Hur lägger jag BF3 på min extra hårddisk?

Permalänk
Avstängd

Hur lägger jag BF3 på min extra hårddisk?

Tjena!
Läs titlen.
Har en SSD och vill lägga det på min extra.

Visa signatur

Black Ops 2 steam key säljes! (400kr via paypal)

Datan: Force GT120 | HDD 500GB | i7 3770K | SSD 120GB | ATI Radeon HD 4870 | 16GB | AX750 | Razer Deathadder | Razer Lycosa | BenQ 24".

Permalänk
Avstängd

Kolla inställningar på origin, där du kan byta installationsmapp.

Permalänk
Medlem

Tror det är så illa att du måste installera om Origin så att det hamnar på din extra hårddisk. Försökte själv med det du försöker med och det sluta med att jag var tvungen att intallera om Origin på extra hårddisken för att få spelen där!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Du kan använda Mklink för att flytta mappen. Kan se ut såhär: mklink /j "c:\program files (x86)\origin\games\battlefield3" "d:\spel\battlefield 3". Du skriver in det i CMD. Fast du måste först flytta spelet till din externa. Den första (C:\) är där genvägen kommer att läggas och den andra (D:\) är dit genvägen pekar och där spelet ligger. Byt ut D: mot bokstaven som din externa är tillgiven.

Detta programmet: http://schinagl.priv.at/nt/hardlinkshellext/hardlinkshellext.... lägger till olika funktioner i shellet (det du får fram när du högerklickar). Du använder det genom att klicka på mappen/filen du vill göra genväg till och trycker "Pick Link Source" och sedan högerklickar där du vill lägga genvägen och trycker sen Drop As -> Junction. Symbolic link finns också men har inte riktigt förstått skillnaden till 100%. Junction pekar till mappar (men är också en symbolic link). Men symbolic link kan också peka till filer.

Edit: Det finns kanske "bättre" sätt att fixa det på men det funkar till 100%.

Permalänk
Medlem

Behöver inte instalera om origin möjligtvis bf3 men du behöver inte ladda ner det igen. (finns fulhack för att kopiera/flytta installationer). Du ställer in vart dina spel ska instaleras under inställningar->generellt->nedladdade spel-> ändra

Skrivet av MjGroggy:

Tror det är så illa att du måste installera om Origin så att det hamnar på din extra hårddisk. Försökte själv med det du försöker med och det sluta med att jag var tvungen att intallera om Origin på extra hårddisken för att få spelen där!

Nej men det finns vissa begränsningar med vad du får döpa mål mappen till för instalerade spel.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av laxaee:

Tjena!
Läs titlen.
Har en SSD och vill lägga det på min extra.

Denna guiden är fixad av Trracer fast på www.ssg-clan.se jag tror det där är hans SweClockers användare
Den är inte riktat exakt för ditt behov men jag använde den och ändrade paths och så för att fixa över BF3 till min SSD så varsegod.
*edit*
jag vet inte om han har tagit den ifrån nån annan stans men jag har get credits så gott det går

Detta gäller endast för Vista och Windows 7!

I detta exempel flyttar jag Left 4 Dead 2 till en annan disk...

I mitt fall ligger mina steam-spel i:

C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common

Ta mappen "left 4 dead 2" och flytta den till en annan disk. I mitt fall väljer jag:

F:\store\steam

Starta en kommandotolk. Gå till din steamapps\common...

cd "C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common"

skriv följande:

mklink /j "left 4 dead 2" "f:\store\steam\left 4 dead 2"

Detta förutsätter att du stänger av UAC eller kör kommandotolken som admin!

Nu har du skapat en filsystemslänk till den andra disken.

Starta Left 4 Dead 2, som nu körs från en annan disk...

Samma förfarande funkar för alla steamspel.

Info om mklink:

C:\>mklink Skapar en symbolisk länk. MKLINK [[/D] | [/H] | [/J]] Länkmål /D Skapar en symbolisk kataloglänk. Standard är symbolisk fillänk. /H Skapar en hård länk i stället för en symbolisk länk. /J Skapar en katalogknutpunkt. Länk anger namnet på den nya symboliska länken. Mål anger sökvägen (relativ eller absolut) som den nya länken refererar till.

*edit 2*
eftersom folk inte kan läsa visar jag lite simpelt på hur jag gjorde när jag flyttade mitt BF3.

Steg 1:

Öppnar Kommandotolken som administratör

Steg 2:

går till "E:\Program Files (x86)\Origin\Games" i kommandotolken och öppnar den mappen i min utforskare

Steg 3:

Flyttar min BF3 map till "I:\Origin\Battlefield 3"

Steg 4:

skriver "mklink /j "Battlefield 3" "I:\Origin\Battlefield 3" i kommandotolken

Steg 5:

Starta BF3 och allt laddar fort som fan.

Som sagt du får ju editera dina genvägar till vart ifrån du har Battlefield installerat nu och vart du vill att det ska ligga men om du gör rätt kommer det funkar utan problem hur bra som helst.

*edit3*
I guiden så menar jag självklart inte att det ska se ut "I:\Origin\Battlefield 3\Battlefield 3" utan bara 1 Battlefield 3 så att om jag vill gå till bf3.exe ser det ut "I:\Origin\Battlefield 3\bf3.exe" annars kommer länken bli fel om du skrev som jag visade.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Du inser hur jäkla slött det kommer bli, om du nu har usb2 på disken.

Ahhh nevermind, läste "externa" så här på natttimmarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Denna guiden är fixad av Trracer fast på www.ssg-clan.se jag tror det där är hans SweClockers användare
Den är inte riktat exakt för ditt behov men jag använde den och ändrade paths och så för att fixa över BF3 till min SSD så varsegod.
*edit*
jag vet inte om han har tagit den ifrån nån annan stans men jag har get credits så gott det går

Detta gäller endast för Vista och Windows 7!

I detta exempel flyttar jag Left 4 Dead 2 till en annan disk...

I mitt fall ligger mina steam-spel i:

C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common

Ta mappen "left 4 dead 2" och flytta den till en annan disk. I mitt fall väljer jag:

F:\store\steam

Starta en kommandotolk. Gå till din steamapps\common...

cd "C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common"

skriv följande:

mklink /j "left 4 dead 2" "f:\store\steam\left 4 dead 2"

Detta förutsätter att du stänger av UAC eller kör kommandotolken som admin!

Nu har du skapat en filsystemslänk till den andra disken.

Starta Left 4 Dead 2, som nu körs från en annan disk...

Samma förfarande funkar för alla steamspel.

Info om mklink:

C:\>mklink Skapar en symbolisk länk. MKLINK [[/D] | [/H] | [/J]] Länkmål /D Skapar en symbolisk kataloglänk. Standard är symbolisk fillänk. /H Skapar en hård länk i stället för en symbolisk länk. /J Skapar en katalogknutpunkt. Länk anger namnet på den nya symboliska länken. Mål anger sökvägen (relativ eller absolut) som den nya länken refererar till.

BF3 körs inte via steam och detta är löljigt overkill iom att man får välja mapp för spel i origin.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

BF3 körs inte via steam och detta är löljigt overkill iom att man får välja mapp för spel i origin.

Läs vad det står nästa gång och förstå vad det står. Den går bara igenom hur man gör med tex steam spel. Jag använde den guiden för att flytta mitt BF3 från min HDD till min SSD. Utöver det så om du vill flytta din spel map via origin så måste du installera om spelet, det här tar 2 minuter och du slippter installera om spelet

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Läs vad det står nästa gång och förstå vad det står. Den går bara igenom hur man gör med tex steam spel. Jag använde den guiden för att flytta mitt BF3 från min HDD till min SSD. Utöver det så om du vill flytta din spel map via origin så måste du installera om spelet, det här tar 2 minuter och du slippter installera om spelet

Du skapar en systemlänk till den nya mappen. Origin tror spelet ligger kvar och det beter sig som om den låg kvar.

2 timmar? vad kommer det ifrån? Tog max 5 minuter (efter jag hittat hur att göra) för mig att "instalera" om BF3 efter jag installerat om datorn förra gången. Man byter mappen (detta var iofs om origin inte visste om att BF3 fanns på systemet) startar nerladdningen av spelet. Pausar så fort den startas kopierar över all data och ändrar i en fil till att allt är nerladdat (det står nåt i stil med "0/13461346" (random siffra som exempel) "done" man kopiera nämnaren och klistrar in som täljare) sen tänker origin lite innan är man klar.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Du skapar en systemlänk till den nya mappen. Origin tror spelet ligger kvar och det beter sig som om den låg kvar.

2 timmar? vad kommer det ifrån? Tog max 5 minuter (efter jag hittat hur att göra) för mig att "instalera" om BF3 efter jag installerat om datorn förra gången. Man byter mappen (detta var iofs om origin inte visste om att BF3 fanns på systemet) startar nerladdningen av spelet. Pausar så fort den startas kopierar över all data och ändrar i en fil till att allt är nerladdat (det står nåt i stil med "0/13461346" (random siffra som exempel) "done" man kopiera nämnaren och klistrar in som täljare) sen tänker origin lite innan är man klar.

Jag tror du läser i nattmössan jag har aldrig sagt nått om "2 timmar"

*edit*
och man kan inte göra som du ifall BF3 redan finns installerat jag försökte nämligen det innan jag följde den guiden.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Jag tror du läser i nattmössan jag har aldrig sagt nått om "2 timmar"

*edit*
och man kan inte göra som du ifall BF3 redan finns installerat jag försökte nämligen det innan jag följde den guiden.

har nog rätt om att jag läser i natt mössan. Varit otrevlig också. Ber om ursäkt och återkommer när jag är vaknare

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Japp mklink är väldigt användbart... Btw så behöver man inte först navigera till mappen man vill lägga genvägen (t.ex. cd c:\windows).

Jag har en SSD på 60 GB och valde i origin att installera BFBC2 till hårddisk men den installerade ändå till SSDn av någon anledning. Det funkade bra att ladda ned spelet men sen när man skulle patcha så fanns det inte diskutrymme kvar och det tråkiga var att om jag flyttade hela spelet så funkade inte exen som patchar (kom upp något error) och man var tvungen att göra det genom origin. Efter det så skickade jag ett långt hatmail till EA och sen använde jag mklink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Jag tror du läser i nattmössan jag har aldrig sagt nått om "2 timmar"

*edit*
och man kan inte göra som du ifall BF3 redan finns installerat jag försökte nämligen det innan jag följde den guiden.

Funkade för mig.

1. Bytte instalaltions path. (då flyttas inget)

2. Klippte ut den förra bf3 installation och la i en temporär mapp.

3. startade nedladdningen av bf3 i origin som då började ladda ner till nya målmappen.

4. Pausade efter typ 10MB klart

5. Finns en (missade att kolla vad den hette) tror den står som .dll fil. Hursom Har samma kugghjulsikon som en .bat-fil.

5. Öppnade den med notepad++ (funkar nog med vanliga också) är en lång string text. Bara skrollade sidled till det stod 1234bytesdone&17203459245bytes total (påt ungefär och en en gång slumpade siffror)(står mitt i raddan av text) kopierade det som stod framför total och ersatte det som stod framför done med det.

6. sparade och stängde filen.

7. kopierade allt från min förra bf3 installation in i nya mappen och ersatte vid alla konflikter.

8. startade origin och klickade ladda ner. Origin tänkte ett tag och sen var det kalrt.

9. startade bf3 för att se att det fungerade. det gjorde det.

Fördelen är ju att man får sanbbare svarstid (till mappen inte servrar) än med en systemlänk då den kommer vänta på att gammla hårdisken säger nya platsen varje gång. (hastigheten är samma) tveksamt om man någonsin märker det dock.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Funkade för mig.

1. Bytte instalaltions path. (då flyttas inget)

2. Klippte ut den förra bf3 installation och la i en temporär mapp.

3. startade nedladdningen av bf3 i origin som då började ladda ner till nya målmappen.

4. Pausade efter typ 10MB klart

5. Finns en (missade att kolla vad den hette) tror den står som .dll fil. Hursom Har samma kugghjulsikon som en .bat-fil.

5. Öppnade den med notepad++ (funkar nog med vanliga också) är en lång string text. Bara skrollade sidled till det stod 1234bytesdone&17203459245bytes total (påt ungefär och en en gång slumpade siffror)(står mitt i raddan av text) kopierade det som stod framför total och ersatte det som stod framför done med det.

6. sparade och stängde filen.

7. kopierade allt från min förra bf3 installation in i nya mappen och ersatte vid alla konflikter.

8. startade origin och klickade ladda ner. Origin tänkte ett tag och sen var det kalrt.

9. startade bf3 för att se att det fungerade. det gjorde det.

Fördelen är ju att man får sanbbare svarstid (till mappen inte servrar) än med en systemlänk då den kommer vänta på att gammla hårdisken säger nya platsen varje gång. (hastigheten är samma) tveksamt om man någonsin märker det dock.

betydligt fler steg och mer komplicerat men det funkar säkert om du säger det

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

betydligt fler steg och mer komplicerat men det funkar säkert om du säger det

den är lite överdetaljerade men men.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

den är lite överdetaljerade men men.

jo kanske det, men det är som du säger att det där blir nog lite snabbare än en systemlänk då den inte behöver leta efter systemlänken för just origin spel, men mklink är ett riktigt bra komando att kunna för att flytta what ever man vill ha till sin SSD utan att krångla.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

jo kanske det, men det är som du säger att det där blir nog lite snabbare än en systemlänk då den inte behöver leta efter systemlänken för just origin spel, men mklink är ett riktigt bra komando att kunna för att flytta what ever man vill ha till sin SSD utan att krångla.

verkar som det. Har svårt att tro det blir någon märkbar prestanda skillnad så vilket sätt TS väljer blir nog bra i slutänden.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄