Permalänk
Medlem

Hörlurar för rock

Kan börja med att jag inte vill att Breddas kommer in här och snackar om sina "neutrala" lurar. Jag känner till akg k701 och ska självklart pröva dom. Tar det som låter bäst för mig och inte vad en graf gillar.

Ska snart till Usa och då har jag tänkt uppgradera mina grado sr80 till något bättre. Det jag lyssnar på är rock och metal. Allt från Black Sabbath till Rammstein. Mycket Iron Maiden också. Dock inget black/deathmetal. Så till mesta dels Heavy Metal.
Min budget är absolut max 5000kr så inget 5200kr eller liknande. Lägger gärna mindre

Lurarna kommer till mesta dels att användas till musik men det vore ett plus om de sitter runt öronen så att man kan använda dom när man spelar en längre tid, dock ingen dealbreaker. Lurarna kommer att drivas av Xonar essence stx ljudkort.

De hörlurar jag har kollat på idag är Grado rs2/rs1 och Denon D5000. Har läst att D5000 har lite för mycket bas, stämmer det? Vilka mer lurar borde jag kolla på i staterna? Och har ni tips på någon bra butik i New York för hörlurar?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flyawaynille:

Kan börja med att jag inte vill att Breddas kommer in här och snackar om sina "neutrala" lurar. Jag känner till akg k701 och ska självklart pröva dom. Tar det som låter bäst för mig och inte vad en graf gillar.

Ska snart till Usa och då har jag tänkt uppgradera mina grado sr80 till något bättre. Det jag lyssnar på är rock och metal. Allt från Black Sabbath till Rammstein. Mycket Iron Maiden också. Dock inget black/deathmetal. Så till mesta dels Heavy Metal.
Min budget är absolut max 5000kr så inget 5200kr eller liknande. Lägger gärna mindre

Lurarna kommer till mesta dels att användas till musik men det vore ett plus om de sitter runt öronen så att man kan använda dom när man spelar en längre tid, dock ingen dealbreaker. Lurarna kommer att drivas av Xonar essence stx ljudkort.

De hörlurar jag har kollat på idag är Grado rs2/rs1 och Denon D5000. Har läst att D5000 har lite för mycket bas, stämmer det? Vilka mer lurar borde jag kolla på i staterna? Och har ni tips på någon bra butik i New York för hörlurar?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=811275 :] ..........................skojja bara :]]

Har du tänkt att använda dom utomhus, som t.ex. när du går på stan/jobbet/skolan eller dylikt och kan/ska vara stora och tunga hörlurar eller lätta, snygga och portabla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=811275 :] ..........................skojja bara :]]

Har du tänkt att använda dom utomhus, som t.ex. när du går på stan/jobbet/skolan eller dylikt och kan/ska vara stora och tunga hörlurar eller lätta, snygga och portabla.

De kommer endast att användas hemma då mina grado sr80 blir utomhus lurar (de låter inte ut så farligt mycket).

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv

Ett tips är att ta en sväng till HiFi klubben och testa lite. Det är alltid krångligt med hörlurar med tanke på att vi alla har olika uppfattning vad som är 'bra lud' i lurarna. På HiFi klubben (som du kanske vet) så får du testa lurarna som de har. Dock rekommenderar jag inte att köpa något där innan du kollat upp priset i andra butiker med tanke på att HiFi klubben har nästan alltid extremt höga priser..

Permalänk
Medlem

Stx + Grado SR80, hej broder haha^^.
Jag skulle köra på ett par nya bättre grados för 5000:- för jag älskader deras lurar, alla prisklasser(har prövat dem). Men förutom dem så kommer k 701 i åtanke... som du säger.... men för att ge dig något som du inte redan tänkt på så ska jag... höra med en polare som är bra på detta, återkommer^^.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

Om du gillar dina sr80 dvs grundkaraktären i dom, så bör du lyssna på RS1 vilket är en lur som passar rockmusik bra, är ganska stor skillnad mot SR80 tex är mid basen inte starkare men den går avgrundsdjupt neråt i basen istället med respektabel nivå, den har ett mellan register som är likt RS325i men en mycket snällare bättre diskant.
Och överlag högupplöst och väldigt detaljerad, jämfört med tex AKG701 är den mer livfull och har inte alls det slanka neutrala ljud som AKG har
men är 2 lurar som kompletterar varann väl, för olika typer av musik, alternativt med ett par RS1 + sennheiser HD650 vilka är lite "fetare" i ljudet jämfört med AKG701

EDIT: även Grado RS225i är inte dumma alls, prisvärd lur, och kanske den som passar rock allra bäst av grados lurar, till en rimlig peng

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jo jag gillar Gradolurars karaktär. Dock skulle det inte vara fel med lurar som sitter runt öronen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Eftersom att det ska vara hörlurar man ska ha länge så känns det som att lurar som sitter runt öronen är att föredra. Denon d5000 verkar trevliga men man hör så delade åsikter runt dom. Den ena säger att de har bra bas som inte är för kraftig och den andra att bas tar över allt, någon här som vill skriva något snabbt om den? Vilka andra lurar som sitter runt öronen är att rekommendera?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

tycker du borde kolla på grado-ps500

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

tycker du borde kolla på grado-ps500

Jo de verkar intressanta. Har du prövat dom själv? Vad tycker du?
Vill ha ett par detaljerade hörlurar som även ger tyngd i gitarriff. Tycker att mina sr80 saknar lite detaljer och att visa ljud drunknar lite ibland.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Du bör nog testa dom lurarna du är intresserad av själv, är ju minst sagt personligt med tycke och smak gällande detta.
Men vill man ha nått alls att gå på så är det väl just Grado som är kända för att vara rocklurar. Har själv Denon D5000 och anser att dom fungerar bra till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jo de verkar intressanta. Har du prövat dom själv? Vad tycker du?
Vill ha ett par detaljerade hörlurar som även ger tyngd i gitarriff. Tycker att mina sr80 saknar lite detaljer och att visa ljud drunknar lite ibland.

Har bara prövat dom hos min kusin, tyckte att dom var väldigt trevliga att ha på sig och ljudbilden är enorm på dom, lätt drivna också 32ohm ? Har dock inte lyssnat så länge på dom.

fick lyssna på andra go saker också Stax 507or och Omega. även ett par moddade hd650.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Du bör nog testa dom lurarna du är intresserad av själv, är ju minst sagt personligt med tycke och smak gällande detta.
Men vill man ha nått alls att gå på så är det väl just Grado som är kända för att vara rocklurar. Har själv Denon D5000 och anser att dom fungerar bra till allt.

Är dina d5000 moddade? Om inte, hur är basen? För kraftig eller bra?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Är dina d5000 moddade? Om inte, hur är basen? För kraftig eller bra?

Omoddade, basen är bra i mitt tycke, om man nu anser att den är för lös så finns ju modden som du tänker på (markl modden antar jag?) som ska göra den en aning tightare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flyawaynille:

Och har ni tips på någon bra butik i New York för hörlurar?

Kanske bhphotovideo http://www.bhphotovideo.com/c/buy/Headphones/ci/12572/N/42202...
Den ända butiken jag känner till i NYC (beställt objektiv därifrån). Verkar dock inte ha speciellt bra priser på hörlurar....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kanske bhphotovideo http://www.bhphotovideo.com/c/buy/Headphones/ci/12572/N/42202...
Den ända butiken jag känner till i NYC (beställt objektiv därifrån).

Det är den butiken jag har tänkt i första hand. Bra utbud på hurlurar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Prövar ett par k701 just nu och de är ju helt klart bättre än mina grado sr80. Iofs inte så konstigt då k701 kostar tre gånger så mycket. Tycker dock att ljudet ibland känns lite för avlägset i k701. Ljudkvalitén är dock mycket bättre på k701, det är bara det att man inte får känslan av att musiken spelas bredvid en som med grado utan en bit bort. Hur står sig grado rs2 i ljudkvalité mot sr80? Det är där skillnaden är störst tycker jag. Sr80 är hyfsat grumligt i ljudet om man jämför med k701.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Inget mer än Grado ni rekommenderar att kolla på?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Kolla upp Alessandro, det är Grado som gjort lurarna. Tydligen är det en uppdaterat version/vidare utveckling av Grado lurarna.

Dom skickar till Sverige, frakten är billig plus att du betalar i dollar så du spar en del:

http://www.alessandro-products.com/main.php?p=headphones

Permalänk

Om du är ute efter att lyssna på Rock kan jag rekommendera Denon! Jag har själv ett par AH-D1001 tror jag de heter.
Jag lyssnar uteslutande på Rock och driver mina med en hörlursförstärkare för att få lite bättre ljud! Det är inte alls för mycket bas, snarare tvärt om.
Jag vill ha mycket Acoustik när jag lyssnar på Rock/Metal och mina Denon passar för detta utmärkt!
Acoustic Optmizer” heter visst en teknik de har för att få ut mycket klara toner i mellan och övre registret!

Oscar

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Om du är på Manhattan och dräller så vet jag att det fanns massa fina hörlurar på Guitar Center, där kan du ju även ta med en skiva och provlyssna

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om du är på Manhattan och dräller så vet jag att det fanns massa fina hörlurar på Guitar Center, där kan du ju även ta med en skiva och provlyssna

Tack för tipset det ska jag göra! :). Har inte så många skivor men vet ni om Brave new world skivan med Maiden är en bra skiva att använda?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag antar att du redan tänkt testa den men hd650 är inte fy skam för hårdrock och metal. Gör (enligt mig) distade gitarrer bättre än tex k701.

Man skulle kunna kalla dem för något mellanting mellan grados och k701 vad gäller soundstage även; inte lika in your face som grados men inte lika avlägset som k701.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Har ett par Grado PS500 samt ett par K701:or som båda drivs med ett STX.
Kan bara säga att jag tycker att Ps500 passar till all slags musik och framförallt rock. Kan verkligen rekommendera dem om du ska till USA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenmyr:

Har ett par Grado PS500 samt ett par K701:or som båda drivs med ett STX.
Kan bara säga att jag tycker att Ps500 passar till all slags musik och framförallt rock. Kan verkligen rekommendera dem om du ska till USA!

Hur är de mot k701: orna?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kolla på Grado SR325, SR225, eller Ultrasone Pro 900 som jag tycker gör sig riktigt bra till rock och metal. Vad du vill ha är ett par lurar som är lite aggressiva om du lyssnar på rock och metal. HD650 och liknande är väldigt tillbakadragna och fungerar dåligt till sådan musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Kolla på Grado SR325, SR225, eller Ultrasone Pro 900 som jag tycker gör sig riktigt bra till rock och metal. Vad du vill ha är ett par lurar som är lite aggressiva om du lyssnar på rock och metal. HD650 och liknande är väldigt tillbakadragna och fungerar dåligt till sådan musik.

Håller inte med, föredrar hd650 mot grados för både rock och metal. Har du lyssnat på dem ens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Håller inte med, föredrar hd650 mot grados för både rock och metal. Har du lyssnat på dem ens?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, då jag gillar ett 'aggressivt' ljud till rock och metal så gillar jag inte HD650 alls då de är bland de mest tillbakadragna hörlurarna jag någonsin har hört. Grado är som gjorda för rock och metal medan HD650 är mycket bättre till klassiskt och jazz. HD650 är bättre än K701 (som är bland de sämsta 'high-end' hörlurar jag testat till metal) till rock/ metal dock.
Har du jämfört HD650 mot SR225/ SR325 direkt som anses vara bland de bästa hörlurarna till metal/ rock? Det är natt och dag-skillnad mellan dem, inte för att den ena är bättre än den andra, men de låter helt olika.

Jag brukar inte kolla på grafer så ofta för de säger inte så mycket om hur det egentligen låter, men även här ser man att HD650 har ett väldigt tillbakadraget övre mellanregister/ diskant.
Smaken är som baken dock, bästa tipset är väl att testa hörlurar som man har blivit tipsade om och se vad man gillar mer.

Skrivet av flyawaynille:

Denon d5000 verkar trevliga men man hör så delade åsikter runt dom. Den ena säger att de har bra bas som inte är för kraftig och den andra att bas tar över allt, någon här som vill skriva något snabbt om den?

Denon D5000 är ett par riktigt bra all-round hörlurar. Dock gillar jag Pro 900 mer än D5000 till rock/ metal, skulle vilja gå så långt att säga att de är de bästa till rock/ metal (från vad jag har testat). D5000 har bättre mellanregister medan Pro 900 är lite tillbakadraget där.
Båda har 'mycket bas', men det är inte så att 'för mycket bas' skadar ljudet i rock/ metal IMO. Det är när basen blir för smetig när det skadar resten av ljudet. Pro 900 har en väldigt snärtig och snabb bas som inte förstör ljudet, medan D5000 upplever jag mer som uppsväld och inte lika snärtig.
Jag har en liten recension på Pro 900 där jag jämför den lite mellan D5000:
http://www.head-fi.org/products/ultrasone-pro-900-headphones-...

Permalänk
Medlem

Ingen mer som har ps500 och kan ge lite åsikter om dom?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Ingen mer som har ps500 och kan ge lite åsikter om dom?

Grado PS-500 har enligt MÄTNING ett mer avrullat mellanregister än RS-1, de distar mindre och har högre känslighet.

PS-500: http://www.innerfidelity.com/images/GradoPS500.pdf
RS-1: http://www.innerfidelity.com/images/GradoRS1.pdf

BTW, hur tycker du Grado låter nu efter några dagar med K701?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT