Permalänk

Nybyggd AMD-dator bluescreenar.

MK Gigabyte GA-970A-UD3 ATX, 970FX, AM3+
AMD FX-4100 4C 3.6G 12M AM3+ 95W
Corsair 8GB (KIT) DDR3* 1600MHz/VENG.
GK XFX PCIe HD6870 900M 1GB DDR5
Tillbehör till XFX Radeon HD6870 1024MB
Nätagg OCZ ModXStream PRO 500W
kab BitFenix Outlaw Svart
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM

Detta är specsen på datorn.
Datorn startar upp fint, inga pipljud eller lysande lampor som indikerar något fel.
Bios startar bra och alla temperaturer ser bra ut. (27cpu och 35system typ).

Jag börjar installera windows från min USB, sandisk. Windows laddar sina filer. Sen när "startar windows" kommer upp hänger sig den bilden (när grön, röd, blå färgerna ska komma) och datorn bluescreenar. Jag har kort på bluescreenen om det kan hjälpa:

Trodde först att jag satt minnena fel, men när jag flyttade dem var det samma problem.
Ska testa ett minne i taget.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Det finns en jättelätt lösning, googla BSOD Error 0x0000007E. Då får du veta att det finns en rätt stor risk att dina minnen är paj.

Permalänk
Medlem

Prova att ta ut ett minne och installera. Om det blir samma igen, ta ut ett annat och sätt tillbaka det minnet du tog ut först. risken att det är fel på båda minnena är rätt liten. Har flera gånger fått helt nya minnen som det vart fel på, så det är inget jätte ovanligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

har nu testat att ta ur minnena en och en och sätta i samma port, samma fel båda gångerna.
Finns det någon risk att det är hårddisk fel?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Låter som det är dina minnen som gått sönder och mest troligt är det en mindre ESD skada du fått.

Investera i en sån här

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Låter som det är dina minnen som gått sönder och mest troligt är det en mindre ESD skada du fått.

Investera i en sån här
http://www.globalfreeenergy.info/wp-content/uploads/2010/08/E...

De kan även varit trasiga från leverans Skicka bara tillbaka minnena.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Men hur troligt är det att jag ESDar båda minnena?
Det kan inte ha något att göra med att det är corsair vengeance minnen?
Tänkte om de inte var kompatibla med fx-4100 eller något.

Det finns ingen chans att det är hårddisken som fallerar?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Kör memtest

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Men hur troligt är det att jag ESDar båda minnena?
Det kan inte ha något att göra med att det är corsair vengeance minnen?
Tänkte om de inte var kompatibla med fx-4100 eller något.

Det finns ingen chans att det är hårddisken som fallerar?

Självklart finns det en risk, men det absolut bästa, i din situation, är att först kolla minnena.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Har du ställt in rätt volt och timings till dina minnen? Kanske körs för snabbt eller med för låg volt just nu.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

De kan även varit trasiga från leverans Skicka bara tillbaka minnena.

Men inte troligt då över 60% av alla skador på eletronik är från ESD och andra typer av skador syns vid transport. Enda orsaken att tillverkarna inte vill bråka om felet och skylla på kunden är att det skulle ta lång tid att titta igenom kretskortet med ett mikroskop för att hitta skadan. Finns en hel del kort och annat som funkar fint även med en ESD-skada, det kan ta länge innan det blir problem.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Självklart finns det en risk, men det absolut bästa, i din situation, är att först kolla minnena.

Ja, men nu har jag testat varje minne ensamt i flera olika slottar.
Samma problem oavsett.
Gjorde något memtest som kom upp via windows (vettifan hur jag fick upp det)
Men enligt det fanns det inget minnesfel upptäckt.

Skrivet av Niklashog:

Har du ställt in rätt volt och timings till dina minnen? Kanske körs för snabbt eller med för låg volt just nu.

Borde inte timings och volt vara standard vid första uppstart?
volten står strax under 1,5v om jag inte minns fel.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Det är inte en OCZ agility 3 du har som HDD? Kan inte se att du skriver vad du har för hårddisk.

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk
Skrivet av Tullmeister:

Det är inte en OCZ agility 3 du har som HDD? Kan inte se att du skriver vad du har för hårddisk.

Det är en gammal samsung 1TB som jag haft liggandes i hyllan sen jag hade min gammla stationära.
Ca 1 halvår har den väl legat i hyllan. Innan satt den i ett externt hårddiskrack.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

MK Gigabyte GA-970A-UD3 ATX, 970FX, AM3+
AMD FX-4100 4C 3.6G 12M AM3+ 95W
Corsair 8GB (KIT) DDR3* 1600MHz/VENG.
GK XFX PCIe HD6870 900M 1GB DDR5
Tillbehör till XFX Radeon HD6870 1024MB
Nätagg OCZ ModXStream PRO 500W
kab BitFenix Outlaw Svart
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM

Detta är specsen på datorn.
Datorn startar upp fint, inga pipljud eller lysande lampor som indikerar något fel.
Bios startar bra och alla temperaturer ser bra ut. (27cpu och 35system typ).

Jag börjar installera windows från min USB, sandisk. Windows laddar sina filer. Sen när "startar windows" kommer upp hänger sig den bilden (när grön, röd, blå färgerna ska komma) och datorn bluescreenar. Jag har kort på bluescreenen om det kan hjälpa:

http://i170.photobucket.com/albums/u256/lucifer579/IMAG0121.j...

Trodde först att jag satt minnena fel, men när jag flyttade dem var det samma problem.
Ska testa ett minne i taget.

Jag har också haft problem med det moderkortet
Om man ställde in spänningarna skälv i bios så gav den inte den spänning man ställt in utan den gav mkt lägre och kunde helt plötsligt gå tillbaka till 1,365 till 1,4v. Jag har låtit spänningarna vara på auto och låst cpu spänningen till 1,2 med hjälp av amd overdrive. Jag har även stängt av cool quit.
Det verkar även finnas problemet med auto läget om man inte låser spänningen är att den ger konstiga spänningar i bland som gjort min processorn instabil och sen blå skärmat.
jag tror att amd overdrive där jag låst spänningen har fixat min blå skärmar och jag har sluppit det på 2 dagar nu

EDIT:
Jag kör med f5u bios som dom visst verkat ta bort :S

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

AMD Bulldozer detta är ett känt problem

Skrivet av lucifer579:

MK Gigabyte GA-970A-UD3 ATX, 970FX, AM3+
AMD FX-4100 4C 3.6G 12M AM3+ 95W
Corsair 8GB (KIT) DDR3* 1600MHz/VENG.
GK XFX PCIe HD6870 900M 1GB DDR5
Tillbehör till XFX Radeon HD6870 1024MB
Nätagg OCZ ModXStream PRO 500W
kab BitFenix Outlaw Svart
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM

Detta är specsen på datorn.
Datorn startar upp fint, inga pipljud eller lysande lampor som indikerar något fel.
Bios startar bra och alla temperaturer ser bra ut. (27cpu och 35system typ).

Jag börjar installera windows från min USB, sandisk. Windows laddar sina filer. Sen när "startar windows" kommer upp hänger sig den bilden (när grön, röd, blå färgerna ska komma) och datorn bluescreenar. Jag har kort på bluescreenen om det kan hjälpa:

http://i170.photobucket.com/albums/u256/lucifer579/IMAG0121.j...

Trodde först att jag satt minnena fel, men när jag flyttade dem var det samma problem.
Ska testa ett minne i taget.

Här pratar dom själva om problmet du själv har med blue screen of death
det finns uppdatering för detta iaf
klippet heter Bulldozerspecial med SweClockers
jag är nästan 100% säker på att minnena inte är något fel på utan att detta är något som själv AMD Bulldozer orsakar
https://www.youtube.com/watch?v=y75t9NEpCYQ

Glömde att skriva en sak
Permalänk
Medlem

Det kan också vara nåt med USB-installationen som är galet. Testa att formatera USB-stickan med NTFS filsystem, eller försök om möjligt installera med en DVD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Låter som det är dina minnen som gått sönder och mest troligt är det en mindre ESD skada du fått.

Investera i en sån här
http://www.globalfreeenergy.info/wp-content/uploads/2010/08/E...

Och vad grundar du det på? Rätt osannolikt att båda minnena skulle vara trasiga

Permalänk
Medlem

Är bios uppdaterat för att köra bulldozer?
vilken bios version har du?

Permalänk
Medlem

Har skrivit detta i någon tråd förr angående BSOD orsakade av ramminnen:

Ta ett suddgummi & sudda löst på ramminnets "piggar". Var nog med att du inte suddar så hårt att det nöts av suddgummirester.
Gör detta på båda sidor av minnet och sätt i det igen och prova att starta den.

Oldschoolknep som otroligt nog fungerar för att få bort elaka laddningar. Räddade x antal datorer under dreamhack för 6-7 år sedan.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Har skrivit detta i någon tråd förr angående BSOD orsakade av ramminnen:

Ta ett suddgummi & sudda löst på ramminnets "piggar". Var nog med att du inte suddar så hårt att det nöts av suddgummirester.
Gör detta på båda sidor av minnet och sätt i det igen och prova att starta den.

Oldschoolknep som otroligt nog fungerar för att få bort elaka laddningar. Räddade x antal datorer under dreamhack för 6-7 år sedan.

Kanske skall konstatera att det är minnena som spökar först. Kan ju vara något annat

Permalänk
Skrivet av sweanisse:

Här pratar dom själva om problmet du själv har med blue screen of death
det finns uppdatering för detta iaf
klippet heter Bulldozerspecial med SweClockers
jag är nästan 100% säker på att minnena inte är något fel på utan att detta är något som själv AMD Bulldozer orsakar
https://www.youtube.com/watch?v=y75t9NEpCYQ

Ska kolla filmen senare om inget fungerar och kolla på det.

Skrivet av jetten:

Det kan också vara nåt med USB-installationen som är galet. Testa att formatera USB-stickan med NTFS filsystem, eller försök om möjligt installera med en DVD.

Okej, ska kolla på det. Formaterar just nu om stickan till NTFS utan quick format. Hade den i fat32 förut.
Kan det ha något med att göra att windowsen jag försöker inteallera är en windows 7 som jag har laddat hem via MSDN AA? Dvs gratis licens för universitetsstuderande. Filen verkade vara mindre. Än den piraten jag har liggandes i datorn.

Skrivet av matte70:

Är bios uppdaterat för att köra bulldozer?
vilken bios version har du?

På moderkortkartongen så står det att den ska vara uppdaterad med Am3+ bios. Jag har även uppdaterat bios till den senaste versionen.
(Detta var nämligen min första tanke av någon anledning)

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Provat Clr cmos?

Som sagts tidigare:

Uppdatera Bios. (Vilken Biosversion har du nu?) Edit: för sent...

Kör memtest

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Men inte troligt då över 60% av alla skador på eletronik är från ESD och andra typer av skador syns vid transport. Enda orsaken att tillverkarna inte vill bråka om felet och skylla på kunden är att det skulle ta lång tid att titta igenom kretskortet med ett mikroskop för att hitta skadan. Finns en hel del kort och annat som funkar fint även med en ESD-skada, det kan ta länge innan det blir problem.

Men vad bråkar vi om då isåfall om han nu ändå kan skicka in minnena och få nya? Är bara idioti att diskutera isåfall, eller har jag fel?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Provat Clr cmos?

Som sagts tidigare:

Uppdatera Bios. (Vilken Biosversion har du nu?) Edit: för sent...

Kör memtest

Fo3

Iofs inte provat att clr cmos. Kan testa det.
Samt ta ur batteri.

Bios är den senaste.

Kan du länka ett bra memtest?

Fo3???

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

http://www.memtest.org/#downiso

EDIT: Färdig USBversion finns i version 4.20, nedanstående är onödigt

Guide för USB-minne

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Kanske skall konstatera att det är minnena som spökar först. Kan ju vara något annat

Då den där metoden tar cirka 30 sekunder att göra och har 0% skaderisk (sålänge man inte tar i som att man försöker bänka 100kg när man suddar) så är den värd att prova utan att ha isolerat felet först.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Kan det vara relevant i sammanhanget att den bluescreenar på EXAKT samma ställe varje gång?
(Dvs precis efter att den vita baren är klar och har läst in filer och den ska börja start installationen)

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av jetten:

Det kan också vara nåt med USB-installationen som är galet. Testa att formatera USB-stickan med NTFS filsystem, eller försök om möjligt installera med en DVD.

Nu ska vi inte roppa hej innan vi är över ån.

Men just nu är jag inne i installationsprocessen (30%) och det har inte varit några problem hittills.

Dvs - jag formaterade om mitt USB-minne till NTFS (inte snabbformat, tog förjävla lång tid).
Jag kom förbi den kritiska punkten där jag har bluescreenat HELA tiden och nu rullar installationen.

Således verkar problemet löst.

Jävla tur jag inte lyckades ESDa mina minne när jag höll på att flytta dem ur och in hela tiden

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Kan det vara relevant i sammanhanget att den bluescreenar på EXAKT samma ställe varje gång?
(Dvs precis efter att den vita baren är klar och har läst in filer och den ska börja start installationen)

vad har du för bios version?

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)