Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Skinka / topping : 6KR? vart köper du skinka, alternativt, kör du en halv skiva till en hel pizza eller nåt? Man vill väl gotta till det lite när man gör egen pizza? Grillad kyckling, pesto kanske? Mozzarellaost? Vem vet, kanske lite bacon? 6KR räcker väl ungefär till 3 skinkskivor, så glöm allt vad topping heter för 6 spänn.
1/5 av ett tomatsåspaket? Helsike människa, snustorrt! Vart är kärleken på din pizza egentligen? Vill slå ett slag för att göra sin egen sås på tomater och lite färska kryddor.. Kan lova att jag bränner mer än 6kr på toppingen till en pizza! Stå till svars för såväl din pizzakalkyl som din avsaknad för hjärta i matlagningen människa!

Vill även ifrågasätta såskostnaden, men framförallt så vill jag inte äta din pizza.

Sry offtopic. Dells support kan inte vara SÅ bra att man bränner så mycket stålar i onödan. Vad gör dom, delar ut massage och jordnötter när dom kommer förbi och hjälper nån tant som råkat ta bort lite ikoner från skrivbordet?

Räknade på 100g skinka (1kg skinka~60kr), Lätt och enkelt. Såg att ett tomatsåspacket kostade 6kr på Coop här i GBG. Inte direkt så de dränker den i tomatsås. Men sure, låt höra hur mycket tomatsås tror du de har på, hur många ml? Snälla berätta för mig så jag kan lära mig, du store pizzabagare... 400ml i en burk. Sedan sure 6kr må vara snålt för topping, men som sagt så listade jag 100g skinka. Logiken är som sagt att göra en simpel överslagskalkyl. Kunde listat något annat, men trodde i min enfald att folk förstod hela logiken att 50kr var löjligt i sammanhanget med ingredienskostnad. Men tydligen så förstod inte du.

Angående såsen, så kan man köpa färdiga såser på Ica/Coop/Willys för ca 30-40kr/litern. Räknade därför med 50ml sås. Löjeväckande att du kommer och ifrågasätter men inte ger några motargument.

Men som du får det att låta, så vill jag inte testa din flytande tomatsås pizza, säker på att du inte kokar pizzan?

Side note:
I Holland kostar pizzorna 11-16€, sist jag var där.
OnT: Förstår att Dells support är värd guld för företag, samtidigt som jag svårligen skulle köpa samma som privat.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

LOL, helt oslagbart när började denna tråd handla om pizza... hm börjar bli hungrig...

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Jiiisses vad du tar mig seriöst. Dock jo, vi räknar lite olika, men inte behöver man tagga till så in i norden för det? I min butik får jag hursomhelst då inte köpa nån vettig skinka för 60kr. Ha nu en fortsatt bra dag min rivaliserande pizzabagare.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av viking99:

LOL, helt oslagbart när började denna tråd handla om pizza... hm börjar bli hungrig...

Mitt fel. Jag skyller på gårdagens öl och pizza (ej hembakad)...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Nu går du väl lite väl långt om pizza där vännen.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

ingen tvingar er att köpa en alienware, jag har ingen alienware och är nöjd med det valet!

Men det finns andra som har alienware och är nöjd med det, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Okej, detta blir ganska offtopic men vafan! Kan la ta en snabb titt på pizzor.

En som inte kunde läsa? Nej jag köper inte pizzakit, och det var frågan om ingredienser och pris på dem. Behöver man lista allt tro?

Pizzadeg (Jäst, vetemjöl) ~5kr
Tomatsås (1/5:del paket?) ~2kr
Ost (50g) ~3kr
Topping såsom skinka (100g) ~6kr
Sås (50ml) ~2kr
Gul Lök (Halv), ~2kr?
Grand total 20kr

Tro inte att pizzeriorna betalar mycket mer än 20-30kr/pizza de gör, om äns det. Gör ganska ofta pizza hemma, Får nog ihop ca 4-6 st långpanne pizzor för runt 100kr. Det som kostar mest är självklart "toppingen".

Nu var det ju frågan om ingrediensernas pris, och inte priset ute på pizzeria. Men förstår att du mest ville trolla och var så inte fallet borde du nog börja läsa vad du citerar innan du skriver.

Angående Alienware, Apple, Mercedes etc... Du betalar för märket lika mycket som för innehållet. Simply as that. Har du ett premium märke, så kan du ta betalt för det.

Vill ge en eloge till dina hemkunskapsskills i uträknandet... men tyvärr kan du ju inte trampa in på tex ICA och köpa 1/5 tomatsås, du får ju fortfarande köpa hela paketet. Annars skulle man ju kunna räkna på samma sätt med datorer, "den här hårddisken är på 1 TB men jag behöver bara använda 256 GB av den och priset per GB är 0,793 kr alltså kostar hårdisken för mig endast 203 kr"... ska du baka 1 pizza så får du gott nog betala som för 2-3 st och det var på det sättet jag räknade(i mitt fall uppskattade). Jag tror inte att någon av oss har direkt fel, vi har bara tänkt på olika sätt:)

För att komma tillbaka till det jag sa tidigare: att köpa en alienware är som att betala 7-800 kr för en pizza och då fattar du ju att jag hellre kör på din pizza;)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av hersses:

Vill ge en eloge till dina hemkunskapsskills i uträknandet... men tyvärr kan du ju inte trampa in på tex ICA och köpa 1/5 tomatsås, du får ju fortfarande köpa hela paketet. Annars skulle man ju kunna räkna på samma sätt med datorer, "den här hårddisken är på 1 TB men jag behöver bara använda 256 GB av den och priset per GB är 0,793 kr alltså kostar hårdisken för mig endast 203 kr"... ska du baka 1 pizza så får du gott nog betala som för 2-3 st och det var på det sättet jag räknade(i mitt fall uppskattade). Jag tror inte att någon av oss har direkt fel, vi har bara tänkt på olika sätt:)

För att komma tillbaka till det jag sa tidigare: att köpa en alienware är som att betala 7-800 kr för en pizza och då fattar du ju att jag hellre kör på din pizza;)

Men sen behöver du ju inte dränka pizzan i tomat sås utan du kan ju ta 1/4 eller hur mycket du nu vill ha efter du köpt hela paketet och använda resten till nästa pizza. Du köper ju inte en hårddisk för varje spel eller?

OnT: Tycker själv att Alienware är överprisat, men visst datorerna är ju inte dåliga. servicen vet jag dock ingenting om.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

betala en massa tusen för support? inte så svårt att googla efter svaren man söker, inte enligt mig iaf

Är ju faktiskt inte vilken support somhelst. Gillade inte DELL spec mycket innan jobbade för de. Deras dagen efter suppor (finns tom 12 timmars support) är sjukt bra. Finns fall då teknikern flugit hellikopter ut till en ö för att laga en dator (uppe i norra norge nånstans). Sen är DELL mig veterligen de ända som även ger gratis telefon support till datorer som är utanför garantin. Ringer man HP kommer du inte ens fram om du väljer alternativet "ingen garanti kvar".

Men sen åt andra sidan vem behöver support för en desktop. Är man en gamer som behöver ett sådant system vet man nog en del om datorer..

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Antar att de lägger mer krut på hemsupporten än företags ditto då. En trasig psu fläkt krävde 3 besök och 4samtal innan korrekt vara kunde levereras, helt sanslöst.
Vill även minns även ett par samtal som börjat "din support gick ut igår, *klick*".

"Next business day" och leverans på söndag låter nästan för bra för att vara sant.

Beror alltid på vem du får i andra sidan luren. Har själv jobbat där och det sitter ibland riktiga nötter.

Det med din support gick ut stämmer inte. Garantin kan gått ut men man får ändå hjälp via telefon och om hårdvara måste bytas skickar de ut kostnadsförslag på delar och delar+tekniker som byter eller om man skickar in den.

XPS bla har NBD hela veckan.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Men sen behöver du ju inte dränka pizzan i tomat sås utan du kan ju ta 1/4 eller hur mycket du nu vill ha efter du köpt hela paketet och använda resten till nästa pizza. Du köper ju inte en hårddisk för varje spel eller?

OnT: Tycker själv att Alienware är överprisat, men visst datorerna är ju inte dåliga. servicen vet jag dock ingenting om.

Kan vi snälla lägga ner pizzorna? De var en dålig jämförelse från början och det finns ingen mening att fördjupa sig i de. Själva utgångspunkten i jämförelsen var att man lägger 5-10 000 kr extra på grund av lathet vilket jag inte köper... om man inte är ordentligt rik dvs

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Kikade lite på NetOnNets hemsida och hittade den här dator.. Klicka Här..

Och jag förstår ärligt talat inte hur de kan få upp priset till den milda grad?? Jag vet att det är alienware men ändå? Vad är det som drar upp priset förutom själva märket? Jag kan lätt bygga en bättre dator för 15k?

EDIT: såg ej att det var 2 st graff-kort så för 18k kan man få samma prestanda.

Du betalar för märket och för att datorn lyser som en skapelse av Fab Five.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Wully:

Tror även om pelle_dragonslayer99 hade tillgång till forum så skulle han nog ha sönder något, pappan skulle troligen klara att fixa det fast inte orka eftersom det kanske tar 3-4timmar för han. Är det värt det? Eller ska man betala för lite support

Visst kan man betala för support, men andra företag har också support, och Dell har andra datorer än Alienware som kanske skulle passa Pelle och hans vinsörplande fars plånbok bättre

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av hersses:

Kan vi snälla lägga ner pizzorna? De var en dålig jämförelse från början och det finns ingen mening att fördjupa sig i de. Själva utgångspunkten i jämförelsen var att man lägger 5-10 000 kr extra på grund av lathet vilket jag inte köper... om man inte är ordentligt rik dvs

tror inte att de handlar om lathet så mycket som det handlar om okunnighet. Lilla Pelle the dragonslayer som nämnts tidigare vill ha sig en ordentlig speldator, och går in på första bästa hemsida och läser "Erövra. Expandera. Dominera!". Självklart kommer han tro att detta är den mest högpresterande dator man kan köpa för pengar, speciellt när den också kostar multum, det heter ju att man får vad man betalar för.

Att den har lite vågad design på chassit brukar ju också anses som ett tecken på högpresterande komponenter, och inget utstrålar väl kompetens som mängder av LED belysning?

Tror kort sagt att det handlar om okunnskap. En av mina kompisar var övertygad om att han hade ett av de bästa grafikkorten på marknaden i sin färdigbyggda dator, det visade sig att det var ett GTX 550Ti.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som alltid köper Alienware. Här är hans situation:
Ålder: runt 45 år.
Jobb: VD.
Arbetstid: 60-80h i veckan.
Lön: Ca 250 K per månad (beroende på hur stor bonusen blir etc.)
Fritidsintressen: Han gillar att köra ett par timmar Battelfield och liknande på helgerna.

Han köper en dator som ger tillräckligt med kraft, han vill kunna spela på högsta inställningarna, och när nåt strular så vill han bara kunna lyfta en lur. Han har inte tid att hålla på och felsöka, själv åka ner och köpa nya komponenter etc. Jag tycker Alienware är en bra match för honom. Själv har jag en skärm av Alienware (tidig 120Hz) som jag är riktigt nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag har en kompis som alltid köper Alienware. Här är hans situation:
Ålder: runt 45 år.
Jobb: VD.
Arbetstid: 60-80h i veckan.
Lön: Ca 250 K per månad (beroende på hur stor bonusen blir etc.)
Fritidsintressen: Han gillar att köra ett par timmar Battelfield och liknande på helgerna.

Han köper en dator som ger tillräckligt med kraft, han vill kunna spela på högsta inställningarna, och när nåt strular så vill han bara kunna lyfta en lur. Han har inte tid att hålla på och felsöka, själv åka ner och köpa nya komponenter etc. Jag tycker Alienware är en bra match för honom. Själv har jag en skärm av Alienware (tidig 120Hz) som jag är riktigt nöjd med.

Precis min tanke. Dock tror jag att man kan tjäna betydligt mindre än så och ändå tycka det är värt att lägga till några tusenlappar för att slippa trassla. Men visst lever man på csn och har massor med tid så är det kanske vettigare att bygga själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

tror inte att de handlar om lathet så mycket som det handlar om okunnighet. Lilla Pelle the dragonslayer som nämnts tidigare vill ha sig en ordentlig speldator, och går in på första bästa hemsida och läser "Erövra. Expandera. Dominera!". Självklart kommer han tro att detta är den mest högpresterande dator man kan köpa för pengar, speciellt när den också kostar multum, det heter ju att man får vad man betalar för.

Att den har lite vågad design på chassit brukar ju också anses som ett tecken på högpresterande komponenter, och inget utstrålar väl kompetens som mängder av LED belysning?

Tror kort sagt att det handlar om okunnskap. En av mina kompisar var övertygad om att han hade ett av de bästa grafikkorten på marknaden i sin färdigbyggda dator, det visade sig att det var ett GTX 550Ti.

Du har inte ens läst vad jag har skrivit. Jag skrev "Själva utgångspunkten i jämförelsen" alltså han som började med liknelsen använde den på ett sådant sätt att att man la 5-10 000 kr extra pga lathet vilket jag oxå skrev att jag inte köper det argumentet! Klart det handlar om okunskap eller överskott på pengar, det är antingen eller för i detta fallet anser jag inte att man får vad man betalar för, precis som med apple-datorer, men detta gäller mig och de med kunskap inom ämnet(och man behöver inte vara någon kärnfysiker direkt för att förstå sig på en dator). För oss förlorar vi på en sådan affär...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av hersses:

Du har inte ens läst vad jag har skrivit. Jag skrev "Själva utgångspunkten i jämförelsen" alltså han som började med liknelsen använde den på ett sådant sätt att att man la 5-10 000 kr extra pga lathet vilket jag oxå skrev att jag inte köper det argumentet! Klart det handlar om okunskap eller överskott på pengar, det är antingen eller för i detta fallet anser jag inte att man får vad man betalar för, precis som med apple-datorer, men detta gäller mig och de med kunskap inom ämnet(och man behöver inte vara någon kärnfysiker direkt för att förstå sig på en dator). För oss förlorar vi på en sådan affär...

jo, jag har läst vad du skrivit. Jag sa inte att du hade sagt att det beror på lathet, utan höll med, och menade att jag inte heller köper det, och gav min syn på det, så enkelt var det

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Nu var det ju frågan om ingrediensernas pris, och inte priset ute på pizzeria. Men förstår att du mest ville trolla och var så inte fallet borde du nog börja läsa vad du citerar innan du skriver.

Förstår inte ens vad du pratar om. Jag menade bara att jag har köpt pizza för 50 kr en gång i tiden på en pizzeria och det är något jag aldrig gör igen.
Varför blir du otrevlig?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Beror alltid på vem du får i andra sidan luren. Har själv jobbat där och det sitter ibland riktiga nötter.

Det med din support gick ut stämmer inte. Garantin kan gått ut men man får ändå hjälp via telefon och om hårdvara måste bytas skickar de ut kostnadsförslag på delar och delar+tekniker som byter eller om man skickar in den.

XPS bla har NBD hela veckan.

Jasså det får man?? Jag inbillade mig antagligen att jag blev bortkopplad.
Det är givetvis fullt möjligt att det jobbar annat än nötter på dell, men jag har då inte haft kontakt med några.

En annan historia, försöker förklara att en disk är trasig( vill minnas att den gav ifrån sig klickande missljud och inte kunde identifieras ifrån bios ), stjärnan i luren menar att "Jag kan inte ta emot felanmälan utan en felkod från diagnostik programet".
Att diskjäveln inte hittades dög inte.
Tog ~20minuters argumenterade innan sopan tillslut ger sig.

Någon j*vla nivå förväntar man sig när man ringer in på business supporten... men icke.

Kan väl tillägga att jag bara varit i kontakt med dell 10-15 ggr på support och ~15 ggr vid inköp, men är man missnöjd 29/30 ggr är det svårt att se det underbara med "servicen".

edit: Fö bara felanmält Precision Workstation av olika årgångar.