skulle ev kunna tänka er att betala för ett A3 tryck, som finns i begränsad upplaga så skulle det underlätta mina beslut till att sätta ett mer acceptabelt pris på det man gör.

Så jag får tacka och bocka så hemskt mycket i förhand, och att ni tog er tid.

Med vänliga hälsningar
Jörgen Lindström - Alla har vi våra hjärnspöken.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Beror ju väldiga på hur pass känd man är också vilket då också är = mer efterfrågan hos folk att köpa, så egentligen rätt svår fråga, men även jag har sett dina alster tidigare

Spontant säger jag 300:- men är efterfrågan och intresset bra, gå upp lite, och tvärtom

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Beror ju väldiga på hur pass känd man är också vilket då också är = mer efterfrågan hos folk att köpa, så egentligen rätt svår fråga, men även jag har sett dina alster tidigare

Spontant säger jag 300:- men är efterfrågan och intresset bra, gå upp lite, och tvärtom

Jo, jag vet att det kan vara en svår fråga att svara på. Men jag tänkte väl bara så att man kunde få en liten hum om hur man tänker kring det hela.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att ca 3000 / m^2 är en okej jämn siffra... så då skulle A3-priset vara 375:-
MEN, vad blir det för form av tryck(teknik)? På vilket material? Med vilken ram? Vilken åldersbeständighet på färgen etc. Signerad, med löpande nummer xx/10? Hur kan du garantera att det verkligen blir en begränsad upplaga för kunderna, inte ens att du drar ut en till dig själv för att det skulle vara bra, eller om någon kommer och säger "jag såg den där bilden och tyckte den var grym, ser att den tagit slut men om du får 10000:- kan du trycka en åt mig, plzzz"

Lycka till btw.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ggustavsson:

Beror ju väldiga på hur pass känd man är också vilket då också är = mer efterfrågan hos folk att köpa, så egentligen rätt svår fråga, men även jag har sett dina alster tidigare

Spontant säger jag 300:- men är efterfrågan och intresset bra, gå upp lite, och tvärtom

Grundkänsla är runt 300kr för ett begränsat tryck med något som man tycker ser kul ut men som ännu inte är hajpat.

Man får jämföra med inramade planscher, tavlor på IKEA och liknande hur mycket ett format kan vara intressant att betala för. 300 är ganska lagom för att spontanköpa konst som (inte ännu i alla fall) har något reellt samlarvärde. Och just konst är något som känslor styr om man är intresserad eller ej.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av mounte:

Jag kan tycka att ca 3000 / m^2 är en okej jämn siffra... så då skulle A3-priset vara 375:-
MEN, vad blir det för form av tryck(teknik)? På vilket material? Med vilken ram? Vilken åldersbeständighet på färgen etc. Signerad, med löpande nummer xx/10? Hur kan du garantera att det verkligen blir en begränsad upplaga för kunderna, inte ens att du drar ut en till dig själv för att det skulle vara bra, eller om någon kommer och säger "jag såg den där bilden och tyckte den var grym, ser att den tagit slut men om du får 10000:- kan du trycka en åt mig, plzzz"

Lycka till btw.

vad blir det för form av tryck(teknik)? På vilket material?
Som det ser ut i dagsläget så blir det frågan om fyrfärgstryck. Och jag har inte bestämt mig än vad det blir för tjocklek på papperet. Det lär jag fråga tryckeriet om. Så det ska vara osagt, i dagsläget.

Med vilken ram?
Vad menar du då ?

Vilken åldersbeständighet på färgen etc
Det vet jag inte. Det lär jag höra efter med tryckeriet om.

Signerad, med löpande nummer xx/10?
Varje tryck bli signerat, med nummer 1/10 om det är första trycket så att säga. Osv.

Hur kan du garantera att det verkligen blir en begränsad upplaga för kunderna, inte ens att du drar ut en till dig själv för att det skulle vara bra, eller om någon kommer och säger "jag såg den där bilden och tyckte den var grym, ser att den tagit slut men om du får 10000:- kan du trycka en åt mig, plzzz"
Jag har sagt så här att jag kommer att trycka upp tio exemplar av vissa teckningar. Och när dom tio exemplaren är sålda, så kommer jag att arkivera orginalet för min egen skull. Och den kommer inte att tryckas upp igen. Utan jag har vissa mål där jag inte vill att vissa teckningar ska bli en massupplaga. Även om det bara är frågan om 10 exemplar i det här exemplet.

Jag vill gärna inte att det ska bli IKEA över det hela.

Lycka till btw
Tack. Det blir nog bra. Förhoppningsvis.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut du kan ta 300-500 kr. Det beror också vem du säljer till, du kan ju rama in bilderna och sälja som tavlor till företag och stuff.

Men framför allt tycker jag att du ska fundera över fler versioner av tryck. Till exempel skulle denna bild, och många andra av dina bilder passa perfekt som t-shirttryck eller på en soffkudde.

Min syster håller på med just sånt tryck och är precis som du i full gång med att få upp en webshop. (http://eremitatwork.blogspot.com/). Hon trycker själv på tyget (exakt hur hon gör vet jag inte), men säljer exempelvis kudden som finns på bloggen för 500 kr om jag inte missminner mig.

Du kanske ska också ska fundera på att lära dig trycka på tyg? Tror inte det är så fasligt svårt eller dyrt, men värdet på dina produkter stiger ju avsevärt när användingsområdena för produkterna ökar.

Det finns en hemsida som heter http://www.signerat.se där vem som helst kan anmäla sig och sälja sina egna produkter, ofta just tryck och liknande.
De tar dock en avgift på varje såld produkt och har en del förhållningsregler, men de har ju en kundkrets och kan säkert vara väldigt bra när man vill bygga upp en egen kundkrets.
Om inte annat kanske det kan hjälpa dig att se var andra lägger sig prismässigt.

Permalänk
Medlem

lite OT men jag gillar dina målnignar
Sett dem i diverse trådar du skapat här, lycka till!

Spontant skulle jag tycka 250kr för ett A3 tryck, men iom att de e begränsad upplaga tycker jag över 500 känns vettigare. Men de handlar ju helt klart om efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Du skulle även kunna köra en affärsmodell likt Bandcamp; låt köparen bestämma priset. Sätt en lägstanivå lika med eller strax över produktionskostnad och frakt, och låt köparen betala mer om den så önskar.

Permalänk

Jag hade väldigt svårt att bestämma mig men till slut röstade jag för 500kr. Skulle jag själv ge 500kr? Nej, det anser jag mig inte ha råd till. Men jag tycker att det är en rimlig summa.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Jag tycker absolut du kan ta 300-500 kr. Det beror också vem du säljer till, du kan ju rama in bilderna och sälja som tavlor till företag och stuff..

Jag hade ju tänkt från början, att sälja mina teckningar inglasade och klart från början. Men efter att ha pratat med lite folk, och sen själv kommit fram till att det inte är så där jätte lätt projekt att skicka glasramar med posten så gav jag helt enkelt upp den tanken. Men är det sen möjligt att komma över och köpa det man vill ha hemma här på plats, ja..då blir det ju en annan femma.

Tack för länken till Signerat.se. Ska se om det kan vara något.

Skrivet av emahex:

lite OT men jag gillar dina målnignar
Sett dem i diverse trådar du skapat här, lycka till!.

Tack så mycket. Alltid roligt med folk som uppskattar och gillar det man gör.

Skrivet av You:

Du skulle även kunna köra en affärsmodell likt Bandcamp; låt köparen bestämma priset. Sätt en lägstanivå lika med eller strax över produktionskostnad och frakt, och låt köparen betala mer om den så önskar.

Den tanken finns, att besökaren själv ska få sätta pris på det man vill köpa. Men har väl inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. Eller hur det ska fungera i praktiken. Jag är lite utav en person som inte gillar det här när det blir för komplicerat. Jag vill ha det så enkelt för mig som möjligt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Sälj inte för billigt. Lägg ej heller in vad det kostat för dig (förutom att du givetvis måste gå plus), det har ju inget med vad du ska ta för pris tycker jag. Allt det hänger på är vad folk är villiga betala / du är villig att sälja för.

300-400 kanske är rimligt till att börja med? 500 tar dom för dom billigare på den här sidan (slumpmässig google): http://www.nordicarthouse.com/sv/grp/art-prints.html
Tycker inte du ska jämföra med IKEA, det som finns där är visserligen ofta bra, men väldigt massproducerat och billigt, det är ju hela deras affärsidé Det du konkurrerar med/har att erbjuda är något unikt för den som inte vill köpa samma tavla som en miljon andra ikea-kunder.

Permalänk
Avstängd

Inte mindre än 1200kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Inte mindre än 1200kr!

Då kan jag inte låta bli att fråga vad du grundar det på, och varför just 1200 ?
Inte för att jag vill vara otacksam på något sätt, tvärtom. Utan jag tänkte väl mest bara på vad du fick just beloppet 1200 från bara. Eller var det bara något taget ur luften ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd

En genomgående trend för i stort sett alla jag har träffat som håller på med något kreativt är att de är usla på att ta betalt för sitt arbete.

Ett tryck i a3 som är massproducerad går på 3-500. Du säljer ett konstverk i begränsad upplaga. Så 1000-1500 är rimligt. Då jag inte tycker att du ska skänka bort ditt arbete så tycker jag inte att du ska gå lägre än 1200kr.

Som konstnär är du ett varumärke. Är du ett billigt skitmärke eller ett kvalitetsmärke?

Jag tror dessutom att du mycket väl kan ha lättare för att sälja tio stycken för 1200kr än 10 för trehundra. 300 är billigt och alltså inte så bra konst medan en tavla som någon tycker är värd 1200 måste vara bättre. Man får vad man betalar för. Konst är ju också en investering som kan stiga i pris. Men om inte ens konstnären tycker att det är värt något så kommer det ju aldrig bli något av den karriären. För att göra dig ett namn så måste du in på gallerier. För att du ska få hänga där så måste den som äger galleriet se en lönsamhet någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

En genomgående trend för i stort sett alla jag har träffat som håller på med något kreativt är att de är usla på att ta betalt för sitt arbete.

Ett tryck i a3 som är massproducerad går på 3-500. Du säljer ett konstverk i begränsad upplaga. Så 1000-1500 är rimligt. Då jag inte tycker att du ska skänka bort ditt arbete så tycker jag inte att du ska gå lägre än 1200kr.

Som konstnär är du ett varumärke. Är du ett billigt skitmärke eller ett kvalitetsmärke?

Jag tror dessutom att du mycket väl kan ha lättare för att sälja tio stycken för 1200kr än 10 för trehundra. 300 är billigt och alltså inte så bra konst medan en tavla som någon tycker är värd 1200 måste vara bättre. Man får vad man betalar för. Konst är ju också en investering som kan stiga i pris. Men om inte ens konstnären tycker att det är värt något så kommer det ju aldrig bli något av den karriären. För att göra dig ett namn så måste du in på gallerier. För att du ska få hänga där så måste den som äger galleriet se en lönsamhet någonstans.

Du har ju en klar poäng i vad du säger. Felet är väl bara att man inte tror på sig själv, att det finns folk som är villig att lägga ut 1200 kr på det man gör. Så det är nog där själva problematiken ligger.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Liv&helvete:

Du har ju en klar poäng i vad du säger. Felet är väl bara att man inte tror på sig själv, att det finns folk som är villig att lägga ut 1200 kr på det man gör. Så det är nog där själva problematiken ligger.

Att försörja sig på sitt skapande kan vara svårt. Men om man inte har en agent eller liknande som omsätter sakerna till pengarna så är skapandet bara halva jobbet. Den andra halvan är säljandet. Du behöver en showreel eller portfolio och lära dig att hora lite. Prissättning är en hel vetenskap. En sak som är smart är att prissätta saker som du inte avser att sälja för att få andra saker att framstå som mer attraktiva.
Om du på samma ställe som du försöker sälja de här trycken för 1200kr, säljer två andra tryck för 8500 så kommer du nog inte sälja de för 8500, men de för 1200 ser plötsligt ut som om de är ganska prisvärda.
Den här modellen används på allt från restaurangmenyer till försäljning av kylskåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Att försörja sig på sitt skapande kan vara svårt. Men om man inte har en agent eller liknande som omsätter sakerna till pengarna så är skapandet bara halva jobbet. Den andra halvan är säljandet. Du behöver en showreel eller portfolio och lära dig att hora lite. Prissättning är en hel vetenskap. En sak som är smart är att prissätta saker som du inte avser att sälja för att få andra saker att framstå som mer attraktiva.
Om du på samma ställe som du försöker sälja de här trycken för 1200kr, säljer två andra tryck för 8500 så kommer du nog inte sälja de för 8500, men de för 1200 ser plötsligt ut som om de är ganska prisvärda.
Den här modellen används på allt från restaurangmenyer till försäljning av kylskåp.

Från att alltid ha gjort något som hobby, till att man sen får höra att det man gör att det är folk som är intresserad att köpa det. Det kan vara ett rätt så stort steg. Hur litet det än må vara.

Prissättning är en hel vetenskap.
Jo, det ska gudarna veta.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Spontant så säger jag 200-300

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för att ni tog er tid för det här. Vet väl kanske inte om man blev så mycket klokare av det hela, men jag är väl på väg åt rätt håll känns det som. Röstningen är öppen till den 28 Mars för dom som inte har att lagt en röst på vad man skulle kunna tänka sig att betala för ett signerad grafiskt tryck i begränsad upplaga.

Så ytterligare ett stort tack för att hjälp.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10