Permalänk
Avstängd

PS Vita - Nintendo 3DS.

Tja.

Har funderat på att skaffa en portabel spelkonsol, då jag åker buss och tåg väldigt mycket till och från jobbet och inte har ett skit att göra under de 30-40 min, som resan tar.

Är det någon som har en 3DS och kan säga något om den?
Och är det någon som provat PS Vita?

Jag vet att releasen för Vita är imorrn. Hade chansen att testa den på Game men det var ju en sådan sjukt lång kö!
Så det är därför jag undrar vilken ni tycker är bäst, och varför?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

PSV för FPS och bra grafik. 3DS för Mario, Zelda och Pokemon.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk

FPS och bra grafik får man på stationära konsoler. Nintendo 3ds är äkta och unik spelglädje. Jag köpte nintendo 3ds för ett par dagar sedan och är svinnöjd.
Det förutsätter dock att man gillar Mario, Zelda etc. vilket jag gör, så valet var enkelt.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt handlar det om spelsmak. Det är frågan du bör ställa dig. Själv äger jag en 3DS, och lär införskaffa en Vita när den gått ner i pris.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex Del Piero:

FPS och bra grafik får man på stationära konsoler. Nintendo 3ds är äkta och unik spelglädje. Jag köpte nintendo 3ds för ett par dagar sedan och är svinnöjd.
Det förutsätter dock att man gillar Mario, Zelda etc. vilket jag gör, så valet var enkelt.

Haha så bra argument. Ungefär som spelglädje får man på stationär konsol. Allt beror på tycke och smak.

Jag är grymt sugen på både PS Vita och Nintendo 3ds. Zelda oot och 3d skärm gör att jag är sugen på Nintendo 3ds. PS Vita är jag såklart sugen på pga större skärm, bättre kontroller, snyggare grafik. Men än så länge inget lockande spel, och samtidigt är jag tveksam till att det kommer något spel som jag tycker är bra.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av igelkotte;12000466[B:

]Haha så bra argument.[/B] Ungefär som spelglädje får man på stationär konsol. Allt beror på tycke och smak.

Jag är grymt sugen på både PS Vita och Nintendo 3ds. Zelda oot och 3d skärm gör att jag är sugen på Nintendo 3ds. PS Vita är jag såklart sugen på pga större skärm, bättre kontroller, snyggare grafik. Men än så länge inget lockande spel, och samtidigt är jag tveksam till att det kommer något spel som jag tycker är bra.

Eller hur. Det är faktiskt så att FPS på en sån liten skärm inte alls är särskilt kul, jämfört med en stor TV eller skärm. Spelsmaken avgör i slutändan. Zelda, Mario etc. > Uncharted

Permalänk

PSV känns helt riktad åt PS3 ägare/fanboys, närliggande grafik och spel som funkar tillsammans med stationär konsolversioner.

3DS verkar vara en mer självständig plattform.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag har inga nuvarande planer på att skaffa vare sig 3DS eller Vita (möjligen någon gång i framtiden), men om jag skulle göra det så skulle det bli en PS Vita, och det beror mestadels på spelutbudet (finns en del kommande spel som verkar intressanta).

Jag spelar inte så värst mycket FPS dock, och när jag väl gör det så är det på PC, så FPS spelen till Vita intresserar mig inte speciellt, men det finns ju mycket annat än FPS till Vita, precis som det finns mycket annat än Mario spel till 3DS.

Hursomhelst, man bör nog mestadels gå efter spelutbudet när man gör sitt val, men så klart även tänka på andra saker som pris, funktioner, osv.

Permalänk

Så länge det senaste Monster Hunter går att spela på den så är man nöjd

Visa signatur

"Then you have to be able to roll a D6 to kill the guard with a single shot". *rolls 2* "You slip on a pile of cat guts and you lose 5 hit points and you are stunned for two rounds". "Cat guts"

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart satsat på en PS Vita, tycker den håller sig till ämnet, man ska spela på den.

Nintendo ska alltid baka in massa lullull som 3d kamera och konstiga moment i varje spel där man måste anvnda touchskärmen bara för att den finns där. Nu låter jag kanske vinklad, men var en trogen nintendo fanboy som liten och har väll kännt mig förråd sen wii kom

Dock vet ja inte riktigt va man ska me en portabel spelkonsoll till, har båda snes, nes, n64 och psx på min surfplatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Jag skulle helt klart satsat på en PS Vita, tycker den håller sig till ämnet, man ska spela på den.

Nintendo ska alltid baka in massa lullull som 3d kamera och konstiga moment i varje spel där man måste anvnda touchskärmen bara för att den finns där. Nu låter jag kanske vinklad, men var en trogen nintendo fanboy som liten och har väll kännt mig förråd sen wii kom

Dock vet ja inte riktigt va man ska me en portabel spelkonsoll till, har båda snes, nes, n64 och psx på min surfplatta

det du tar upp finns på vita och används i de flesta spel som finns ute nu, bara för att det finns saker, kameror och touch skärmar.. 2 st.

Permalänk
Medlem

Skaffade en Nintendo ds XL för ett bra tag sen och är jätte nöjd med den.
Har fina pocket strategi spel och lite annat smått o gott till den.
Advance wars är en av dem bästa spel serierna jag spelat kul och en trevlig story.
Mario kart är alltid kul och även Super Mario. ;p
Sen som någon tidigare nämnde Pokemon.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 920, 12GB ram, GTX 680 CUII, Intel X25-M G2 system drive, 9TB lagring, P193 chassi, Asus P6T6 WS Revolution
Laptop: Asus G70s, Intel core 2 T9500, 4GB ram, 320gb x2 HDD.
Filserver: AMD E-350, ASUS E35M1-I DELUXE, 2GB crucial ram, Corsair F60A, 8TB lagring, Fractal Design Array R2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IndieFanMannen:

Så länge det senaste Monster Hunter går att spela på den så är man nöjd

Jo det är ju alltid ett plus, det var en utav anledningarna till att jag skaffade PSP. Har vid det här laget lagt ner över 500 timmar på Monster Hunter Freedom Unite, det var iaf ett spel som klart var värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Skaffade en 3ds för ett tag sedan, mest för priset och för att jag gillar resident evil och för att jag aldrig spelat Zelda innan. Får ont i huvudet av 3d'n efter ett tag, fast fungerar fint utan med.
Skulle säga att gå på den som har spelen du mest vill spela, eller om priset är lockande på 3ds'n.^^

Permalänk

går i tankarna mellan vita och 3ds, har ds och det är den bästa konsollen jag haft sedan den gamla nes:en på -80 talet. Mest beroende på att jag är jrpg-nörd, alla återsläpp av dragon quest spelen och alla andra jrpg-titlar som kommit till ds:en har varit perfekt.

Känns dock inte som om 3ds:en kommer haka på samma som tidigare, men inte riktigt vita:n heller. Vilken konsoll borde en jrpg/strategi-finurlare satsa på?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

PlayStation Vita är på tok för dyr och saknar ett spelutbud värt att nämna. Således typiskt lanseringsproblem. Fast med det sagt var ju PSP:n inget speciellt bra system och Sony fortsätter lite för hårt på samma bana.

Minns också att PlayStation Vita använder ett eget, perverst överprissatt, typ av minneskort som kostar runt 250% mer än respektabelt snabba Micro SD-minnen. Vilket ökar priset på systemet helt i onödan och borde ge en bitter avsmak för Sony i största allmänhet.

Jag skulle rekommendera Nintendo DS XL. Speciellt kombinerat med ett flashkort så kan du spela emulatorer, köra hemmagjorda program och allt annat ballt - och kommer undan rätt billigt.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit PS Vita. Du kan titta på film och göra allmänt mycket mer med den. Det känns som att Nintendo DS är för dem som gillar Nintendo spel helt enkelt inte mycket mer... Sen är den ju en tusing billigare, sen om det spelar någon roll är upp till dig.

Skärmen är snuskigt bra, OLED är verkligen underbart På PS Vita såklart.

Permalänk

Båda är bra. Jag skulle inte välja bort någon av dessa skönheter. Men fick jag välja och om vi ska se till föregående generation så skulle jag välja 3DS framför Vita alla gånger.

Utbudet suger totalt till PSP medan DS har ett helt ok utbud. Men vi får hoppas att Vita lyckas bättre för annars har jag återigen kastat pengarna i skön

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem

Nu efter månader och månader som ägare till en 3ds (köpte vid release) måste jag säga att det finns en stor nackdel med den. Och det är att inga spel tillverkas för den. Så det funkar lika bra med en DS Lite som kostar hälften.

Lite fundersam på PS Vitas batteritid, någon som vet? 3ds klarar runt 5timmar.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Äger både 3DS och PS Vita, och föredrar helt klart Vita, tycker det är ett trevligt sätt de har integrerat sina två touch pads till spelen, och skärmen känns till skillnad från 3DS touchskärm inte helt överflödig, då den märker av att man rör den utan att behöva smälla till den med näven ( alternativt använda pinnen man får med 3DS).

Spelen är nog mer varierade på Vita, men gillar man Mario och Zelda (som jag gör) så gör det ju inget att utbudet är rätt enformigt hos 3DS.

Batteritiden på Vita är ungefär den samma som 3DS när 3D är på, dvs ~3-4h

Något jag har tänkt på är att Vita verkar ha fler spel samma dag som release än 3DS har samlat på sig än? Har väntat och väntat på nya spel till 3DSen, och allt som kommit är ett Resident Evil, och kan ärligt talat inte tänka mig att spela det med bara en "analog stick".

Om du inte ÄLSKAR Mario och Zelda så tycker jag att du helt klart ska skaffa ett PSV

Bara spelen Dungeon Hunter och Touch My Katamari fick mig att känna att Vita var väl värd sina pengar, även om Super Mario 3D Land också är sjukt roligt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hur är det med film på 3ds?

Hittar bara lite halvdan info, är det möjligt med videor som inte är längre än 10min?

Permalänk
Medlem

Jag äger själv en 3DS och är inne på att införskaffa mig ett Vita när priset väl sjunker till humana nivåer.
I dagsläget skulle jag personligen säga att 3DS är bättre enbart för spelutbudet, visst det må finnas få bra originella 3DS spel men möjligheten att spela gamla goda DS spel gör det till en självklar vinnare för mig (fast då kan man ju faktiskt köpa ett vanligt DS också om man inte kommer sakna 3d spelen som finns/kommer).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av Racka:

Hur är det med film på 3ds?

Hittar bara lite halvdan info, är det möjligt med videor som inte är längre än 10min?

Ingen aning, har aldrig haft någon större intresse av all glo på film på den, upplösningen är ju inget att hurra för direkt. Är nog rätt opraktiskt att se på film på, känns som hela batteriet kommer försvinna rätt snabbt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Något jag har tänkt på är att Vita verkar ha fler spel samma dag som release än 3DS har samlat på sig än? Har väntat och väntat på nya spel till 3DSen, och allt som kommit är ett Resident Evil, och kan ärligt talat inte tänka mig att spela det med bara en "analog stick".

3DS har fler spel ute än Vita.

Citat:

Om du inte ÄLSKAR Mario och Zelda så tycker jag att du helt klart ska skaffa ett PSV

PlayStation Vita dras ju med samma problem, gillar du inte PlayStation 3-utbudet så gillar du inte PlayStation Vita-utbudet som det kommer utveckla sig. Likt hur PSP bara var ett system med PlayStation 2-konverteringar med taskig bilduppdatering.

Permalänk
Medlem

Jag har ett vita och jag kan rekommendera det varmt. Bra upplösning, fin oled-skärm, sköna kontroller, stabilt byggt, den känns väldig solid i handen. Rätt rolig line up redan nu, sitter och lirar igenom rayman: origins innan jag drar igång med uncharted, army corps of hell och touch my katamari. Utöver dom så köpte jag super stardust delta för vita på psn, och 2 gamla klassiska psptitlar, shin megami tensei: persona och half minute hero från psns psp super sale. Tror det blir lite fler gamla sköna psp-spel, vitan har stöd för det mesta. Man kan även lira gamla monster hunter freedom unite på vita, så länge man tankar det via ps3 och trådar över den till vitat, för av någon anledning kan man inte köpa MH på psn vita.

Sen tycker jag personligen att sony har en jävligt tight framtida line up med titlar som jag är helt 100 på kommer släppas, t.ex god of war, monster hunter, twisted metal, prinny, patapon och loco roco, kommande persona-spel, final fantasy-liren, little big planet, dynasty warriors, och säkert många fler jag inte kommer på så här på rak arm.

Jag har alltid varit lite av en sony-profet, men med vitan kan jag helt opartiskt säga att det är ren jävla spelglädje.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

3DS har fler spel ute än Vita.

PlayStation Vita dras ju med samma problem, gillar du inte PlayStation 3-utbudet så gillar du inte PlayStation Vita-utbudet som det kommer utveckla sig. Likt hur PSP bara var ett system med PlayStation 2-konverteringar med taskig bilduppdatering.

Att Vita har fler spel var ju en viss överdrift, då det inte ens varit ute i en vecka så är det självklart att 3DS har fler spel, men bara de spel som släpptes i samband med release har känts starkare än de flesta 3DS har. De ända 3DS spelen jag kan känna var värda att köpa var Super Mario 3D Land, Ocarina of Time, även om det är lite tråkigt att köpa spel man redan spelat flera gånger, bara till en ny plattform, och Mario Kart 7.

Även om de spelen var kul så finns inte så mycket att ha om Mario inte passar en, det jag menade med bredare sortiment till Vita är då bredare urval av faktiskt bra spel i olika genres t.ex Racing, RPG, Plattform, äventyr, fighting, och allt detta finns på release.

Om man tycker spelen är bra är ju självklart en smaksak, men jag blev i alla fall glatt överraskad över hur hög kvalité spelen höll, speciellt med tanke på att de första spelen som släpps brukar vara riktigt sunkiga.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Zaptoit:

Jag har ett vita och jag kan rekommendera det varmt. Bra upplösning, fin oled-skärm, sköna kontroller, stabilt byggt, den känns väldig solid i handen. Rätt rolig line up redan nu, sitter och lirar igenom rayman: origins innan jag drar igång med uncharted, army corps of hell och touch my katamari. Utöver dom så köpte jag super stardust delta för vita på psn, och 2 gamla klassiska psptitlar, shin megami tensei: persona och half minute hero från psns psp super sale. Tror det blir lite fler gamla sköna psp-spel, vitan har stöd för det mesta. Man kan även lira gamla monster hunter freedom unite på vita, så länge man tankar det via ps3 och trådar över den till vitat, för av någon anledning kan man inte köpa MH på psn vita.

Sen tycker jag personligen att sony har en jävligt tight framtida line up med titlar som jag är helt 100 på kommer släppas, t.ex god of war, monster hunter, twisted metal, prinny, patapon och loco roco, kommande persona-spel, final fantasy-liren, little big planet, dynasty warriors, och säkert många fler jag inte kommer på så här på rak arm.

Jag har alltid varit lite av en sony-profet, men med vitan kan jag helt opartiskt säga att det är ren jävla spelglädje.

Åh, fatta va härligt att ha God of War i fickan :3

Och Little Big Planet såklart

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

För att ta upp helt andra förslag. Det finns även Gizmondo (den heter så va?) som man laddar in flash spel i.
Jag kan ha helt upp åt väggarna fel då jag inte är så insatt i det. Men min sambos bror hade en och det såg rätt vettigt ut. Prisvärt iaf, då man hämtar spelen på nätet vad jag förstod det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Åh, fatta va härligt att ha God of War i fickan :3

Och Little Big Planet såklart

Jag funderar nästan på att köpa chains of olympus och ghost of sparta, dom gamla psp gow-titlarna, till vitat via PSN bara för att jag vill ha dom portabla c: och LPB:Vita släpps väl Q2 eller Q3, hoppas jag! Den har annonserats men inget definitivt datum

Permalänk
Medlem

Enligt en polare så kommer Vitan få universalt stöd för remote play(?) i alla spel istället för dom få spel med redan integrerat stöd av spelutvecklarna - Så Vita streamat till PS3 vidare på en större skärm/TV än den lilla.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch