Är det lite torftigt på laptopmarknaden eller är jag för kräsen/snål?

Permalänk
Medlem

Är det lite torftigt på laptopmarknaden eller är jag för kräsen/snål?

Jag sitter nu med min frus Macbook Pro 13" (2011) och är lite småförälskad i den efter insett hur min Acer våldtagit mig genom åren. Min Acer 3820TG sjunger på sista versen och jag börjar inse hur kass tangentbord/skärm/trackpad min nuvarande dator har.

Det självklara valet känns som en Macbook Pro fast med en vettigare upplösning (1280x800 är för snålt), dock stiger priset helt plötsligt 10 000 kr för de där extra pixlarna (retina tycks vara det enda alternativet till 1280x800). Det är för mig otänktbart. Macbook air är för närvarande det bästa alternativet på Macsidan då det är liknande prestanda (för mina användningsområden) men med högre upplösning.

På PC-sidan hittar jag Asus Zenbook UX31A, Asus N56VZ. Samsung Chronos känns inte lika hett efter alla klagomål på skärmen.

Jag har inget behov av en ULPC och jag har inget behov av ett bra grafikkort (förutom att det ska kunna driva en högre upplösning). Det känns som att mina behov är i något mellanland av ULPC och "prestandaburkar" och jag söker ett mellanting. Det känns inte som jag vill betala extra för att tillverkarna krympt ned burken till 1 kg eller för att de tryckt in 750 GB HD och ett värre grafikkort.

Finns det några alternativ där ute eller är det inte en slump att de nämnda modellerna ligger i toppen på prisjakt?

TL:DR
Jag söker följande dator:
13" (jag kan tänka mig gå upp 1-2"), helt inte superdassig färgåtergivning, skärpa etc.
1440x900+
128 GB+ SSD
Tyst kylning
Vettigt tangentbord
Vettig trackpad
En prislapp på max runt 11-12 000 kr
Ingen preferens angående OS X/Windows.

Användningsområde
Surfande, musik, office. Inga krav på spelprestanda. Viss multitasking mellan lättare program, skärmupplösning är därför viktigt.

För närvarande känns det som att Macbook Air alternativt Zenbook UX31A är de vettigaste alternativen, trots att jag inte söker en ULPC. Har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tna:

Vettig trackpad

MBA

Permalänk
Skrivet av tna:

Jag sitter nu med min frus Macbook Pro 13" (2011) och är lite småförälskad i den efter insett hur min Acer våldtagit mig genom åren. Min Acer 3820TG sjunger på sista versen och jag börjar inse hur kass tangentbord/skärm/trackpad min nuvarande dator har.

Det självklara valet känns som en Macbook Pro fast med en vettigare upplösning (1280x800 är för snålt), dock stiger priset helt plötsligt 10 000 kr för de där extra pixlarna (retina tycks vara det enda alternativet till 1280x800). Det är för mig otänktbart. Macbook air är för närvarande det bästa alternativet på Macsidan då det är liknande prestanda (för mina användningsområden) men med högre upplösning.

På PC-sidan hittar jag Asus Zenbook UX31A, Asus N56VZ. Samsung Chronos känns inte lika hett efter alla klagomål på skärmen.

Jag har inget behov av en ULPC och jag har inget behov av ett bra grafikkort (förutom att det ska kunna driva en högre upplösning). Det känns som att mina behov är i något mellanland av ULPC och "prestandaburkar" och jag söker ett mellanting. Det känns inte som jag vill betala extra för att tillverkarna krympt ned burken till 1 kg eller för att de tryckt in 750 GB HD och ett värre grafikkort.

Finns det några alternativ där ute eller är det inte en slump att de nämnda modellerna ligger i toppen på prisjakt?

TL:DR
Jag söker följande dator:
13" (jag kan tänka mig gå upp 1-2"), helt inte superdassig färgåtergivning, skärpa etc.
1440x900+
128 GB+ SSD
Tyst kylning
Vettigt tangentbord
Vettig trackpad
En prislapp på max runt 11-12 000 kr
Ingen preferens angående OS X/Windows.

Användningsområde
Surfande, musik, office. Inga krav på spelprestanda. Viss multitasking mellan lättare program, skärmupplösning är därför viktigt.

För närvarande känns det som att Macbook Air alternativt Zenbook UX31A är de vettigaste alternativen, trots att jag inte söker en ULPC. Har jag missat något?

Prova att gå in i butik och klämma lite på dem och se vilken du tycker om bäst. Jag skulle personligen tagit Zenbook, från vad jag har hört från en kompis som har den är den riktigt smidig och trevlig att använda. Macbook Air skulle nog också fungera, men om du är van vid Windows så fungerar nog Asus bättre för dig.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Jag kommer absolut försöka klämma lite i butiken på Zenbooken, dock verkar ingen ha den som visningex någonstans vilket känns lite tråkigt. OS X har jag inga problem med, de dagar jag använt fruns MBP har det faillit mig i smaken.

Permalänk

Du har precis beskrivit en MacBook Air. Zenbookarna är väl tyvärr kända för sina dåliga trackpads, även om det förhoppningsvis är tillrättat på den nya versionen (som jag inte vet om den är lanserad än).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Skrivet av dr slizer:

Zenbookarna är väl tyvärr kända för sina dåliga trackpads, även om det förhoppningsvis är tillrättat på den nya versionen (som jag inte vet om den är lanserad än).

Zenbook tycks ha en release-cykel på 4månader. Nyss släpptes Ivy Bridge modellen men jag har bara läst en recension.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tna:

TL:DR
Jag söker följande dator:
13" (jag kan tänka mig gå upp 1-2"), helt inte superdassig färgåtergivning, skärpa etc.
1440x900+
128 GB+ SSD
Tyst kylning
Vettigt tangentbord
Vettig trackpad
En prislapp på max runt 11-12 000 kr
Ingen preferens angående OS X/Windows.

Jag har precis köpt Samsung 900X3C som ger dig allt, dock för ett pris på 12500 just nu.