Macbook Pro uppgraderas med högupplösta skärmar, Ethernet och DVD försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är väl bara att köra med ethernet>USB adapter som de kör med på Zenbook?

Problem solved?

Precis. En USB-ethernet adapter kostar bara 250 spänn.

http://store.apple.com/se/product/MC704ZM/A

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuessWho:

Skulle vara intressant att se ett riktigt styrkeprov för wifi

Säg att vi har ett rum eller flera närliggande rum, stora rum, fiber in till en huvudrouter, sladd till en accesspunkt och sen X antal accesspunkter (enbart trådlöst) som agerar som repeater.
Sen har vi tusentals servrar i dessa rum, eller om du hellre vill kalla det serverhall(ar). Tusentals servrar som ska kommunicera över wifi. Med stabila anslutningar och hyfsad throughput.
Dessutom ska det inte vara frekvenser eller signalstyrkor som har negativ inverkan på människor och andra djur eller växter.

Om vi kan klara av sådana scenarion med wifi och samtidigt ha samma säkerhet och enkelhet som med trådansluten nätverk så ska jag gladeligen förklara nätverkskabelns död.

Nu var ju inte det här något vanligt hemanvändarscenario. Men det behövs inte så extrema scenarion för att det ska bli problem. Finns ganska många som har mindre än 100m till närmsta granne... För många olika trådlösa nät för tätt kan ställa till problem.
Kanske kan ha blyplattor i väggarna för att skärma mot grannarna så varje lägenhet blir sin egen 'ö'. Kan bli lite omständigt att ordna. Dessutom lite osmidigt om man inte har mobiltäckning inomhus.

I många fall fungerar wifi tillräckligt bra. Men om det helt ska ersätta nätverk över kabel så måste det fixa alla scenarion.

Annars kan vi kanske köra något sånt här:
http://www.sweclockers.com/nyhet/14934-buffalo-demonsterar-tr...

"Det är trådlösa analoga signaler som går i kablarna"

Det var lite fulquote för att det skulle bli mer sammanhängande
Ordagrant: "Men det är ända rätt signaler så att säga som sänds i kablarna. Utan det är trådlösa analoga signaler"

Dold text

Annars om tunnheten är såå viktig så kan vi väl virtualisera den istället. Ingen fysisk Mac är tunnare än en virtuell Mac.

Det var ju det här med underdimensionerat nät... Om man ser till att räckvidden inte är 100m utan är den som det ska vara och kör 5Ghz så blir det mycket mindre problem, det kräver andra prylar, men det går. Man ska inte ha maximal räckvidd, man ska ha rätt räckvidd, det är en rätt stor och viktig skillnad där.
Vad gäller serverrum så är nog kablar inget praktiskt problem, men intel visade faktiskt upp ett koncept för att koppla ihop ic kretsar trådlöst på små avstånd för något år sedan, det var tänkt för att slippa kretskortsbanor, att köra trådlöst ger ju snabbare signalöverföring och intel verkar labba med det här troligen för att kunna få fram en ny kretstyp som bara tar energin från kretskortet och klarar sig med mycket enklare kretskort utan alla banor som krävs för att överföra data, det är svårt att öka farten pga de krav på lika långa banor som blir när det ska gå fort. Det är inte wifi som vi känner det idag, men det kan kanske funka till en massa prylar på skrivbordet, tex monitorn och lagringsenheter, trådlös hdmi är ju också nått som testas numera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrNeikter:

Det kommer bli roligt att höra Apples långa förklaring om varför de tagit bort DVD-läsare och Ethernet. De har säkert en jäääättebra förklaring varför man inte behöver det och vad händer vid nästa generation efter alla klagomål som de kommer få?
"We have done something revolutionary. We have added an Ethernet port to our MacBook PRO!!".

När de tog bort floppyn på 1gen iMac -98 var det samma tjafs. Sedan följde resten efter.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ånej säger jag bara, nu ska man sitta å höra på att ethernetport är sååå ute och totalt meningslöst av alla fanboys. Som med iphonen, först var mms totalt ute och ingen använde det sen när de kom så var det visst ganska bra att ha iaf, Multitasking var med totalt meningslöst i en telefon osv. Man har hört det mesta.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av xain:

Ånej säger jag bara, nu ska man sitta å höra på att ethernetport är sååå ute och totalt meningslöst av alla fanboys. Som med iphonen, först var mms totalt ute och ingen använde det sen när de kom så var det visst ganska bra att ha iaf, Multitasking var med totalt meningslöst i en telefon osv. Man har hört det mesta.

Du vet att sanningen inte är något som fanboys är intresserade av? Därav kommer din post ignoreras av dessa, sporadiskt mycket snabbtänkta individer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Menar inte att Apple är dåliga, men de brukar ju vara...sparsamma med att skicka med gratis extragrejer.

Exempelvis?

Är det bättre att de tar 300 spänn mer (eller vad en adapter nu kostar) och bakar in den i priset så att de som inte använder den ändå får betala för den?
Man kan ju argumentera att datorn i sig borde kosta mindre. När är det okej egentligen?

Minns att man tidigare fick en fjärrkontroll (infraröd) på köpet när man köpte en MacBook Pro. Sen slutade Apple med det, antagligen för att de flesta inte använde sin fjärrkontroll. På det sätter tycker jag det känns vettigare att det inte följer med en adapter. Då kan de som vill ha en köpa till det och man tillverkar inte en massa grejor i onödan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av xain:

Ånej säger jag bara, nu ska man sitta å höra på att ethernetport är sååå ute och totalt meningslöst av alla fanboys. Som med iphonen, först var mms totalt ute och ingen använde det sen när de kom så var det visst ganska bra att ha iaf, Multitasking var med totalt meningslöst i en telefon osv. Man har hört det mesta.

Vi som inte är "fanboys" och ändå tycker att apple gör en bra grej som prioriterar saker som är viktigare för majoriteten än ethernetportar?

Permalänk
Medlem

Wifi är inte ett tillförlitligt alternativ om du bor i stora hyreshus där alla dina 30 grannar har sina egna Wifi (alla på max effekt). Sen kan du ge dig fan på att någon dataingenjör någonstanns tycker att WPA2 är en så pass gammal standard att du förtjänar att hackas så han kan tanka porr snabbare.

Adapters i all ära men om du tvingar användarna till en massa tillbehör för att göra produkten mindre så motverkar du ditt eget syfte. Adapters, USB hubbar, hårddiskar och DVD/Bluray-spelare runt din laptop och du kunde lika gärna plocka med en micro-ATX dator. Sedan är det bara jag eller verkar det som att PRO får plats med en RJ-45 kontakt utan att öka tjockleken?

Anledningen till att ingen tryckt i en sådan skärm i en laptop innan är för att den kostar mer än den smakar i dagsläget. Dock är Apple ett märke av just produkter som kostar mer än de smakar. Lite som att köpa vatten på flaska. Så jag oroar mig att antingen priser eller den generella prestandan får stryka på foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Precis. En USB-ethernet adapter kostar bara 250 spänn.

http://store.apple.com/se/product/MC704ZM/A

100Mbit. Den hastigheten får man med Wi-fi också.
Var är mina Gigabit för överföring av stora filer?

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Exempelvis?

Är det bättre att de tar 300 spänn mer (eller vad en adapter nu kostar) och bakar in den i priset så att de som inte använder den ändå får betala för den?
Man kan ju argumentera att datorn i sig borde kosta mindre. När är det okej egentligen?

Minns att man tidigare fick en fjärrkontroll (infraröd) på köpet när man köpte en MacBook Pro. Sen slutade Apple med det, antagligen för att de flesta inte använde sin fjärrkontroll. På det sätter tycker jag det känns vettigare att det inte följer med en adapter. Då kan de som vill ha en köpa till det och man tillverkar inte en massa grejor i onödan.

Fast bara för att de var puckade nog att skicka med en fjärrkontroll, som folk av självklara anledningar inte behövde så betyder inte det att de inte kan skicka med saker på man vet att 60-80% av användarna kommer använda...Bara av tråden här så är det uppenbart att alla som skulle köpt en MBP utan ethernet port kommer behöva en ethernet adapter, och att skicka med någon sorts skydd för den vore inte heller så dumt då det skulle få en ordentligt överprissatt dator att verka aningen billigare.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Vet inte om det sagts tidigare i tråden, men Apple tänker säkert att man sitter på en Thunderboltskärm när laptopen körs trådat. I det läget har man ethernet i skärmen som går vidare via thunderbolt till laptop som i nuläget.

Överlag tycker jag ändringarna är lite märkliga. Jag hade föredragit att fortsätta se Macbook Pro skilja sig distinkt från Air, nu suddas mycket av skillnaderna ut successivt.

Permalänk

Jag kan bara instämma med vad andra har sagt, minst 1Gbit ethernet är ett måste idag för många. Visst om man har en äldre slöare burk som enbart används för surfning, så är den ju fortfarande användbar för detta.
En lösning på problemet att slippa bära med sig adaptern är dock att köpa en väldigt massa adaptrar och ha de lite varstans vid behov. En adapter på jobbet, en hemma, en hos föräldrarna och så några hos sina polare om man nu har såna..

Men Apple kommer garanterat om de tar bort porten garanterat sälja usb 3.0 nätverkskort med 1Gbit ethernet och de kommer såklart se till så att denna fungerar bra, synd dock bara att man ska behöva släpa med sig denna adapter hela tiden. För som många har sagt, alla företag m.m. p.g.a. säkerhetsrisk har inte wifi.

Skrivet av celerity:

Precis. En USB-ethernet adapter kostar bara 250 spänn.

http://store.apple.com/se/product/MC704ZM/A

Denna har dock ursel prestanda och är 10gånger så slö som det nätverk som man har på datorer som är nästan 5 år i nätverket. Men Apple kommer självklart om de gör detta att sälja snabbare nätverkskort.
Och problemet blir att det är jobbigt att släpa med sig en extra adapter hela tiden. Detta känns lite omotiverat på en dator som saluförs som en "smidig dator".

Skrivet av ajp_anton:

100Mbit. Den hastigheten får man med Wi-fi också.
Var är mina Gigabit för överföring av stora filer?

Inte bara överföra stora filer, oavsett vad man arbetar med i nätverket så vill man ej vänta 10gånger så lång tid. Ta utforskaren och öppna en katalog med en massa bilder från systemkameran/skannern och man vill se bilderna som stora ikoner. Redan där laggar 1Gbit aset och man skulle behöva snabbare, bara att detta inte är så enkelt att skaffa snabbare än 1Gbit nätverk idag.
Nu har i.o.f.s. Apple en annan filhanterare än utforskaren som säkerligen är bättre för detta ändamål, i vilket fall så behövs 1Gbit nätverk för vanlig datoranvändning idag.
Lite lagg kan man leva med kan man tycka, men många såsom jag arbetar just mycket mer stora bilder och en av mina sysslor är just att se till så att mina kolleger får en bra arbetsmiljö. (I detta fall slippa vänta på slöa utforskaren ska visa bilderna) Jädra vilken väsen det skulle bli om jag skulle gå ner till 100Mbit, inte minst hos de kolloger som arbetar mycket med Photoshop..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Apple tänker sig naturligtvis att alla ska skaffa en thunderbolt-display. Där finns bl.a. GbE och lite annat.
"Den ultimata dockningsstationen". http://www.apple.com/se/displays/

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

100Mbit. Den hastigheten får man med Wi-fi också.
Var är mina Gigabit för överföring av stora filer?

Men det är bara för att den är gjord för USB 2.0 som inte klarar en gigabit. Om nya MacBook Pro har 3.0 finns det massor med gigabitadaptrar på Amazon.

Skrivet av bud_bundy:

Denna har dock ursel prestanda och är 10gånger så slö som det nätverk som man har på datorer som är nästan 5 år i nätverket. Men Apple kommer självklart om de gör detta att sälja snabbare nätverkskort.
Och problemet blir att det är jobbigt att släpa med sig en extra adapter hela tiden. Detta känns lite omotiverat på en dator som saluförs som en "smidig dator".

Fast de flesta som klagar vill ju använda ethernet på jobbet. I så fall kan man ju lika gärna låta adaptern ligga på kontoret. När man är ute och reser och så brukar det ändå finnas trådlöst.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Visst kan det verka lite dumt att inte ha en ethernetport. Men problemet är inte större än at man får ha en dongle som på Macbook Air.

Helt klart vill man inte släpa med sig detta. Men jag skulle nog gissa att det är väldigt sällsynt att man vill använda ethernet på mer än ett ställe. I praktiken kan man alltså låta sin dongle sitta kvar i kabeln på jobbet när man tar med sig datorn hem eller på resan.

Se get som en väldigt liten dockningsstation

Permalänk
Medlem

Oj precis när man trodde att Apple tänker förbättra sig lite och för engångs skull ge grejer som är värda pengarna så ser man att dom tänker försämra det på annat håll

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Lonefox:

Säkerheten har alltid varit och kommer ALLTID att vara ett problem oavsett om det är trådlöst eller ej.....

Inte det vi pratar om utan säkerhetsbristen trådlösa nätverk är jämfört med trådbundet. I framtiden kommer det inte vara samma problem, säkerheten kommer vara lika och tekniken för trådlösa överföringar förbättrats otroligt - antagligen till mer kostsamt effektiva lösningar med samma prestanda

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

På alla seriösa affärshotell är det RJ45 som gäller, inget taffligt wifi.

Varför ska datorn göras tunnare? MacBook Air finns ju redan.

Jo det är ju så vanligt att man ser folk gå runt med en 50meters tp kabel i hotolllobbyn.

Varför datorn ska göras tunnare kan man fråga sig, onödigt att ta bort ethernet på macbook pro, absolut. Men detta är ett rykte fortfarande. Vi behöver ju inte anta nu att Apple kommer att slopa porten.

Många som dessutom gnäller över säkerheten. Skulle gärna vilja höra någon som knäcker en WPA2. Dessutom är normal företagspolicy att all kommunikation utanför företagets interna nät sker med VPN. Som privatperson kan man också om man vill givetvis använda VPN, endera att fixa det själv eller att abbonera på en vpn tjänst. Bara för att det är kabel utesluter ju inte att någon kan sitta i samma byggnad och avlyssna det trådbundna nätet, vilket vissa verkar tro. Därav VPN, både över WiFi och Ethernet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roosterx:

Exact vad gör en MBP till överprisad? För 2 år sedan fanns ingen IBM-compatible som var nära i t.ex. byggkvalité, touchpad, batteritid vs prestanda, men nu finns ju faktiskt et par stycken av alla hundratals ibm-compatible laptop's som finns på marknaden..

Mac är en märkesvara precis som t.ex Rolex-klockor.

Du kan få en mycket bra Casio-klocka för 1000 kronor men du kan även få en lika bra Rolex-klocka för 50'000. Visserligen är det inte lika extremt med datorerna somd et är med klockorna men du förstår vad jag menar.
Bara att datorn har ett litet äpple gör att priset på datorn höjs.

Permalänk

Ingen ethernet? Väck mig när Apple bygger en riktig dator.

Permalänk
Skrivet av Najk:

När de tog bort floppyn på 1gen iMac -98 var det samma tjafs. Sedan följde resten efter.

Skillnaden var bara att andra valde att följa efter först när det fanns något vettigt alternativ till diskettstationen.
'98 så fanns inte usb-minnen och de blev inte vanliga före lång senare, de flesta hade dessutom inte fast uppkoppling till internet, så det blev en väldigt massa problem helt i onödan att flytta sina arbetsfiler.
Nu köpte många adaptrar, precis som folk till konsumentdatorerna monterade i en diskettstation själva. Det fanns ju en floppy-port på moderkortet samt plats i chassiet för diskettten, så det vara inget större arbete att göra detta.

Angående tjafs så är det väldigt många som kräver minst 1Gbit nätverk idag, vi upplever detta nätverk som otroligt segt, men vi tvingas köra med detta tills något bättre kommer. Att nedgradera är inte tänkbart, däremot visst det går att köpa en adapter.

*edit*
Att köra med ett 10gånger så segt nätverk, kan nästan jämföras med att använda en 10 gånger så slö cpu. (man får i de båda fallen vänta 10 gånger så lång tid) För en stora skara användare så är detta inte acceptabelt för det som de idag arbetar med, skillnaden är dock att nätverket är enklare att uppgradera.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Att ta bort DVD enheten kan jag finna mig i, men Ethernet?

Det är bara ISheeps som kan gå med på att Apple tar bort grundläggande funktionalitet för att sälja fler tillbehör...

"Det sistnämnda tvingar användare att koppla upp via trådlöst nätverk alternativt köpa till en USB-ansluten nätverksadapter."

Permalänk
Medlem

Hoppas Macosx är bra på att anpassa sig efter hög upplösning annars behöver dom ta fram förstoringsglas varje gång dom ska använda datorn.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Hur kan en dator utan vare sig ethernet eller optisk enhet ses som en pro-maskin? Försöker de göra världens största netbook eller?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Hur kan en dator utan vare sig ethernet eller optisk enhet ses som en pro-maskin? Försöker de göra världens största netbook eller?

Snabb processor, snabb grafik, hög minneskapacitet, stor + snabb SSD och väldigt hög skärmupplösning kanske?

Jag har ärligt talat inte använt någon optisk enhet i någon av mina datorer på flera månader, de senaste åren så kan antalet gånger jag använt DVD- eller CD-skivor räknas på min ena hands fingrar (och det var ärligt talat inte nödvändigt någon av dessa gånger, det var bara det att jag råkade ha en tom skiva och behövde installera operativsystem, hade lika gärna kunnat använda USB-minnen).

Gällande ethernet så ser jag inga problem med en USB3-adapter eller ethernet-port på en TB-ansluten skärm. Visst, om du dagligen byter plats på din dator men verkligen behöver fast anslutning så blir det lite småjobbigt men själv så kör jag, när det gäller bärbart, på en "fast" arbetsplats där jag oftast arbetar och när jag har datorn någon annanstans så kör jag på trådlöst. Jag misstänker att detta är ett väldigt vanligt use-case (för att inte tala om alla användare som kör på wifi rakt av).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

När de tog bort floppyn på 1gen iMac -98 var det samma tjafs. Sedan följde resten efter.

Har inte använt DVDn i min laptop på hur länge osm helst, USB är smidigare på alla sätt och vis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bakemonster:

Har inte använt DVDn i min laptop på hur länge osm helst, USB är smidigare på alla sätt och vis.

Nu är jag kanske inte emot att ta bort DVD'n, men jag använder min laptop ofta till att bränna skivor när jag håller på att installera om mina stationära datorer, förvisso funkar USB men en av dom tar inte det..

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha Ethernet när 802.11ac kommer troligtvis komma i denna modell (ifall Ethernet slopas).

Skrivet av Scirocco:

Hoppas Macosx är bra på att anpassa sig efter hög upplösning annars behöver dom ta fram förstoringsglas varje gång dom ska använda datorn.

Huh? man behöver inte förstoringsglas på en iPhone eller iPad2 tex?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Dvd behövs inte men ethernet?? Är inte ethernet kabeln forfarande överlägset bäst när man kommer upp i några meter? Den är iaf billigast, man vill ha usb 3.0 och ethernet och hdmi/ thunderbolt . Displayport behövs väl inte om man har thunderbolt?

Aja tänker mest på att de nya macbook inte ens lär ha 300 mbit trådlöst , då nya idag oftast enbart har 72 mbit för batteriets skull

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

idioter. man kan inte ens logga in på facebook från trådlöst utan att bli hackad ,och kreditkortsnummer o dyl syns för grannarna .
http://www.omwlan.se/artiklar/kryptering-wep-wpa.aspx