Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Ja, jag får vänta och se vad folk tycker om den.

Frågade då jag inte har någon riktig aning. Men jag antar att det inte spelar någon roll, då ljudet ändå behandlas ''utanför'' datorn? Jaha, det är DYI det handlar om? Undviker helst det, men jag kan ändå hålla lite koll på den där.

Fler förslag är välkomna, men jag tackar er ändå, förstås.

http://www.diyaudio.com/forums/headphone-systems/193977-objec...
Där kan du läsa lite om O2 förstärkaren. Tråden har ~2400 inlägg så gott om läsning finns det...

Om du köper den som länkats så är det en helt färdig produkt bara att koppla in och använda. Du måste inte löda något själv osv. Det är i grunden en DIY konstruktion som några företag tagit till sig och börjat sälja som färdiga produkter.

Vill du ha en bra och otroligt prisvärd produkt så lyssna på våra tips

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

http://www.diyaudio.com/forums/headphone-systems/193977-objec...
Där kan du läsa lite om O2 förstärkaren. Tråden har ~2400 inlägg så gott om läsning finns det...

Om du köper den som länkats så är det en helt färdig produkt bara att koppla in och använda. Du måste inte löda något själv osv. Det är i grunden en DIY konstruktion som några företag tagit till sig och börjat sälja som färdiga produkter.

Vill du ha en bra och otroligt prisvärd produkt så lyssna på våra tips

Där låter det genast bättre. Får se om jag plöjer igenom den artikeln, också!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Där låter det genast bättre. Får se om jag plöjer igenom den artikeln, också!

Om du orkar så kan du läsa på grundarens blogg också
http://nwavguy.blogspot.se/2011/07/o2-headphone-amp.html
http://nwavguy.blogspot.se/2012/04/odac-released.html

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tack, nu har jag något att göra! Men, i forumlänken nämns batteritid? Det är inte möjligt att ge den ström från till exempel väggen, eller själva datorn?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Tack, nu har jag något att göra! Men, i forumlänken nämns batteritid? Det är inte möjligt att ge den ström från till exempel väggen, eller själva datorn?

Tror det stod 8h batteritid någonstans samt att det medföljer väggadapter för stationärt bruk

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Det är lite synd att det inte finns så många alternativ vid 500 kronor Eller, rent överlag så finns det inte så många alternativ när man pratar portabla, sluta och med kriteriet att man inte ska se ut som en alien på stan.

Rekommenderar starkt AKG K 518 DJ elle LE modellerna. Spelar mycket bra för pengarna. Jag tror även dessa kan passa dig bra med tanke på din tinnitus, då enligt mig de spelar med skonsam diskant. Den finns där givetvis men den sticker inte i öronen vid lite högre volym.

Vill du går ner lite i pris så finns AKG K 404 som är lite mindre i modellen (äger ett par själv). Spelar helt okej, men klart märkbar skillnad jämfört med K 518 (allt annat vore konstigt). Känns lite mer tillbakadragen än K 518, inte samma pondus på låga volymer. Utmärker sig dock bra när man drar på lite. Samma här så är de väldigt snälla i de övre frekvenserna så tror de kan passa. Är slutna (så det räcker enligt mig) men läcker ytterst lite och släpper in lite mer ljud än K 518. Om du sitter bredvid någon på tunnelbanan kommer han ej höra något vid normal volym, kanske urskilja några svaga toner om ni är ensamma på vagnen vid stillastående Dock är jag inte helt kompis med konstruktionen, stör mig på att den drar ihop sig själv.

Något tips i alla fall.

I övrigt, grattis till en kanonbra portabel musikmaskin. Sålde min Galaxy S (givetvis med schysst ROM och voodoo) nyligen med en tår i ögat

är det någon skillnad mellan dj och Le versionen ? Kollade lite på dom var nära på att beställa dom var ju på rea ! ångrar lite att jag inte gjorde det

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Tror det stod 8h batteritid någonstans samt att det medföljer väggadapter för stationärt bruk

Då har jag inget att klaga på. Tack!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizbro:

Tack, nu har jag något att göra! Men, i forumlänken nämns batteritid? Det är inte möjligt att ge den ström från till exempel väggen, eller själva datorn?

O2 är tänkt som en portabel enhet för att köra lurar på telefonen, som fiio, hemma kan man utan större bök ansluta nått annat än batterier, ska man bygga in den i en dator bör man kanske inte använda datorns nätdel om man vill slippa att filtrera ordentligt, men det är inte så svårt att bygga in en nätel i datorlådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

O2 är tänkt som en portabel enhet för att köra lurar på telefonen, som fiio, hemma kan man utan större bök ansluta nått annat än batterier, ska man bygga in den i en dator bör man kanske inte använda datorns nätdel om man vill slippa att filtrera ordentligt, men det är inte så svårt att bygga in en nätel i datorlådan.

Jag hade tänkt ha den ståendes på mitt skrivbord. Tror inte det skulle vara så snyggt att trycka in den i datorn, om jag ska vara ärlig.

Tack för alla svar, ni har varit väldigt hjälpsamma!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Killen som konstruerade O2 håller ju även på att fixar en amp helt byggd för stationärt bruk om nån missat det...
http://nwavguy.blogspot.se/2011/11/objective-desktop-amp-oda-...
(Osäkert när den blir klar dock)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

JDSLabs C421 Headphone Amplifier [OPA2227], som jag hämtade ut på förmiddagen.
Läs mer om den här.

Lite storleksjämförelse mot min Creative Zen: Vision M, som är ganska sliten.
Jag ska nog ta och fixa en 3.5mm interconnect-kabel som komplement till den långa kabeln med gummiband.

Den driver mina pro900 utan problem, vilket jag köpte den för i princip.
Kör med low gain och bass boost för den elektroniska musiken och high gain för piano, violin och den klassiska musik jag har,
där har jag oftast bass boost'en avslagen.

Storleksjämförelse mot Matrix M-Stage. Kunde inte riktigt hålla mobilen stilla i den andra bilden.
Nämnde jag att jag gillar den?

edit: Jdslabs C421(with OPA2227 opamp) vs Jdslabs O2 amp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

JDSLabs C421 Headphone Amplifier [OPA2227], som jag hämtade ut på förmiddagen.

Verkar snygg och smidig (även om jag själv inte riktigt ser poängen med portabel lurstärkare, men det är ett annat kapitel)

Behöver man verkligen bassboost till Ultrasone 900pro??

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Suck, mitt val av DAC/Amp blev ju inte lättare av att ODAC blev färdig...

Just nu står mitt val mellan följande:
* TubeMagic D1 (uppgraderad med BurrBrown OPA627-OpAmpar)
* ODAC + O2
* FiiO E17

Just nu ska jag driva mina Denon AH-D2000 med den, men jag vill även ha lite extra headroom för att jag köper lite mer tungdrivna lurar. En portabel enhet (som E17) är ett plus, men inte på något sätt ett krav.

Har någon erfarenhet av någon av dessa DACar och/eller ampar? Är jag helt fel ute och borde överväga någon annan enhet (som också kostar i runda slängar 2000 kr då)?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

I dagsläget kör jag ett par Sennheiser Pc350 och Sennheiser HD 598. Finns det några hörlurar man kanske skulle vilja komplettera med? Spelar främst Starcraft 2 (ljudet som HD 598 levererar har ibland fått mig att göra mina Banshees till kamikaze-piloter - den ljudeffekten är sååå härlig!) - men finns det något man kanske skulle vilja komplettera med eftersom musik och film är god tvåa?

Sedan undrar jag också om något av detta är värt att ha ihop med Asus Essence STX om mycket av musiken man lyssnar på är från iTunes - hur står sig ljudkvaliteten? Tänkte ni hörlursexperter kanske vet.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att odac+o2 är det som är mest ofärgat/neutralt och "sunt" konstruerat i den här prisklassen, men alla gillar ju inte transparens, själv så vill jag färga via en eq om det sak färgas. Det enda som egentligen kan vara intressant förutom strikt neutralt är väl ett rörsteg för att ändra övertonsspektrat, själv så har jag redan en rörhög, (en trends pa 10) så jag är mycket nyfiken på en odac+02 för att kunna jämföra den mot Benchmarken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av StartailAce:

I dagsläget kör jag ett par Sennheiser Pc350 och Sennheiser HD 598. Finns det några hörlurar man kanske skulle vilja komplettera med? Spelar främst Starcraft 2 (ljudet som HD 598 levererar har ibland fått mig att göra mina Banshees till kamikaze-piloter - den ljudeffekten är sååå härlig!) - men finns det något man kanske skulle vilja komplettera med eftersom musik och film är god tvåa?

Sedan undrar jag också om något av detta är värt att ha ihop med Asus Essence STX om mycket av musiken man lyssnar på är från iTunes - hur står sig ljudkvaliteten? Tänkte ni hörlursexperter kanske vet.

Om du vill ha nått som är mer neutralt än det du redan har borde du lyssna på nån lur i stil med akg k-701
http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm?sid=2546e878e10a54d1497...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill ha nått som är mer neutralt än det du redan har borde du lyssna på nån lur i stil med akg k-701
http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm?sid=2546e878e10a54d1497...

Och det är ändå värt det med iTunes? Fina lurar, gillar det lilla stället man får med! Ska kolla upp dem mer ordentligt!

Tack för tipset! <3

Permalänk
Rekordmedlem

Itunes säger inte mycket mer än "apple" du kan köpa musik med både bra och dålig ljudkvalitet därifrån, själv så gillar jag inte itunes interface och skyr programmet och tjänsten som pesten, men det har inte med ljudkvalitet att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag märker ingen skillnad förutom volymskillnad när jag ändrar på mitt STX.

Beror ju självklart på lurarna. Vissa behöver ju förstärkning. Akg k701 kan få bra volym utan förstärkning men då försvinner all kraft i basen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Nej nu är det dags för lite mer bilder tycker jag allt

Mina Sennheiser HD800 drivna av Lehmann Audio Black Cube USB

Permalänk

Hej!
Jag orkar inte läsa hela tråden så jag hoppas att inte denna fråga redan har besvarats.

Jag har köpt ett par Sennheiser HD650 (begangnade för 1200kr). Det jag försöker driva dem med nu är en Pro-ject Head Box II och ett Creative soundblaster 5.1 pro USB. Detta går sådär och basen är ganska klen. Jag har kopplat in dem i mina föreldars gamla stereo från 80-talet och då låter det genast bättre men man får inte den bästa precisionen på hög volym. Jag undrar om jag måste både byta ljudkort och amp eller om det räcker med att byta ljudkort (eller kanske en stereo som jag kan koppla head boxen till).

Jag är också rädd att jag har spräckt högra luren lite för att det kan skorra lite när det är stark bas men jag tycker det är märkligt att man ens skulle kunna spela så högt och fortfarande ha dem på huvudet så att det spräcks (dock var jag i någon slags trans och lyssnade ganska bisarrt högt en gång)

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maskarone:

Hej!
Jag orkar inte läsa hela tråden så jag hoppas att inte denna fråga redan har besvarats.

Jag har köpt ett par Sennheiser HD650 (begangnade för 1200kr). Det jag försöker driva dem med nu är en Pro-ject Head Box II och ett Creative soundblaster 5.1 pro USB. Detta går sådär och basen är ganska klen. Jag har kopplat in dem i mina föreldars gamla stereo från 80-talet och då låter det genast bättre men man får inte den bästa precisionen på hög volym. Jag undrar om jag måste både byta ljudkort och amp eller om det räcker med att byta ljudkort (eller kanske en stereo som jag kan koppla head boxen till).

Jag är också rädd att jag har spräckt högra luren lite för att det kan skorra lite när det är stark bas men jag tycker det är märkligt att man ens skulle kunna spela så högt och fortfarande ha dem på huvudet så att det spräcks (dock var jag i någon slags trans och lyssnade ganska bisarrt högt en gång)

Kolla så det inte finns hår i luren som ligger mot membranet, det kan hända att det låter som en sönderspelad lur, men riv isär och gör rent, och testa att köra med en signalgenerator och se om du kan hitta frekvensen som skorrar, om du inte hittar hår vet du att drivern är skadad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill ha nått som är mer neutralt än det du redan har borde du lyssna på nån lur i stil med akg k-701
http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm?sid=2546e878e10a54d1497...

Fast HD598 är väl hyfsat neutrala som de är? De ska ju vara mindre varma än 650 såvitt jag läst. (jag har hört båda, men kan inte säkert bekräfta det)

Har man PC350 och HD598 skulle jag snarare fundera på att komplettera med en fetare lur för filmer/spel/underhållning... Eller vara nöjd med det jag har

Skrivet av Maskarone:

Jag har köpt ett par Sennheiser HD650 (begangnade för 1200kr). Det jag försöker driva dem med nu är en Pro-ject Head Box II och ett Creative soundblaster 5.1 pro USB. Detta går sådär och basen är ganska klen. Jag har kopplat in dem i mina föreldars gamla stereo från 80-talet och då låter det genast bättre men man får inte den bästa precisionen på hög volym. Jag undrar om jag måste både byta ljudkort och amp eller om det räcker med att byta ljudkort (eller kanske en stereo som jag kan koppla head boxen till).

Mjae, räkna inte med att det blir påtaligt mer bas om du kör lurarna via ett annat ljudkort. Visst är det skillnad mellan ljudkort, men det borde inte gå från rent basfattigt till bastungt om man byter mellan två någorlunda kompetenta ljudkort kan jag tycka.
Låter ju nästan som du har någon loudness eller liknande aktiverat på gamla stereon? Eller kan det vara någon inställning som är fel på soundblasterkortet som gör att basen minskar?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Verkar snygg och smidig (även om jag själv inte riktigt ser poängen med portabel lurstärkare, men det är ett annat kapitel)

Behöver man verkligen bassboost till Ultrasone 900pro??

Det är den.

Anledningen till att jag skaffade den var just så jag kunde driva mina hörlurar, VisionM klarar inte få ut tillräcklig volym först ur HD622b (32 ohm), och inte då heller pro900 (40 ohm). Den känslan av att dra upp volymen på max och det fortfarande är lågt.

Behöver och behöver. Har du provat ett par pro900? Du kan, om du inte har, läsa lite här. Jag kan säga att jag inte har någon EQ vid stationära, och då använder min m-stage, men för det bärbara kan det vara trevligt med bass boost ibland.
note, använder mest mina k701 vid stationära.
Antar att du skrev så för deras rykte, eller vad rätt ord nu är, så jag går inte in på det mer.

Skrivet av mrqaffe:

Om du vill ha nått som är mer neutralt än det du redan har borde du lyssna på nån lur i stil med akg k-701
http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm?sid=2546e878e10a54d1497...

Mer neutralt, tänka på amp, jag älskar dem.

Skrivet av woofes:

Nej nu är det dags för lite mer bilder tycker jag allt

Mina Sennheiser HD800 drivna av Lehmann Audio Black Cube USB
bild
bild

Trevligt.

Skrivet av Roger W:

Fast HD598 är väl hyfsat neutrala som de är? De ska ju vara mindre varma än 650 såvitt jag läst. (jag har hört båda, men kan inte säkert bekräfta det)

Har man PC350 och HD598 skulle jag snarare fundera på att komplettera med en fetare lur för filmer/spel/underhållning... Eller vara nöjd med det jag har

Jag skulle nog också gå på det spåret, införskaffade mina k701 som komplement till pro900.
Du får nog fråga dig själv vad du vill ha, eller anser dig sakna. Ta en tur till butik och lyssna på lite olika lurar.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kolla så det inte finns hår i luren som ligger mot membranet, det kan hända att det låter som en sönderspelad lur, men riv isär och gör rent, och testa att köra med en signalgenerator och se om du kan hitta frekvensen som skorrar, om du inte hittar hår vet du att drivern är skadad.

Tack för svaret!

Jag har blåst lite på dom men det sitter fortfarande små hår kvar, kan jag röra membranen med en fin duk eller nåt? Ser också att det högra membranets linjer är mer slitna.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Rör inte elementen. Ta bilder på dom och lägg upp här så vi får se.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Mjae, räkna inte med att det blir påtaligt mer bas om du kör lurarna via ett annat ljudkort. Visst är det skillnad mellan ljudkort, men det borde inte gå från rent basfattigt till bastungt om man byter mellan två någorlunda kompetenta ljudkort kan jag tycka.
Låter ju nästan som du har någon loudness eller liknande aktiverat på gamla stereon? Eller kan det vara någon inställning som är fel på soundblasterkortet som gör att basen minskar?

Tack för svaret! Stereon var inte ställd på loudness,(då blev det vansinnigt), förövrigt heter stereon Sanyo System 220 http://vancouver.en.craigslist.ca/bnc/ele/2948659974.html.

Tycker inte jag kan ha gjort någon konstig inställning på ljudkortet, dock hittar jag ingen stans där jag kan reglera basen, men nåt märkligt borde det vara för att ljudet är inte så mycket sämre direkt från min HP laptop utan amp

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Behöver och behöver. Har du provat ett par pro900? Du kan, om du inte har, läsa lite här. Jag kan säga att jag inte har någon EQ vid stationära, och då använder min m-stage, men för det bärbara kan det vara trevligt med bass boost ibland.
...
Antar att du skrev så för deras rykte, eller vad rätt ord nu är, så jag går inte in på det mer.

Jag har i och för sig bara provat de öppna 2900PRO, men även de hade väldigt påtaglig bas. Ordentlig sub-känsla! Tillräcklig för att tanken på att EQ:a upp den skulle kännas smått absurd iallafall

Jag gillade dock varken mellanregister eller diskant speciellt mycket vid min provlyssning, så för mig är Ultrasone lurar man nog bör prova innan man köper dem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Maskarone:

Hej!
Jag orkar inte läsa hela tråden så jag hoppas att inte denna fråga redan har besvarats.

Jag har köpt ett par Sennheiser HD650 (begangnade för 1200kr). Det jag försöker driva dem med nu är en Pro-ject Head Box II och ett Creative soundblaster 5.1 pro USB. Detta går sådär och basen är ganska klen. Jag har kopplat in dem i mina föreldars gamla stereo från 80-talet och då låter det genast bättre men man får inte den bästa precisionen på hög volym. Jag undrar om jag måste både byta ljudkort och amp eller om det räcker med att byta ljudkort (eller kanske en stereo som jag kan koppla head boxen till).

Jag är också rädd att jag har spräckt högra luren lite för att det kan skorra lite när det är stark bas men jag tycker det är märkligt att man ens skulle kunna spela så högt och fortfarande ha dem på huvudet så att det spräcks (dock var jag i någon slags trans och lyssnade ganska bisarrt högt en gång)

Alltså den headboxen ska ju vara helt ok om ser till effekt och sånt. Du kan i princip glömma att den ens kommer låta annorlunda med ett annat ljudkort. Tar du bara steget bort från inbyggda kort så låter i princip allt likadant, och ibland är dom inbyggda korten korrekt konstruerade och implementerade och då hör man ingen skillnad alls. själv sitter jag med både ett ESI julia och ett Native instruments audiokontrol 1 och dom låte exakt likadant om jag kör line ut till en annan apparat, även fast det ska vara bättre ljud i den ena.

Nu kör jag faktiskt julian balanserat till ingångarna på audiokontrolen som får ström genom en usbhub och har den som mixer/förförstärkare/lurstärkare/volymkontroll (ger väl 100mw/5v p-p eller liknande) till hela min stereo. Med den volymen så kan jag direkt säga att om det finns mer så vill inte jag ha det.

Jag har också ett par hd650 men jag har en gammal variant, kanske den första dom gjorde, och om jag hör skorrande ljud så är det oftast rippen eller vad dom nu kör på radio, eller nåt annat skit förrutom just lurarna eller någon av min egna utrustning. Jag hör distorsion överallt, men efter ett par år med lurarna så kopplar hjärnan bort disten (i youtube videos och sånt) och man bara hör musiken)

Sen ska man ta hänsyn till att hörlurar aldrig kan ge samma ljud som högtalare, hd650 är redan bashödja från fabrik faktiskt, 5 dB ca, och när jag sitter och lyssnar i lurarna vs högtalarna så låter det mer köttint och fett i högtalarna, men det är p g a något som heter room gain som höjer basen mer och mer ju mindre rummet blir typ. Och varenda gång så väljer jag högtalarna som favorit men som lurar tycker jag 650 är bra och tillräckligt basiga, man får aldrig den där känslan, men man får ganska mycket. Du måste fysiskt flytta luft i dl-spannet om du ska få känslan av bas, men ljudet finns där.

Har hittat ett par nya låter som braka på som fan både i lurar och högtalare, men som alltid så låter dom mer basiga i högtalarna. Skulle säga att det kanske låter 3-6dB basigare överlag.

Ska fan spela dom här låtarna resten av dagen fom dom var så jävla grymma.

gratis download också på den här, och jag tycker även den basiga låter som förväntat i lurar s a s. http://soundcloud.com/deepfunkmusic/gus-gus-selfoss-deepfunks

same same but different. Om du hör oljud från lurarna så köp nya element till dom, dom borde hålla minst 10-15 år i halvfuktig miljö och kanske 20 år i normal miljo elementen alltså. OCH DÅ VET DU ATT DU HAR NYA FRÄSHA ELEMENT I 10 ÅR, och att allt är bra, nya lurar liksom. kolla på nätet om det finns billigt, köp inte från kina/skumma ställen.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

I gusgus over så hör man distorsion, låter som brus ca 3:48 och framåt och det är rippen, eller komprimeringen eller produktionen (troligtvis, för att ge "karaktär") eller att det på nåot sätt klipper någonstans, men jag hör ljudet klart och tydligt både i högtalare och lurar så jazg utesluter båda, för vad är risken att båda lider av samma sorts dist vid exakt samma tillfälle, 0. Jag hör det dock mycket tydligare i lurarna.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.