Ålderdomshem om 50-60 år?

Permalänk
Medlem

Ålderdomshem om 50-60 år?

Hittade denna, inget med spel att göra.. men vad tror ni? Sitter vi 80talister så om ~60 år? ;p
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_162273&...

Permalänk
Medlem

Haha fyfan vad skön! Och nog är det så, jag kommer lira ända in i graven.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av downup:

Hittade denna, inget med spel att göra.. men vad tror ni? Sitter vi 80talister så om ~60 år? ;p
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_162273&...

knappast, hoppas bara våra barn (dem som har) bryr sig så det inte blir som det är idag att dem får sitta där ensamma och personalen stressar ihjäl dem.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Hehe... Blir nog likadant för alla generationer efter 80-talisterna isf XD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

knappast, hoppas bara våra barn (dem som har) bryr sig så det inte blir som det är idag att dem får sitta där ensamma och personalen stressar ihjäl dem.

Ensamma? Stressar ihjäl dem?!
Har du någonsin arbetat på ett ålderdomshem?

Permalänk
Medlem

Haha, det skulle säkert kunna gå! Hoppas det, även de äldre måste ju få känna känslan att gamea!:)

Visa signatur

Fractical Design R3, ASUS P8z68, Intel Core i5 2500k, GeForce gtx 560ti, Corsair Vengeance 8gb 1600mhz, Corsair TX 750w

Permalänk
Medlem

Tror absolut att jag kommer gama hela livet. Ser inte varför jag skulle sluta bara för att jag blir äldre?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Tror absolut att jag kommer gama hela livet. Ser inte varför jag skulle sluta bara för att jag blir äldre?

Nej, eller hur?
Jag känner (över internet) 2st som är gamla och spelar spel.
Den äldste är 75 och spelar dom senaste fps spelen.
Min farfar spelar även spel men det är dock inte ofta och ett äldre strategi spel som heter Sudden Strike 2

Permalänk
Medlem

Den videon gjorde en glad.

Tyvärr lär jag vara död om 60 år, men om 50 så kanske...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Nej, eller hur?
Jag känner (över internet) 2st som är gamla och spelar spel.
Den äldste är 75 och spelar dom senaste fps spelen.
Min farfar spelar även spel men det är dock inte ofta och ett äldre strategi spel som heter Sudden Strike 2

Jag tror vi kommer få se det mer och mer.. datorspel fanns inte tillgängligt för de flesta över 35, i unga år. Men vi som är födda 80 och framåt har ju växt upp med spelandet. Jag spelar dock mycket mindre nu än när jag var 14-18 typ eftersom att jag studerar på heltid och inte har så mycket fritid att "bränna" på spelande.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Skrivet av Bachman:

Ensamma? Stressar ihjäl dem?!
Har du någonsin arbetat på ett ålderdomshem?

Haha jag känner många som arbetar på ett ålderdomshem så vad är det du nu ska säga? att det är ett paradis? läs tidningen vet jag.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Nä, jag hoppas att jag gamear även när/om jag är gammal gubbe.

Skrivet av toxicstone:

Haha jag känner många som arbetar på ett ålderdomshem så vad är det du nu ska säga? att det är ett paradis? läs tidningen vet jag.

Varierar ju dock ganska kraftigt mellan ålderdomshemmen.. vissa kan nog närmast beskrivas som paradis medan andra kan beskrivas som raka motsatsen....

EDIT: diggar nerdragen vid ~2:51 ;D

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Den videon gjorde en glad.

Tyvärr lär jag vara död om 60 år, men om 50 så kanske...

Då ses vi på slagfältet i BF 20 eller ngt när vi sitter på hemmet:)

Fast då har jag nog suttit där ett par år innan du ramlar in....

Visa signatur

"Don´t run away, you only die tired"

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Sitter vi 80talister så om ~60 år? ;p

Bah, 80-talister. Inte ens födda när en annan började spela på arkad och Atari 2600.

Av åldershävd har jag rätt att vara grinig också. Därmed basta!

Permalänk

Haha gjorde min dag!
Absolut, är nyfiken på hur tekniken kommer se ut om 60 år.

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk
Medlem

Om det inte kommer sitta några gubbar och spela CS 1.6 och prata om att det var bättre förr kommer jag bli förvånad

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Om det inte kommer sitta några gubbar och spela CS 1.6 och prata om att det var bättre förr kommer jag bli förvånad

Haha xD

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hittade denna, inget med spel att göra.. men vad tror ni? Sitter vi 80talister så om ~60 år? ;p
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_162273&...

med den där aktivitetsnivån kan du glömma både plats och pension som ska betala den, Fredrik anser nog då att du bör kunna jobba på minst 10 år till om du kan svinga så där vilt med tangentbordet..

Skrivet av toxicstone:

knappast, hoppas bara våra barn (dem som har) bryr sig så det inte blir som det är idag att dem får sitta där ensamma och personalen stressar ihjäl dem.

hmm.. antar du menar att du ska inrättas hos din son så att du istället stressar ihjäl hans fru?

ungefär så det funkar i andra länder, men det finns en rad anledningar till att vi har organiserat slutförvar i Sverige.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

snacka om att vara veteran!

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

Om det inte kommer sitta några gubbar och spela CS 1.6 och prata om att det var bättre förr kommer jag bli förvånad

Får hoppas 1.6 utraderas ifrån denna planet innan dess.

Skrivet av AndreaX:

med den där aktivitetsnivån kan du glömma både plats och pension som ska betala den, Fredrik anser nog då att du bör kunna jobba på minst 10 år till om du kan svinga så där vilt med tangentbordet..

hmm.. antar du menar att du ska inrättas hos din son så att du istället stressar ihjäl hans fru?

ungefär så det funkar i andra länder, men det finns en rad anledningar till att vi har organiserat slutförvar i Sverige.

Menade inget alls, jag själv hade tagit an mina föräldrar om dem vantrivs såklart, vet inte med dig men jag aelskar mina föräldrar

Och den raden med anledningar till organiserat slutförvar i sverige börjar väll med "jag orkar inte" eller?

Skrivet av anden12:

Nä, jag hoppas att jag gamear även när/om jag är gammal gubbe.

Varierar ju dock ganska kraftigt mellan ålderdomshemmen.. vissa kan nog närmast beskrivas som paradis medan andra kan beskrivas som raka motsatsen....

EDIT: diggar nerdragen vid ~2:51 ;D

Självklart, vissa ställen så bryr dem sig verkligen om sina medmänniskar, oftast är det pga företaget som äger stället men som alltid så har alla ett ansvar.

Och angående nerdraget så diggar jag hela deras stil:P spec gubben som äter kakor och lite kaffe i lugna ro

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Menade inget alls, jag själv hade tagit an mina föräldrar om dem vantrivs såklart, vet inte med dig men jag aelskar mina föräldrar

Och den raden med anledningar till organiserat slutförvar i sverige börjar väll med "jag orkar inte" eller?

Självklart, vissa ställen så bryr dem sig verkligen om sina medmänniskar, oftast är det pga företaget som äger stället men som alltid så har alla ett ansvar.

jo det gör du säkert nu, men det betyder ju inte att du kommer tycka det är lika toppen att ägna 10-15 år åt att duscha dem nån gång i veckan, (ungefär förväntad standard på ålderdomshem, du kan vara generösare) eller hjälpa till på toaletten flera gånger dagligen, för att bara nämna ett par saker. det är oftast nära ett heltidsjobb bara det, (dock betalt som ett halvtids) utöver det du redan har. och igen, jag kan ha fel men du tar säkert också lite optimistiskt nu för givet att dina äldre kommer vara ungefär samma personer de är nu, dvs antar jag inte svårt aggressiva rymlingar som vill åka hem till mamma hela dagen, springer runt och ropar på hjälp hela natten, osv.

i förlängningen, naturligtvis. men poängen var ju främst att förr här, (innan kriget alltså) och fortfarande i många andra länder fungerar det systemet enbart för att ena parten (frun just då, oftast) är en hemmafru redan från början och bara belastas med nya bäbisar sas.

faktiskt inte, upphandlat eller kommunalt har tydligen ingen direkt märkbart statistisk påverkan på kvalitén. däremot kan man ju ändå alltid ifrågasätta om inte standarden överallt borde kunnat höjas istället för de miljoner per företag som varje år skyfflas över till Bahamas eller var det nu är banken är populärast för tillfället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hörru Åke vad sägs om att vi samlar gänget och LAN'ar lite denna vecka?

Åke: Ja förfan jag är på hoppas Britt Marie kan komma hon bakar ju så djävulskt goda havre kakor!

LAN Gear..

1.Vuxen blöjor
2. 1 platta med kaffe
3.Värme filt
4.Mediciner

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut att det är en möjlighet, jag känner flera "seniorer" som spelar i dagsläget. Farsan min är 55 och det var han som introducerade mig till spelande för 15 år sedan, själv har han lirat sedan tidigt 80tal, 10 år innan jag kom. Vi har regelbundet streetfightershowdowns, och han är riktigt bra. Jobbade som fastighetsskötare på ett ålderdomshem, och det var standard där med 100/10-lina, en av gubbarna där spelade Halo och diverse strategispel med några av sina kompisar. Var riktigt häftigt att se, skön känsla och gav mig en bra utsikt för de äldre åren. En som jag brukade lira dark age of camelot med var 72 bast. Anledningen till att det inte finns så många gamla gamers nu är för att dom inte har växt upp med spelen som vi har. Inte lära gammal hund sitta, eller något sånt, right?

Permalänk
Medlem

Det finns ju en viss romantisism över hur "våra" ålderdomshem kommer vara

MEN...

Som verksam inom branschen så är jag mer deppig över hur geriatriken kommer fördärva ens skills med nedsatt reaktionsförmåga, svårigheter att följa flera saker som händer, problem med flertalet färger och snabba sekvenser, etc...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av _tekken_:

Hörru Åke vad sägs om att vi samlar gänget och LAN'ar lite denna vecka?

Åke: Ja förfan jag är på hoppas Britt Marie kan komma hon bakar ju så djävulskt goda havre kakor!

LAN Gear..

1.Vuxen blöjor
2. 1 platta med kaffe
3.Värme filt
4.Mediciner

HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAH x 100

Fy fan... Tack ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Hörru Åke vad sägs om att vi samlar gänget och LAN'ar lite denna vecka?

Åke: Ja förfan jag är på hoppas Britt Marie kan komma hon bakar ju så djävulskt goda havre kakor!

LAN Gear..

1.Vuxen blöjor
2. 1 platta med kaffe
3.Värme filt
4.Mediciner

Dreamhack 2064, färdtjänst kommer jubla..

Skrivet av Zaptoit:

Anledningen till att det inte finns så många gamla gamers nu är för att dom inte har växt upp med spelen som vi har. Inte lära gammal hund sitta, eller något sånt, right?

kanske det går att lära hunden, den kommer bara inte se vad det roliga är.

ni kommer naturligtvis därför att se fram emot ryggradsinpluggad VR eller hallucinogena symbiotdjur som pluggas in i öronen och andra nymodigheter lika lite som allt annat av det senaste på spelfronten 2064.

Skrivet av KoloN:

Som verksam inom branschen så är jag mer deppig över hur geriatriken kommer fördärva ens skills med nedsatt reaktionsförmåga, svårigheter att följa flera saker som händer, problem med flertalet färger och snabba sekvenser, etc...

reaktonsförmågan* går ner, det andra är nog mest baserat på vana och vad du gjort innan. tanter som växt upp med att fika, diskutera samtiden och knyppla samtidigt håller lika bra fart på det till slutet.

*

(seniorping)

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Hörru Åke vad sägs om att vi samlar gänget och LAN'ar lite denna vecka?

Åke: Ja förfan jag är på hoppas Britt Marie kan komma hon bakar ju så djävulskt goda havre kakor!

LAN Gear..

1.Vuxen blöjor
2. 1 platta med kaffe
3.Värme filt
4.Mediciner

Skrivet av AndreaX:

Dreamhack 2064, färdtjänst kommer jubla..

haha, made my day

Permalänk

Problemet ligger i att åldern alltid tar sin rätt i slutändan, oberoende av vilka fritidsintressen man hade som ung. Min mormor kan tex inte längre läsa en bok eller se en hel film då koncentration och fokusering på uppgiften inte längre finns. Så även om jag vill sitta och spela på hemmet om 60 år är det långt ifrån säkert att det kommer funka något vidare. Risken är att man sitter förvirrad i en stol och stirrar ut genom ett fönster dagen lång istället.

Självklart är det individuellt hur ålderdomen drabbar en, vissa lyckas vara klara i knoppen ända fram till slutet medan andra blir dementa tidigt. Det är bara att hålla tummarna för ens egen ålderdom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Haha jag känner många som arbetar på ett ålderdomshem så vad är det du nu ska säga? att det är ett paradis? läs tidningen vet jag.

Jobba inom restaurangbranchen så lär du aldrig klaga på något igen