Permalänk
Medlem

Vägen mot nykterhet

Hej,

Efter många om och men så har jag bestämmt mig för att sluta dricka då det oftast slår slint mot slutet av en kväll fylld av alkohol som gjort livet surt för både mig själv och andra!

Jag söker tips på saker man kan göra istället för att sticka på krogen och vända upp och ned på hela världen!

Kan vara allt från en enkel film till att skapa en ny hobby!

Kompisar finns det gott om, men då är det oftast bira och Fifa 2012 som gäller.

Även tips från att avstå frestelsen vore kanon!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Diablo III är väl på ingång? Kanske inte helt seriöst men lite. Annars så är träning ett ypperligt sätt att hålla sig borta från alkohol, iaf för mig. Annars är väl tipset att testa sig fram! Tror nog att du hittar nått att fastna för tillslut.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Hej,

Efter många om och men så har jag bestämmt mig för att sluta dricka då det oftast slår slint mot slutet av en kväll fylld av alkohol som gjort livet surt för både mig själv och andra!

Jag söker tips på saker man kan göra istället för att sticka på krogen och vända upp och ned på hela världen!

Kan vara allt från en enkel film till att skapa en ny hobby!

Kompisar finns det gott om, men då är det oftast bira och Fifa 2012 som gäller.

Även tips från att avstå frestelsen vore kanon!

Kanske inte fungerar för alla men att börja motionera/styrketräna och försöka optimera sin kost efter detta kan starkt bidra till att man avstår alkohol. Allt eftersom man faktiskt får ut något resultat av att må bättre :). Känner en del som dragit ner duktigt på supandet efter att de börjat på gym.

Permalänk

Köp dig en bil och renovera, trimma, och underhålla! Få några kompisar att göra det tillsammans så kan ni stå och skruva i ett garaget hela kvällen.
Sen så åker ni på bilträffar runt om i Sverige och träffa och prata med nytt folk med intresset!

Kanske för att jag själv uppskattar det, men värt att fundera på!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Skrivet av Lopphunden:

Köp dig en bil och renovera, trimma, och underhålla! Få några kompisar att göra det tillsammans så kan ni stå och skruva i ett garaget hela kvällen.
Sen så åker ni på bilträffar runt om i Sverige och träffa och prata med nytt folk med intresset!

Kanske för att jag själv uppskattar det, men värt att fundera på!

Kanon idé!
Håller själv på att renovera och fixa min volvo v40 !

Permalänk
Medlem

Bra initiativ att starta lite av en anti-alkohol tråd Ett bra sätt att hålla sig borta från alkohol är att titta på alla som farit illa av "schimpansdrycken"... När man var yngre så var man ofta ute o strulade runt på helgerna. Men under årenslopp så har man sett många av sina vänner som riktigt har hamnat under ytan pga av för många helger/vardagar på krogen i sin ungdom. Det fick mig att inse att alkohol har en mycket mörk sida som kan bryta ner vilken människa som helst.
Skulle alkohol ha kommit på marknaden idag, skulle det till 100% bli narkotikaklassat. Det är märkligt att det är lagligt med tanke på brottsligheten och alla livsöden som följer med i kölvattnet?
Jag är inte helnykterist, men jag har inte ut så mycket av alkohol längre. Det finns betydligt roligare saker i livet att göra än att tappa kontrollen över sig själv och att ligga bakis med ångest över saker man sagt/gjort

Permalänk
Medlem

Bestäm dig för att inte dricka i sådana mängder och kom på något "straff" ifall du skulle bli sådär full.
Träning ska som några nämnt kan också hjälpa.

Skrivet av Jimbo66:

Bra initiativ att starta lite av en anti-alkohol tråd Ett bra sätt att hålla sig borta från alkohol är att titta på alla som farit illa av "schimpansdrycken"... När man var yngre så var man ofta ute o strulade runt på helgerna. Men under årenslopp så har man sett många av sina vänner som riktigt har hamnat under ytan pga av för många helger/vardagar på krogen i sin ungdom. Det fick mig att inse att alkohol har en mycket mörk sida som kan bryta ner vilken människa som helst.
Skulle alkohol ha kommit på marknaden idag, skulle det till 100% bli narkotikaklassat. Det är märkligt att det är lagligt med tanke på brottsligheten och alla livsöden som följer med i kölvattnet?
Jag är inte helnykterist, men jag har inte ut så mycket av alkohol längre. Det finns betydligt roligare saker i livet att göra än att tappa kontrollen över sig själv och att ligga bakis med ångest över saker man sagt/gjort

Har ju gjorts försök att bli av med alkohol på olika ställen men det går ju ingen vidare kommer bara gangsters osv istället som fixar det precis som med knarket. Vilket är värre enligt mig. Sen är det la en stor del av ekonomin som kretsar runt alkoholhaltiga drycker mm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bestäm dig för att inte dricka i sådana mängder och kom på något "straff" ifall du skulle bli sådär full.
Träning ska som några nämnt kan också hjälpa.

Har ju gjorts försök att bli av med alkohol på olika ställen men det går ju ingen vidare kommer bara gangsters osv istället som fixar det precis som med knarket. Vilket är värre enligt mig. Sen är det la en stor del av ekonomin som kretsar runt alkoholhaltiga drycker mm.

Ja, skulle vi förbjuda alkohol skulle nog både hembränning och den svarta marknaden skjuta i höjden. Men alkohol är en fruktansvärd drog som vi lika bra kunde vara utan. En av av tio i Europa dör av alkohol, en av 25 räknat över hela världen, det är skrämmande siffror.
Förutom dödsfall så är det ohyggligt många våldsbrott och övrig kriminalitet om begås under alkoholpåverkan.
Mängder av familjer splittras och barn far illa av föräldrar som super.
Tyvärr så är det inte bara alkohol som ställer till problem, övriga droger växer så det knakar ute i samhället.
Många unga hamnar i drogträsket och får livslånga problem.
I mitten på -80 talet då jag var i 20års ålder så var narkotika något som ett mycket fåtal "rötägg" höll på med.
Dom som var alkoholister/knarkare var ofta äldre gubbar som satt på parkbänkar med en flaska/pipa i näven.
Men idag så är gubbarna på parkbänkarna utbytta mot yngre människor som sitter i lugnan ro och kastar
livet i sjön.
Det är en tragisk syn

Permalänk
Skrivet av spelarn1995:

Kanon idé!
Håller själv på att renovera och fixa min volvo v40 !

Visa den i "Min bil"-tråden om du inte gjort det!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Skrivet av Lopphunden:

Visa den i "Min bil"-tråden om du inte gjort det!

Får se hur vädret blir imorgon så får jag ta några kort och slänga upp

Permalänk
Medlem

Diablo har hjälp mig på andra tankar dom senaste dagarna och lär hjälpa mig ett bra tag till!

Har beslutat att jag ska fara på en fest i helgen med bil och vara spiknykter för att bevisa för mig själv att man kan ha lika kul utan alkoholen.

Fick lite tips angående bilmek osv, jag ids inte köpa en ny bil men jag har inkasserat lite utrustning för att slipa bort och lacka om små rostfläckar på min Focus och det lär bli en hel del slit och släng då jag aldrig gjort det förut!

Ska försöka uppdatera då och då för att informera om läget och vad jag försöker göra istället!

Låt tipsen flöda, allt är bättre än inget

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Diablo har hjälp mig på andra tankar dom senaste dagarna och lär hjälpa mig ett bra tag till!

Har beslutat att jag ska fara på en fest i helgen med bil och vara spiknykter för att bevisa för mig själv att man kan ha lika kul utan alkoholen.

Fick lite tips angående bilmek osv, jag ids inte köpa en ny bil men jag har inkasserat lite utrustning för att slipa bort och lacka om små rostfläckar på min Focus och det lär bli en hel del slit och släng då jag aldrig gjort det förut!

Ska försöka uppdatera då och då för att informera om läget och vad jag försöker göra istället!

Låt tipsen flöda, allt är bättre än inget

Festen tycker jag låter som en bra ide. Givetvis förutsatt att du håller dig i skinnet.
Även om det såklart finns mängder med saker att göra, så som dataspel, finns ju en risk att du går miste om en stor del av det sociala. Jag tycker absolut du kan fortsätta hänga med på krogen, men bara köra på alkoholfria alternativ. Åtminstone jag själv skulle aldrig kunna tänka mig att offra det sociala livet som dessa situationer ger.

Och var en iniativtagare. Om du föreslår bowling en fredagkväll kan du säkert dra med dig en hel bunt vänner.

Permalänk
Medlem

Vet inte om några andra har sagt det, men man kan gå på fester, ut på krogen och liknande utan att dricka.

Eller är det så att du har problem att vara nykter?

Jag har ett flertal bekanta som ofta är med på fester, kryssningar och festivaler utan att dricka en enda droppe alkohol.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

har absolut inget problem att fara ut nykter, har dock alltid haft känslan att det är roligare full, men dock så känner jag nu att jag har ett mål och det gör det roligare att vara nykter i det sociala!

jag kommer givetvis inte börja ge upp det vardagliga, men jag kommer att göra det nykter istället, sedan så kanske man inte är lika sugen varje gång om det bara är sitta i soffan och dricka bärs som förut.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Uppdatering på senaste tiden!

Slant till ett par gånger i början och for ut även om man inte var sugen, nu har jag dock varit nykter i ca 3 månader och saknar inte alkohol alls!

Jag gillar smaken av öl och vin men jag håller mig till helt alkoholfria alternativen!
Mitt liv med frugan har blivit mycket bättre på senaste tiden och skaffat tillbaka många bra stunder med vänner som inte funnits tidigare pga alkohol, sedan måste jag säga att det är fruktansvärt härligt att vara nykter i slutet av kvällen då man ska hem sent istället för att göra skiten till ett problem, dvs att gå/cykla hem onykter!

Kan även tillägga att jag gått ner en hel del i vikt sedan jag slutade vilket är ett plus!

Tack för alla tips hittils, kom gärna med mer alternativ!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Uppdatering på senaste tiden!

Slant till ett par gånger i början och for ut även om man inte var sugen, nu har jag dock varit nykter i ca 3 månader och saknar inte alkohol alls!

Jag gillar smaken av öl och vin men jag håller mig till helt alkoholfria alternativen!
Mitt liv med frugan har blivit mycket bättre på senaste tiden och skaffat tillbaka många bra stunder med vänner som inte funnits tidigare pga alkohol, sedan måste jag säga att det är fruktansvärt härligt att vara nykter i slutet av kvällen då man ska hem sent istället för att göra skiten till ett problem, dvs att gå/cykla hem onykter!

Kan även tillägga att jag gått ner en hel del i vikt sedan jag slutade vilket är ett plus!

Tack för alla tips hittils, kom gärna med mer alternativ!

Roligt att höra att du har klarat 3månader

Själv är man nykterist med vissa undantag för högtider, dricker dock inte ens då mig full.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Uppdatering på senaste tiden!

Slant till ett par gånger i början och for ut även om man inte var sugen, nu har jag dock varit nykter i ca 3 månader och saknar inte alkohol alls!

Jag gillar smaken av öl och vin men jag håller mig till helt alkoholfria alternativen!
Mitt liv med frugan har blivit mycket bättre på senaste tiden och skaffat tillbaka många bra stunder med vänner som inte funnits tidigare pga alkohol, sedan måste jag säga att det är fruktansvärt härligt att vara nykter i slutet av kvällen då man ska hem sent istället för att göra skiten till ett problem, dvs att gå/cykla hem onykter!

Kan även tillägga att jag gått ner en hel del i vikt sedan jag slutade vilket är ett plus!

Tack för alla tips hittils, kom gärna med mer alternativ!

Hur är det med alkohol fria alternativ nu för tiden? Finns det bra öl och viner på bolaget?

Permalänk
Musikälskare

Man kan ju dricka för det är gott om man klarar det, gillar att prova olika ölsorter och brygger själv

Men så klart allt med måtta och vi är alla olika dricker mig heller aldrig stup-full längre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bolaget har faktist rätt bra utbud nu för tiden på både öl och vin som är rätt bra tycker jag... är ju givetvis inte lika gott som en "riktig" öl eller flaska vin.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370