Fixa glappande laddkontakt på Sony Ericsson (X10 mini)?

Permalänk
Medlem

Fixa glappande laddkontakt på Sony Ericsson (X10 mini)?

Min SE X10 minis laddkontakt har glappat ett bra tag, man var tvungen att ha laddaren böjd för att den skulle ladda alls.
Flippade dock på den för ett par dagar sedan och bankade till skiten, eftersom den inte ville funka, när det "var" på laddning...
Nu glappar den än mer, men man behöver inte ha laddaren böjd längre, utan det räcker med att trycka in den hårt i telefonen och hålla den så. Känner dock inte för att sitta så i ett par timmar...

Kan man hyfsat enkelt fixa en glappande SE-kontakt, eller kan man prova att pilla in något och bända åt lite olika håll? testade att ta isär en tops för att försöka rengöra kontakten men märkte ingen skillnad...

Någon som lyckats?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med en X10i, som till slut inte gick att ladda alls.
Efter en "bakning" i ugnen så började den fungera igen, bör dock göras med tungan rätt i mun och väl införstådd med riskerna det innebär osv.
(nu vet jag inte om X10 mini har exakt samma typ av kontakt, men med tanke på problemet så känns det nära till hands)

Guide; http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/889688-guide-aterup...

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granis:

Jag hade samma problem med en X10i, som till slut inte gick att ladda alls.
Efter en "bakning" i ugnen så började den fungera igen, bör dock göras med tungan rätt i mun och väl införstådd med riskerna det innebär osv.
(nu vet jag inte om X10 mini har exakt samma typ av kontakt, men med tanke på problemet så känns det nära till hands)

Guide; http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/889688-guide-aterup...

Bakade du telefonen på 200 grader? o.O Hur länge då? Ska vara precis samma kontakt...
Dock tror jag att min laddkontakt snarare är skev, vore dock bra att veta vilket håll jag bör bända dne åt

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timilim:

Bakade du telefonen på 200 grader? o.O Hur länge då? Ska vara precis samma kontakt...
Dock tror jag att min laddkontakt snarare är skev, vore dock bra att veta vilket håll jag bör bända dne åt

Om det är bara kontakten som glappar, så skulle det nog räcka med att bara lödda om kontakten med löd kolv. Än att baka hela krets kortet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nja det är inget problem mellan laddkontakten och telefonen, utan mellan laddaren och telefonens laddkontakt... Misstänker att telefonens laddkontakt blivit skev helt enkelt, speciellt efter min sista flipp på den... Men som sagt... Kanske går att böja till igen, om man vet exakt vad och hur man böjer till detta?
Skrapa kontakterna med något, dutta på sprit? Finns la många huskonster man brukar kunna ta till?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timilim:

Bakade du telefonen på 200 grader? o.O Hur länge då? Ska vara precis samma kontakt...
Dock tror jag att min laddkontakt snarare är skev, vore dock bra att veta vilket håll jag bör bända dne åt

Yes! 200 grader ett par minuter. Hade varken kunskap, verktyg eller tid att löda om kontakten själv, så då fick det bli genvägen (som fungerade fint!).

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granis:

Yes! 200 grader ett par minuter. Hade varken kunskap, verktyg eller tid att löda om kontakten själv, så då fick det bli genvägen (som fungerade fint!).

Baka du hela telefonen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Baka du hela telefonen?

Endast 'moderkortet'..

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granis:

Endast 'moderkortet'..

Tänkte väl hade blivit en jäkla kladdig röra annars.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

SE och laddning?! SE är väl ökända för att ha världens sämsta skitladdare som slutar fungera efter ett tag pga glapp. Vill du ha en telefon som går att ladda, skaffa en mobil från en annan tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granis:

Endast 'moderkortet'..

Funderar annars på att linda in resten av mobilen i en massa handdukar, och lägga in hela, men detta får verkligen bli en sista utväg i så fall

Skrivet av Nizor:

SE och laddning?! SE är väl ökända för att ha världens sämsta skitladdare som slutar fungera efter ett tag pga glapp. Vill du ha en telefon som går att ladda, skaffa en mobil från en annan tillverkare.

Precis, och just därför borde det väl vara en hel del som försökt fixa detta, och även några som lyckats

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timilim:

Funderar annars på att linda in resten av mobilen i en massa handdukar, och lägga in hela, men detta får verkligen bli en sista utväg i så fall

Precis, och just därför borde det väl vara en hel del som försökt fixa detta, och även några som lyckats

Kommer inte hjälpa då värmen inte kommer komma åt där den behöver :/

Köp ny telefon är väl det enklaste

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Kommer inte hjälpa då värmen inte kommer komma åt där den behöver :/

Köp ny telefon är väl det enklaste

Fast värmen kommer väl åt långst ner på telefonen ifall jag inte lindar in den just där?
Tror dock fortfarande man kan lyckas genom att bända å ha sig, bara man nu vet åt vilket håll

Jo, funderar på S III, men en telefon som kostar lika mycket som en ny dator, gillar inte detta riktigt...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.