Permalänk

Grötig film?

Hej!
Jag har en Sony film kamera ( en riktig värsting för några tusen.. )
Den filmar enkelt i 1080 AVCHD sparar på ett bra minneskort som ska vara till kameran men under en teater skulle mamma filma när jag får en hem den så rullar den fint men bilden är grynig och äcklig väldigt svårt att fokusera dock att det var vanlig ljus i lokalen ( mycket fönster )
Varför beter den sig så?
Och när jag laddar upp till youtube ( inte samma film ) så laggar videon alltså pixlar som fotbollar?
Film går att få via PM ( vill inte kasta upp den anonymt pga: finns personer,som inte vill )

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Sleva den i PM till mig om du har lust så kan jag ta en titt och se om det är något man kan komma fram till

Vad är det för modell på kameran?

Permalänk
Medlem

om du inte kan visa den för alla pga. <anledningar> så kanske du kan slänga upp några screenshots eller så? måste ju kanske inte vara på just de du spelade in utan bara spela in något random och några bilder så kanske det är lite lättare för flera att få en koll på det också, slipper man skicka massa PM mm. tänkte jag på

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Så, har nu tittat på filmen och kan konstantera det har med ISO att göra
ISO är en funktion, enkelt förklarat, som gör det du spelar in ljusare men på bekostnad av brus.

Vad är det för kamera du har spelat in med?
Troligtvis körde den på autoinställningar?

För att minska brus så hjälper ljus, ju mera ljus = lägre ISO = mindre brus.

Visst de var öppna fönster och ljus som kom in, men ljuset måste hamna rätt. Dessutom är mestadels av inspelningen inspelat mot svart (bakgrunden, alla högtalare, hela scenen).
Svart färg reflekterar inte ljus vilket gör det mörkare, hade scenen varit vit hade det krävts lägre ISO = mindre brus.

Permalänk

Om du filmar med liten bländare kommer kameran att kompensera med att öka ISOn.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Längre slutartid är också ett tricks man kan ta till. Visserligen säger grundregeln att man ska använda en slutartid som motsvarar en halv bildruta, alltså om man filmar 25 fps ställer man slutartiden på 1/50 s. Men är det dåligt ljus får man kompromissa om man inte kan få det ljusare och man har maximalt öppen bländare och det blir för brusigt med högre iso ja då återstår bara att förlänga slutartiden. Är det halvmörkt kör jag 1/25 s och 25 fps. Visst blir rörelser lite smetigare men det brukar bli ganska bra ändå. Zoomobjektiv har ofta möjlighet till större bländare när man kör utzoomat så ett tips är att inte zooma in mer än nödvändigt.

Om det är en systemkamera kan man köpa ljusstarkare objektiv fast det kostar pengar, särskilt om man ska ha zoom. Fasta objektiv är inte lika dyra.