M-audio släpper Audigy 2-dödare(?)

Permalänk
Medlem

M-audio släpper Audigy 2-dödare(?)

M-audio Revolution 7.1:

• PCI solution for high-quality surround sound up to 7.1
• also supports DTS output and Dolby Digital 5.1/EX (6.1 DVD) decoding
• high-resolution audio output up to 24-bit/192kHz
• true professional 24-bit/96kHz recording
• Incredible 110dB signal-to-noise ration
• real-time stereo-to-surround conversion
• SRS CircleSurround II technology delivers virtual surround for stereo sources
• simple control panel for Bass Management and other features
• supports all popular media players including Windows Media 9
• includes software bundle worth over $200

24-bit/192kHz audio playback on all channels.
Supports all speaker configurations from stereo (or headphones) up to 7.1
Analog line in supports recording up to 24-bit/96kHz
Analog mic in supports recording up to 24-bit/96kHz
Coaxial digital output
S/N Ratio A-D: !106dB
S/N Ratio D-A: !106/108 dB (eight channel/two channel)
Driver-Level Bass Management
Windows Media 9 Compatibility
Very low CPU utilization
Dolby Digital Decode (Windows)
Supports both CircleSurround II and TruSurround XT

http://www.midiman.com/products/consumer/revolution_page1.php

Se även http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=187531...

Permalänk
Medlem

Terratecs Aureon Series bör nog också vara ett bra (bättre) val istället för Audigy2.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande det där.. särskilt
"Very low CPU utilization"

Får la hoppas på en recension

Permalänk
Medlem

Kommer det att döda min plånbok som M-audios andra ljudkort?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

1) The REVO and Sonica Theater cards will be announced on Nov. 17th at Comdex.

2) The MSRP for the REVO is $129 with an expected “street” price of under $100.

3) The REVO will ship with ASIO drivers.

4) The DVD-Audio player will not be ready until Jan. 2003. REVO cards that ship before the DVD-Audio player is ready will have an IOU redeemable from M Audio.

5) Actually REVO release date is pending the completion of several OEM contracts (My guess is in Dec. for the Xmas rush).

6) The “full” specifications for REVO will be released at Comdex.

7) The REVO card uses the Envy 24 HD chip and AKM Codex.

enligt Cliff Watson på AVSforum.

Permalänk
Medlem

OMFG!
Om kortet kommer att kosta runt tusenlappen så köper jag direkt

Permalänk
Medlem

100$ enligt dagens kurs= ca 899kr. Till det priset är jag definitivt intreserad av att köpa.

Ändring, såg att dollarn hade tappat ännu mer i värde.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Konstigt att kortet har så jättemånga skitbra professionella funktioner men inte kostar nånting... Luktar falsk marknadsföring á la Creative.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Heh stackars alla som köper skit Audigy
Har sagt de för å säger de igen, M-audio är fan så mycket bättre.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spartacus
Heh stackars alla som köper skit Audigy

Det där säger du typ i alla trådar som rör ämnet, men du har aldrig kommit med konkreta argument varför .. nå ?

Permalänk

haha mitt kort är iallafall THX-certifierat;) haha, ingen kan stoppa mig!!

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem

Ja THX-certifieringen är ju värt mycket... För det första är Creative delägare av THX och för det andra lämnar de inte ut några uppgifter om vad som krävs för att ett ljudkort ska bli THX-certifierat. Svårt för Creative att trycka THX på kartongen då...

Permalänk

Creative, Microsoft, Windows, Rambusminnen, Hollywoodfilmer osv... allt är ju skit!

Jag är ju iallafall nöjd med all min skit, speciellt min THX-fusk-märkta skitkort! Haha, ingen kan stoppa mig!!!

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem

Har du inte thxmärkta kablar och thxmär kta högtalare spelar det ingen roll att kortet är thkmärkt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Du måste dessutom ha thx-märkta öron, märket tatueras in på lämpligt ställe efter godkänd certifiering

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Har du inte thxmärkta kablar och thxmär kta högtalare spelar det ingen roll att kortet är thkmärkt.

rättelse, det spelar ingen roll att kortet är thxmärkt, punkt.

"THX Multimedia system certification" som det så vackert heter, är bara ett sätt för datorljuds-tillverkare att köpa in sig på lite av den pondus som märket THX innebär. det har nada med den riktiga märkningen att göra.

Och tills de tillkännager vad "THX's rigorous technical specifications" egentligen inkluderar, säger det ingenting alls om den "thxmärkta" produktens kvalitet.

Jag spottar på detta taffliga försäljarknep. tvi! tvi! tvi!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Dolby Digital Decode (Windows)

Jaså.. windows endast .. dvs software decode .. så var det ljudkortet mindre intressant helt plötsligt.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Det behöver i.o.f.s. inte vara så. Jag har för mig att ljkudkortstillverkarna bara har licens från dolby labs att lägga emd dolby digital i windows drivrutinerna. Hur är det med hercules game theater xp i t.ex. linux? De nyare av dessa kort ska ha dd-dekoder i hårdvara.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nurfen
Konstigt att kortet har så jättemånga skitbra professionella funktioner men inte kostar nånting... Luktar falsk marknadsföring á la Creative.

Envy-chipsetet äger EMU10Kx rejält och klarar verkligen allt som står där (bevisat tusentals gånger om)... Bara Creative som bluffar med specsen på sina ljudkort... Jag skulle bli extremt förvånad om den slutgiltiga produkten inte håller upp till specsen, kan jag ju lugnt säga...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
haha mitt kort är iallafall THX-certifierat;) haha, ingen kan stoppa mig!!

Creative är delägare i THX vilket säger en hel del om hur de fick certifikatet... (Plus att THX-märkning betyder skit egentligen... Bara att kolla på olika biografer... SF-biograferna här i Stockholm har THX, men alla har sämre ljud än SandrewMetronomes THX på BioPalatset i salong 1... Det är bra mycket bättre, även fast både har samma certifiering...)

Permalänk
Medlem

Vad jag minns är thx-certifieringen bara en certifiering av det tekniska utförandet. Huruvida det därefter låter bra eller ej tror jag inte att thx befattar sig med.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Jag har ett krav på ljudkort.
Det skall ha DTS/DD Enkodning på den digitala utgången för att ge surroundljud i spel.

Annars duger mitt SB Live! 5.1 gå jag inte använder kortets dac. Jag har reciever inkopplad via coax just nu... en Yamaha RX-V620 RDS är det...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Jag har ett krav på ljudkort.
Det skall ha DTS/DD Enkodning på den digitala utgången för att ge surroundljud i spel.

Då har du inte mycket att välja på... Bara nForce IGP:n (eller vad den nu hette?) som har stöd för "Contents Encoding" via Dolby Digital... DTS-kodning i realtid finns inte stöd för ännu, kommer troligen aldrig finnas heller för formatet är 100% stängt (finns inte ens dokumentation om det att hitta på nätet)...

Du kan dock fortfarande köra Surround Sound analogt via DirectSound3D... (Bättre kvalité än Dolby Digital, tro det eller ej... DD är komprimerat ljud, precis som MP3or, vilket knappast rent okomprimerat analogt ljud är... Har du bra kabelage så är det analoga oslagbart... )

Permalänk

Finns det nån svensk återdförseljare till det åvanstående kort?
Isf gemig ett lätt köp.

Mvh Raz

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se