Ingen uppföljare till Bulletstorm – piratkopiering skadade försäljningen

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Varför ska alla speltillverkare skylla på piratkopiering så fort deras spel säljer dåligt? Såvida dom själva inte sitter och kollar varenda torrentsida så ser jag inte hur dom ska veta att deras spel piratkopieras mer än vad det säljer. Dom har heller inte tänkt på att dom som laddade ner kanske är dom som även köpte spelet senare? Bulletstorm var väldigt mediokert enligt mig, och jag tror dom flesta förstod det redan från början och struntade därför i att köpa det.

Speltillverkare måste börja ta sitt ansvar i stället för att bara skylla i från sig hela tiden. Gör ett bra spel så ska ni se att det kommer sälja. Se bara på spel som t.ex. The Witcher 2 som saknar DRM helt och hållet, men som samtidigt säljer som smör.

Bra spel = Bra försäljning och minskad piratkopiering
Dåligt spel = Dålig försäljning och ökad piratkopiering

Sen kommer det ju självklart finnas dom som även piratkopierar bra spel, men dessa människor skulle nog inte ha råd att köpa spelet hur mycket dom än skulle vilja köpa det. Vilket i slutändan betyder att försäljningen dom tappar på dessa människor inte drabbar spelstudion mer bara för att dom piratkopierar då man omöjligt kan trolla fram pengar som inte finns.

Så sant!

Jag själv för något årsedan var luspank och hade inte råd att köpa så många spel förutom dom jag verkligen gillade!

Nu när jag har det lite bättre så har jag köpt rätt många spel som jag tycker om! Dock så brukar jag faktiskt leka pirat ibland men det är bara för att man inte känner för att lägga ut pengar på skit?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Avstängd

ett dåligt spel som detta kan nog slås omkull pga piratkopiering. stora spel som starcraft och CoD klarar att ta smällen från piratkopiering då de är guldgruvor ändå. Men ligger man på marginalen såkan piratkopiering mycket väl vara det slaget som gör att man inte klarar kraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Varför är det samtidigt dessa spel som säljer mest och bäst samt gör en bra vinst till spelföretagen? Jo för att det är just bra spel som folk är villiga att betala för!

Fast nu är det ju faktiskt så att spel som BF3 bara säljer en bråkdel på PC mot konsol, samtidigt som det laddas ned otroligt många gånger. PC är en liten marknad jämfört med konsolerna men ändå så laddas det ned mycket mer.

Permalänk
Medlem

Det gick ju inte ens efter läst på forum efter halva internet att konfigurera spelet för tangetbord och mus. När ska de fatta att vi vill ställa in våra inställningar skälva och att mouse acceleration och mouse smotning inte är okej. Räcker med att läsa en resention eller två för att inte köpa spelet. Fårstår inte varför de ska skylla på piratkopiereingen hella tiden. Antar att de som tagit beslut inte vill erkänna att de tog fel beslut.

Edit1:
Fast på consol marknaden klagar de väll på andrahands handel. Så klaga kan de.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som ens ville piratkopiera det där skitspelet, dålig bortförklaring!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sealarn:

Fast nu är det ju faktiskt så att spel som BF3 bara säljer en bråkdel på PC mot konsol, samtidigt som det laddas ned otroligt många gånger. PC är en liten marknad jämfört med konsolerna men ändå så laddas det ned mycket mer.

Har du något belägg för det. Jag hittar bara vad som är sålt via reatelers http://www.vgchartz.com/game/35315/battlefield-3/
Inte via origin. Vet inte om de har ändrat sigg men för sprev de aldrig med online köp. Hur många känner du som köpt bf3 från en butik?

Edit:1
Kan vara intresseant för de som vill veta lite om norden och hurivida digatalt köpta spel synns i försäljningssifror. http://www.dataspelsbranschen.se/nyheter/2012/3/1/digitalt-di...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hade inget jobb vid spelets release, minns kollade på en gameplay video på youtube och avgjorde att spelet inte såg ett dugg intressant ut ens för att orka pirata för min del. Mmmm, det är nog piraters fel alltihopa... EA, Döda gärna de nya BRA spelserierna som ni gjorde med dom jag hade som ungur. det kommer öka era försäljningssiffror offantligt, jag lovar!!

Permalänk
Medlem

Finns ju knappt demos längre på spel, och det släpps för mkt skit. Man vågar ju knappt köpa spel om man inte "vet" innan att de är bra.
Tror många tankar pirat för att testa och se om det är bra, sedan köper det för multiplayer osv.

Iof, på konsol går det ju köra piratade spel online..

Permalänk
Medlem

När jag misslyckas med matlagningen skyller jag på snattare som stulit all bra mat ur butikerna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

ahh va fan, de ska alltid skylla på piratkopiering när det gäller PC men ingen absolut ingen pratar om konsol piratkopiering, jag menar sök på vilket torrent sida som helst så ser ni att antal nedladdningar på konsol och just ps3+xbox360 är mycket mer än PC, men nej de ska alltid skylla på saker istället för att see att det är deras fel.
piratkopiering är ett problem visst men kanske inte så stort som de får det att se ut som för hade det varit så här så skulle valve/steam och blizzard gått under för länge sen.
kort sagt sluta vara lata och släppa spel som har 100 buggar dag 1 på pc sluta med allt det där spyware skit ni använder sluta med att skapa dåliga spel och förväntar er att sälja över 2mille examplarer av den.

Permalänk
Medlem

Om de som tillverkare av ett spel istället hade satsat på att göra en så bra spel som möjligt istället för att försöka sälja skräp så kanske fler hade köpt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

När jag misslyckas med matlagningen skyller jag på snattare som stulit all bra mat ur butikerna.

word.
Om de gjort ett spel istället för en förbannad konsolportning så hade dem kanske kunnat räkna med bättre försäljningssiffror..
#1 för alla produkttilverkare/tjänsteleverantörer måste vara att leverera en bra produkt/tjänst. Gör man inte det så kan man glömma att tjäna några pengar på sin produkt/tjänst, framför allt om man följer strömmen av speltillverkare av idag och gör kassa konsolportningar till PC och fyller dem med spionprogram, aktiveringskrav (helst med aktiveringsservrar som ligger nere dag 1-3) och ovanpå det släpper spelen i USA 2-3 veckor före resten av världen.
Ger du konsumenten en dålig produkt/tjänst så kommer konsumenten inte att handla av dig igen, HUR svårt kan det vara?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

word.
Om de gjort ett spel istället för en förbannad konsolportning så hade dem kanske kunnat räkna med bättre försäljningssiffror..
#1 för alla produkttilverkare/tjänsteleverantörer måste vara att leverera en bra produkt/tjänst. Gör man inte det så kan man glömma att tjäna några pengar på sin produkt/tjänst, framför allt om man följer strömmen av speltillverkare av idag och gör kassa konsolportningar till PC och fyller dem med spionprogram, aktiveringskrav (helst med aktiveringsservrar som ligger nere dag 1-3) och ovanpå det släpper spelen i USA 2-3 veckor före resten av världen.
Ger du konsumenten en dålig produkt/tjänst så kommer konsumenten inte att handla av dig igen, HUR svårt kan det vara?!

Laddade ner demot, spelade en stund, inte roligt... Var på steam för 5€ häromdagen... Köpte det inte...
Tacka vetjag Bastion, eller Rayman Origins!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Nu spelar jag inte så mycket men om vi tar musik istället.
Hade det inte varit möjligt att ladda ned album/musik så hade jag självklart gått och köpt Jimi Hendrixs eller Johnny Cashs (för att ta några) plattor.
Väljer jag att köpa något självmant så är ju det samma sak som att det är värt pengarna. Nu när det går att ladda ner skiten så har jag inga planer på att göra detta.
Ditt resonemang håller inte på flera plan, var av detta är ett.

Ditt argument faller med rätt platt eftersom många av oss är beredda att betala för KVALITÈT vilket man INTE får (om man drar din parallell med musik) då man tankar ner komprimerat matrial (och NEJ... 16bits flac låter FORTFARANDE inte bra, däremot gör 24bits det men tar bara upp en bråkdel mindre plats än 1411kb/s waw)

Det finns en anledning till varför jag själv inte köper dåligt producerade skivor eller spel........de håller inte måttet enligt mina egna krav.
Och jag vet att det finns många som tycker som jag....

Permalänk
Medlem

Förresten, det här med att antalet sålda exemplar skulle vara ett mått på ett spels kvalitet? Nej, nej och nej.

Okami
Grim Fandango
Planescape: Torment
Beyond Good and Evil
Shenmue

inklusive många många fler, är exempel på spel med utomstående kvalitet och/eller innovation som visade sig vara kommersiella fiaskon. Och i de flesta fall har det ingenting att göra med dålig marknadsföring.
Jag tror inte någon med alla sina skruvar åtdragna någonsin skulle påstå att Okami var skräp, men om vi nu ska gå på de initiala försäljningssiffrorna så var spelet uppenbarligen inte värt mycket mer än ett 3-pack Euroshopper bacon-paket.

Och jag tror knappast vi behöver nämna alla de spel som trots att de förtjänar att brinna på en hög av sopor genererar mer pengar än vad vissa länder omsätter på ett år.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Man kan sammanfatta det mycket enkelt i några få punkter.

* Det var ett konsolspel främst.
* Det sålde inte tillräckligt bra på konsol för att motivera en uppföljare endast på konsol.
* Hade spelet sålt bra på konsol hade de inte haft något problem.

Om piratkopiering varit ett problem hade de således bara skippat att göra portningen över huvud taget i uppföljaren och sålt den endast till konsol.

Anledningen måste således logiskt bero på ett dåligt spel som sålde dåligt, snarare än piratkopiering.

Dessutom är det nästan omöjligt att inte tjäna pengar på att porta spelet från konsol till PC, speciellt med såhär kassa portar. Att porta spelet är oftast långt långt mycket billigare än hela utvecklingskostnaden och PC försäljningen behöver inte vara stor alls för att portningen i sig skall vara lyckad rent ekonomiskt. Varför tror ni annars det är så vanligt med kassa konsolportar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

När jag misslyckas med matlagningen skyller jag på snattare som stulit all bra mat ur butikerna.

wahahahah klockrent!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Ditt argument faller med rätt platt eftersom många av oss är beredda att betala för KVALITÈT vilket man INTE får (om man drar din parallell med musik) då man tankar ner komprimerat matrial (och NEJ... 16bits flac låter FORTFARANDE inte bra, däremot gör 24bits det men tar bara upp en bråkdel mindre plats än 1411kb/s waw)

Det finns en anledning till varför jag själv inte köper dåligt producerade skivor eller spel........de håller inte måttet enligt mina egna krav.
Och jag vet att det finns många som tycker som jag....

+1 Inte mycket att tillägga - dock så var jag en som efter att ha gnällt och trixat med config filer lyckats få igång spelet som tyckte det var kul. Dock var det ett väldigt typiskt konsolspel - kul visst - men för PC var det inte optimerat. O-optimerat skall inte premieras och försäljningen och betygen är snarare anledning till varför spelet inte gick bra på PC. men det är ju så klart - då måste man ju själv ta ansvar och inte skylla på Pirat-spöket...

Permalänk
Musikälskare

"and I think a lot of that was due to piracy"

...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lonefox:

Ditt argument faller med rätt platt eftersom många av oss är beredda att betala för KVALITÈT vilket man INTE får (om man drar din parallell med musik) då man tankar ner komprimerat matrial (och NEJ... 16bits flac låter FORTFARANDE inte bra, däremot gör 24bits det men tar bara upp en bråkdel mindre plats än 1411kb/s waw)

Det finns en anledning till varför jag själv inte köper dåligt producerade skivor eller spel........de håller inte måttet enligt mina egna krav.
Och jag vet att det finns många som tycker som jag....

Om du kan höra skillnad på 16 och 24 bit flac i ett blindtest ska du få en kaka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Spelet var grymt till konsol men sög stenhårt på PC.
Hade gärna sett en uppföljare, det var kul

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Man kan alltid säga att det inte blir en uppföljare, pga av piratkopiering...

Men det kan ju också vara så att spelet var så dåligt, att ingen köpte det!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk

kan dom inte bara skita i o göra till pc så sliper dom den största delen av piratkopieringen...

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Skrivet av anon173009:

Folk laddar inte ner ett spel om det är värt pengarna, så jävla svår kalkulation är det inte.

Kan säga att det här är inte alls sant, känner flera personer som piratkopierar spel som är helt klart värt pengarna (hoppas nu att jag inte missförstått din kommentar ).

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Sammanfattning:
Spelet är faktiskt rätt bra, men suger balle pga att någon stulit den bästa maten ur butiken.
Gammalt uttryck: Smaken är som baken,,,,delad. Vissa gillar pang-pang, vissa är intresserade av racers och andra av annat.

Vad gäller piracy, så är det väl en fråga hur mycket man är villig att betala för produkten, dvs vilket marknadsvärde du själv anser att produkten har.
0 SEK (dvs ladda ned, kopiera, dela med sig, osv) eller marknadsvärdet som producenten sätter.
Vilket känns mest rättvist?

Visa signatur

tillräcklig.
Arguing on the internet is like the special olympics....you might win but you are still retarded

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har du något belägg för det. Jag hittar bara vad som är sålt via reatelers http://www.vgchartz.com/game/35315/battlefield-3/
Inte via origin. Vet inte om de har ändrat sigg men för sprev de aldrig med online köp. Hur många känner du som köpt bf3 från en butik?

Kollade också på siffrorna på vgchartz men såg inte att det bara var fysiska spel. Dock är digital nedladdning fortfarande något ovanligt för den stora massan. Det jag ville komma fram till var att PC är ganska liten marknad jämfört med konsolerna och ändå laddas det ned många gånger fler spel på PC än på 360 (http://torrentfreak.com/top-10-most-pirated-games-of-2011-111...) och det är inte så att det är skitspelen "som ingen vill spela ändå" utan det är främst stora omtyckta spel som laddas ned.
Många utgår också från sig själva och tänker: Det är många nedladdningar för att folk ska testa att köra kampanjen lite, sen köper de spelet för multiplayer. Det man glömmer då är att många inte ens spelar multiplayer. Många tycker bara kampanjen är kul, och när man väl sitter och spelar spelet känns det ovärt att avsluta för att gå och köpa det.

Permalänk
Medlem

Den som är intresserad av lite ovetenskaplig statistik kan ju surfa in på "Bukten", leta upp Bulletstorm och jämföra seed-/leech-statistiken för spelet med några andra titlar. Ingen jävel piratar Bulletstorm och ännu färre lär spela det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Dålig ursäkt. Har aldrig spelat mer linjärt spel... en lång bana,en enda väg att gå,fiender radas upp en efter en. Vem vill köpa sånt? + att grafiken är sämre än xbox360...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Spelet såg så dåligt ut att jag inte ens laddade ner det olagligt.
Kan ha varit därför det inte sålde.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Det här är första gången jag hör talas om spelet, som jag minns. Jag är regelbundet inne på siter som recenserar spel eller berättar om spel på gång, men kan inte alls minnas jag sett eller hört något om det här spelet. Det finns så otroligt mycket att välja på i dag i underhållningssyfte, spel/film/tv mm konkurerar alla med varandra och då krävs det något utöver det vanliga för att lyckas. Går jag tex in på gametrailers så tittar jag ju inte på varenda review de gör, det har jag inte tid med, utan väljer ut det som verkar intressant eller något man hört talas om.

De spel som verkar intressanta köper jag, det handlar om kanske 2-4st om året. En heltidsarbetande människa med andra intressen som också tar upp fritiden köper inte skräpspel och bränner 6-8h på. Mer än så hoppas jag alla värderar sin tid och pengar.

Många här använder underliga argument i sitt försök att försvara piratkopiering. Några av de senaste årens största succéer på PC är konsollportningar och att som någon skrev påstå att piratkopiering aldrig på något sett påverkat försäljningen är bara naivt.