XBOX vad göra för att spela brända spel?

Permalänk
Medlem

XBOX vad göra för att spela brända spel?

Tjenare!

Fick ett vanligt XBOX av en kompis, det är det första XBOX:et dvs inte ett 360.
Det är inte svart som på bilderna på nätet utan det är ett genomskinligt plastchassi.
Jag har för mig att det ska räcka att byta ut standard dvd-rom:en mot en modernare dvd-brännare men jag kan ingenting, absolut ingenting om konsoller så jag frågar här för säkerhets skull.
Eller måste du beställa ett chip och löda dit för att detta skall fungera.
Vad har jag för alternativ utan att löda dit chipp om det måste, polaren snackade om något "XBMC" som man ska kunna lägga in på hårddisken som sitter i, räcker det?

Bara ge mig goda råd och tips så löser jag nog detta och ifall det måste beställas chip så lär dom inte vara dyra då konsolen är såpass gammal samt jag har löd-kunskaper så det ska inte vara något problem.

Tacksam för svar och inte utskällningar om att googla, vill bara ha snabba svar.

MVH radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=496263

Det är det enda sättet jag vet att softmodda xbox på utan att köpa någonting.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Först lite bakgrund som kan vara bra att veta: alla mods i meningen mods för att kunna lira backuper går ut på att på ett eller annat sätt ladda en hackad biosimage som tillåter en att köra backups, antingen från skiva eller hårddisk. I princip har du följande metoder att välja på:

1) Chippa boxen. Chipet innehåller en alternativ lagringsyta för en hackad bios, som laddas vid boot. Alla moderna chip stödjer att du kan ladda originalbiosen också, om du nu mot all förmodan skulle vilja det, det finns dock ingen direkt mening med det nu sedan Live stängdes ner för originalboxen. Det finns chip för alla versioner av Xbox.

2) Softmodda boxen. I början av bootsekvensen laddas originalbiosen som vanligt, men sedan laddas en hackad bios från hårddisken genom en exploit. Funkar på alla versioner av Xbox har jag för mig iaf.

3) TSOP-flasha boxen. Du enablar skrivning till Xboxens bioschip (som är en TSOP-kapsel, därav namnet), och flashar en hackad bios dit. Har du en riktigt gammal Xbox (1.0 eller 1.1) är chipet på 1 MiB istället för 256 KiB, så där kan du köra 2 eller 4 olika biosar du kan växla mellan med en switch. TSOP-flash kan inte göras alls på 1.6 och 1.6B, men alla äldre.

Utgående från att du kan hantera en lödkolv, det smidigaste och säkraste är väl att chippa den, det finns en del grejer som kan gå fel när man softmoddar kring det där med att dumpa en eeprom-image från originaldisken. Det är dessutom det idiotsäkraste i meningen att en chippad konsoll alltid går att installera om mycket enkelt om du skulle råka fucka filsystemet på något vis.

Softmoddning är dock helt gratis, och numera finns det bra verktyg för det, även om det är långt ifrån lika enkelt som det är att säg softmodda en Wii. Ndure + xboxhdm är det jag körde på när jag höll på, och det jag rekommenderar, du kan ju läsa guiden som postades i inlägget ovanför så får du en uppfattning om vad som gäller. När du väl softmoddat den kan du om du har en kompatibel box (tror dock de flesta i specialfärger, exvis din genomskinliga, är 1.6B) göra en TSOP-flash om du vill och slippa bekymra dig om att fucka disken, det är bara frågan om att bygla ett par punkter på moderkortet för att enabla skrivning.

Angående att spela brända spel: det kan du göra med samtliga ovanstående metoder. Jag rekommenderar dock varmt att du skaffar en större hdd istället och smäller in spelen där, så slipper du dribbla med skivor. Någon gammal IDE-drive lär du väl ha i gömmorna, och även om du inte har det kan det nästan bli billigare att köpa en sådan för en liten slant av någon än att köpa en massa dvd-ämnen. Glöm inte heller att Xbox är en helt underbar emulatormaskin, och du vill ha plats för en massa roms också. Det är lite mer jobb med det jämfört med att modda på originaldriven, men det är lätt värt det. Och så har du originaldriven kvar att dumpa eeprom från igen om du skulle råka fucka installationen på något sätt, så av det skälet är det också bra att inte hacka runt en massa på den

Här har du en kompatibilitetetslista över hdds: http://xboxdrives.x-pec.com/?p=list

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Denna metod verkar för mycket pill för mig, då är nog ett chipp mycket enklare för mig då hårdvarubiten är min styrka.
Borde inte ett chipp till ett vanligt gammalt xbox vara relativt billigt då det är nya xbox 360 som gäller, vilket chipp ska man välja/köpa osv.
Förgående postaren kanske vet svaret?

Tack för ditt svar iaf!

MVH

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av radimax:

Denna metod verkar för mycket pill för mig, då är nog ett chipp mycket enklare för mig då hårdvarubiten är min styrka.
Borde inte ett chipp till ett vanligt gammalt xbox vara relativt billigt då det är nya xbox 360 som gäller, vilket chipp ska man välja/köpa osv.
Förgående postaren kanske vet svaret?

Tack för ditt svar iaf!

MVH

PSXCare säljer fortfarande xbox modcip. Och priserna där ligger på runt 200-500:-. Har dock inte provat någon av dom modchippen. Då min gamla kör X3 chippet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ndure modden är inte svår, tog en timme för mig.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radimax:

Denna metod verkar för mycket pill för mig, då är nog ett chipp mycket enklare för mig då hårdvarubiten är min styrka.
Borde inte ett chipp till ett vanligt gammalt xbox vara relativt billigt då det är nya xbox 360 som gäller, vilket chipp ska man välja/köpa osv.
Förgående postaren kanske vet svaret?

Tack för ditt svar iaf!

MVH

Att det är 360 som gäller idag är knappast samma sak som att originalxboxchip är billiga. Alla restlager lär vara utsålda nu, så det är förmodligen frågan om småskalig nyproduktion, vilket brukar innebära att det är dyrare.

Jag tycker SmartXX LT OPX är ett jäkligt bra chip. Det är dessutom i princip idiotsäkert i meningen att det har en egen loader, så oavsett om du råkar flasha en korrupt bios, eller en bios som pekar på någon path som inte finns, eller nåt sånt, så kan du alltid flasha en ny bios till det. Mycket trevlig feature imo. Du kan dessutom ha en uppsjö olika biosar flashade till den, har för mig det har 2 MiB utrymme i konfigurerbara banker. En normal bios är på 256 KiB, men det finns även de på 512.

Team Xecuters chip har annars mycket bra rykte, och anses nog vara the shit av de flesta när det kommer till Xboxchip. De är, eller var åtminstone, bra mycket dyrare, och jag tyckte väl inte riktigt att de var värda det högre priset när det begav sig.

Men egentligen så funkar väl vilket cheapochip som helst. Det sker ju inte så värst mkt utveckling på Xboxfronten längre, så när du väl installerat boxen och fått den som du vill ha den kommer du inte ändra eller laborera så värst mycket, och då klarar du dig egentligen utan en massa features. Du kommer bygga en bios som gör det du vill göra, smälla in den på chipet, och sedan är du good to go, det kommer aldrig bli frågan om att ha flera olika biosar och sådant. Du kommer aldrig behöva komma åt originaldashboardet heller, så du kan skita i funktionalitet för att boota det också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ndure modden är inte svår, tog en timme för mig.

Den blir en bra bit mycket bökigare om man vill uppgradera hdd:n, och det vill man göra. Funktionerna för att låsa hdd:n i xboxhdm kan vara rätt tjuriga, och dessutom krävs det en del riggande för att göra hotswapen på ett säkert sätt och minimera risken för att man kvaddar något. Jag utgår från att TS inte kommer ha möjlighet att köra någon spel/saveexploit, utan det blir hotswapping som gäller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det är några år sedan jag köpte min XBox. Men jag kör med EvoX chip och XBMC och det funkar fint.
Hojta till sen om du vill ha spel....

Permalänk
Medlem

Im in a locked thread =D

Permalänk
Legendarisk

§7

*Tråd låst*

Visa signatur

Abstractions all the way down.