Hur spelar du din Monk?

Permalänk
Medlem

Den här builden kör jag med. Kör just nu Inferno Act 1 (snart klar) och har inte särskilt mycket problem så länge jag tar det lugnt och inte stressar. Behöver oftast inte använda 2 heals men på vissa elite-pack är det bra att ha.
http://us.battle.net/d3/en/calculator/monk#WZXgYQ!ZXU!ZYcaYc

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavve:

Den här builden kör jag med. Kör just nu Inferno Act 1 (snart klar) och har inte särskilt mycket problem så länge jag tar det lugnt och inte stressar. Behöver oftast inte använda 2 heals men på vissa elite-pack är det bra att ha.
http://us.battle.net/d3/en/calculator/monk#WZXgYQ!ZXU!ZYcaYc

Vad har du för gear? Kan vara intressant för oss som precis börjat på inferno
Känner att jag måste nöta act 1 ett par vändor innan man ger sig på act 2.

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av enG:

Vad har du för gear? Kan vara intressant för oss som precis börjat på inferno
Känner att jag måste nöta act 1 ett par vändor innan man ger sig på act 2.

Här är min gear! Och detta är self buffed. Dock inte armor-boosten från enchantress på här. Samlat det mesta själv eller köpt billiga saker från AH. Enda lite dyrare (150k ungefär) var ett vapen då det hjälpte mycket. Lägger det mesta av mina pengar på att levla crafting då jag tycker om att skapa egna grejer istället för att handla

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk

Håller in vänster musknapp från jag loggar in tills dess att jag ska stänga av.

Trycker på Aura när jag har spirit och sen på en av mina 4 defensive cooldowns när jag håller på att dö.

Skrivet av enG:

Vad har du för gear? Kan vara intressant för oss som precis börjat på inferno
Känner att jag måste nöta act 1 ett par vändor innan man ger sig på act 2.

Ett par vändor? Make it 40-50 vändor... minst!

Act 1 är "pisslätt" i jämförelse med vilket champ/elite pack som helst i Act 2.

Dodge/armor/HP och Resist i all ära, men krutet ligger i +Life on hit. Stacka det så mycket du kan, utan att gimpa dig för mycket och du har en bra start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Håller in vänster musknapp från jag loggar in tills dess att jag ska stänga av.

Trycker på Aura när jag har spirit och sen på en av mina 4 defensive cooldowns när jag håller på att dö.

Ett par vändor? Make it 40-50 vändor... minst!

Act 1 är "pisslätt" i jämförelse med vilket champ/elite pack som helst i Act 2.

Dodge/armor/HP och Resist i all ära, men krutet ligger i +Life on hit. Stacka det så mycket du kan, utan att gimpa dig för mycket och du har en bra start.

Sant så sant det med life on hit, dock har jag mer eller mindre stackat det + all res + dodge. Borde ännu höja aps från 1.61, blir nog att försöka få vettiga ringar och gloves. Har dodge på 51%, all res på 690 vilket ger mig knappa 70%, life on hit drygt 1400, ynka 24k hp och 11k dps. Act 2 är ändå relativt svårt, går åt helvete när packs rollar taskiga abilities.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Har spelar igenom act1 på inferno nu, har en semi dps/tanky build: http://us.battle.net/d3/en/calculator/monk#UbXYgk!ZXU!ccbYYa

Jag siktar på ias/dex för dps
Och vit/life per hit/hp reg per sec/poion res för def

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Kör för tillfället denna build i ac1 inf http://us.battle.net/d3/en/calculator/monk#aiXYgk!gXU!abbcYa bra dps, lite sämre surv.

Prövade denna builden lite igår med http://us.battle.net/d3/en/calculator/monk#aiXYbk!gXU!abbcca

Sjuk dps landade på 52k dps på skeleton king och mantra of conviction räknas ju inte med där, så kör du med overwave som jag gör så blir det ju att target tar 48% med dmg de 3 första sekunderna, det blir alltså en peakdps på runt 75k, helt sinnes med tanke på vilken gear jag har .

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Kör för tillfället denna build i ac1 inf http://us.battle.net/d3/en/calculator/monk#aiXYgk!gXU!abbcYa bra dps, lite sämre surv.

Prövade denna builden lite igår med http://us.battle.net/d3/en/calculator/monk#aiXYbk!gXU!abbcca

Sjuk dps landade på 52k dps på skeleton king och mantra of conviction räknas ju inte med där, så kör du med overwave som jag gör så blir det ju att target tar 48% med dmg de 3 första sekunderna, det blir alltså en peakdps på runt 75k, helt sinnes med tanke på vilken gear jag har .

Hur överlever du i inferno med så pass mycket fokus på dps? Jag stackar life per hit och res för att kunna överleva, och då blir det inte mer spelrum för dps items än att jag kommer upp i 15k kanske. Jag tycker jag dör nog lätt som det är redan

(sitter för övrigt på 40k hp, 900 all res, 5k armor)

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smajlarn:

Hur överlever du i inferno med så pass mycket fokus på dps? Jag stackar life per hit och res för att kunna överleva, och då blir det inte mer spelrum för dps items än att jag kommer upp i 15k kanske. Jag tycker jag dör nog lätt som det är redan

(sitter för övrigt på 40k hp, 900 all res, 5k armor)

Jaha oj missade att skriva att detta gäller act1 bara haha. Act 2 blir det nog omöjligt att köra den mest dps focuserade builden av de två såvida man inte har sjuk sjuk gear. Däremot med serenity/ascension ska det fungera. Man får kitea och bränna cd's och dipsa när man kör serenity och blinding flash, lite beroende på vad man möter.

EDIT: Glömde nämna med att 52k dps var ju "peak" alltså när man använder blinding flash som ju ger 30% mer dmg i 3 sekunder.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Spelar mest tank nu, måste skaffa bättre vapen och skjöld bara... haha

Permalänk
Medlem

Är i act 3 nu inferno och undrar vad andra kör och framförallt vilken gear.
Jag fixar de flesta melee mobsen men blir så gott som 1 shottad av ranged. Shamans och Flyers.

Kör denna builden för tillfället.

Stats och gear jag har just nu:

Monk måste ju lätt ha dyrast gear på ah eftersom man MÅSTE i stort sett ha minst 4 korrekta stats på armor. Life on Hit, gärna socket och ias på vapen.

Råkade visst få med Enchantress armor buffen där ligger närmare 5k armor samt resists är utan aura buffen, hamnar på 892 med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DotaPottan:

Här är den specen jag kör på min monk: http://d3db.com/tool/calculator/monk/23039

Dena pissar på allt som finns i act1 tillsammans med min gear: 47k hp 510 all res 4,3k armor och 5,4k dps

Har inte testa alla builds här inne men fyf'n vad lätt det blev för mig med denna build, rekommenderas. Jag är dock bara act1 hell med monken so far.

Permalänk
Medlem

Många bra builds i tråden! Har provat en massa varianter men har väl generellt gått mot en mer defensiv build ju längre jag kommit i spelet. Är det någon som kör Mystic Ally förresten? Jag brukar ha med honom när jag gör solo, med Water-runan så att man får lite slow på fienderna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 :: Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W :: Moderkort: Asus P8Z68-V Pro/GEN3 Intel Z68 :: CPU: Intel Core i7 2600K :: Kylare: Corsair Hydro H60 :: GPU: Asus GTX 680 2GB :: RAM: Corsair 8GB 1600 MHz Vengeance :: HDD1: Corsair Force GT 120 GB SSD :: HDD2: Seagate Barracuda 1TB :: OS: Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stinto:

Många bra builds i tråden! Har provat en massa varianter men har väl generellt gått mot en mer defensiv build ju längre jag kommit i spelet. Är det någon som kör Mystic Ally förresten? Jag brukar ha med honom när jag gör solo, med Water-runan så att man får lite slow på fienderna.

Jag körde en del med Mystic ally tidigare men bytte efter att kört i inferno ett tag. Jag tyckte att den dog för lätt men den är fortfarande användbar i många situationer.

Kör denna build just nu. Men jag ändrar rätt ofta, kör ibland längre duration på Blinding Flash och Serenity och Deadly Reach med armor eller 18% dmg. Har även kört en del med Crippling Wave med 20% dmg reduction.

Kommer nog fortsätta att experimentera en del med skillsen, men act 3 blir förmodligen inte speciellt lätt hur man än kör ^^

Permalänk
Medlem

Började köra inferno nyss, har följande stats:
1.3k dex, 580 vitality, 16k dps, 2.11 attack speed, 23k hp, 30% dodge, 50% damage red, 2.8k armor. Har dock sjukt låg res (16 i det mesta) och det är det första jag tänkt fixa. Ska använda den där passiva, och då spelar det ju ingen roll vilken resistance man fixar, men är det någon som är vanligare/billigare än någon annan(på AH...)?
Antar att jag kommer behöva lite mer HP också?
Life on Hit har jag inget av, och crit är heller inget jag tänkt på förens nu.

Som sagt, jag fixar mer res och lite HP till att börja med, men hur borde jag prioritera efter det
Och hur mycket dmg borde jag vara beredd att offra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Började köra inferno nyss, har följande stats:
1.3k dex, 580 vitality, 16k dps, 2.11 attack speed, 23k hp, 30% dodge, 50% damage red, 2.8k armor. Har dock sjukt låg res (16 i det mesta) och det är det första jag tänkt fixa. Ska använda den där passiva, och då spelar det ju ingen roll vilken resistance man fixar, men är det någon som är vanligare/billigare än någon annan(på AH...)?
Antar att jag kommer behöva lite mer HP också?
Life on Hit har jag inget av, och crit är heller inget jag tänkt på förens nu.

Som sagt, jag fixar mer res och lite HP till att börja med, men hur borde jag prioritera efter det
Och hur mycket dmg borde jag vara beredd att offra?

Jag har kring 18K dps obuffat, sen kring 550~ all resist, ~30K hp. med dom statsen springer man igenom act1 utan problem iaf, men sett dom som kör kring 10K dps också, men skaffa statsen på annat än vapen, har du gold är det inga problem, det dyraste jag har köpt gick för kanske 300K. Men ibland har man tur och hittar något för typ 50K som är riktigt bra. Satsa på All resist + en enskild resist på gearen så får man upp resisten snabbt

Jag måste upp endel till för att börja farma Act2 men det kommer väl det med, bara att farma

Mystic ally är faktiskt grym om man kör själv iaf, kör Earth Ally, 10% mer HP, men viktigaste detaljen är att han kan ta skada och ta fokus från farliga packs Detta fungerar sämre på Act2 så ska nog byta lite där dock!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Jag har kring 18K dps obuffat, sen kring 550~ all resist, ~30K hp. med dom statsen springer man igenom act1 utan problem iaf, men sett dom som kör kring 10K dps också, men skaffa statsen på annat än vapen, har du gold är det inga problem, det dyraste jag har köpt gick för kanske 300K. Men ibland har man tur och hittar något för typ 50K som är riktigt bra. Satsa på All resist + en enskild resist på gearen så får man upp resisten snabbt

Jag måste upp endel till för att börja farma Act2 men det kommer väl det med, bara att farma

Mystic ally är faktiskt grym om man kör själv iaf, kör Earth Ally, 10% mer HP, men viktigaste detaljen är att han kan ta skada och ta fokus från farliga packs Detta fungerar sämre på Act2 så ska nog byta lite där dock!

Jo, köpte lite items med Fire res men känns som priserna springer iväg jättelätt om man också vill ha Dex/Vit. Har inga spec stats på vapnet, ett 740 dps fist. Fick hosta upp 50k för ett par boots med 172 dex, 123 vit och 40 fire res. Kanske inte låter orimligt, men mina förra boots hade liknande(lite sämre) stats fast ingen resistance och kostade <10k.
Och då har jag inte ens börjat tänka på life on hit. Min nuvarande build behöver inte så mkt crit så det skiter jag nog i tills vidare.

Just nu kör jag en lite halvdefensiv spec där jag har heal, blind, serenity och mantra of evasion men med runor som ger mig damagebuff. Primaries är jag lite osäker på, men ska se till att testa mystic ally senare.

I nuläget har jag ungefär 400k, och har en 60 Wiz som också behöver bättre gear. Vet inte riktigt hur jag ska få upp den summan om jag ska vara ärlig.

Permalänk

Kör följande:

LMB - Crippling Wave + Concussion (debuffar mobsen)
RBM - Deadly Reach + Keen Eye (ranged attack + armor buff)

1 - Serenity + Ascension (invurln + get out of jail)
2 - Blinding Flash + Blinding Echo (interrupt & allmänt jäkelskap)
3 - Breath of Heaven + Penitent Flame (Heal + CC)
4 - Mantra of Healing + Time of Need

Passives
Seize the Initiative (Armor+)
One With Everything (res)
Transcendence (heal)

1h + sköld , 34K hp, 353 res buffat, 9k dps, 269 LoH, 12% crit & +132% crit damage. 0 MF/GF.

Kör RMB & LMB hålla de/buffarna uppe. Dumpa spirit på MoH. Väldigt defensivt upplägg som funkat prima halva Act 1. Köpt utrustningen men betalar aldrig över 20k per föremål.

Funderar på ändra RMB till något med mera skada. Skulle behöva byta mitt 530dps vapen också men priserna avskräcker. Förhoppningsvis kommer droprate-ändringarna i nästa patch möjliggöra lite uppgraderingar innan Act 2 blir aktuellt.

[/svengelska]

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk

Min nuvarande munk har clearat all content och farmar ponylvl för att geara upp mina atls och följande e min build

Vänster musknapp: Deadly reach + keen eye
Höger musknapp: Serenity + Ascension
1 - Breath of heaven + circle of life
2 - Sweeping winds + Inner storm/blade storm
3 - Blinding flash + Self reflection
4 - Mantra of Healing + Time of need

kör med 1h + sköld och har 50,5k hp 1023 all res 9,5k armor och 10,3k dps

alla monks som kör med massa dps och går ner i survivability för att döda sedan whinar dom som fan för att act2 sedan blir svårt det e la klart som fan om man spelar dps chars som inte klarar av skadan.

Permalänk
Medlem

En fråga: hur fungerar Sweeping wind tillsammans med Life on hit?

Fär man life on hit värdet varje gång sweeping wind träffar en fiende?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Skrivet av Ralle_81:

En fråga: hur fungerar Sweeping wind tillsammans med Life on hit?

Fär man life on hit värdet varje gång sweeping wind träffar en fiende?

Enligt det jag har testat så nej det får man inte. Nån får mer än gärna rätta mig om jag har fel...

Permalänk
Medlem

Har bara kommit till Ghom act 3 än så länge, men farmar act 1 just nu med denna specc

http://eu.battle.net/d3/en/calculator/monk#aYXgSh!YdU!acbYcc

Har satsat på crit hit samt dodge då det är fler än 3 mobs så fylls skärmen med cyclones som gör bra skada på allt runt om kring en.

Har ca 20k hp, 22k dps och ca 600AR

Detta var dock inte speccen jag använde i act 2/3 då dör jag som en fluga.

edit: Kan ju tillägga att detta är inferno jag talar om

edit2: Skulle vilja ha lite tips på vad jag ska ha för stats och specc för att klara act 3-4 inf.

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk

Tja Alla,

Denna video är allt ni behöver för att klara av spelet med Monk :). Dock så är det självklart inte så lätt som att bara titta på videon. Det tar lång tid att komma till den gear som behöves.

http://www.youtube.com/watch?v=IMd6HlqFZFA

Ha det bra!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Någon som har lite nytt att skriva om sin Monk nu efter 1.0.4?

Jag kör på detta och farmar act3 tillsammans med en DH
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Oventh-2485/hero/4598229

Skulle vilja göra lite mer skada samtidigt som jag inte vill tappa i överlevnad, tips mottages.

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av enG:

Någon som har lite nytt att skriva om sin Monk nu efter 1.0.4?

Jag kör på detta och farmar act3 tillsammans med en DH
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Oventh-2485/hero/4598229

Skulle vilja göra lite mer skada samtidigt som jag inte vill tappa i överlevnad, tips mottages.

byt mantra ?
köp bättre gear ?

Permalänk
Medlem

Jag tankar på lvl 53 just nu, med Cyclone - Implosion för att samla ihop packen, Kick för att CCa lite, sen varierar jag mellan Deadly Reach - Extra räckvidd för multi-targets och Fists of Thunder för att teleportera till Single targets.

Har satsat en hel del på Vitality och skaffat så mycket Physical Resist jag kan ihop med passiva One With Everything ända sen jag upptäckte att den även gällde just Physical Gjorde en rejäl skillnad i alla magic packs som dyker upp på Hell.

Såg till att skaffa vapen med rejäl DPS genom att söka på reduced level requirement: 7, vilket på 53 innebär vapen för lvl 60, var en rejäl boost i skada.

Skrivet av Träpuben:

Vad är det som är så roligt? Plz do share!

Det roliga var nog kommentaren ovan honom som pratade munkar i Age of Empires istället för D3
Monasteries och relics-plockande m.m.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hur mycket physical resistance och all ska man egentligen ha som munk sen när man kommer till inferno? runt 5-600 eller för att ha en chans?

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Hur mycket physical resistance och all ska man egentligen ha som munk sen när man kommer till inferno? runt 5-600 eller för att ha en chans?

5-600 tycker jag låter mycket för act 1 inferno, kommer inte ihåg exakt hur mycket jag hade men kan tänka mig att runt 200-300 borde räcka...

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Hur mycket physical resistance och all ska man egentligen ha som munk sen när man kommer till inferno? runt 5-600 eller för att ha en chans?

500 Res för act 2. Act 1 behöver man knappast resitance gå efter dmg.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Extra-2583/hero/13887470

Testar just nu life steal, ska uppgradera till nån fin 2 handed när man har guld

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netware01:

byt mantra ?
köp bättre gear ?

Har inte överdrivet med pengar, men är lite osäker på vad jag ska satsa på?
Mer crit/crit dmg? IAS?
Ett bättre vapen är jag ute efter, men har inte hittat något till ett rimligt pris ännu.

Mantrat tycker jag funkar bra, ökar dodge och chans till en cyclone varje gång jag dodgar, men jag kanske har tänkt fel där?

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB