Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Du verkar ha lite koll på vad som krävs för Hackintosh, så vad tror du, går det köra på den hårdvara jag har i min sign? Eller kan jag förvänta mig problem?

Det borde gå ganska smärtfritt att provköra OSX på din maskin.

Hittade denna länk http://tonymacx86.com/viewtopic.php?f=54&t=53195

Jag har inte kolla speciellt noga men programmet MultiBeast som förf. använder sig av är en riktig liten goding i kategorin mjukvara.

Den som skrivit (byggt) kör med den inbyggda grafiken men ditt grafikkort funkar också. Jag hjälpte en kompis att sätta ihop en maskin med ett GTX 570 men jag är lite osäker på om vi fick ut maximal prestanda. Jag tyckte att det pinnade på ganska bra i alla fall.

Koppla ur din gamla disk och sätt in en nydisk om du får lust att prova, dubbelboot från en disk med flera partitioner kan vara lite trixigt att få till. Dessutom kan man oavsiktligt sabba sin Windowsinstallation om man inte har riktig koll på alla funktioner i Apples Skivhanterare. När du sedan fått igång OSX så är det lätt att välja startdisk från bootmenyn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Jag har en stationär Mac. En iMac 27" från 2009.

Bästa köpet jag gjort och jag skulle göra samma köp idag. Det var prisvärt och det är prisvärt än idag.
Jag ville ha en dator med OS X, och jag ville ha en snygg helhetslösning som smälter in bra i mitt vardagsrum.

Så vitt jag vet så finns det fortfarande ingen alternativ lösning till en iMac på PC-sidan?

http://www.sweclockers.com/nyhet/15068-hp-presenterar-z1-workstation-skarmdator-med-intel-xeon-och-riktigt-grafikkort

Men om du är nöjd med OS X så är det väll ganska ointressant att titta på en PC version?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Haha va? Du vet att man kan köpa färdiga stationära och bärbara med Windows 7? De e inte direkt ovanliga om man säger så. Billigare än Macar och fungerar minst lika väll om man nu inte är låst i Apple profilen.

Man kan äta McDonalds eller man kan gå på en riktig restaurang och slippa äta med fingrarna, få ett riktigt glas att dricka ur och en duk på bordet. Det är precis samma skillnad som att välja mellan en sunkig plast PC eller en MacBook Pro.
Min MBP har verkligen fått bekänna färg, jag har den ofta med när jag är ute och kör min Harley (FLHRCI) och nu syns det på datorn att den har fått vara med om ett och annat men den funkar fortfarande.
Har nu fått en ny bärbar HP på jobbet, det ska bli mycket intressant att se om den överlever första säsongen i packväskan på min hoj. Hp har en allriskförsäkring så det enda bekymret är ju att det kan bli ett och annat "eldavbrott". Har just bytt HD:n (hårddisken, vad trodde ni) mot en SDD i HP:n, gick riktigt smidigt med hjälp här ifrån Sweclockers.

Skrivet av SnowJim:

Självklart! Men en XBOX360 är i många fall bättre val för spel.

Jag har min Hackintosh i vardagsrummet (med en 42" TV som bildskärm) och där skulle en x-box förutom att vara ett stilbrott dessutom medföra en massa extra sladdar och annan bråte som jag inte vill ha.

Skrivet av SnowJim:

Jag tror själv att de som är emot Metro högt troligt också är lite rädda för utvecklig. Viss funktionalitet tar tid att vänja sig med och det är möjligt att Metro inte är optimalt i sin nuvarande form. Men för mig är tanken utmärkt, Ge lagom mängd information på ett klart men ändå begränsat område. Att öppna en skärm som visar mig uppdateringar inom allt jag är intresserad av är ju genialt enligt mig. En hel skärm som berättar om jag har mail, om jag fått nya RSS, om jag fått meddelande om bygget i natt gick bra om kylskåpet är stängt o.s.v.

Självklart är det hårt för Apple förespråkare att se på Metro med något annat än kritiska ögon. Och ja, jag vet att en hel del Windows användare också anser att Metro passar bättre på pekskärmare och det är möjligt att det är så i dagens version men idén har potential utan tvekan. Om man är behov av ett bredd informationsflöde, vad är då inte bättre än att visa en kort version av det på skrivbordet? Oftast är skrivbordet ganska tomt och om det inte är det så uppfattas det istället som rörigt med ikoner.

Apple har ju sitt iOS för mobila enheter, som väl är har man ännu inte fallit för frestelsen att göra ett gemensamt OS för alla hårdvaruplattformar. Om man vill få upp all "relevant" information känns det som att det skulle vara bättre att man kom åt den infon genom att klicka på en ikon än att man hamnar i ett pad- eller phone-gränssnitt när man startat upp sitt OS.

En större muspekare (som anpassas efter skärmens fysiska storlek) skulle vara ett lyft för Metro om man sedan kunde kombinera med samma funktionalitet som i Apples styrplatta så skulle det bli betydligt bättre än idag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

http://www.sweclockers.com/nyhet/15068-hp-presenterar-z1-workstation-skarmdator-med-intel-xeon-och-riktigt-grafikkort

Men om du är nöjd med OS X så är det väll ganska ointressant att titta på en PC version?

Jo visst är det så, OS X, priset, utseendet och helthetslösningen gör att jag väljer iMac.

Och angående HP Z1.
STARTING AT: $1899*

Då får vi nästan anta att det är med standardprocessorn?
Intel® Core™ i3-2120, 3.33 GHz, 3MB cache, 2 cores, 65W, Intel HD graphics 20000

iMac 27" startar på $1699 och då med 2.7GHz Quad-Core Intel Core i5.

Men specifikationerna är mindre intressanta för mig, så länge det fungerar.
Och det är väl en smaksak, men den var ju inte vacker jämfört med en iMac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorantic:

Det beror ju helt på vad burken ska ha för användning. Ska man redigera och göra generellt surfande så är Mac det självklara valet. Ska man dock spela och ha en bättre presterade dator så är PC vinnaren.

På vilket sätt är det bättre/enklare att surfa på en Mac jämfört med på en PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnCCarlsson:

Man kan äta McDonalds eller man kan gå på en riktig restaurang och slippa äta med fingrarna, få ett riktigt glas att dricka ur och en duk på bordet. Det är precis samma skillnad som att välja mellan en sunkig plast PC eller en MacBook Pro.

Jag gillar verkligen inte den jämförelsen, man säger direkt mer eller mindre att PC är billigt skräp(mat) medan Apple säljer bara delikatesser. Mer fel än så kan det inte bli. Apple är begränsade, de säljer det de vill sälja, du har inget vall du kan bara välja det som de erbjuder. På PC marknaden kan du välja precis vad du vill, vill du ha en helhetslösning och slippa göra något själv då är det bara till att välja Lenovo, Dell, Asus, HP eller något liknande, man har en hel del flavors att välja på, tröttnar man på A så kan man välja B. Vill man vara nördig och special komponera sin dator för att passa perfekt så kan man göra det utan att behöva fundera så värst mycket på ev kompatibilitets problem.

Om man sen kör Windows eller Linux är upp till en själv. En sak är säkert dock, oavsätt val så lär det inte bli ett sämre val än en godtycklig Apple maskin så länge du är insatt i vad det är du köper och du vet vad du ska använda maskinen till.

Ärligt talat trode jag inte man behövde förklara dessa grundläggande skillnaderna.

Skrivet av AnnCCarlsson:

Min MBP har verkligen fått bekänna färg, jag har den ofta med när jag är ute och kör min Harley (FLHRCI) och nu syns det på datorn att den har fått vara med om ett och annat men den funkar fortfarande.
Har nu fått en ny bärbar HP på jobbet, det ska bli mycket intressant att se om den överlever första säsongen i packväskan på min hoj. Hp har en allriskförsäkring så det enda bekymret är ju att det kan bli ett och annat "eldavbrott". Har just bytt HD:n (hårddisken, vad trodde ni) mot en SDD i HP:n, gick riktigt smidigt med hjälp här ifrån Sweclockers.

Det finns mycket skräp på PC marknaden utan tvekan och har man inte koll så riskerar man betala dubbla priser för skräp. Ser man bara till att ha huvudet med sig när man handlar så bör det dock aldrig bli några problem.

När det gäller MBA så har det tidigare varit snålt med alternativ men nu har ju både Asus och Samsung släppt produkter som verkar hålla liknande standard.

Skrivet av AnnCCarlsson:

Jag har min Hackintosh i vardagsrummet (med en 42" TV som bildskärm) och där skulle en x-box förutom att vara ett stilbrott dessutom medföra en massa extra sladdar och annan bråte som jag inte vill ha.

Att ha en stationär dator i ett vardagsrum anser jag vara ett stilbrott oavsett vad så länge som lådan syns. Men jag antar att smaken är skild även där. När det gäller XBOX så är det trådlösa kontakter och kabeldragning gör man i kabelkanaler till ang TV så "kabeldragning" ska allmänt inte väcka uppmärksamhet på något vis men jag antar att man kan göra det olika bra.

Skrivet av AnnCCarlsson:

Apple har ju sitt iOS för mobila enheter, som väl är har man ännu inte fallit för frestelsen att göra ett gemensamt OS för alla hårdvaruplattformar. Om man vill få upp all "relevant" information känns det som att det skulle vara bättre att man kom åt den infon genom att klicka på en ikon än att man hamnar i ett pad- eller phone-gränssnitt när man startat upp sitt OS.

En större muspekare (som anpassas efter skärmens fysiska storlek) skulle vara ett lyft för Metro om man sedan kunde kombinera med samma funktionalitet som i Apples styrplatta så skulle det bli betydligt bättre än idag.

Åter igen tänker vi olika. Jag känner personligen att när jag loggar in så vill jag ha all information där direkt(i begränsad form), finns det mail då ska jag kunna se det direkt och då gräva mig djupare och titta där, finns det ny RSS så vill jag kunna komma åt den smidigt och allt detta vill jag se direkt istället för att starta en dröss olika program som ska hålla reda på flödena. Med andra ord enkelhet vilket Metro handlar om. Jag kör ju Windows Phone och där redan där kan man se styrka i tänket, hade samma launcher funnits för Android så hade jag utan tvekan kört på det även där.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Jo visst är det så, OS X, priset, utseendet och helthetslösningen gör att jag väljer iMac.

Och angående HP Z1.
STARTING AT: $1899*

Då får vi nästan anta att det är med standardprocessorn?
Intel® Core™ i3-2120, 3.33 GHz, 3MB cache, 2 cores, 65W, Intel HD graphics 20000

iMac 27" startar på $1699 och då med 2.7GHz Quad-Core Intel Core i5.

Men specifikationerna är mindre intressanta för mig, så länge det fungerar.
Och det är väl en smaksak, men den var ju inte vacker jämfört med en iMac.

Jasså? Jag tycker helt klart den är snyggare, man har ju tröttnat på Apples utseende redan nu och då har jag inga produkter alls från Apple, det räcker med att man ser samma design år ut och år in i butikerna. Men smaken är som sagt delad.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Jasså? Jag tycker helt klart den är snyggare, man har ju tröttnat på Apples utseende redan nu och då har jag inga produkter alls från Apple, det räcker med att man ser samma design år ut och år in i butikerna. Men smaken är som sagt delad.

Bra design håller. Ta min favoritstol Sjuan t.ex. designad av Arne Jacobsen 1955. Den är inte ett dugg tråkigare trots att den sett exakt likadan ut i snart 60 år. Och den säljer lika bra om inte bättre fortfarande.

Det är så jag ser det, min dator är en möbel.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Att ha en stationär dator i ett vardagsrum anser jag vara ett stilbrott oavsett vad så länge som lådan syns. Men jag antar att smaken är skild även där. När det gäller XBOX så är det trådlösa kontakter och kabeldragning gör man i kabelkanaler till ang TV så "kabeldragning" ska allmänt inte väcka uppmärksamhet på något vis men jag antar att man kan göra det olika bra.

Min dator syns inte den är en integrerad del av en mediabänk (på hjul) som är ansluten omvärden genom en strömsladd och en koaxialkabel (ingen av sladdarna ligger i normala fall på golvet). Datorn kan startas antingen via en kapacitiv brytare på framsidan av mediabänken eller helt enkelt genom att man väljer rätt HDMI-anslutning på TV:n. Tangentbord och mus ligger, när de inte används, i en låda som är en integrerad del av soffbordet. Jag skulle väl iofs kunna "modda" en XBOX360 (jag jobbar med att ta fram inredningsprodukter baserade aluminiumprofiler) så att den passade in hemma hos mig men jag tycker att det räcker med en Windowsmaskin om man vill sitta i TV-soffan och spela spel. Ärligt talat så spelas det inte speciellt mycket spel på min dator, kidsen har egna maskiner och jag lyckas ofta få tiden att gå utan att spela.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Bra design håller. Ta min favoritstol Sjuan t.ex. designad av Arne Jacobsen 1955. Den är inte ett dugg tråkigare trots att den sett exakt likadan ut i snart 60 år. Och den säljer lika bra om inte bättre fortfarande.

Det är så jag ser det, min dator är en möbel.

Då är inte Apples design så väldigt bra då antagligen för jag har tröttnat på den utan att ens äga en produkt.

Det ska dock bli intressant hur de hanterar telefonerna nu, de måste verkligen komma med något nytt, verkar annars som att en hel del har börjat tröttna på att det är same same. Återstår att se såklart

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnCCarlsson:

Min dator syns inte den är en integrerad del av en mediabänk (på hjul) som är ansluten omvärden genom en strömsladd och en koaxialkabel (ingen av sladdarna ligger i normala fall på golvet). Datorn kan startas antingen via en kapacitiv brytare på framsidan av mediabänken eller helt enkelt genom att man väljer rätt HDMI-anslutning på TV:n. Tangentbord och mus ligger, när de inte används, i en låda som är en integrerad del av soffbordet. Jag skulle väl iofs kunna "modda" en XBOX360 (jag jobbar med att ta fram inredningsprodukter baserade aluminiumprofiler) så att den passade in hemma hos mig men jag tycker att det räcker med en Windowsmaskin om man vill sitta i TV-soffan och spela spel. Ärligt talat så spelas det inte speciellt mycket spel på min dator, kidsen har egna maskiner och jag lyckas ofta få tiden att gå utan att spela.

Vi använder våra datorer på väldigt olika vis låter det som. Jag arbetar främst framför min privata dator därför ska den stationen stå redo alltid utan att man ska behöva ställa in och plocka fram tangentbord och mus. Visst det händer att jag spelar men det är då spel som helt enkelt lämpar sig bäst för dator alla andra spel föredrar jag XBOX360 på 60":en i vardagsrummet.

Det du beskriver låter mer som an casual user vilket också isåfall passar utmärkt med Apples profil om jag förstått rätt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det du beskriver låter mer som an casual user vilket också isåfall passar utmärkt med Apples profil om jag förstått rätt.

Apple har produkter som riktar sig till mer än en typ av profil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

En likvärdig maskin från ex Dell (jämfört med billigaste iMacen) ligger på ca 8000 kr och då är hårdvaran ganska lik, d.v.s prisskillnad på ca 30%.

Ge ett exempel på en dell som är lik en iMac?

Edit: Gick in på deras hemsida nu. Du kanske tänkte på Inspiron One23? Den har jag inte sett förut.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Jag har en stationär Mac. En iMac 27" från 2009.

Bästa köpet jag gjort och jag skulle göra samma köp idag. Det var prisvärt och det är prisvärt än idag.
Jag ville ha en dator med OS X, och jag ville ha en snygg helhetslösning som smälter in bra i mitt vardagsrum.

Så vitt jag vet så finns det fortfarande ingen alternativ lösning till en iMac på PC-sidan?

Skrivet av MaZteR:

Ge ett exempel på en dell som är lik en iMac?

Edit: Gick in på deras hemsida nu. Du kanske tänkte på Inspiron One23? Den har jag inte sett förut.

Läste ett test i något Dator Magazin där de hade ett test på flertalet All in one PCs, d.v.s liknande IMac.

Givetvis var IMac med i testet också men den som fick bäst var denna. De andra alternativen var relativt lika men antagligen hade de missat något efter som de inte nådde upp till Asusen (läste inte artikeln så ingående då formen av dator inte intresserar mig).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Att olika människors olika datorval kan väcka så otroligt mycket känslor är ju helt absurt!

Personligen kör jag med både pc och mac, men har tidigare bara haft pc. Om det är någon dator jag svär över så är det dessvärre pc'n med sina blåskärmande drivrutiner och försvunna dll-filer, eller på sin höjd när windowsinstallationer på macen, antingen virtuellt eller i bootcamp är inblandade (och krånglande).

Även om jag sitter mest vid min stationära pc, just på grund av att den är stationär (med bättre ergonomi, bildyta och allt vad det innebär), är det macen som är min favorit. Den går nästan alltid som en klocka och känns otroligt genomtänkt och välbyggd; både när det gäller mjukvara och hårdvara.

Det bör dock påpekas att detta inte är något annat än mina personliga åsikter och erfarenheter. Jag trivs bra i windows, men ännu bättre i osx. Inget konstigt med det.
Smaken är som röven - klöven...

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Att olika människors olika datorval kan väcka så otroligt mycket känslor är ju helt absurt!

Personligen kör jag med både pc och mac, men har tidigare bara haft pc. Om det är någon dator jag svär över så är det dessvärre pc'n med sina blåskärmande drivrutiner och försvunna dll-filer, eller på sin höjd när windowsinstallationer på macen, antingen virtuellt eller i bootcamp är inblandade (och krånglande).

Även om jag sitter mest vid min stationära pc, just på grund av att den är stationär (med bättre ergonomi, bildyta och allt vad det innebär), är det macen som är min favorit. Den går nästan alltid som en klocka och känns otroligt genomtänkt och välbyggd; både när det gäller mjukvara och hårdvara.

Det bör dock påpekas att detta inte är något annat än mina personliga åsikter och erfarenheter. Jag trivs bra i windows, men ännu bättre i osx. Inget konstigt med det.
Smaken är som röven - klöven...

Inga problem, föredrar du OSX så är det helt upp till dig, men att klaga på att Windows fungerar dåligt med blåskärmar och försvunna dll:er låter mest som skit bakom spakarna. Visst slutet av 90 talet var det väll ganska vanligt men nu? knappast, de sissta 5 åren kan jag inte komma ihåg att jag fått blåskärm eller att det bara försvunnet dll:er? Däremot gäller det att passa sig för vad man installerar för Windows blir helt klart slö destu mer man installerar och det hjälper inte alltid att bara avinstallera (största nackdelen med Windows som jag ser det).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Inga problem, föredrar du OSX så är det helt upp till dig, men att klaga på att Windows fungerar dåligt med blåskärmar och försvunna dll:er låter mest som skit bakom spakarna. Visst slutet av 90 talet var det väll ganska vanligt men nu? knappast, de sissta 5 åren kan jag inte komma ihåg att jag fått blåskärm eller att det bara försvunnet dll:er? Däremot gäller det att passa sig för vad man installerar för Windows blir helt klart slö destu mer man installerar och det hjälper inte alltid att bara avinstallera (största nackdelen med Windows som jag ser det).

Håller med om mycket av det du skriver, och har knappt råkat ut för en enda blåskärm sedan början av 2000-talet och fram till battlefield 3 släpptes (verkar vara någon kombination där som inte riktigt klickar). Efter senaste ominstallationen av Windows har dessvärre någon hittills okänd drivrutin fått för sig att möblera om på minnet med jämna mellanrum, vilket resulterat i blåskärm. Dock är det knappast något olösligt, men det kräver ju lite tid och ork för att lösas.

Dll-er försvinner förvisso inte särskilt ofta, men när man inte kommer åt dvd-läsaren utan att först blåsa hela maskineriet krävs det heller inte så många av dessa företeelser för att tappa humöret.

Även om jag för det mesta trivs oerhört bra i windowsmiljön, vilket jag gör, så tryter tålamodet ganska snabbt när man gång på gång behöver ta itu med dessa oväntade problem och dessutom allt för ofta starta om Windows Explorer. OSX är ju knappast helt fläckfritt heller, men jag upplever det trots allt som snäppet stabilare att hantera. Dock är det ju i stort sett bara en fråga om upplevelser och smak, som kan variera en hel del från person till person.

Trevlig helg!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Skrivet av AnnCCarlsson:

Då får det väl bli en begagnad MacBook Pro för dig jag ser ingen annan lösning.
Apple kan ju knappast lastas för att ingen annan datortillverkare tillverkar en maskin enligt dina önskemål. De som förespråkar PC i denna tråden brukar ju hävda att PC-konceptet = valfrihet, så vi får väl hoppas att någon fanboy talar om vilken PC-modell du ska välja.

Ja, jag väntar fortfarande...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Ja, jag väntar fortfarande...

Du har ju redan valt Apples profil, de e nästan som att säga att jag vill köpa en BMW ny som har ett Volvo märke.

Passar Apples produkter dig bäst så finns det väll ingen alternativ att välja något annat?

Förövrigt har jag hört att trackpadden på Zenbook ska vara fixad och därmed prestera ganska likt MBA:s trackpad. Men behöver man titta på tangenterna för att hitta rätt i mörkret så är såklart inte modellen ett alternativ.

Även Acers Aspire S Series kändes helt okay i butiken men den saknar också belysta tangenter(tror jag).

Lycka till!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Du har ju redan valt Apples profil, de e nästan som att säga att jag vill köpa en BMW ny som har ett Volvo märke.

Passar Apples produkter dig bäst så finns det väll ingen alternativ att välja något annat?

Förövrigt har jag hört att trackpadden på Zenbook ska vara fixad och därmed prestera ganska likt MBA:s trackpad. Men behöver man titta på tangenterna för att hitta rätt i mörkret så är såklart inte modellen ett alternativ.

Även Acers Aspire S Series kändes helt okay i butiken men den saknar också belysta tangenter(tror jag).

Lycka till!

Nya zeenbook har ju bakbelyst Tbord.
Sen tycker jag dehär snacket om macbookarnas trackpad är lite överskattat, visst är dom bra men det är ju framför allt OSX som är bättre anpassat för trackpad.

Permalänk

Eftersom spel nu för tiden utvecklas främst för konsoler (med vissa undantag), så ser jag ingen anledning att vilja ha en PC längre. Jag stormtrivs i OS X, och kommer nog inte gå tillbaka till PC på ett bra tag framöver.

Älskar min MacBook Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Nya zeenbook har ju bakbelyst Tbord.
Sen tycker jag dehär snacket om macbookarnas trackpad är lite överskattat, visst är dom bra men det är ju framför allt OSX som är bättre anpassat för trackpad.

Aha men då är valet givet ju!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Är också lite fascinerad över hur mycket folks datorval kan röra upp så mycket känslor.

Är det någon slags svensk avundsjuka som gör att man måste lägga sig i andras val så mycket? (nej jag tror inte att PC-användare är avundsjuka på Mac-användare).

En del väljer att betala mer för ett märke, inget lustigt med det. Datorbranschen är knappast ensam om detta heller.

Vissa väljer Audi framför Volkswagen trots att de kanske skulle få mer bil för pengarna om de hade valt en VW. Och kom inte att säg att bilexempel är ett dåligt exempel för det är det banne inte! Märke, skal, prestanda och pris, bättre jämförelse än så går inte att få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Är det någon slags svensk avundsjuka som gör att man måste lägga sig i andras val så mycket?

Det här ämnet är knappast exclusivt i Sverige. Det är om något ännu värre i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Är det någon slags svensk avundsjuka som gör att man måste lägga sig i andras val så mycket? (nej jag tror inte att PC-användare är avundsjuka på Mac-användare).

Hur menar du nu? Denna tråden handlar om just frågan "PC eller Mac", det finns fördelar och nackdelar med båda. Menar du att man inte får lägga fram de fördelar man själv uppfattar från respektive system, det det var tanken med en tråd som denna?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av radaradam:

Är det någon slags svensk avundsjuka som gör att man måste lägga sig i andras val så mycket? (nej jag tror inte att PC-användare är avundsjuka på Mac-användare).

Det finns säkert PC-användare som är avundsjuka på Mac-användare, men inte är det speciellt många inte , det tror inte jag heller. Knappast några som är medlemmar här i alla fall.

Jag tror att det handlar om att man försvarar sitt eget val, bara. Om det då kommer nån och säjer att man bara köper en Mac för hipsterfaktorn så svarar man gärna med att Win-burkar är för fattiglappar och liknande kloka åsikter.

Som långvarig Mac-användare (+20 år) så har jag rätt ofta blivit bashad på alla möjliga forum under lååång tid (idg.se´s gamla forum var helt sjukt på 90-talet), vilket säkerligen gör att man får en rätt mycket lägre toleranströskel.

Jag kan tänka mig att en windows-användare inte skulle ha det så kul på tex. 99mac heller. Det tror jag också är en förklaring till mac-talibanismen som man ser här och var; Mac-användare som typ "enar sig mot ett yttre hot". Man kan se samma tendenser bland olika linux-grupperingar också, eller varför inte intel vs. amd eller nvidia vs. amd.

Men det huvudsakliga skälet tror jag är just att man försvarar sitt eget val. Visst finns det de som köper macar för att flasha med, och visst finns det de som köper PC för att dom tror att dom inte har råd med Mac, eller tror att Mac inte klarar några spel, inte kan köra Word och inte kan använda internet(!).

Men dom tror jag inte finns på det här forumet. Jag tror att de allra flesta här har valt maskin rätt aktivt - åtminstone alla mac-användare (annars skulle dom nog inte hänga just här).

Man kan se en del 13-åriga üb3r1337haXXx0rs som hatar Macar eftersom dom tror att dom behöver byta sexuell läggning om de råkar använda en aningen för länge, precis som man kan stöta på riktigt dryga Mac-användare som ALDRIG har haft ett enda problem NÅNSIN med OS X men dom är rätt snabbt räknade, och kommer säkert växa upp, dom också...;)

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Jag tror att det handlar om att man försvarar sitt eget val, bara. Om det då kommer nån och säjer att man bara köper en Mac för hipsterfaktorn så svarar man gärna med att Win-burkar är för fattiglappar och liknande kloka åsikter.

Jag vet inte om jag är något undantagsfall men det skulle aldrig falla mig in att klanka ned på någon för att de gör ett annat val än vad jag gjort. Tycker att dessa så kallade "Fanboys" är riktigt löjliga, oavsett läger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Jag vet inte om jag är något undantagsfall men det skulle aldrig falla mig in att klanka ned på någon för att de gör ett annat val än vad jag gjort. Tycker att dessa så kallade "Fanboys" är riktigt löjliga, oavsett läger.

Håller med! Det är dessa som inte kan acceptera att folk har olika åsikter och prioriteringar än de själva jag stör mig mest på.

Jag har absolut inget emot varken Windows eller Android. Personligen har jag dock fallit för OSX/iOS för de passar just mig utmärkt. Är dock väldigt noga med att inte säga att iPhone/Mac "är bäst". Finns inget som är bäst för alla.

Dock har jag stött på flera, bland annat här på Sweclockers som är så oroligt trångsynta och inte kan acceptera att andra är av en annan åsikt. Borde väl bara ignorera dessa då det sällan går att diskutera med dem men det är svårt att låta bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Jag vet inte om jag är något undantagsfall men det skulle aldrig falla mig in att klanka ned på någon för att de gör ett annat val än vad jag gjort. Tycker att dessa så kallade "Fanboys" är riktigt löjliga, oavsett läger.

Det handlar sällan om ATT de gjorde ett annat val utan snarare VARFÖR de gjorde det
Tror folk generellt blir väldigt lätt provocerade över internet.

Själv sitter jag på en android lur, stationär pc och ska inom ett halvår inhandla en macbook, ser mig själv nog som en android fanboy för att jag inte gillar apple som företag. Men tycker inte mitt hat över dem ska gå ut över de produter jag väljer ^^,

Permalänk
Medlem

Jag har enbart kört windows fram tills 2009 då jag köpte en Macbook Pro. I början tyckte jag inte om OS X men efter ett halvår började jag förstå logiken i det. Uppdaterade till Lion i höstas och sen dess har det bara blivit sämre tycker jag. Buggig styrplatta och Finder är riktigt muppigt ibland. Tex om jag öppnar en mapp och sen tar jag upp ett fönster av Safari eller Spotify så kan jag inte trycka på finder i dockan och öppna mappen igen. Jag måste först minimera alla fönster som är öppna tills skrivbordet kommer fram då kan jag se Finder/mappen. Fruktansvärt irriterande.

Men överlag är jag nöjd med min Macbook.
+Batteritiden
+Lika snabb idag som den var när jag köpte den 09.
+Designen
+Tangentbordet
+Styrplattan

-OS X, småsaker som irriterar mig. Känner mig lite instängd trots att jag använt den varje dag sen hösten 09.

Men jag börjar bli lite sugen på en ny laptop, om det blir en mac eller pc låter jag vara osagt.