För många varor vid beställning över nätet, vilka rättigheter har man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Efter ytterliggare lite tjatande med El-giganten så verkar dem ha tröttnat på ärendet och jag fick som svar att jag kan behålla spelen (eller använda fraktsedeln jag fick i första svarsmailet (vet inte varför dem tror att jag skulle göra det nu, helt plötsligt)), man kunde ana viss irritation bakom det sista mailet dock.

Så, trägen vinner, eller vad brukar man säga?

Då fick du ju det du var ute efter iaf, för du kan ju inte inbilla folk att du aldrig har eller känner nån som har vägarna förbi ett postombud...

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av NoAim:

Då fick du ju det du var ute efter iaf, för du kan ju inte inbilla folk att du aldrig har eller känner nån som har vägarna förbi ett postombud...

Om du läser tråden istället för att bara hoppa in i slutet så får du kanske en bättre blick över vad det handlar om.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Om du läser tråden istället för att bara hoppa in i slutet så får du kanske en bättre blick över vad det handlar om.

Jag har läst hela tråden, därav slutsatsen att du fick vad du var ute efter från början. Personligen tycker jag att attityden "jag har inte gjort fel, så jag tänker inte göra ett skit mer än vad jag absolut måste för att hjälpa till att ställa det till rätta heller" är beklaglig, men men.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av NoAim:

Jag har läst hela tråden, därav slutsatsen att du fick vad du var ute efter från början. Personligen tycker jag att attityden "jag har inte gjort fel, så jag tänker inte göra ett skit mer än vad jag absolut måste för att hjälpa till att ställa det till rätta heller" är beklaglig, men men.

Hade du läst hela tråden så hade du sett att det inte var moralpanik eller vett och etikett jag ville ha råd om.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Hade du läst hela tråden så hade du sett att det inte var moralpanik eller vett och etikett jag ville ha råd om.

Å andra sidan är det inte upp till dig och säga vad som får eller inte får diskuteras i en tråd, du kan ha önskemål men Sweclockers moderatorer är dom som bestämmer i slutändan. Startar man en tråd som du gör i detta tvivelaktiga ämne så får man finna sig i att alla inte håller med en vad som är rätt eller fel...

Gillar man det inte så kanske det inte hade varit läge att starta tråden överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Å andra sidan är det inte upp till dig och säga vad som får eller inte får diskuteras i en tråd, du kan ha önskemål men Sweclockers moderatorer är dom som bestämmer i slutändan. Startar man en tråd som du gör i detta tvivelaktiga ämne så får man finna sig i att alla inte håller med en vad som är rätt eller fel...

Gillar man det inte så kanske det inte hade varit läge att starta tråden överhuvudtaget

Är det inte TS som bestämmer topic?

För övrigt har jag svårt att se hur TS har låg moral. Är väl snarare EG som gör ett fel och låter sina kunder betala för felen.

Permalänk
Medlem

Men det går nog lättare att posta två spel nu...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GAPa:

Som jag nämnde i #12280129, vänligen undvik den typen av inlägg. Självklart var det rätt av trådskaparen att uppmärksamma Elgiganten på det hela eftersom något annat mycket väl skulle kunna ha varit brottsligt.

Uppmärksamma dem på vad? Att han inte orkar gå till posten?

Skrivet av Marcusk:

Så han skapade alltså problemet själv när han enligt lag är tvungen att meddela de om sitt misstag för att inte behöva oroa sig för betalningskrav senare om de märkte det? Om du läser tråden så har EG sagt att han får behålla det.

Vet inte hur många gånger man ska behöva säga det, men ett fungerande samhälle bygger på samspel, men i det här läget sitter ni bara och gnäller enkelriktat om att de har gjort fel och påpekar en jävla massa rättigheter i onödan och bygger ett stort jävla problem över något som inte är ett problem över huvud taget, enligt min mening har inte El-Giganten agerat fel över huvud taget, de har gjort precis som de ska göra

Skrivet av Newklear:

Du får gärna skaffa dig lite mer kött på benen innan du kommer med allt för stora uttalanden i framtiden. Uppmana inte andra till att bryta mot lagen.

Nu var det iofs inte direkt så att jag uppmanade dig att bryta mot lagen över huvud taget, klantigt formulerat av mig, men var inte så jag menade

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Absurd:

Uppmärksamma dem på vad? Att han inte orkar gå till posten?

I inlägget av mig som du citerade jag syftade jag på att uppmärksamma Elgiganten på att han fått för många exemplar av spelet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av milla_66:

Å andra sidan är det inte upp till dig och säga vad som får eller inte får diskuteras i en tråd, du kan ha önskemål men Sweclockers moderatorer är dom som bestämmer i slutändan. Startar man en tråd som du gör i detta tvivelaktiga ämne så får man finna sig i att alla inte håller med en vad som är rätt eller fel...

Gillar man det inte så kanske det inte hade varit läge att starta tråden överhuvudtaget

Vem skulle det vara om inte TS som bestämmer vad som ska diskuteras i en tråd?

Man skapar en tråd för att diskutera ett specifikt ämne, inte för att folk ska sväva ut och börja tjöta om annat, som är helt orelevant. Moderatorerna är till för att se till att reglerna följs och folk uppför sig, dem har inte som roll att bestämma trådarnas riktning.

Skrivet av Absurd:

Vet inte hur många gånger man ska behöva säga det, men ett fungerande samhälle bygger på samspel, men i det här läget sitter ni bara och gnäller enkelriktat om att de har gjort fel och påpekar en jävla massa rättigheter i onödan och bygger ett stort jävla problem över något som inte är ett problem över huvud taget, enligt min mening har inte El-Giganten agerat fel över huvud taget, de har gjort precis som de ska göra

Ingen sitter och gnäller.

Vem har påpekat rättigheter i onödan?
Jag ville ha reda på vilka rättigheter jag har som konsument, det är hela trådens ämne... Då är det ju inte direkt onödigt att rabbla upp dem.

Sen vad som är ett problem eller inte är inte upp till dig att säga. Och nej, El-Giganten har inte enligt lagen gjort något fel, det har inte heller jag gjort.

Skrivet av Absurd:

Nu var det iofs inte direkt så att jag uppmanade dig att bryta mot lagen över huvud taget, klantigt formulerat av mig, men var inte så jag menade

Du tyckte att jag inte skulle kontaktat dem. Var det inte exakt det du skrev?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Inte för att vara sån, men.

Fyfan hur svårt kan det vara att gå till posten och skicka tillbaka spelen nu när dom sagt att dom betalar frakten. Jag förstår att det kan vara "jobbigt" men tänk om alla människor skulle ha det jobbigt att rätta till så pass lätta misstag.

Från min sida är det otroligt svårt att känna sympati för ditt "problem" men det kanske bara är jag.

Jag tror att det är en princip sak helt enkelt. eller?

Permalänk
Medlem

När folk i tråden blir lite äldre så att dagens schema består av mer än Diablo 3 och läxläsning så kanske de även förstår att tid för vissa är pengar. Och en struntsumma från EG kan mycket väl vara mindre intressant om 2 timmar arbete resulterar i 5x pengarna

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Att lära sig mer om Sveriges lagar tycker åtminstone jag är mer värdefullt än att åka buss pga ett stort företag klantat sig. Du har ju dessutom ingen aning om vad TS tid är värd. Säg att han tjänar 1000 kronor i timmen samt har en familj att sköta. Då är det inte bara "2 timmar". Men är man student, då är det en annan sak. Hur som helst har jag svårt att se varför man skulle ställa sig på företagets sida.

Om hans tid nu är så jävla dyrbar varför tillbringar man en massa tid åt nått sånt här för plus att det är ett spel han beställt så tid har han ju uppenbarligen tid över.
Sen är det ju även så att man kan sitta hemma i kalsonger och handla så man ska väl igentligen bara hålla käften å göra rätt för sig om det blir fel för det är ju ändå en rätt bra tjänst som de erbjuder sen om det blir fel nångång så kan man ju kanske acceptera det.
Somsagt jag forstår inte vad som är jobbigt med det hela när man sluppit ta sig till butiken i första läget, men jag antar att folk bara blir mer å mer bekväma.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckley:

Om hans tid nu är så jävla dyrbar varför tillbringar man en massa tid åt nått sånt här för plus att det är ett spel han beställt så tid har han ju uppenbarligen tid över.
Sen är det ju även så att man kan sitta hemma i kalsonger och handla så man ska väl igentligen bara hålla käften å göra rätt för sig om det blir fel för det är ju ändå en rätt bra tjänst som de erbjuder sen om det blir fel nångång så kan man ju kanske acceptera det.
Somsagt jag forstår inte vad som är jobbigt med det hela när man sluppit ta sig till butiken i första läget, men jag antar att folk bara blir mer å mer bekväma.

Jag tycker inte alls att en onlinebutik ska ha större friheter än en fysisk butik, något sådant vore ju bara knäppt. Lite som i en annan tråd här på swec där många verkar förespråka att mjukvaror har "större rätt" att innehålla fel än hårdvaror.

Att man har tid över behöver inte alls betyda att ens tid är värdelös. Det är ett vanligt fenomen att ju mer man tjänar ju mindre tenderar man att jobba. Ändå kanske man inte vill springa ärenden åt storföretag för småsummor, då jobbar man. Att diskutera på forum kan däremot vara lärande, konstruktivt och givande.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Meckley:

Om hans tid nu är så jävla dyrbar varför tillbringar man en massa tid åt nått sånt här för plus att det är ett spel han beställt så tid har han ju uppenbarligen tid över.
Sen är det ju även så att man kan sitta hemma i kalsonger och handla så man ska väl igentligen bara hålla käften å göra rätt för sig om det blir fel för det är ju ändå en rätt bra tjänst som de erbjuder sen om det blir fel nångång så kan man ju kanske acceptera det.
Somsagt jag forstår inte vad som är jobbigt med det hela när man sluppit ta sig till butiken i första läget, men jag antar att folk bara blir mer å mer bekväma.

Då undrar jag istället hur lite din tid är värd om du lägger den på att skriva helt meningslösa inlägg på ett internetforum...

Om du läser hela tråden så förhoppningsvis får du en större förståelse för vad det handlar om. Bland annat ville jag inte ha någon moralpanik i tråden, det klarar jag mig gott utan.

Ditt tankesätt att man bara ska acceptera de fel som företagen gör förstår jag inte heller, varför skulle jag lägga min tid på att reparera deras misstag. Det är ju knappast av välvilja för oss konsumenter, och det är verkligen inte för att göra oss en tjänst, som dem har en webb-shop. Det har dem endast för att kunna överleva, då mer och mer går över till e-handel.

Och angående din sista mening, hade du som sagt läst hela tråden istället för att bara hoppa in i slutet med din moral- och etikpanik så hade du kanske förstått det hela bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.