Amatör behöver hjälp: ny förstärkare/reciever

Permalänk

Amatör behöver hjälp: ny förstärkare/reciever

Hej!

Behöver hjälp med ljud/bild-situationen... är nybörjare på området!

Har 2st separata högtalarpar: 1 par Pro Audio Black Diamond 4 ohm & 1 par mindre 8ohm. Den gamla receivern tackade för sig när jag skruvade upp volymen en längre period på 4-ohmarna. Anyways, har inget flashigt 28.3-system... för surroundljud osv osv. utan ett högtalarpar framför TV:n räcker!

Jag vill kunna använda båda dessa högtalarpar samtidigt med olika ljudkällor - behöver jag alltså Powered Zone 2-funktion på receivern?
Om jag inte vill behöva köpa en till förstärkare för att driva högtalarparet som går via Zone 2, eller?

Om det stämmer har jag hittat denna: Onkyo TX-NR579. http://www.se.onkyo.com/en/products/tx-nr579-35379.html
Där står det Speaker Impedance 6-16 ohm. Betyder det att mina Pro Audio 4ohm inte går att driva ordentligt?? För på 4 ohm står det att den pallar 160W - borde väl räcka? Vad är viktigast att gå efter?

Om jag kopplar Pro Audio-högtalarna (4ohm) till FRONT och de andra (8ohm) till Zone 2 borde den väl inte bli överbelastad även om jag vrider upp båda lite? Räknas de båda paren som parallel-kopplade om jag kör ena paret på FRONT och andra på Zone-2?? Om man parallel-kopplar dessa högtalare sänks ju impedansen på samma sätt som motstånd till R =(1/4)+(1/8) = 2.7 ohm = NO GOOD?

Till Zone-2 används väl de 6:e och 7:e surroundhögtalarkanalena?? Har dessa samma uteffekt som fronthögtalarkanalerna?? Så om jag skulle spela 4 ohm-högtalarna i det andra rummet med hjälp Zone 2-funktionen (alltså "vänder" på det hela jämfört med stycket ovan) så är det inget problem med belastning etc? Klarar receivern fortfarande 160W på 4ohm-högtalarna?

Är mina frågor tydliga...?

Vill verkligen vara säker på att det här blir bra för jag är den i familjen som fattar mest och jag fattar inte mycket av det här...

Hoppas på svar!

Jag fattade så lite att jag inte ens kunde formulera min fråga ordentligt!
Permalänk
Permalänk

Ändrade min fråga eftersom jag ställde den fel, men tack vare ditt tips på 509:an hittade jag 579:an som verkar passa mina behov. 2900 pix, som hittat

Vet inte du har bra koll på området men läs gärna igenom min första post igen - den är redigerad! Svar på frågorna om 579:an pallar för mina behov vore guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Ändrade min fråga eftersom jag ställde den fel, men tack vare ditt tips på 509:an hittade jag 579:an som verkar passa mina behov. 2900 pix, som hittat

Vet inte du har bra koll på området men läs gärna igenom min första post igen - den är redigerad! Svar på frågorna om 579:an pallar för mina behov vore guld

Ok vi börjar med den första frågan,Vill du inte behöva använda separat stärkare till zone2 så ska du ha powered zone2 funktion,vilket 579 har.

En stärkare ska klara 4ohms högtalare,gör den inte det så är den felkonstruerad eller väldig dåligt,du kan lugnt använda dina audio pro sålänge du inte spelar megahögt.

Du kan lugnt köra båda par högtalare samtidigt,tänk dock på att inte dra på volymen för högt.

I övrigt skall du inte bry dig om watt,ohm mm se till att det låter bra istället.