Kommande spel med Frostbite 2 kräver 64-bitars Windows

Permalänk
Medlem

Jag instämmer givetvis helt i att detta var på tiden. Hur länge skall 32bit dröja sig kvar.. Det är ju inte heller så att 32bit appar inte kan köras i 64bit miljö.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av kinc:

Det är verkligen på tiden att det kommer en 64-bitars motor, underbart att höra!

kan inte annat än hålla med.
otroligt hur lång tid det tagit.
Fanns väl en 64bits version av Farcry?
Det är iaf tokigt att man kört 32bit så länge för dom får ju slita som djur för att få in allt under 2gb

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NinTrance:

kan inte annat än hålla med.
otroligt hur lång tid det tagit.
Fanns väl en 64bits version av Farcry?
Det är iaf tokigt att man kört 32bit så länge för dom får ju slita som djur för att få in allt under 2gb

Jupp, det finns en 64-bit variant på Farcry 1 Fina tider det

Vi kan tacka konsolerna för den sega utvecklingen på spelen...

Bättre sent än aldrig..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

dum fråga, men vad för skillnad kommer vi att märka?

Ett bra exempel är t.ex utorrent och 1Gbit/s anslutning. Vanliga mekaniska klarar kanske inte 125MB/s, så därför kan man istället buffra upp en hel DVD-R till RAM, låt säga 4.7GB. Så du får full fart hela vägen, sedan kan hårddisken flytta från RAM till DISK i egen takt utan att man får det hederliga "disk overloaded".

Att låta utorrent allokera mer ram är en lösning på problemet, sålänge man har ram tillgängligt förstås. Men detta går ju inte med 32-bitars, då skiter man i det blåa skåpet direkt En stor fördel för 64-bitars OS t.ex.

Visa signatur

Expect disappointment and you won't be disappointed.

Permalänk
Medlem

<3 DICE, driver faktiskt saker framåt, inte som Blizctivision. "Neeh våra motorer klarar sig i 10 år till".

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Så med mer minne att jobba med så kan dom alltså göra mycket mer?snyggare grafik o sånt?. Och görra störe maps som jag läste lite tidigare i denna tråd. kan vara ett stort steg frammåt dehär :). Störe maps=Mer spelare :D. (Gissar bara)

Permalänk
Medlem

Jag kan inget annat än applådera. Hoppas den extra utvecklingstiden läggs ner på ytterligare optimering.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Bara jag som reagerade på hur snygg grafiken och hur snyggt gjort det var i videon?
Jag antar att det är ingame.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nice, Kan äntligen se ett behov av att upgradera ifrån 4GB ram xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Använder folk fortfarande 32-bit?

Tro det eller ej men det finns fortfarande områden som använder 16bits system i en seriös tillämpning.

Permalänk
Medlem

Hmmm vilken minnesmängd kommer bli "standard" 2013 då i så fall ? 16 GB ? 32 GB ? Eller måste man byta upp sig till 64 GB från sina 32 GB ?

Permalänk
Medlem

Alltid kul med utveckling!

Hoppas DICE också tar deras gameplay vidare i nästa titel istället för dumma ner det som dom gjorde med BF3. Tekniskt sett så var ju spelet ett steg framåt men gameplay vist kändes det som två steg bakåt. :/

Fast så är ju inte FB2 DICE exklusivt så återstår att se hur kommande titlar som MoH:WF och C&C:G2 presterar med motorn och 64bit.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Skrivet av Thiesen:

Tro det eller ej men det finns fortfarande områden som använder 16bits system i en seriös tillämpning.

Då får man lägga in VM lite XP mode. Men jäkligt irriterande att det ska behövas i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Bara jag som reagerade på hur snygg grafiken och hur snyggt gjort det var i videon?
Jag antar att det är ingame.

Sådär BF3 ser ut på maxad grafik, är ju en tech demo dom hade för spelet innan det släptes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Då får man lägga in VM lite XP mode. Men jäkligt irriterande att det ska behövas i dagens läge.

Vill minnas att jag läst att XP mode inte stödjer 16-bit. Möjligen under Windows 7 32-bit men definitivt inte under Windows 7 64-bit.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SideWinder86:

Då kan PS3 och 360 säga hej då

Deras prollar är ju 32-bits baserade xD

Cell har 64bit adressregister, så den har kunnat hantera >4GB minne hela tiden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

nvm

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av WowÄlaskarn:

Så med mer minne att jobba med så kan dom alltså göra mycket mer?snyggare grafik o sånt?. Och görra störe maps som jag läste lite tidigare i denna tråd. kan vara ett stort steg frammåt dehär :). Störe maps=Mer spelare :D. (Gissar bara)

Battelfield 3 Armored Kill med 256 spelare ;D Våra grafikkort kommer att svettas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem

Bra!
Men hoppas man inte måste använda Origin till alla frostbite 2-spel...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

En annan stor begränsning i 32-bitars är att programmen i sig kan inte adressera mer än 2GB.

Detta kommer bli jävligt nice i framtiden, då utvecklare kommer känna sig mindre begränsade av minnet när dom ska designa spelen. Samt att 64-bit ger en nice boost på CPU prestandan, förutsatt att programmet/spelet är ordentligt optimerat för det.

Bara förvånad det tagit så jävla lång tid.. då 32bit har varit mainstream sen 2003...

Det stämmer dock inte. 32-bitars program kan addressera upp till 4 GB RAM, iaf i Windows. Dock måste man ha minne kvar till operativssystemet, så när det gäller x32 av Windows blir det cirka 3 GB till ett enskilt program.

(Förutsatt att programmet har largeaddressaware parametern på)

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk

"great opportunity to upgrade to Windows 8"
Ånä, DET tror jag dock inte kommer att hända (för mig) Det lär väl börja dyka upp alla möjliga sätt att sälja in Win8-skräpet inom den närmsta tiden haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Bra!
Men hoppas man inte måste använda Origin till alla frostbite 2-spel...

HAHAHAHAHA vilken non sequitur....

TYP i klass med denna:
Jag hoppas att nu när det bara blir 64 bitars system så kanske glassbilen kan köra lite oftare förbi mitt hus...

Permalänk

Härligt att se riktigt teknikdriv! Händer inte alltför ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Battelfield 3 Armored Kill med 256 spelare ;D Våra grafikkort kommer att svettas!

Skickades från m.sweclockers.com

Vill att det ska vara fler spelare. MAG har stöd för 256 spelare o det är på PS3.
Fast blir det mer grafikkrävande så kanske korten smälter.

Men kan inte 64-bitarsspel kräva mer grafikminne med?
#12033259

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Va fint varit X64 användare sedan Windows XP tiden( som f.ö inte var så nice....)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

HAHAHAHAHA vilken non sequitur....

TYP i klass med denna:
Jag hoppas att nu när det bara blir 64 bitars system så kanske glassbilen kan köra lite oftare förbi mitt hus...

Fick fundera lite, men förstår hur du menar nu.
Men är ju inte helt irrelevant ändå.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eronki:

Vill att det ska vara fler spelare. MAG har stöd för 256 spelare o det är på PS3.
Fast blir det mer grafikkrävande så kanske korten smälter.

Men kan inte 64-bitarsspel kräva mer grafikminne med?
#12033259

Skrivet av Buio:

Spelet måste vara 64-bit i alla fall, eftersom ett 32-bit spel inte kan adressera så mycket minne.

En 32 bit process klarar av att hantera hur mycket grafikminne som helst så där i finns ingen skillnad jämfört med 64bit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evilmonkey:

Vet hur osäker ja var när jag gick från Xp 32-bitars till Vista 64. Hörde massa rykten om att i princip inga program skulle fungera och massor med BSOD:s skulle uppkomma! Men tog ändå beslutet om att byta upp mig.

Tror inte jag stött på ett enda program som inte fungerat just för att jag kört 64-bitars. Gick hur bra som helst utan något strul. Bara positiva erfarenheter av det.

Vista 64 hade dessutom inte mer problem än Vista generellt.. Det var själva OS systemet i sig som var skumt än 64 bitars versionen av Vista.

Utvecklingen går tydligen framåt Denna nyhet har man väntat på i flera år. Nu återstår det bara att spelen lämnar DX9 och vandrar om permanent DX11.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hade microsoft pushat liiite för detta så hade en total övergång till x64 vart klart för flera år sen. På tiden att någon överger x32

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

En annan stor begränsning i 32-bitars är att programmen i sig kan inte adressera mer än 2GB.

Detta kommer bli jävligt nice i framtiden, då utvecklare kommer känna sig mindre begränsade av minnet när dom ska designa spelen. Samt att 64-bit ger en nice boost på CPU prestandan, förutsatt att programmet/spelet är ordentligt optimerat för det.

Bara förvånad det tagit så jävla lång tid.. då 32bit har varit mainstream sen 2003...

http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension ... jag kör 32-bit med mer än 4GB minne.