Intel planerar för 4K-upplösning på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Känns som att datorskärmarna är på väg att bli rejält uppgraderade inom den närmaste framtiden med dessa 3 nya tekniska genombrott. 120hz, 4k upplösning och supertunna och kurvade OLED-paneler. Hoppas att någon använder dessa teknologier till att göra riktigt bra och lätta VR-glasögon härnäst.

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas speltillverkarna stödjer upplösningen 2048x1153, annars måste man väl skaffa 3xSLI GTX980

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalajfa:

Och vips var vi tillbaka på den tiden då man kunde köpa det senaste grafikkortet med ändå flöt inte spelen pga höga systemkrav.

Fast man behöver ju inte köra på högsta upplösningen
Vissa spel, som t.ex. Armed Assault 2 har även inställningar så att GUI:t renderas i skärmens native-upplösning, men den renderade 3d-grafiken halveras i upplösning etc. Det bästa av två världar för de som inte har tillräckligt kraftfulla datorer.

Permalänk

Och Intels integrerade grafik ska klara detta? Trevligt annars.

Dock verkar allt på skärmen bli väldigt smått. Kolla bara på Eizo skärmen i nyheten. Windows 7 taskbaren är minimal.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Och Intels integrerade grafik ska klara detta? Trevligt annars.

Det ska klara spela upp film. Inte spelas på, det kommer 980(eller något sånt hehe;)...) få ta hand om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

16:10 är det jag väntar på!

Instämmer, vill aldrig ha något annat på en dator som inte -enbart- används till film eller högst eventuellt spel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Intel är hyfsat rika, de kanske planerar att köpa någon paneltillverkare och börja göra egna skärmar.

Mer realistiskt är väl att de har ett visst inflytande på marknaden generellt och använder det i forum för att påverka andra hårdvarutillverkare.

Som du skriver är det osannolikt att Intel börjar med att tillverka egna skärmar/paneler. För att kunna påverka marknaden så måste det ju finnas motprestationer från Intels sida, paneltillverkarna måste ju också vinna på det. Intel kan ju inte bara begära att dagens paneltillverkare börjar tillverka högupplösta skärmar som ska säljas för samma pris som dagens.

Jag har som sagt väldigt svårt att se hur Intel ska kunna presentera ett desktopkoncept som driver utvecklingen snabbare framåt än den nuvarande takten.

EDIT: Det är ju i och för sig sant att om laptopskärmarna utvecklas så kommer ju tekniken att kunna göras till desktopskärmar också. Utan att det medför någon jättekostnad, skärm som skärm. Dags att ta en kopp kaffe kanske.

Permalänk
Medlem

sålänge priset inte är 4096 x 2304kr så är de la ok. men spel går inte köra i den uplösningen för de behöver man ju 4 kort för att bara driva vanliga spel

framtiden vist men tror inte att bluray går över till den uplösningen och inte häller tvn inom de närmsta åren

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem
Permalänk

Alltså, vad kommer då hända med Internet undrar jag? Vi har redan ett Internet som är lågupplöst och fult. Sätter man dit 4 ggr fler pixlar så måste bilder och annat förstoras för att vi inte ska surfa i miniatyrernas land. Om bilder och annat förstoras så måste vi ha snabbare nät och mycket större cache och hårddiskar. Har alla råd med det? Jag har svårt att tro att halva jordens befolkning helt plötsligt ska sitta på 10Mbit-linor och att världens servrar ska fyrdubbla sina linor. Intels vision är en infrastruktur-mardröm som inte kommer bli så lätt att implementera som många verkar tro. Räkna med många år till!

Visa signatur

DreamLighter has spoken...

Permalänk
Medlem

vill ha ! men kommer inte ha råd

Permalänk
Medlem

En anna sak är att om Apple släpper Imac med höga upplösningar (som det ryktas) så kommer givetvis de panelerna att dyka upp på PC-marknaden också.

Permalänk
Skrivet av DreamLighter:

Alltså, vad kommer då hända med Internet undrar jag? Vi har redan ett Internet som är lågupplöst och fult. Sätter man dit 4 ggr fler pixlar så måste bilder och annat förstoras för att vi inte ska surfa i miniatyrernas land. Om bilder och annat förstoras så måste vi ha snabbare nät och mycket större cache och hårddiskar. Har alla råd med det? Jag har svårt att tro att halva jordens befolkning helt plötsligt ska sitta på 10Mbit-linor och att världens servrar ska fyrdubbla sina linor. Intels vision är en infrastruktur-mardröm som inte kommer bli så lätt att implementera som många verkar tro. Räkna med många år till!

Helt riktigt, det här kommer att ta mycket lång tid att genomföra för gemene man. Se bara på filmer, även om många har högupplösta TV-apparater tycks de flesta nöja sig med lågupplöst material. Jag kan inte förstå det själv, men så är det ju Så varför skulle samma typ av människor känna att de behöver ännu bättre på ett bra tag?

Visa signatur

Dator.

Permalänk

4800 bildpunkter i bredd kommer att bli tokroligt med webbsidor som är gjorda för 800 bildpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Helt riktigt, det här kommer att ta mycket lång tid att genomföra för gemene man. Se bara på filmer, även om många har högupplösta TV-apparater tycks de flesta nöja sig med lågupplöst material. Jag kan inte förstå det själv, men så är det ju Så varför skulle samma typ av människor känna att de behöver ännu bättre på ett bra tag?

När man läst text på en retina display så vill man inte byta tillbaks. Samma gäller antagligen för framtida desktop-skärmar med hög PPI.

Detta är visserligen en förstorad bild, men i alla fall. (Ipad 2 mot Ipad 3 med "retina display")

Permalänk
Medlem

De kommer nästan garanterat utveckla någon ny oduglig standard för detta som max klarar 60hz i 4k.. och/eller köra med standardkrets 1.a som bara accepterar 60hz input.
Alternativt köra displayport och sänka frekvensen ytterligare

Någonting dör inom mig varje gång de släpper en OLED-skärm som bara accepterar 60hz input

Permalänk
Medlem

Många nämner att dagens grafikkort inte kommer hålla måttet vid 4k skärmar. Det kanske är sant, men vad jag förstått så belastas inte GPU'n så mycket mer utan det är minnesmängden som är det viktigaste. Något som jag tror kan lösas relativt smidigt då vi redan idag har grafikkort med 6Gb.

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft en skärm med högre upplösning än 1080 men att ge ut 3000kr+ för en skärm... nej tack.

Permalänk
Medlem

Låter bra, börjar tröttna på 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Hade gärna haft en skärm med högre upplösning än 1080 men att ge ut 3000kr+ för en skärm... nej tack.

Skärmen är ju din arbetsyta du sitter och stirrar på hela tiden vid datorn. Det är det jag skulle lägga mest/mycket pengar på. Sen finns det väl bra IPS-skärmar för hyfsade priser idag, så standarden höjs förstås hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag blir ju väldigt skeptisk, precis som när den nya iPaden skulle komma. Vad ska det vara för monster som ska kunna driva runt dessa upplösningar. Jag gjorde tidigare en liten jämförelse mellan SweClockers test på 1600p och 1080p, och kom fram till att om man bortser från den löjliga mängd grafikminne som krävs så minskade FPS på 1600p-skärmen med runt 25%.

Om vi nu ser på antalet pixlar så ser det ut såhär:

1080p = ~2milj px
1600p = ~4milj px
3x1080p = ~6.2milj px
"4k" =~9.4milj px

Om man också antar en linjär minskning i FPS så kommer det bli:

1080p = 0%
1600p = -25%
3x1080p = -50%
"4k" = -85-90%

Vi får bara hoppas på att Nvidia och AMD är med på noterna och lyckas göra bra generationer i ett par år nu. Annars är vi körda där bak(som vanligt).

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Två år till 4K med andra ord. Då hinner man väl spara ihop sådär en 30 papp så man kan få sig två sköna IPS:are à 27" och en jädrans massa pixlar
Kommer bli sweeeeeeeet

Permalänk
Medlem

Jaha det är därför intel vill ha högre upplösning på skärmarna. De vill ha ett försäljningsargument för Ivy Bridge att den klarar de nya 4K-skärmarna som intel vill ska tillverkas så de kan sälja fler Ivy Bridge...

Permalänk
Medlem

Högre uppösning är grymt bra.

Jag vill dock också se högre hastigheter på pixlarna! Vissa av er har säkert inte tänkt på det med det är problem på de flesta skärmar med blur, pixlarna slår inte om snabbt nog.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

fan, förbättra färgåtergivningen, kontrast och ljusstyrka istället så kalibrering aldrig kommer va nödvändig

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Högre uppösning är grymt bra.

Jag vill dock också se högre hastigheter på pixlarna! Vissa av er har säkert inte tänkt på det med det är problem på de flesta skärmar med blur, pixlarna slår inte om snabbt nog.

Jag håller helt med, även de snabbaste tn-panelerna är lite för slöa. Snabba panoreringar etc är inte riktigt lika bra som en gammal hederlig crt.
OLED, som är på gång nu, är dock det snabbaste som finns förutom crt, så framtiden ser ljus ut på detta område.
Sorgligt nog har alla OLED-skärmar som sålts hittils bara accepterat input på 60hz (och varit svindyra, enda med överkomligt pris är en 15" för 10k).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AbeS:

Har en känsla av att siffran på prislappen kommer vara riktigt stor!

inte när det blir en ny standard. kommer nog kunna hitta pissbenqar med den upplösningen för 1300 kr i framtiden.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Skärmen är ju din arbetsyta du sitter och stirrar på hela tiden vid datorn. Det är det jag skulle lägga mest/mycket pengar på. Sen finns det väl bra IPS-skärmar för hyfsade priser idag, så standarden höjs förstås hela tiden.

Jag har hellre 60fps på en skit skärm än 20fps på en bra skärm.
Jag kan också få 3st skärmar för samma pris som en riktigt bra skärm.

Prioriteringar

Permalänk

About time, har suttit på 4960x1600 i fyra år redan och börjar bli sugen på ny skärm(ar).

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd

så länge de inte kan ge skärmar med över 120hz och lägre input lag så blir dem helt värdelösa för spelande.

endast "causal gamers" köper en sån skärm.
Skit kul att gå tillbaka till tiden då de är en halv sekund delay på allt man gör på skärmen.

Tycker även om hoppet som kommer att bli på grafikkort, idag 2gig "standard" för gaming att ha i vram och om 3år kommer folk ha 12gig for sure