3 skärmar - 2 grafikkort, Hur gör man?

Permalänk
Medlem

3 skärmar - 2 grafikkort, Hur gör man?

Går det att få windows att visa samma desktop utspridd på 3 skärmar när man använder 2 grafikkort.

I mitt fall har jag alltså ett radeon 2600 med två dvi ingångar, och ett nvidia 8800gt med två dvi ingångar.
Jag har tre skärmar med vga ingång (samt tre dvi->vga adaptrar) och en skärm med dvi ingång, så rent fysiskt kan jag koppla in alla skärmarna.

Målet är att få windows att åtminstone visas på tre skärmar, och som ett litet plus i kanten hade det varit bra om quake (1!) i någon form hade gått bra att spela på de tre skärmarna.

Som ni förstod på grafikkortskonfigurationen har jag inte eyefinity eller liknande tillgångligt.
Finns det redan någon postning om detta så peka mig gärna till den, min sökning renderade träffar på eyefinity setups och liknande.

Nån som har någon erfarenhet i detta ämne?

/J

Permalänk
Medlem

Sälj båda korten och köp ett radeonkort med eyefinity. Går inte att köra "sli" med ett ati och ett nvidiakort, vad jag vet.

Permalänk
Medlem

sli?

Skrivet av MooD:

Sälj båda korten och köp ett radeonkort med eyefinity. Går inte att köra "sli" med ett ati och ett nvidiakort, vad jag vet.

Jag kan inte se att jag nämnde något om sli. Det behöver inte fungera i sli för att jag ska vara en glad campare, det behöver bara fungera.
Sli är mig veterligen att de två grafikkorten delar på renderingsbördan. Inget som jag alls förväntar eller kräver med två grafikkort av två olika tillverkare.

Jag repeterar alltså:
1) Målet är alltså att man ska kunna ha en windows desktop som sträcker sig över de tre skärmarna, mha de två grafikkorten, går det?

2) Ett plus vore om man med någon mjukvarulösning, tex softth, kunde köra tex quake 1 på de tre skärmarna mha de två grafikkorten.

Går något av detta?

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av JugsteR:

Jag kan inte se att jag nämnde något om sli. Det behöver inte fungera i sli för att jag ska vara en glad campare, det behöver bara fungera.
Sli är mig veterligen att de två grafikkorten delar på renderingsbördan. Inget som jag alls förväntar eller kräver med två grafikkort av två olika tillverkare.

Jag repeterar alltså:
1) Målet är alltså att man ska kunna ha en windows desktop som sträcker sig över de tre skärmarna, mha de två grafikkorten, går det?

2) Ett plus vore om man med någon mjukvarulösning, tex softth, kunde köra tex quake 1 på de tre skärmarna mha de två grafikkorten.

Går något av detta?

/J

Nu är jag ingen expert, väldigt långt ifrån, men med tanke på att ingen annan svarat så har jag antagligen rätt i det jag skrev först. En radeonkort och ett nvidiakort vill inte sammarbeta, hur har du annars tänkt att de ska kunna producera en bild?!

Så jag står kvar vid mitt tips; sälj korten och köp ett nyare radeonkort.

Permalänk
Medlem

Nae jag kan inte tänka mig att Amd och Nvidias drivrutiner skulle kunna samarbeta o producera en enhetlig bild över 3skärmar tillsammans, för att när du sen startar ett spel komma överens om vilket kort som driver spelet.
dom är konkurrenter på alla sätt.
Hade det gått så hade man hört om det många gånger o tester skulle ha gjorts osv.

Jag har dock aldrig provat men det låter väldigt osannolikt.

Mycket bättre o sälja korten o tex köpa ett billigt 5750,så går det smärtfritt...

Permalänk
Medlem

Vad händer om du försöker?
Jag tror att det ska gå att få bild, men att kunna spela vette fanken.

Permalänk
Medlem

Men ptja, eftersom du har korten kan du ju lika gärna prova och återkomma med resultatet?

Permalänk

Får du korten installerade med rätt drivrutiner så borde det gå. Windows hanterar skärmarna individuellt och du kan bestämma ordningen och placera vad du vill på de tre. Jag har en liknande tråd, dock problem med det ena kort - tråd "Hilfe ..." Skriv hur det gick.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

Jo, jag hade verkligen tänkt prova, undrade mest om det fanns nån vågad själ som hade gjort det före mig, jag har förhoppningsvis testat klart allt på onsdag kväll.

Jag återkommer med resultat.

Jag tycker ju att det borde inte bli några krockar, det är ju inte så att korten har samma id eller sitter i samma pci-e port, så det_borde_ gå

/J

Permalänk
Medlem

Du har ju varit medlem här länge nog för att begripa att du själv får pula in drivrutiner för det andra kortet.
Frågan är ju om Windows sen vill samarbeta med dig. Ska bli kul att se resultat!

Permalänk
Medlem

Extended desktop fungerar utmärkt.

Jory89 jag är glad att meddela att du hade både rätt och fel.

Du hade rätt i att jag varit medlem länge, det finns förstås de som har varit medlemmar längre osv, men ändå, jag tycker du har rätt i den frågan iaf.
Du hade dock fel att man behövde pula med drivrutiner för det andra kortet.

Befintligt grafikkort var ett Geforce 8800GT som har två skärmar kopplat till sig. BenQ och en DELL 19" och 17", båda 1280x1024.
Jag monterade in ett Radeon 2600 XT som jag hade liggandes, och hör och häpna, windows sa att det letade efter drivrutiner och installerade det helt och hållet utan min medverkan. En likadan Dell som ovan kopplades in till detta grafikkort, även den via en dvi->vga adapter.

Efter det så fungerade allt som jag hoppades, det var bara att konfigurera vilken skärm som skulle vara till höger, mitten och vänster och sen hade jag en extended desktop på tre monitorer med två olika grafikkort.

Har inte hunnit testa något spel än, men jag tvivlar starkt på att det funkar. Eventuellt med SoftTH eller liknande, men att räkna med nån prestanda är nog för mycket.

/J