Ska försöka svara utförligt
Skrivet av Vimes:
Har läst en del forum nu där det diskuteras EvE, och visst verkar det onekligen så att det är ett väldigt gap att ta in ifrån någon som startar 2012 vs ett par år tillbaka. De som propagerar mot motsatsen kan man mest likna med medlemmar i ett pyramidspel, där de behöver nya medlemmar i botten på näringskedjan för att själva bli rikare och rikare.
Själklart behövs det nya spelare som köper tex Plex och tradar mot guld ingame, så att de äldre spelarna kan köpa Plex för ingame gold och därmed spelar spelet gratis, därmed predikar man att det absolut inte är några problem med att starta spela EvE år 2012, men i verkligheten är man så långt efter så att det är läskigt.
Du har en poäng, men missar andra Jag började med Eve i slutet av 2010 så jag är inte längre helt ny men "ligger efter" de som började ännu tidigare och känner igen tankarna från när jag själv började.
Det första motargumentet är att Eve är kul även när man är ny. Det är inte som många andra där man först måste nå max lvl och sedan börjar själva spelet i "end game" så att säga. Om min närvaro innebär att de rika blir rikare skiter jag i då jag har kul.
Andra motargumentet är specialisering. En ny spelare kan maxa sina skills i ett specifikt område och vara exakt lika effektiv i den rollen efter så lite som 1 månad som en spelare som spelat sedan 2004. Det finns så klart områden som kräver mer träning och där det tar mycket längre tid att nå samma nivå som en äldre spelare. Men de flesta områdena kan man nå en rimlig nivå ganska snabbt om man specialiserar sig. Den stora fördelen en gammal spelare har är helt enkelt mångsidigheten, men de utnyttjar bara en liten del av sina SP åt gången beroende på vad de flyger för tillfället.
Skrivet av Vimes:
Är fortfarande sugen dock. Men har några frågor.
Som jag läst så har utvecklarna gett upp tanken om "Walk in Spacestations" nu? de klarade inte biffen? de la pengarna och resurserna på att utveckla Dust istället eller?
Tror att det handlade mycket om grafikprestige. "Walking in stations" tillför egentligen inget till Eve så som eve är uppbyggt idag. Man kan gå runt med sin gubbe i stationen idag, men bara i ett begränsat utrymme där allt bara tar längre tid att utföra. Så gissningsvis 99,9% av alla spelare har valt att disable den grafiska delen av stationerna och kör gamla hederliga hangaren
Skrivet av Vimes:
PvP modellen, Solo och mindre PvP encounters existerar inte längre har jag läst, utan det är bara Fleet vs Fleet battles? har sett ett par videos ifrån Fleet vs Fleet och det ser inte direkt kul ut, Fleets med hundratals skepp vilka förflyttar sig i en stor massa och det hela verkar gå ut på att targetta samma mål tills det dör, sen byter samtliga i Fleet till nästa mål, rince and repeat?!
Stämmer inte helt. De där påståendena kommer från dem som tycker att null sec är det ända riktiga eve. Personligen tycker jag det verkar sjukt trist och är ingen riktig pvp. Den pvp jag varit del av brukar vara 1-10 man i fleet, och det är sjukt kul när något händer. Har aldrig haft sån hjärtklappning som under min första pvp fight som råkade vara en 1v2 där jag ensam lyckades överleva tills undsättning kom och jagade bort dem 2 som angrep mig.
Stor del av tiden med pvp är planering och massor av väntan. Väntan på att ditt target ska komma online/ut från station, väntan på att ditt target ska göra ett misstag etc. I vissa fall när man är utnumrerad, väntan på att polare ska komma online så att oddsen blir jämnare
Skrivet av Vimes:
Hur fungerar termen "Tank" i EvE, i flera videos hör man folk nämna "Tank" ungefär som i WoW att det finns assignade Tank skepp, hur funkar det?
Alla skepp har "tank" dvs hur mycket skeppet tål. Det är mer som Hit Points än termen tank du tänker på.
Det finns olika typer av tank. Ett skepp har tre typer av HP: Shield, Armour och Hull.
Hull är en sista buffert av hp och hamnar du i den situationen där du förlorar hull är du väldigt snart död. Alltså försöker man tanka dmg med antingen shield eller armour. Den kan vara "buffer tank", dvs en så stor buffert av hp och resistanser som möjligt där man hoppas att fienden dör innan du gör det. Passive Shield tank som är en variant av buffer tank där man förlitar sig på sköldens passiva återhämtning. Aktiv tank där man har moduler på skeppet som reparerar skada. Sist finns det "logistics" som är typ healer skepp som kan reparera skada på andra skepp.
Utöver det finns så kallade "speed tank" där man förlitar sig på skeppets hastighet för att reducera skada. För att förenkla det så missar motståndaren helt enkelt om du flyger fortare än vapnens trackingspeed.
Om vi pratar pve så kan man i de flesta fall skicka in ett skepp med massiv tank först som får dra aggro. I pvp kommer dessa ignoreras om de inte utgör ett hot. Normalt sätt så har man så mycket tank som skeppet tillåter utan att kompromissa för mycket med andra faktorer som påverkar skeppets effektivitet.
Tanking är en hel vetenskap
Skrivet av Vimes:
Sen det här att det finns oändligt mycket att göra i EvE? ifrån en oinvigd så ser jag inte så många saker att göra :
PvP
PvE
Mining
Crafting
Vad 'r det jag missar? Visst man kan engagera sig i Politik emellan Coorps dvs skapa allianser etc, starta en Pirat grupp, Mercenary grupp, trading grupp etc etc? är det detta som folk menar att det finns så mycket att göra i spelet eller vad? överallt så ser jag folk prata om dom oändliga möjligheterna i spelet, men absolut INGEN preciserar vad de menar. Visst det är ett sandbox spel, men i grunden så har du ju spelmekaniken som sätter gränser.
Pvp: High sec warfare, RvB war, Faction warfare, can flipping/ganking, low sec piracy, mercenary, space domination (lowsec/0.0), wh pvp etc, etc. Att hitta på en anledning att skjuta på någon är inte svårt. Beroende på var man gör det så är det lite olika spelregler som är väldigt strikta (high sec) eller obefintliga (0.0, wh space).
Pve: Missions, incursions, exploration, wormhole exploration etc.
Mining: Ore mining, ice mining, gas mining, moon mining, planetary interaction (PI). Om vi räknar mining som all form av "component gathering" så finns det ännu fler som salvaging, archeology, hacking etc.
Crafting: ja vad ska man säga om crafting. I stort sätt allt du kan köpa i eve är tillverkat av någon spelare. Marknaden är fri så de tar de priser de vill, men konkurrensen är så hård att priserna är dock ganska nära produktionskostnaderna, iaf i de stora trade hubs som vuxit fram. I utkanterna av gallaxen kan man få bättre priser om man orkar transportera sina grejer dit. Dock så får man då se upp för pirater etc
På tal om det så finns det spelare som bara sysslar med att köpa billigt på ett ställe och sälja det dyrt någon annanstans.
Vad de menar med oändliga möjligheter är att visst så finns det spelmekaniska begränsningar, men med lite fantasi så kan man utnyttja dem till att göra nästan vad som helst. Det är inte som i många andra mmos där det är "kör denna raiden/instansen X gånger sedan denna och sedan detta pvp scenario over and over again"
Ta tex high sec war pvp. Man kan förklara krig mot ett annat corp och skjuta på dem utan att polis och militär ingriper. Men varför? Många gör det så klart för att det helt enkelt är kul, men det kostar pengar. Så då förklarar de krig och ser till att motståndaren inte kan göra något utan att bli nedskjutna, dvs de tjänar inga pengar. Till slut kan de gå med på att betala en summa för att slippa kriget... eller så betalar de en mercenary corp för att bekämpa de "onda" så att säga.
Ett annat exempel är att ett corp/alliance kan flytta till low sec, null sec eller wh space och säga "nu är detta vårt område" och sedan ha exklusiv rätt att utnyttja de naturresurser som finns där (mining, crafting, pve). Dvs om du kan försvara området mot inkräktare (pvp).
Politik är en ständig del av Eve och det finns allianser som kontrollerar enorma områden och tom försöker manipulera marknaden. Man kan som relativt ny spelare gå med i en av dessa grupper men man känner sig som en kugge i maskineriet när man är spelare nr 8426.
Vill man inte hålla ett område och syssla med pvp finns det inget som hindrar dig från att ensam eller i grupp flyga runt i low sec, null sec eller wh space och helt enkelt skjuta på allt du ser/allt du tror du kommer klara av. Men räkna med att allt du ser har vänner Det är här all denna förjävliga väntan kommer in xD Det gäller att planera och slå till när tillfället ges. Men som en i mitt corp sade igår när vi suttit still i 3 timmar utan att göra någonting (de vi krigar mot vägrade komma ut och leka trots att vi inte hade någon i närheten av dem utöver en liten spion ). "I cant think of any other game that I would be exited to log on to night after night just to sit around with nothing to do" Man lyckas underhålla varandra ändå med skitsnack, länkar, taktiksnack etc etc. Och när något till slut händer går pulsen upp så man tror man ska få hjärtattack.
Skrivet av Vimes:
Sedan verkar det som om man behöver flera accounts/subscriptions samt multiboxa (spela flera accounts samtidigt) för att bli framgångsrik i spelet, jag har läst om folk som har allt ifrån 3 - 20 accounts, samtidigt.
Nej det behövs inte alls. Men det är som du säger många som har flera accs. Det är ett sätt att komma runt både långa träningstider då många så klart vill göra allt NU och inte vänta (då man låter varje acc specialisera sig på olika saker så kan man göra väldigt många olika saker ganska snart) samt att behöva spela med andra spelare. Genom att spela med andra så finns det ingen anledning att ha många accs om det inte är för att man är otålig och inte orkar vänta på att träna skills. De som kör 20+ konton är nästan uteslutande bot/macro miners, och tro mig.. de betalar inte för sina konton med riktiga pengar :/ De flesta som har många konton kan betala för iaf de flesta kontonas game time med ingame pengar.
Hoppas du fick svar på dina frågor. Ställ gärna fler så ska jag svara så gott jag kan.