Apple tar 199 EUR för nytt batteri till Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Medlem

hur länge kan man förvänta sig att det här superbatteriet kommer att hålla vid normal användning?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

True story.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Gick in på dell.se och kollade på ett utbytesbatteri till en slumpvis utvald bärbar dator. I detta fallet: Inspiron 1570
Priset för ett nytt batteri (6-cells på 50 wattimmar) var 1503kr. Då får jag vänta på det och byta det själv.

Går jag in till en Apple Store, lämnar in datorn och får det utbytt för 1 835 svenska kronor, så ser jag det inte direkt som hutlöst dyrt. Framförallt inte när dom utför jobbet åt mig.

Finns säkerligen många datorbutiker/verkstäder som skulle ta betydligt mer betalt för batteri och jobb för en vanlig (icke Apple) laptop.

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaLKyr:

Gick in på dell.se och kollade på ett utbytesbatteri till en slumpvis utvald bärbar dator. I detta fallet: Inspiron 1570
Priset för ett nytt batteri (6-cells på 50 wattimmar) var 1503kr. Då får jag vänta på det och byta det själv.

Går jag in till en Apple Store, lämnar in datorn och får det utbytt för 1 835 svenska kronor, så ser jag det inte direkt som hutlöst dyrt. Framförallt inte när dom utför jobbet åt mig.

Finns säkerligen många datorbutiker/verkstäder som skulle ta betydligt mer betalt för batteri och jobb för en vanlig (icke Apple) laptop.

haha you made my day.

Du får batteriet skickat till dig och medans du väntar kan du använda datorn och sedan bara byta batteriet vilket tar 3sekunder vs MACen där du lämnar in datorn på service och får vänta till de ringer dig när du kan hämta ut datorn och under tiden kan du sitta under trädet och vänta tills äpplet faller....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

haha you made my day.

Utveckla gärna, tiden innan dell skickar ett batteri är mellan 24-48 timmar.
Det kallar jag att vänta.

Ringer du och bokar en tid på apple store så byter dom medans du väntar, eller på någon timme om du vill ta en promenad.

Still making your day?

Edit: Fick av någon anledning inte se hela din post innan jag skickade.
Men då kan man ju inte tycka att det är speciellt stor skillnad, varken i pris eller tid?

Så vad handlar diskussionen om egentligen? Diskussion bara för att?

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaLKyr:

Utveckla gärna, tiden innan dell skickar ett batteri är mellan 24-48 timmar.
Det kallar jag att vänta.

Ringer du och bokar en tid på apple store så byter dom medans du väntar, eller på någon timme om du vill ta en promenad.

Still making your day?

Edit: Fick av någon anledning inte se hela din post innan jag skickade.
Men då kan man ju inte tycka att det är speciellt stor skillnad, varken i pris eller tid?

Så vad handlar diskussionen om egentligen? Diskussion bara för att?

Handlar om att Apple limmar fast sina batterier och ändrar designen för att folk inte skall kunna göra det, utan skall behöva gå till deras service för att göra så enkla saker som att byta batteri.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Du tror inte det har något att göra med att spara plats? Jag säger inte att apple inte är pengakåta, för det är dom definitivt. Men jag har svårt att tänka mig att det är speciellt många som överhuvudtaget kommer behöva byta ut sina batterier under datorns livstid. Så att dom skulle göra det, annat än för att spara plats känns inte troligt.

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Men det är just det han säger, han gillar inte utvecklingen och inte jag heller för den delen, om fler går den här vägen där vi konsumenter måste bli av med dator i någon vecka för att byta något så simplet som ett batteri och betala även extra för något som vi kan göra själv ser jag som slöseri på alla nivåer.
Visst, alla vill inte skruva och skickar in sin dator, inget fel med det.
.

Ville bara tacka för medhåll samt en ypperlig beskrivning utav varför det inte behöver vara som de gjort samt bra synpunkter/insikter.

Precis som du säger så vill inte alla skruva i sina datorer, men bara för dens skull så behöver de ju inte göra det omöjligt för oss som faktiskt vill och kan på egen hand.

Apple är inte ensamt men jag ogillar varje gång något likt detta sker, och jag tycker ofta det är just apple som sätter det föredömet.

ps. Dimman verkar ha tagit bort en eller två post när vi diskuterade, något jag finner lite lustigt.. (inser att du inte tar någons sida, men ändå)

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Jag upplever det exakt omvända.

Rabiata tattare som vrålar i falsett i kommentarsfältet i samband med ALLA Applenyheter.

Allt Apple gör ska kritiseras
Man får aldrig tycka att Apple gör något bra

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan jämföra Apple med Zlatan, media fjäskar något fruktansvärt för båda. Därför är det alltid roligare att i frågasätta "Apple hysterin" än någon annan tillverkare, finns inget som är lika hypat som Apple. Inte mer än rättvist.

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på vissa Apple användare; de är bara glada och försvarar febrilt Apple när Apple tvingar sina konsumenter att använda sin service för något så enkelt som att byta ett batteri. Jobbar själv på en IT-avdelning med många olika bärbara, vilken som helst av dem kan jag, med maskinen och nya batteriet framför mig, byta på under 10 sekunder utan verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du kan jämföra Apple med Zlatan, media fjäskar något fruktansvärt för båda. Därför är det alltid roligare att i frågasätta "Apple hysterin" än någon annan tillverkare, finns inget som är lika hypat som Apple. Inte mer än rättvist.

Fjäskar? Knappast rätt ord, det handlar ju snarare om att de utnyttjar situationen att folk känner väldigt starkt för och emot Apple. Vare sig det är positiva eller negativa nyheter så blir det alltid heta diskussioner. Och det är långtifrån enbart positiva nyheter media skriver om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Handlar om att Apple limmar fast sina batterier och ändrar designen för att folk inte skall kunna göra det, utan skall behöva gå till deras service för att göra så enkla saker som att byta batteri.

Dom kanske tar till denna åtgärd för att slippa att idioter köper billiga piratkopior som lovar längre batteritid och som sedan kommer in och klagar på att deras dator har brunnit upp m.m. Det kryllar av värdelösa piratbatterier på Ebay.

För den som verkligen vill byta batteriet så lär limmet inte vara något större hinder. Man lär få brottas lite mer med att få bort det bara, men tillräckligt stor irritation för att få den okunnige att uppsöka ett serviceställe. Jag tror inte det har något med att tjäna mer pengar att göra. Utan det har nog mer med att säkra sina produkter från okunniga fingrar och på så sätt slippa att få på sig stämningar för att man blivit brännskadad.

Det har rapporterats tidigare om att Macbooks (och även laptops från andra företag) batteri har svällt upp eller i värsta fall till och med sprängts, så limmet kanske är värmeledande och hjälper till att hålla batteriet svalt och stabilt?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Förstår nästan att tillverkarna vill limma igen sina grejjor, Förbannat mycket nyfiket folk som ska plocka isär och titta sen går något sönder och då skruvas det ihop igen för att sedan tas ut på garanti. Jobbat med returar av elektronik och ibland undrar man vad fan folk sysslat med, grejjor skickas in och påstås ha t.ex dålig batteritid, Men i själva verket har någon lagt batteriet i vatten för att de ska få ut nytt och friskt på garantin.

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat läsa tråden men om apple har en teknik för att få ut batterierna utan att skada dem borde den läcka förr eller senare. Apple byter säkert hela stycket. Inget bra miljömässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Skillnaden är dock att det är busenkelt att fixa ett nytt gratis batteri från DELL. Ring de inom den 1 åriga garantigränsen de har för batterier och säg att det laddar ur på 20 min, du uppger batteriets nummer och om 3 dagar har du en nytt batteri som du själ kan byta samt behålla det gamla (som självklart inte är trasigt). Blev mer konsumentrådgivning här men det funkar klockrent. Sitter med 4 fungerande batterier till min mini 10

Men detta är ju bedrägeri. Som att säga att grönsakshandlare A är bättre än B eftersom A inte har kameraövervakning.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zotamedu:

Nu hänger jag inte alls med. Det har suttit batteirier med Li-kemi i laptopar i det senaste årtiondet och det har fungerat fint att skruva i dem hittills. Eller ja, de flesta behöver man inte skruva upp för att byta då batteriet ofta sitter löst på utsidan vilket har många andra fördelar, till exempel är det lätt att göra laptopen strömlös för att förhindra katastrof när man spiller en kopp kaffe i den. Googlade lite och Zenbook har ett löstagbart batteri om man skruvar loss baksidan som sitter med ett gäng torx. Där ligger li-polcellerna i en plastlåda som de brukar. Mobiltelefoner har också haft löstagbara li-polbatterier hur länge som helst och där måste man ofta ta ur batteriet för att byta SIM-kort och förvånansvärt ofta också minneskort.

Det finns väl egentligen bara två anledningar att göra som Apple har gjort. Antingen är det för att spara plats eftersom det faktiskt går att spara någon stackars millimeter på att hoppa över plastskalet. Eller så är det ytterligare ett steg i att låsa upp konsumenter för det är ett dyrare system. Det är billigare att bara klicka i ett färdigt batteri än att sitta och montera massa småceller. Skulle gissa på att det är en kombination men det är bara spekulationer.

Gör skillnad på Litium-Ion (gamla vanliga ca 2 års livstid) och Litium-ion Polymer (mindre stabil rent kemiskt men bättre livslängd och möjlighet till snabbare laddning, 1000+ cykler utan större prestandaförlust) batterier tack.

Litium-ion polymer cellerna kommer i princip i pås-form medan klassiska Lithium-ion batterier kommer i stålcylindrar. Utöver de kemiska egenskaperna så kan du packa dem tätare och således få ut mer effekt på mindre yta till mindre vikt, men de är relativt oskyddade.

Snabbkurs
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_polymer_battery
vs
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

Återigen, jämför inte LiPo batterier, hur ofta du behöver byta dem och förväntad livslängd med vanliga hard-case Li-ion som vi alla haft löstagbara ut våra laptopar. Du kan inte jämföra äpplen och päron.

Välkomnar nästa som inte läst något jag skrivit i denna tråden att basha lite till

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag trodde apple stoltserade med att vara ett grönt företag.

Slit & Släng.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NonnePonne:

Tack för att du visar att även du inte läser mitt/mina inlägg. Att du inte läser hela tråden är väl förståeligt, men att kommentera på ett inlägg som hade sitt syfte att citera ett annat inlägg vars bakgrund kom från ett 3:e inlägg är väl lite för trångsynt för att jag ska kunna låta det gå. Läs, fundera och sedan skriv. Följ dessa steg så slipper vi sådanna här missförståelser i framtiden.

För övrigt kostar väl MBP 22000kr, och inlägget du citerade tog upp ämnet: "huruvida vanliga svensson köper MBP." Hoppas du hänger med nu

För att övergå lite mer till on topic så är det egentligen inte själva batteri tiden det är prat om, det är mer idén av att inte kunna byta ut den själv och på det sättet spara tid. Att det inte går att byta ut ram eller hd'n gör ju inte saken precis bättre det heller. Huruvida detta nu är för att spara utrymme eller för Apple att tjäna pengar diskuteras vilt i denna tråd.

...och RAM och annat väljer du vad du vill ha i konfigureringen när du beställer den, inte Apples fel om någon väljer för lite från början

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fluf:

Gör skillnad på Litium-Ion (gamla vanliga ca 2 års livstid) och Litium-ion Polymer (mindre stabil rent kemiskt men bättre livslängd och möjlighet till snabbare laddning, 1000+ cykler utan större prestandaförlust) batterier tack.

Litium-ion polymer cellerna kommer i princip i pås-form medan klassiska Lithium-ion batterier kommer i stålcylindrar. Utöver de kemiska egenskaperna så kan du packa dem tätare och således få ut mer effekt på mindre yta till mindre vikt, men de är relativt oskyddade.

Snabbkurs
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_polymer_battery
vs
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

Återigen, jämför inte LiPo batterier, hur ofta du behöver byta dem och förväntad livslängd med vanliga hard-case Li-ion som vi alla haft löstagbara ut våra laptopar. Du kan inte jämföra äpplen och päron.

Välkomnar nästa som inte läst något jag skrivit i denna tråden att basha lite till

Li-pol brukar förpackas i plastskal för att skydda påsarna och styrelektroniken. Slutkunden ser alltså inte påsen utan bara en plastbit med ett par kopparterminaler för plus, minus och data. Att li-pol skulle vara känsligare är alltså ett ickeargument eftersom det använts i många applikationer i många år utan några problem. En vanlig konsument ser ingen skillnad på vilken kemi det är i batteriet för det är samma plastskal runt oavsett. Så igen att gnälla om säkerhet är lite konstigt då Apple medvetet designat batteriet så det är farligt. I Zenbook som du nämnde sitter batteriet i en enhet i ett plastskal och kopplas ihop med datorn med en lös kontakt.

Där har du en bild på batteriet från en Asus Zenbook UX31E.

Här är bilder på litiumpolymerbatterier från Lenovo:

Som du ser sitter det littium polymer i plastskal också. Det går inte att avgöra genom att titta på ett batteri exakt vilket kemi det är. Det är rätt ovanligt att litium polymer säljs direkt i påse eftersom det är farligt. Alla litiumkemier är farliga och är därför stängda. Du verkar tro att alla litiumpolymerbatterier säljs som påse vilket är helt fel. Kanske du som ska läsa på lite?

Fler exempel, två olika batterier från mobiltelefoner:

Li-ion

Li-polymer

Det enda sättet att se skillnad är genom att läsa på skalet. Ett lysande exempel är det här:

Ett Ni-MH, fast det ser ju likadant ut som Li-batterierna! Tänk vad förvirringen är total. Fast du vet ju självklart redan att både Li-pol och Li-ion finns i små påsar, eller hur?

Så vad är din poäng egentligen? Att det är bra att Apple tvingar en att skicka in datorn för att byta batteri bara för att de själva har valt att designa batteriet på ett sådant sätt att det är farligt att hantera? Just säkerhet är ett dåligt argument för deras designval.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ett ICKE-problem!

Jag har bara skummat igenom tråden och läst och det som har skrivits men kände att jag ville ge min syn på saken.

Personligen tycker jag detta låter som ett ICKE-problem eller I-lands-problem.

1. Om du inte gillar produkten, köp den inte! Apple tvingar dig knappast att köpa den om du inte gillar den. "Problemet" är borta.

2. Vad jag vet om Apple:s produkter är att dom har batterier som håller i flera år innan dom blir dåliga och när det väl sker så har nog datorns livslängd ändå passerat. Enligt artikeln ska datorn klara 1000 laddningscykler med 80% bibehållen funktion, det kommer väl ta minst 5 år innan man är där. Jag har en MacBook Pro 13" (early 2011) och på 15 månader är jag uppe i 112 cykler.

Med andra ord, batteriet är nog det minsta ni ska oroa er för, dessutom, 10% av värdet på datorn för ett batteri är väl inget att gnälla om.

PS: Nu har jag petat in min åsikt i denna tråden och det är allt jag har att säga om saken och jag kommer INTE svara om någon har en annan åsikt!

Permalänk
Medlem

Batteriet håller i 5 år eller mer så det är en non-issue. Mest troligt har den gått sönder av andra anledningar innan batteriet dör eller så har du sålt den och köpt ngt bättre.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av eriohm:

Personligen tycker jag detta låter som ett ICKE-problem eller I-lands-problem.

1. Om du inte gillar produkten, köp den inte! Apple tvingar dig knappast att köpa den om du inte gillar den. "Problemet" är borta.

PS: Nu har jag petat in min åsikt i denna tråden och det är allt jag har att säga om saken och jag kommer INTE svara om någon har en annan åsikt!

Ja, det är klart att det är ett i-landsproblem, eftersom det i princip bara är människor i i-länder som har råd att köpa en MacBook. De flesta av våra problem är i-landsproblem, men det betyder inte att man ska strunta i dem!

Det är det heller ingen som har hävdat. Men om ingen kritiserar dåliga produkter (eller som i det här fallet: en stor nackdel med en i övrigt bra produkt) kommer företag inte bry sig om att göra bättre produkter.

Jag förstår inte riktigt varför du deltar i en tråd på ett diskussionsforum om du "INTE" tänker svara på det som andra skriver till dig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Nej, det kan väl finnas en och annan udda fågel. Observera nyanseringen här
Känns ruttet att meningen är att man ska hiva hela härket i soptunnan när batteriet är slut. Själv är jag inne på det tredje batteriet i min laptop.

Det finns nog fler udda fåglar än du kanske tror.
Bara för att man är teknikintresserade betyder det inte att man tvunget finner hårdvarupill intressant. Man kanske mer bryr sig om mjukvara? Sen, hur mycket pillar man med hårdvaran i en laptop som inte är från Apple menar du? Det är väl mest stationära men roddar med.

Låter inte som du ska jämföra hållbarheten för batterierna i din dator med de som sitter i Apples bärbara på senare år. De har runt 1000 battericykler innan kapaciteten börjar tappas (och då ska den vara runt 80%). Om man inte tömmer batteriet varje dag lär det hålla i runt fem år innan det är dags att byta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det finns nog fler udda fåglar än du kanske tror.
Bara för att man är teknikintresserade betyder det inte att man tvunget finner hårdvarupill intressant. Man kanske mer bryr sig om mjukvara? Sen, hur mycket pillar man med hårdvaran i en laptop som inte är från Apple menar du? Det är väl mest stationära men roddar med.

Låter inte som du ska jämföra hållbarheten för batterierna i din dator med de som sitter i Apples bärbara på senare år. De har runt 1000 battericykler innan kapaciteten börjar tappas (och då ska den vara runt 80%). Om man inte tömmer batteriet varje dag lär det hålla i runt fem år innan det är dags att byta.

Batteri och minne ska man kunna byta själv, där tycker jag att skamgränsen går. Sen ogillar jag starkt tilltag som konstiga skruvskallar, lim, tejp och annat gunk som avsiktligen försvårar alla ingrepp i datorn. Jag ogillar inställningen mot kunden helt enkelt. Ogillar den överspända designen och jakten på att till varje pris minimera tjockleken på maskinen. Allt tycker jag pekar på att Apple riktar sig till status- och märkesmedvetna snarare än rationella teknikmänniskor.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

. Allt tycker jag pekar på att Apple riktar sig till status- och märkesmedvetna snarare än rationella teknikmänniskor.

Apple produkter är riktade, framtagna till ANVÄNDARE
inte till/ för tekniker

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sambuccashake:

Jag upplever det exakt omvända.

Rabiata tattare som vrålar i falsett i kommentarsfältet i samband med ALLA Applenyheter.

Allt Apple gör ska kritiseras
Man får aldrig tycka att Apple gör något bra

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du det är en bra ändring? är detta vad man menar när man säger att utvecklingen går framåt?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ett antal trollinlägg och svar på dessa.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zotamedu:

---Snipp, bra text och bilder---

Så vad är din poäng egentligen? Att det är bra att Apple tvingar en att skicka in datorn för att byta batteri bara för att de själva har valt att designa batteriet på ett sådant sätt att det är farligt att hantera? Just säkerhet är ett dåligt argument för deras designval.

Tack, äntligen någon med på båten om att det finns olika batterier och förpackningar på dem

Fick ta i från tårna för att någon de senaste 8 sidorna skulle se att det är skillnad på LiPo och Li-ion batterier.

Då jag inte jobbar för/med Apple på något sätt kan jag inte svara för hur de tänkte kring designen, kan bara resonera om resultatet.

Det verkar som en av målen med datorn var att göra den så tunn som möjligt utan att tumma på prestandan. Av bilderna att döma så är nuvarande batterier ca 8mm tjocka. Om de skulle offra 2mm av batteriet för att göra ett hårdskal så skulle det innebära att man offrar ca 25% av batterikapaciteten och gå från 8460mAh till ca 6500mAh (uppskattningsvis).

Skillnaden i batteriprestanda motsvarar prestandaförlusten efter ca 3-4 hårt laddande/urladdande av batteriet.

Att utöka kapaciteten motsvarande flera års slitage genom att skippa 2mm hårdplast som inte tillför något mer än att en slutanvändare eventuellt skulle om de är händiga kunna byta batteriet själv när det ursprungliga har blivit trött efter många års användning.

Jag är väldigt skeptisk till att någon över huvudet taget har behov av att byta batterier i den datorn innan den är helt avskriven. Jag utgår fortfarande från att detta är ett verktyg för professionella användare, inte något för soff-gamers.

Alternativet för att göra batteriet mer byt-vänligt, hade varit att göra datorn ett par mm tjockare och lite tyngre, men till vilken nytta?

Som någon nämnde ovanför, detta är en non-issue att du inte kan byta batteriet själv. Vilket på det hela taget är min poäng, du kan inte byta batteriet, du kommer med absolut största sannolikhet inte behöva batteriet under datorns brukstid och tradeoffen för att inte kunna byta själv är antingen en tunnare/lättare dator eller 2000mAh mer batteri (gissningsvis).

Om du då konstruerar datorn på ett sådant sätt där det är riskabelt för en slutanvändare att skruva i datorn själv pga designen, då ser jag inga problem med att avskräcka så mycket som möjligt med udda skruvar etc för att hålla klåpiga fingrar borta.

Uttalandet vi har hört så många gånger här i tråden att Apple gjort detta för att tjäna pengar på service stämmer inte riktigt om man räknar på det. Majoriteten av rage-inläggen är okunskap, ovilja att förstå, subjektiv anti-Apple eller utgår från att hela världen delar deras (våran på swecs) syn att man skall skruva, trimma och meka med alla datorer bara för att.

Om någon skulle kalla mig Apple Fan-Boy (vilket jag inte är) vänligen läs samtliga inlägg jag gjort i denna tråden, och försök förstå vad jag försöker förmedla, och det är huvudsakligen att Apples ingenjörer med en budget på 2,4 miljarder dollar har tänkt igenom situationen lite mer än vad vare sig du eller jag kan greppa. Tror det är lite att ta i att kalla dem idioter eller dumma i huvudet för att de inte löste ett situation som du tror skulle passa bäst efter ha funderat på situationen i 30 sekunder.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tycker faktiskt det inte är långt att få dessa designval att bli som en extra kassa för Apple. Vare sig du vill eller inte så har Apple hårdvara alltid kommit med restriktioner i vad du som privatperson kan byta ut. Vare sig det är deras stationära datorer där de för helt vanliga hårddiskar använder en ikke standard för att kunden vid senare skede skall vända sig till Apple vid en uppgradering som annars man skulle kunna göra ensam. Detta tar fart på deras Iphones och deras Bärbara produktserie.

Tycker inte att man måste vara på något sätt hata Apple att se denna trend gå i deras produktserie och att försvara detta tycker jag är konstigt. Visst man kan tro att detta är för att göra den lättare eller ha större batterivolym. Men tittar du på bilderna från Ifixit och kontrollerar mot tidigare dator så ser du att det var en användarvänlig lösning tidigare på detta.

Apple har gång på gång gjort det svårare för användare att välja,
på hårdvaru nivå genom att använda ikke standarder på både deras skruvar som slits väldigt enkelt, limma/löda fast komponenter som man sedan erbjuder egen service på att byta.
på mjukvaru nivå genom att låsa in användare till deras Applestore och Itunes, där det går rykten att Apple kommer att ta bort "other sources" funktionen i kommande versioner av OSX vilket i slutändan kommer stänga in användaren helt i AppleStore.

Detta beteende ser vi nu som sagt i hårdvaran och mjukvaran av Apple produkter vilket jag personligen tycker det är en dålig trend som nu andra börjat titta på (Microsoft).

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Absurd:

De riktar sig inte till vanliga "Svensson", de har de aldrig gjort

Det gör Ferrari och Rolls Royce med (+andra "lyxbilar"), förutom att både dem och Apple inte gör ett hafsjobb när de tillverkar sina saker

Ööööh, allt är inkluderat i priset "The price of the replacement battery includes installation of your new battery and environmentally responsible disposal of your depleted battery."

Rolls Royce var faktiskt ett bra exempel, dom tar också dubbelt så mycket av vad bilen egentligen är. Det är något som man köper trots att det går att få bättre för ett mycket billigare pris för att visa att man har pengar eller att man bara är dum.

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.