Permalänk
Medlem

Någon som har hört några rykten eller har lite koll kring kommande trinity och även dom snålare ivybridgearna?
Går lite och väntar på dem, samt låta sommaren gå lite kanske. Sen får det bli en htpc, som även klarar spela lite spel som diablo3, sc2 civ4 osv. Så kanske mer en hybridlösning

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Vad är orsaken till att ni som byggt HTPC i denna tråden väljer att köra för AMD istället för Intel's ditto? Bara nyfiken som sagt. Har AMD lägre TDP i förhållande till prestandan som går att kräma ur eller är det priset som är bättre?

Går nämligen runt å funderar på om jag ska sätta ihop en ny HTPC. Jag skulle behöva nåt som klarar av att driva 10-bit h264 (Hi10) mkv filer. Formatet verkar kräva rätt häfty CPU å gärna flera trådar. Så få är frågan om AMD eller Intel är bäst. Formfaktorn är m-itx för min del.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Vad är orsaken till att ni som byggt HTPC i denna tråden väljer att köra för AMD istället för Intel's ditto? Bara nyfiken som sagt. Har AMD lägre TDP i förhållande till prestandan som går att kräma ur eller är det priset som är bättre?

Går nämligen runt å funderar på om jag ska sätta ihop en ny HTPC. Jag skulle behöva nåt som klarar av att driva 10-bit h264 (Hi10) mkv filer. Formatet verkar kräva rätt häfty CPU å gärna flera trådar. Så få är frågan om AMD eller Intel är bäst. Formfaktorn är m-itx för min del.

AMDs Llano är väldigt strömsnål i idle, konkurrenskraftig med både SB och IB där.
Den är inte alls lika strömsnål vid tung belastning men vid majoriteten av tiden så är den minst lika bra.

Den har sämre CPU-prestanda men en fyrkärning Llano har cpu-prestanda så det räcker och blir över till allt jag kan tänka mig kasta på den.
Jag kan inte tänka mig någonting som jag skulle vilja göra på den datorn där den blir cpu-begränsad innan den blir gpu-begränsad.

Och när det kommer till gpu så spelar AMD i en helt annan liga, trots att Intel har gjort massiva framsteg med sina senaste integrerade grafikkretsar så är AMDs minst en klass bättre.

Dessutom så är drivrutiner och optimeringar till AMDs mycket bättre, deras integrerade kretsar är i princip samma kretsar som deras diskreta.
Fullt DX11 stöd och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

AMDs Llano är väldigt strömsnål i idle, konkurrenskraftig med både SB och IB där.
Den är inte alls lika strömsnål vid tung belastning men vid majoriteten av tiden så är den minst lika bra.

Den har sämre CPU-prestanda men en fyrkärning Llano har cpu-prestanda så det räcker och blir över till allt jag kan tänka mig kasta på den.
Jag kan inte tänka mig någonting som jag skulle vilja göra på den datorn där den blir cpu-begränsad innan den blir gpu-begränsad.

Och när det kommer till gpu så spelar AMD i en helt annan liga, trots att Intel har gjort massiva framsteg med sina senaste integrerade grafikkretsar så är AMDs minst en klass bättre.

Dessutom så är drivrutiner och optimeringar till AMDs mycket bättre, deras integrerade kretsar är i princip samma kretsar som deras diskreta.
Fullt DX11 stöd och sånt.

Tack för info. I mitt fall så ska jag bara använda HTPC:n till att kolla film. Jag kollar lite allt möjligt. Mycket mainstream film som är i de vanliga formaten 8bitars x264 1080P (mpeg-4) men vissa filmer är i de udda formatet 10bitars istället. Där finns inget stöd för GPU avkodning så då måste CPU:n jobba hårt. Jag har ett gäng 1080P filmer i detta format som blir rena powerpoint slide shows på min Atom 2x1.6ghz ION htpc.

Jag kommer aldrig spela på denna burk utan bara videounderhållning. Typ Youtube lär de bli också men den går ju att accelerera via GPU:n så de är ju inga problem. Men pga detta udda 10 bitars formatet så blir jag lite orolig vad för prestanda jag skulle behöva på själva CPU:n. Räcker Llano eller måste jag ta nåt tyngre, de är frågan. Sedan vill jag att processorn ska gå så svalt som möjligt så jag kan använda mig av så tyst kylning som de bara går. Priset är inte lika viktigt för min del. Frågan är om AMD Llano är rätt väg då eller om jag kan få ut mer prestanda i förhållande till låg temp med Intel nya Ivy.

Antar att ingen här har provat kolla på lite film i 10-bit x264 (Hi10) 1080P ? Som vet vad för CPU-kraft som krävs?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

En sista koll bara innan beställning. Allt borde väll lira bra ihopp?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1715718/2012-04-22

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Nik:

En sista koll bara innan beställning. Allt borde väll lira bra ihopp?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1715718/2012-04-22

Något liknande vad jag köpte. Kan inte alla delar så jag kan inte ge råd men återkom gärna med hur du tycker dina fläktar funkar i lådan. Jag kör originalkylare och original lådfläkt och tycker att det låter lite ibland.

Permalänk
Medlem

De kan jag göra, kan lägga upp ett litet galleri om tid finns med kort recension

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tack för info. I mitt fall så ska jag bara använda HTPC:n till att kolla film. Jag kollar lite allt möjligt. Mycket mainstream film som är i de vanliga formaten 8bitars x264 1080P (mpeg-4) men vissa filmer är i de udda formatet 10bitars istället. Där finns inget stöd för GPU avkodning så då måste CPU:n jobba hårt. Jag har ett gäng 1080P filmer i detta format som blir rena powerpoint slide shows på min Atom 2x1.6ghz ION htpc.

Jag kommer aldrig spela på denna burk utan bara videounderhållning. Typ Youtube lär de bli också men den går ju att accelerera via GPU:n så de är ju inga problem. Men pga detta udda 10 bitars formatet så blir jag lite orolig vad för prestanda jag skulle behöva på själva CPU:n. Räcker Llano eller måste jag ta nåt tyngre, de är frågan. Sedan vill jag att processorn ska gå så svalt som möjligt så jag kan använda mig av så tyst kylning som de bara går. Priset är inte lika viktigt för min del. Frågan är om AMD Llano är rätt väg då eller om jag kan få ut mer prestanda i förhållande till låg temp med Intel nya Ivy.

Antar att ingen här har provat kolla på lite film i 10-bit x264 (Hi10) 1080P ? Som vet vad för CPU-kraft som krävs?

Finns det några sådana filmer, lagliga, som du kan länka till?

Frågan är oxo viket program som används för att avkoda och även om det klarar flertrådigt, dvs om programmet utnyttjar alla kärnor i en CPU. Isåfall kan ju en 4-kärnig AMD Llano ge lika bra eller bättre resultat jämfört med en Intel 2-kärnig CPU som annars är starkare rent CPU-mässigt...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Nik:

En sista koll bara innan beställning. Allt borde väll lira bra ihopp?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1715718/2012-04-22

Ser bra ut!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all hjälp!

Permalänk

Behöver hjälp...
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=107382...

Skulle den i inköpslistan fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Finns det några sådana filmer, lagliga, som du kan länka till?

Frågan är oxo viket program som används för att avkoda och även om det klarar flertrådigt, dvs om programmet utnyttjar alla kärnor i en CPU. Isåfall kan ju en 4-kärnig AMD Llano ge lika bra eller bättre resultat jämfört med en Intel 2-kärnig CPU som annars är starkare rent CPU-mässigt...

Hur står sig egentligen en tex Intel G630T +Nvidia GT520 combo mot LLano A8? Är Intel CPU starkre CPU mässigt i detta fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.d.o:

Hur står sig egentligen en tex Intel G630T +Nvidia GT520 combo mot LLano A8? Är Intel CPU starkre CPU mässigt i detta fall?

Det är väldigt beroende på uppgiften du sätter upp för CPU:n. I denna jämförelese mellan APU:er så kan man se att Intel är bättre på det mesta som är rent CPU-krävande. Men läs igenom testet då det är rätt bra!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasYIT:

Behöver hjälp...
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=107382...

Skulle den i inköpslistan fungera?

Det borde fungera, inget som är uppenbart knas iallafall.

Jag skulle dock kört på lågprofilminnen för att dels få bättre luftflöde och dels så kan minnen med "jättekylflänsar" begränsa utrymmet runt CPU:n ifall man vill sätta dit en större CPU-kylare. Dessutom var de minnena du valt rätt dyra.

Ta dessa istället: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9

Varför det chassit?

Du vet att efterföljarna till dessa processorer är runt hörnet?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tack för info. I mitt fall så ska jag bara använda HTPC:n till att kolla film. Jag kollar lite allt möjligt. Mycket mainstream film som är i de vanliga formaten 8bitars x264 1080P (mpeg-4) men vissa filmer är i de udda formatet 10bitars istället. Där finns inget stöd för GPU avkodning så då måste CPU:n jobba hårt. Jag har ett gäng 1080P filmer i detta format som blir rena powerpoint slide shows på min Atom 2x1.6ghz ION htpc.

Jag kommer aldrig spela på denna burk utan bara videounderhållning. Typ Youtube lär de bli också men den går ju att accelerera via GPU:n så de är ju inga problem. Men pga detta udda 10 bitars formatet så blir jag lite orolig vad för prestanda jag skulle behöva på själva CPU:n. Räcker Llano eller måste jag ta nåt tyngre, de är frågan. Sedan vill jag att processorn ska gå så svalt som möjligt så jag kan använda mig av så tyst kylning som de bara går. Priset är inte lika viktigt för min del. Frågan är om AMD Llano är rätt väg då eller om jag kan få ut mer prestanda i förhållande till låg temp med Intel nya Ivy.

Antar att ingen här har provat kolla på lite film i 10-bit x264 (Hi10) 1080P ? Som vet vad för CPU-kraft som krävs?

Jag testade lite snabbt igår kväll, hittade en sample på 10-bit x264 snutt på nätet, laddade hem den och provade på min HTPC med AMD E350, spelade upp via VLC och det funkade inget vidare, 100% CPU belastning trots att jag har ställt in i VLC att grafikkortet skall koda av.

Testade sedan att spela upp samma klipp i min stationära dator med en Phenom 2 X3 720 propp och grafikkort AMD 5670 fortfarande VLC som uppspelare och där flöt det på bra med en CPU belastning på ca. 25%.

Permalänk

Nafs, tack för svar!
Minnena byter jag.

Sen vill jag egentligen inte ha de chassit men eftersom det måste finnas 1st 5,25 plats för blu-ray samt klara måtten i min tv bänk.

Det är djupet som inte får vara mer än 30cm och jag hittar inga andra, vet du nåt? Är det ett bra chassi annars med bra psu?

Behöver jag nån annan kylning eller fläktar?

Med vänlig hälsning, Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasYIT:

Nafs, tack för svar!
Minnena byter jag.

Sen vill jag egentligen inte ha de chassit men eftersom det måste finnas 1st 5,25 plats för blu-ray samt klara måtten i min tv bänk.

Det är djupet som inte får vara mer än 30cm och jag hittar inga andra, vet du nåt? Är det ett bra chassi annars med bra psu?

Behöver jag nån annan kylning eller fläktar?

Med vänlig hälsning, Andreas

Jag har ingen erfarenhet av InWin - men det fungerar nog minst lika bra som något annat budgetchassi med inkluderat nätagg. Det verkar dock inte finnas plats för chassifläktar för bättre kylning.

Varför 5,25" - kan du inte tänka dig en Slim istället? De kostar ju inte mycket mer egentligen - isåfall kanske man ökar utbudet av chassin något.

Kraven för chassit är således, 1st BluRay, 1st 3,5", 1st 2,5" plus måtten B: 40cm D: 30cm H: 15cm

För mig låter de måtten som ett miniITX-bygge...

Kanske en av dessa eller dessa passar herrn? Trångt å härligt...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Nafs, jag behåller chassit som jag tog .. hoppas det blir bra.
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=107382...

Har ändrat till de minnena du sa nu, så är allt i sin ordning nu så beställer jag.

Jag behöver inget annat? Den ska stå i en tvbänk med glaslucka framför så ganska tätt blir det, är det okej?
Alla anslutningar till mina enheter kommer finnas med nätdelen som följer med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasYIT:

Nafs, jag behåller chassit som jag tog .. hoppas det blir bra.
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=107382...

Har ändrat till de minnena du sa nu, så är allt i sin ordning nu så beställer jag.

Jag behöver inget annat? Den ska stå i en tvbänk med glaslucka framför så ganska tätt blir det, är det okej?
Alla anslutningar till mina enheter kommer finnas med nätdelen som följer med?

Du lär behöva en SATA-kabel extra, du får med 2 med moderkortet. Ibland får man ju även med kablar med hårddiskar men det är svårt att veta...

Det kan ju även vara så att du behöver någon/några kabeladapter för spänningen till hårddiskar och Bluray. Det framgår ju inte vilka kablar/kontakter som sitter på nätagget...

Det kan säkert komplett hjälpa dig med om du frågar.

Är utrymmet helt täppt där datorn kommer stå eller är det öppet baktill?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Får fråga komplett.
Utrymmet är tätt förutom ett hål jag tagit upp på baksidan för kablar som är 70mm.

Kan det bli varmt?

Permalänk
Medlem

Det lär nog kunna bli varmt om inte värmen kan ta vägen någonstans. Men om det blir det så kan en 140mm fläkt i bakstycket av tv-bänken som blåser ut värmen underlätta. Koppla den till moderkortet som en chassifläkt så kan du få automatiskt styrning på den oxo.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Godkväll.

Är sugen på en Boxee Box, speciellt nu när priset är 1390kr. Tänkt och använda den mestadels för att kolla på TV kanaler som streamas från ett Addon, kommer inte i håg vad den heter, min bror har det programmet på sin Apple TV,gen2.

Tänkte först köpa en Apple TV,gen 3, men eftersom den inte är jailbreakad samt man slipper allt sånt till Boxee Box så är den ett bättre val.

Kommer det något nytt, Boxee Box liknande snart? Några rykten?

Så att jag inte köper Boxee Box och 1 månad senare släpps en bättre Mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Godkväll.

Är sugen på en Boxee Box, speciellt nu när priset är 1390kr. Tänkt och använda den mestadels för att kolla på TV kanaler som streamas från ett Addon, kommer inte i håg vad den heter, min bror har det programmet på sin Apple TV,gen2.

Tänkte först köpa en Apple TV,gen 3, men eftersom den inte är jailbreakad samt man slipper allt sånt till Boxee Box så är den ett bättre val.

Kommer det något nytt, Boxee Box liknande snart? Några rykten?

Så att jag inte köper Boxee Box och 1 månad senare släpps en bättre Mediaspelare.

Priset är ju svårslaget just nu, och den har ju funnits ett tag på marknaden nu så det vore ju inte otroligt om det kom en efterföljare snart. Men frågan är oxo vad efterföljaren då kommer klara som den nuvarande inte klarar. 3d-stöd är väl en sak som kan tillkomma kanske och så kan den säkert bli snabbare - men efterföljaren lär ju inte kosta 1400:- heller...

Jag skulle nog säga köpläge!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Jag testade lite snabbt igår kväll, hittade en sample på 10-bit x264 snutt på nätet, laddade hem den och provade på min HTPC med AMD E350, spelade upp via VLC och det funkade inget vidare, 100% CPU belastning trots att jag har ställt in i VLC att grafikkortet skall koda av.

Testade sedan att spela upp samma klipp i min stationära dator med en Phenom 2 X3 720 propp och grafikkort AMD 5670 fortfarande VLC som uppspelare och där flöt det på bra med en CPU belastning på ca. 25%.

din E350 är väl ungefär som min Intel Atom 1.6ghz kan jag tänka mig. Där blir de rena powerpoint slideshows av allt 10 bitars material i 1080P för mig också. De är nog mer CPU som krävs.

Jag frågade i XBMC's forumtråd om just detta formatet och vad för enklare CPU som krävs och då säger en lirare där säger att:

Citat:

I run an i3 @ 3.06GHz (no overclocking, stock cooling), 4GB of DDR3 and the built-in Ironlake graphics. It chews through 10bit @ 1080p without blinking, though the fan does tend to spin up a bit.

Frågan är nu bara om jag kan få burken svalare om jag istället köper en billigare i5 och undervoltar den lite? men samtidigt kanske få ut högre prestanda?
Poängen är att jag vill ju ha HTPC:n så tyst och så liten låda som möjligt. Även detta med låda är svårt att hitta någon bra. Optimalt hade ju varit att hitta en med ingen CD-slot alls då jag aldrig använder CD/DVD/Bluray och sedan med ett externt nätagg om detta går att hitta. Verkar vara svårfunnet iaf. Min gamla AsRock 330HT har externt nätagg fast jag tror inte jag kan knö i ett eftermarknadsmoderkort i min befintliga bara så där rakt av. 70watt är min externa AC/DC adapter på.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Finns det några sådana filmer, lagliga, som du kan länka till?

Frågan är oxo viket program som används för att avkoda och även om det klarar flertrådigt, dvs om programmet utnyttjar alla kärnor i en CPU. Isåfall kan ju en 4-kärnig AMD Llano ge lika bra eller bättre resultat jämfört med en Intel 2-kärnig CPU som annars är starkare rent CPU-mässigt...

Jag har inget klipp så här på rak hand. Kan leta upp ett om du inte har något i morgon när jag sitter framför datorn. Jag kör uteslutande mitt tittande via xbmc i de stora hela. I xbmc's forum pratas det en del om 10bitars 264 och just nu finns inget bra stöd för flera trådar så man får nöja sig med att blåsa på med en tråd. Så då är det nog hög frekvens som gäller.

Jag har egentligen inga problem med att betala lite extra för prylarna bara jag får de så nära optimalt som möjligt. Just nu funderar jag runt i3 @ 3ghz och att använda de inbyggda grafikkortet med 4 eller 8 GB ram och någon mini-itx lösning eller så. Fast de är klurigt att hitta saker som är så svala som jag önskar men samtidigt tickar på runt 3 ghz.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har inget klipp så här på rak hand. Kan leta upp ett om du inte har något i morgon när jag sitter framför datorn. Jag kör uteslutande mitt tittande via xbmc i de stora hela. I xbmc's forum pratas det en del om 10bitars 264 och just nu finns inget bra stöd för flera trådar så man får nöja sig med att blåsa på med en tråd. Så då är det nog hög frekvens som gäller.

Jag har egentligen inga problem med att betala lite extra för prylarna bara jag får de så nära optimalt som möjligt. Just nu funderar jag runt i3 @ 3ghz och att använda de inbyggda grafikkortet med 4 eller 8 GB ram och någon mini-itx lösning eller så. Fast de är klurigt att hitta saker som är så svala som jag önskar men samtidigt tickar på runt 3 ghz.

Jag var mest nyfiken på att testa hur hård belastning dessa kräver på en "vanlig" CPU, men det testade ju Nisselask... Känns som att vilken propp som helst som snurrar i runt 3GHz borde fixa dessa filer.

Om du kan tänka dig att betala för att få det tyst så är ju ett passivt system a la FC8 eller FC5 med en hygglig Intelpropp - tex en av de nya IvyBridge där de fått ner TDP-värdena ytterligare.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Jag var mest nyfiken på att testa hur hård belastning dessa kräver på en "vanlig" CPU, men det testade ju Nisselask... Känns som att vilken propp som helst som snurrar i runt 3GHz borde fixa dessa filer.

Om du kan tänka dig att betala för att få det tyst så är ju ett passivt system a la FC8 eller FC5 med en hygglig Intelpropp - tex en av de nya IvyBridge där de fått ner TDP-värdena ytterligare.

Den där FC8 ser rätt perfekt ut. Den lådan utan en slotte för CD hade varit optimalt men jag antar man kan inte få allt. Lite dåligt med bilder här men var får man plats med nätdelen? Är det ett externt som gäller? Den där cpukylaren som ingår ser ut att vara rätt så statisk i hur man kan montera den. Går det att flytta runt den eller sitter alltid CPU:n på exakt samma ställe?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Den där FC8 ser rätt perfekt ut. Den lådan utan en slotte för CD hade varit optimalt men jag antar man kan inte få allt. Lite dåligt med bilder här men var får man plats med nätdelen? Är det ett externt som gäller? Den där cpukylaren som ingår ser ut att vara rätt så statisk i hur man kan montera den. Går det att flytta runt den eller sitter alltid CPU:n på exakt samma ställe?

Ja visst är det ett snyggt chassi, tror inte att man stör sig på springan egentligen. Det ser ju bara ut som att man kan stoppa in en skiva där, men man behöver ju inte sätta i en spelare i den - de är dessutom rätt dyra då det bara är Sonys maskiner som har ejectknappen på rätt sida.

Angående nätdelen så är det picoPSU som gäller för det chassit. Så en 150W picoPSU + FC8 landar på runt 2000:-.

Och CPU ska sitta på samma ställe, det ligger i standarden. Däremot kan de sätta kontakter och annat skit i vägen för där heatpipes skall gå så det lär man kolla upp när man bestämmer moderkort.

Du får med 2st heatpipes med chassit så det är lite flexibelt med monteringen så man kan välja vilka "slots" de ska sitta i. Du kan ju kolla in Politbys byggbilder för lite mer kött på benen.

Vill man ha fler heatpipes så kan man komplettera med det - men 2 räcker nog om man inte ska uppåt 100W i TDP.

Du kan även titta på Wesena Mini ITX7-2 som är samma chassi med ett annat namn, där finns även en manual.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ja visst är det ett snyggt chassi, tror inte att man stör sig på springan egentligen. Det ser ju bara ut som att man kan stoppa in en skiva där, men man behöver ju inte sätta i en spelare i den - de är dessutom rätt dyra då det bara är Sonys maskiner som har ejectknappen på rätt sida.

Angående nätdelen så är det picoPSU som gäller för det chassit. Så en 150W picoPSU + FC8 landar på runt 2000:-.

Och CPU ska sitta på samma ställe, det ligger i standarden. Däremot kan de sätta kontakter och annat skit i vägen för där heatpipes skall gå så det lär man kolla upp när man bestämmer moderkort.

Du får med 2st heatpipes med chassit så det är lite flexibelt med monteringen så man kan välja vilka "slots" de ska sitta i. Du kan ju kolla in Politbys byggbilder för lite mer kött på benen.

Vill man ha fler heatpipes så kan man komplettera med det - men 2 räcker nog om man inte ska uppåt 100W i TDP.

Du kan även titta på Wesena Mini ITX7-2 som är samma chassi med ett annat namn, där finns även en manual.

Wesena har fläktar på sig och ingen stor fet kylfläns på utsidan så den går nog bort. Men FC8 ser helt okej ut ändå så de blir nog en sådan. Lurar lite på vad för moderkort jag ska ha. Jag vill ha ett med ett modernt chipset och där man får en fjärr med så man kan starta datorn ifrån avstängt till igång med hjälp av fjärren.

De jag hittat är:
ASRock Z68M-ITX/HT
ASRock Z77E-ITX - ingen fjärr
Asus P8Z77-I Deluxe - ingen fjärr

Spontant känns de som Asrock Z68M passar bäst. Just då de med fjärr ingår ifrån början. Fast du får gärna ge dina tankar

Kollade lite på nätagg också. Kanske skulle detta funka?
FSP Group PicoPSU FSP090-5DC19 90W
Eller är de för klent? Jag hittade inget 150w PicoPSU.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Wesena har fläktar på sig och ingen stor fet kylfläns på utsidan så den går nog bort. Men FC8 ser helt okej ut ändå så de blir nog en sådan. Lurar lite på vad för moderkort jag ska ha. Jag vill ha ett med ett modernt chipset och där man får en fjärr med så man kan starta datorn ifrån avstängt till igång med hjälp av fjärren.

De jag hittat är:
ASRock Z68M-ITX/HT
ASRock Z77E-ITX - ingen fjärr
Asus P8Z77-I Deluxe - ingen fjärr

Spontant känns de som Asrock Z68M passar bäst. Just då de med fjärr ingår ifrån början. Fast du får gärna ge dina tankar

Kollade lite på nätagg också. Kanske skulle detta funka?
FSP Group PicoPSU FSP090-5DC19 90W
Eller är de för klent? Jag hittade inget 150w PicoPSU.

Ja just det, blandar ihop chassina med F7C...

Angående moderkort så är det en j_ävla djungel, tycker du resonerar rätt dock.
Jag skulle försöka hitta ett moderkort med ur nya 7-serien och då helst ett Z77 då de tillåter överklockning. Men så länge Asrock-moderkortet stöder de nya IvyBridge propparna så är det ett bra val.

Angående PicoPSU:er så beror det ju lite på vilken CPU du väljer. Man en 150W:are är inte sååå mycket dyrare än en 90W ändå... skönt att ha lite marginal om man vill stoppa i lite mer grejer såsom ett grafikkort eller så.

Streacoms 150W picPSU
picoPSU @ Addeus
picoPSU @ miniITX.se

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite