Helgsnack: "Erfarenheter av Windows 8 RP"

Permalänk
Medlem

Var väldigt negativt inställd till Windows 8 i och med Metro när jag bara sett videos etc men nu efter att ha testat windows 8 en liten stund så måste jag säga att det funkar rätt bra och är inte direkt i vägen, dem spel jag testat flyter på fint.

Os:et i sig känns rappt och allting svarar direkt, nya task managern var riktigt klockren.

känns väldigt färdigt och installationen gick ännu snabbare än windows 7 vilket klart är ett plus även om jag tycker windows 7 installen går väldigt snabbt med ;D

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Installerade det nyss som main OS på gaming buken och hittills har det inte varit några problem, annat än att jag inte tycks kunna kolla på youtube på en av mina skärmar mendan jag tex spelar ett spel på huvudskärmen. Då hackar ljud och bild på youtubeklippet. Kanske sitter i AMDs drivare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Den gamla generationen kommer inte gilla den medans den nya kommer att älska den Så är det bara!

Jag som jobbar i en dator butik kommer att älska den. Jag provade installera den på några datorer och ingen av de behövde några extra drivrutiner. Allt var klart och fixat från början Det här kommer spara mig mycket tid.

Installationen tog typ 20min från ett usb minne.

Ni som säger att ni ska gå över Mac eller Linux, vad tänker ni med? haha

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Vill bara lägga till att jag älskar åttans nya installationsmetod:
1) Dra ner ISOn.
2) Montera med valfri diskemulator och kör.
3) Starta om.
4) Klart!

Permalänk
Medlem

Får känslan av att det kommer ta lång tid innan Microsoft utvecklar och får ett lika positivt intryck som Windows XP fick vid release. Det mesta känns ogenomarbetat och "halvdant". Som trogen windowsanvändare hoppas jag att ett annat företag utvecklar och optimerar ett bättre OS så konkurrensen växer och sätter ribban lite högre.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Har också testat lite nu. Och jag instämmer i att Metro inte är för desktops. Men det kommer garanterat komma någon "fix" så man inte behöver använda hela skärmen till det, för de som inte vill ha det.

Så förutom att Metro helt klart suger för desktops(enligt mig) så är ju W8 RP bättre och snabbare på allt än W7, så att helt dissa det, som många gör känns otroligt fel. Visst, det är ingen revolution jämfört mot W7. Men att säga att det är sämre än Vista är att överdriva rätt bra...
Det handlar om vanesak och om man vill vara positiv eller om man vill att det ska vara skit. Det spelar ingen roll hur bra eller dåligt något är, går man in med inställningen att det är skit så blir det skit också.

Jag kan tänka mig att folk som sitter på Microsoft konton såsom Live-ID, Hotmail, MSN etc och dessutom har en Windows phone kommer få ut extremt mycket av W8. Jag har inget sådant och har således inte heller kunnat synka något. Men mail, kalender, kontakter osv verkar ju vara extremt "nära". Och med en Windows phone i jobbet är jag säker på att du "är hemma", oavsett var du är.

Task manager är helt underbar.
Extremt snabb uppstart.
Otroligt lätt att installera, med bl.a flera installationsval.(USB, mount osv)
Fungerar "out-of-the-box" utan problem.
Jag tycker att efter lite trixande med Start/Metro-menyn att det blir helt ok även där. Även om jag måste säga att den, iaf just nu, känns riktigt pointless för mig.

Jag kommer köra det på min gamingrigg till Januari 2013, inget snack om den saken.

Permalänk
Medlem

Har provat. Jag gillar inte metro och diggar startmenyn, som de har tagit bort, så nej.. Det känns som vista all over again.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har inte testat och kommer nog inte skaffa heller. De nya funktionerna lockar men metro verkar bara omständigt och irriterande, och kan man inte ta bort det så fortsätter jag nog med win 7...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av LimEJET:

Vill bara lägga till att jag älskar åttans nya installationsmetod:
1) Dra ner ISOn.
2) Montera med valfri diskemulator och kör.
3) Starta om.
4) Klart!

Varför böka med ISOs och diskemolatorer? Det finns en direkt körbar installerare för W8.

Permalänk
Medlem

Tycker detfungerar så jäkla bra när man får in tänket om hur man skall använda metro, dock så när jag tar "SHUTDOWN" så startar datorn om istället... någon som har samma problem?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

har testat win8 nu på min bärbara, gillar det inte alls.
märks att det är designat för touch...
för mycket lulul och svårhanterat.
denna "uppgradering" känns som win98 till win me.
gör om gör rätt

Visa signatur

MB: Gigabyte GA-Z77X-UD3H CPU: Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz @4.4GHz Mem: Corsair Vengeance minne - 16 GB DDR3 1600MHz CL9, 9 9 9 24 T2 GPU: 2st HD 6970 WC Xfire Case: Corsair 800D PSU: Corsair AX1200 Cooling: Water EK
Min dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Eh, inget värre än alla problemen dubbelklicka, högerklicka, och start menyn orsakade.

Och ibland fortfarande orsakar.

Exakt. Min farsa har blivit så skadad att han dubbelklickar på allt på sin smartphone. Rätt smart egentligen, han slipper tänka på vad som egentligen krävs och kan göra likadant både på datorn och telefonen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det SÖG RÖV. Om jag hade en tablet hade det varit ett OK os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Jag tycker att det nya metro gränssnittet i desktop i läge är betydligt bättre än aero.

En grejj som jag är väldigt nöjd över är att age of empires II fungerar klockrent utan skumma färger(som i win 7).

Dessutom är batteritiden betydligt bättre än 7an vilket jag uppskattar!

Jag kan däremot inte köra två windows appar bredvid varanda eftersom jag endast har 1280 där man ska ha 720p som minst.

Apparna använder jag inte så mycket förutom rdc till servern

Kört consumer preview och nu release preview.
Hp6530b

Skickades från m.sweclockers.com

Fan vad nice! Då kanske starcraft funkar utan dem skumma färgerna dem hade i win7 laddar ner det nu 2 min 20 sek kvar

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Win7 är ju bara en minor sp till vista. Inga ändringar att bli upprörd över och därför en stor succé. Nu tar Windows steget in i de synkade enheternas tidsålder, när gränserna mellan olika plattformar suddas ut. Jag tror win tänker rätt här, att man skall känna igen sig vart man än befinner sig och loggar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd

Jag ser fram emot när jag har Windows Server 2012 på servern, Windows 8 på den stationära, bärbara och surfplattan. Windows 8 på Xbox "720" och Windows 8 i en smartphone. Loggar in med ett och samma konto på alla enheter och får fördelen av synkroniserade inställningar, samma gränssnitt m.m. Idag har jag mer Linux hemma än Windows, men det ska det bli ändring på.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Om man frågar mig så har dom bara implementerat ett nytt gränssnitt som Metro som ett svepskäl till ett nytt OS där huvudsyftet är att man ska inrikta sig på inloggning på Microsoft konto, cloud tjänster osv. Dvs avanonymisera alla windows installationer och till sist hårddiskar med cloudbaserad lagring där allt innehåll och alla installationer kan spåras till enskilda individer då man behöver logga in och sen har alla filer på deras servrar istället för på en fysisk hårddisk.

Sen är detta nära samarbeta med två egentliga konkurrenter Google och Microsoft knappast förtroendeingivande. Överallt införs det att man ska logga in med Facebook, lagra filer hos servrar tillhörande datavärldens giganter, operativsystem med personlig inloggning mot yttre aktörer, spel med internetkrav och inloggning osv. Var är vi på väg egentligen? Märkligt att ingen påtalar dessa tydliga integritetsproblem.

Fler exempel på funktioner som syftar till att kartlägga/spåra enskilda användare:

Enbart i Google Chrome

1. Personlig inloggning i Google Chrome för att synka inställningar.
2. Google Chrome kan använda webbtjänster för att förbättra din upplevelse när du surfar. Du kan välja att inaktivera dessa tjänster.
3. Åtgärda navigeringsfel med hjälp av en webbtjänst
4. Använd en tjänst som förutsäger sökfrågor och slutför sökningar och webbadresser som du skriver i adressfältet
5. Förutsäg nätverksåtgärder som förbättrar laddningen av sidan
6. Aktivera skydd mot lösenordsfiske och skadlig programvara
7. Skicka användningsstatistik och kraschrapporter till Google automatiskt
8. GMAIL som scannar allt mailinnehåll, av påstått kommersiella skäl.

Medans den gör all denna magi med att förutsäga dina sökningar och allt den ska förenkla och översätta så kartlägger den användningen och skickar surfdata till googles servrar med IP nummer och loggar allt. För att inte tala om skandalen med projektet där man sniffade wifipaket med google bilen och kom åt en massa information och lösenord från folk. Skandalen med de hackade IP numren som var länkade till google sökningar.

Nu är Microsoft på väg i samma riktning med Windows 8, inget ska vara anonymt längre utan allt ska loggas med personlig inloggning, IP adresser, extern internetbaserar lagring, samma system överallt såsom mobilen, tabletpcn, PCn etc.

Tittar man på googles Android och vilket genomslag det fick så kan man rätt så lätt dra slutsatsen att det kommersiella intresset är sekundärt, det viktigaste är att få så många användare som möjligt av andra skäl, gäller även andra projekt de arbetar med. Varför måste man exempelvis ha "skicka bakgrundsdata" aktiverat när man ska använda Android Market, numera Google Play, på sin smartphone? Allt verkar syfta till att kunna kartlägga användaren konstant och på så många sätt som möjligt.

Permalänk
Avstängd

Jag körde med picture password ett tag för att logga in i datorn, men jag upptäckte nu att det är mycket smidigare att logga in med pinkod. De har till och med tagit bort så att man inte behöver trycka enter när man skrivit in de fyra siffrorna, riktigt snyggt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Usch jag har verkligen försökt gilla det men det är svårt... Win8 är ett operativsystem för tablets och smartphones inte för en persondator. Jag tycker även att metro känns lite väl simpelt rent grafikmässigt, det är som att gå tillbaka i tiden några år.

Jag tyckte aero var väldigt snyggt med skuggor, transperens och "gradients". I metro är allt sådant borta och nu är det endast simpla färger och rektanglar.

Det blir nog att fortsätta med min windows 7 hädanefter också, som är det bästa OS som Microsoft producerat!

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Hur mycket plats tar Win8 installerat och klart? Win7 ville ju gärna har 40Gb, tar åttan mindre plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Hur mycket plats tar Win8 installerat och klart? Win7 ville ju gärna har 40Gb, tar åttan mindre plats?

Nej, inte märkbart. Nyinstallation av 8 tar ca 1 GB mindre än min gamla Win 7 installation som ändå levt ett tag. Jag vette sjutton vad du gjort med dina win7 installationer dock, den jag uppgraderade ifrån tog 14GB.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

har installerat win8 64 svensk version, på mitt win 7 64 , och sparat alla funktionerna ,och det fungerar rätt bra ,alla spel också ,bla, diablo 3, också start funktion fungerar som win 7 , instalerade vipad desktop launcher, och det fungerar hur bra som helst,
men mest intresserar mig att man kan köra xbox 360 spel men det här operativsystemen, är nyfiken om någon av er, redan har spelat xbox 360 spel med win8 och hur fungerar det ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av intel&nvidia fan:

har installerat win8 64 svensk version, på mitt win 7 64 , och sparat alla funktionerna ,och det fungerar rätt bra ,alla spel också ,bla, diablo 3, också start funktion fungerar som win 7 , instalerade vipad desktop launcher, och det fungerar hur bra som helst,
men mest intresserar mig att man kan köra xbox 360 spel men det här operativsystemen, är nyfiken om någon av er, redan har spelat xbox 360 spel med win8 och hur fungerar det ?

Nej du kan inte spela Xbox 360 spel på Windows 8. Det finns däremot möjlighet att spela video till Xbox 360 och annan integration med Metroappen Xbox companion m.m.

http://www.youtube.com/watch?v=pS60SDXD88o

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

xbox360

Skrivet av intel&nvidia fan:

har installerat win8 64 svensk version, på mitt win 7 64 , och sparat alla funktionerna ,och det fungerar rätt bra ,alla spel också ,bla, diablo 3, också start funktion fungerar som win 7 , instalerade vipad desktop launcher, och det fungerar hur bra som helst,
men mest intresserar mig att man kan köra xbox 360 spel men det här operativsystemen, är nyfiken om någon av er, redan har spelat xbox 360 spel med win8 och hur fungerar det ?

Jag har också läst om det, det är ju en sådan sak som skulle göra det lite mer intressant att gå över till win8.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte kunnat komma åt några tjänster sedan fredags kväll?

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nej du kan inte spela Xbox 360 spel på Windows 8.

ok, men varför det är så mycket artiklar och skriverier på detta ?
bla, http://capishe.se/nyhet/windows-8-kommer-ha-stod-for-xbox-360...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av intel&nvidia fan:

ok, men varför det är så mycket artiklar och skriverier på detta ?
bla, http://capishe.se/nyhet/windows-8-kommer-ha-stod-for-xbox-360...

Artikeln är från 11 juli 2011 och har fel helt enkelt, man visste inte så mycket om Windows 8 vid den tiden. Kanske kommer det mer nyheter om integrationen mellan Xbox 360 och Windows 8 framöver men jag tror inte att vi kommer kunna spela Xbox 360 spel på Windows 8.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Nu är Windows 8 allt annat än imponerande - tänk Metro. Det lär ta evigheter innan regelbundna utvecklare anpassat sina program till Metro utseendet. Allt innan det är klart (och då är inte ens gamla program inräknade) så kommer Metro att ligga i bakgrunden och programmet tugga i vanliga Skrivbordsläget (som det gör i den här Consumer Preview).

Google Chrome använder inte Metro, Adobe Photoshop använder inte Metro, inget Office-suit använder Metro...så, vi har ett skal som ingen annan än Microsoft använder i en Consumer Preview. Så, det är Windows 7 med ett skal som bara är irriterande för användaren eftersom det inte används i den utsträckning som Microsoft glorifierar.

...att sen drivrutiner från te.x Asus är en total avsaknad imponerar inte heller. Några svar gällande SSD-hantering utelämnas även helt i dokumentationen och Intel lyser med sin frånvaro för att fylla i det som saknas i Windows 8 (drivrutiner).

Windows 8, i all ära...men inte i en "Preview".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Nej du kan inte spela Xbox 360 spel på Windows 8. Det finns däremot möjlighet att spela video till Xbox 360 och annan integration med Metroappen Xbox companion m.m.

http://www.youtube.com/watch?v=pS60SDXD88o

Du kan "streama" ett spel från din Xbox till datorn när Microsoft väl vill aktivera den tjänsten. Just nu kan du bara (som i Windows 7) prata med din Xbox och spela upp en film på den via datorn.

Permalänk
Medlem

Okej har nu installerat W8 på min MBP och är väldigt nöjd, nästa blir min Gaming Rig som står på tur dock är jag lite tveksam till hur AMDs grafikdrivrutiner hanterar W8 för med Consumer Preview var det mycket klydd någon som vet hur det är nu, spelen jag lirar på PC är endast Diablo3, BF3 samt FIFA12.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B