Permalänk
Medlem

Bredband2 eller Bahnhof

Hej Sweclockers!

Sitter just nu med bredband2 som leverantör via stadsnätet här i Skövde och funderar på att byta över till bahnhof. Har 100/10 Mbit/s koppling som kostar mig 275 kr/mån (236 kr/mån om man täknar nytt för bredband2) och funderar då på att istället gå över till bahnhofs 100/10 Mbit/s.

Spelar en del multiplayer i spel med andra utomlands (många från tyskland) och vill då ha så bra svarstider som möjligt vilket bahnhof verkar vara bäst på. Är också väldigt trött på bredband2 att de har billigare pris till en början och sen höjer detta på grund av "högre kostnader" och ett litet tag efter så är priset sänkt igen för de som täknar nytt medan de tidigare kunderna får behålla det gamla dyrare priset. Vet inte om detta är typiskt bredband2 eller om alla leverantörerna gör liknande. Har varit i kontakt med kundservicen på bredband2 också som inte var någon direkt höjdare det heller. Tog 3 veckor för dem att koppla om mig från telias nät till deras då jag även påpekade att detta behövde göras innan jag la beställningen.

Så är det värt att byta till bahnhof eller bör jag stanna kvar med bredband2?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Ja, det är värt att byta till Bahnhof.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dew87:

Hej Sweclockers!

Sitter just nu med bredband2 som leverantör via stadsnätet här i Skövde och funderar på att byta över till bahnhof. Har 100/10 Mbit/s koppling som kostar mig 275 kr/mån (236 kr/mån om man täknar nytt för bredband2) och funderar då på att istället gå över till bahnhofs 100/10 Mbit/s.

Spelar en del multiplayer i spel med andra utomlands (många från tyskland) och vill då ha så bra svarstider som möjligt vilket bahnhof verkar vara bäst på. Är också väldigt trött på bredband2 att de har billigare pris till en början och sen höjer detta på grund av "högre kostnader" och ett litet tag efter så är priset sänkt igen för de som täknar nytt medan de tidigare kunderna får behålla det gamla dyrare priset. Vet inte om detta är typiskt bredband2 eller om alla leverantörerna gör liknande. Har varit i kontakt med kundservicen på bredband2 också som inte var någon direkt höjdare det heller. Tog 3 veckor för dem att koppla om mig från telias nät till deras då jag även påpekade att detta behövde göras innan jag la beställningen.

Så är det värt att byta till bahnhof eller bör jag stanna kvar med bredband2?

Stanna kvar hos din nuvarande operatör, alla operatörer har lockerbjudanden / rabatter vissa månader, och sen återgår det till "fullpris", så är det hos alla operatörer.

Prata med din nuvarande operatör och se om du kan binda upp bredbandet i t.ex. 12 eller 24 månader och få ett bättre pris.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Välj Bahnhof! Kan rekommendera dom starkt! När jag hade dom så hade jag aldrig några problem. Hade alltid den utvalda hastigheten.

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Stanna kvar hos din nuvarande operatör, alla operatörer har lockerbjudanden / rabatter vissa månader, och sen återgår det till "fullpris", så är det hos alla operatörer.

Prata med din nuvarande operatör och se om du kan binda upp bredbandet i t.ex. 12 eller 24 månader och få ett bättre pris.

Ok då är det mer en bransh standard då än en tillfällighet från bredband2.

Skrivet av BullD0g:

Välj Bahnhof! Kan rekommendera dom starkt! När jag hade dom så hade jag aldrig några problem. Hade alltid den utvalda hastigheten.

Ok tackar. Vet du om de har bra ping mot utlandet? Tänkte då jag kör en hel del spel på steam som L4D med mera och vill ha så låga latenser som möjligt.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Inaktiv

Bor i Skövde, har bahnhof, har alltid grymma pingtider då jag lirar mot UK servrar via VPN, så tyska borde funka bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Bor i Skövde, har bahnhof, har alltid grymma pingtider då jag lirar mot UK servrar via VPN, så tyska borde funka bra.

Tackar. Tänkte också fråga om Bahnhof gör samma som bredband2 och höjer priset och sedan sänker det för de som teknar nytt men behåller de äldre kunderna på det högre priset. Tänkte då alltså om du har haft bahnhof en längre tid som något/några år?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dew87:

Tackar. Tänkte också fråga om Bahnhof gör samma som bredband2 och höjer priset och sedan sänker det för de som teknar nytt men behåller de äldre kunderna på det högre priset. Tänkte då alltså om du har haft bahnhof en längre tid som något/några år?

Alla operatörer kör med lockpriser / tillfälliga priser:

oftast t.ex.
2 månader gratis
3 månader gratis
6 månader halva priset
12 månader till priset av en lägre hastighet

etc, etc, inget ovanligt eller specifikt för just Bredband2 att ha lockpriser/lägre priser för nya kunder en viss tid.
eller andra priser för tillfället.
Hör med Bredband2 om du kan binda dig och få ett bättre pris, eller någon/några månader fritt eller liknande det.
Inte helt omöjligt om man tar kontakt med sin operatör att få en bättre deal ä att ha obundet/löpande månad för månad.

Kolla t.ex. bundet/obundet elavtal som jämförelse, ett bundet elavtal (fast/rörligt) är billigare än bara ha ett löpande rörligt/tillsvidareavtal.

Samma idé hos operatörer och andra tjänster, binder man sig så får man bättre pris.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dew87:

Tackar. Tänkte också fråga om Bahnhof gör samma som bredband2 och höjer priset och sedan sänker det för de som teknar nytt men behåller de äldre kunderna på det högre priset. Tänkte då alltså om du har haft bahnhof en längre tid som något/några år?

Har för mig att jag har haft samma sedan flera år tillbaka, kanske har justerats en tjuga uppåt men då fick jag reda på det typ ett halvår innan så man skulle kunna säga upp avtalet. Har aldrig vart några problem, har flyttat inom stadsnätet en gång och det var jättesmidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Alla operatörer kör med lockpriser / tillfälliga priser:

oftast t.ex.
2 månader gratis
3 månader gratis
6 månader halva priset
12 månader till priset av en lägre hastighet

etc, etc, inget ovanligt eller specifikt för just Bredband2 att ha lockpriser/lägre priser för nya kunder en viss tid.
eller andra priser för tillfället.
Hör med Bredband2 om du kan binda dig och få ett bättre pris, eller någon/några månader fritt eller liknande det.
Inte helt omöjligt om man tar kontakt med sin operatör att få en bättre deal ä att ha obundet/löpande månad för månad.

Kolla t.ex. bundet/obundet elavtal som jämförelse, ett bundet elavtal (fast/rörligt) är billigare än bara ha ett löpande rörligt/tillsvidareavtal.

Samma idé hos operatörer och andra tjänster, binder man sig så får man bättre pris.

Vet inte om vi syftar till samma sak. Jag har hade ett erbjudande med halva priset de 3 första månaderna och hade sen det fasta priset säg 180 kr/mån (kommer inte ihåg vad jag hade för 10/10 för över ett år sedan) och sen ett halvt år senare så höjde de priset med 40 kr/mån till 220. När man sen kollade efteråt vad ett nytt avtal skulle kosta för mig några månader senare så låg priset nära de 180 kr/mån igen med samma halva priset de 3 första. Har hänt flera gånger också.

Kanske tar och drar iväg ett mail dock eller tar kontakt på annat vis om jag bestämmer mig för att stanna kvar.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dew87:

Vet inte om vi syftar till samma sak. Jag har hade ett erbjudande med halva priset de 3 första månaderna och hade sen det fasta priset säg 180 kr/mån (kommer inte ihåg vad jag hade för 10/10 för över ett år sedan) och sen ett halvt år senare så höjde de priset med 40 kr/mån till 220. När man sen kollade efteråt vad ett nytt avtal skulle kosta för mig några månader senare så låg priset nära de 180 kr/mån igen med samma halva priset de 3 första. Har hänt flera gånger också.

Kanske tar och drar iväg ett mail dock eller tar kontakt på annat vis om jag bestämmer mig för att stanna kvar.

hm, mysko

Hur betalar du?

Via postfaktura?
Emailfaktura?
Autogiro?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

hm, mysko

Hur betalar du?

Via postfaktura?
Emailfaktura?
Autogiro?

Autogiro

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Har bahnhof själv och det har ALDRIG varit nere på deras sida, utan bara hos mig. Dvs router problem etc etc.
Har 100/10 och får ut 98/12 på ett ungefär.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Körde Bahnhof, men upptäckte efter ett tag att en hel del users inte kunde koppla mot servern. Har en comhem som backup så testade att byta lite snabbt, och det funkade, alltså inget fel hos mig. I övrigt funkade det ganska bra.

Kör bredband2 nu dock, och alla users kan koppla mot servern. funkar bra det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Har bahnhof själv och det har ALDRIG varit nere på deras sida, utan bara hos mig. Dvs router problem etc etc.
Har 100/10 och får ut 98/12 på ett ungefär.

Låter fett nice. Har hört mycket bra om bahnhof och lite negativt än så länge

Skrivet av Lordsqueak:

Körde Bahnhof, men upptäckte efter ett tag att en hel del users inte kunde koppla mot servern. Har en comhem som backup så testade att byta lite snabbt, och det funkade, alltså inget fel hos mig. I övrigt funkade det ganska bra.

Kör bredband2 nu dock, och alla users kan koppla mot servern. funkar bra det med.

Så det var problem för andra att koppla upp sig mot din server när du hade bahnhof. Eller tolkar jag ditt inlägg fel? Intressant då jag kanske sätter upp en svn server för projekt arbeten och liknande.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Bredband2
Skrivet av Dew87:

Hej Sweclockers!

Sitter just nu med bredband2 som leverantör via stadsnätet här i Skövde och funderar på att byta över till bahnhof. Har 100/10 Mbit/s koppling som kostar mig 275 kr/mån (236 kr/mån om man täknar nytt för bredband2) och funderar då på att istället gå över till bahnhofs 100/10 Mbit/s.

Spelar en del multiplayer i spel med andra utomlands (många från tyskland) och vill då ha så bra svarstider som möjligt vilket bahnhof verkar vara bäst på. Är också väldigt trött på bredband2 att de har billigare pris till en början och sen höjer detta på grund av "högre kostnader" och ett litet tag efter så är priset sänkt igen för de som täknar nytt medan de tidigare kunderna får behålla det gamla dyrare priset. Vet inte om detta är typiskt bredband2 eller om alla leverantörerna gör liknande. Har varit i kontakt med kundservicen på bredband2 också som inte var någon direkt höjdare det heller. Tog 3 veckor för dem att koppla om mig från telias nät till deras då jag även påpekade att detta behövde göras innan jag la beställningen.

Så är det värt att byta till bahnhof eller bör jag stanna kvar med bredband2?

Som någon sa tidigare är det normalt att priserna varierar efterhand som erbjudanden avlöser varandra. Betalar du mer än rådande prissättning är det dock bara att kontakta vår kundtjänst, så lägger de om dig till det nya priset.

Permalänk
Medlem

Fick ett erbjudande från Telia i brevlådan nydligen. Dom bjuder på 12månader (om jag signar upp för 12månader, (dock inte 100mbit upp, så det går ju inte.))

Permalänk
Medlem

Fiber som fiber, eftersom alla ISPs kör samma routing genom transit/peering-avtal. Ta det som är billigast, eller ta Bahnhof för att de är väldigt måna om integriteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Fiber som fiber, eftersom alla ISPs kör samma routing genom transit/peering-avtal. Ta det som är billigast, eller ta Bahnhof för att de är väldigt måna om integriteten.

Öhm, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Fiber som fiber, eftersom alla ISPs kör samma routing genom transit/peering-avtal. Ta det som är billigast, eller ta Bahnhof för att de är väldigt måna om integriteten.

Inom sverige kanske, ja..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slabb^:

Fiber som fiber, eftersom alla ISPs kör samma routing genom transit/peering-avtal. Ta det som är billigast, eller ta Bahnhof för att de är väldigt måna om integriteten.

okej, ska se om det finns något som är rätt i din mening, hm, inget som är rätt.

Nej, fiber som fiber är det inte, det kan vara stor skillnad på olika operatörer, hastigheter, ping ms, peering mot utlandet, etc.

Och Bahnhof värnar om integriteten?

hahaha, värsta jag hört på länge, Bahnhof snackar mycket men har lite verkstad bakom det.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Bahnhof.
Har 100/100 och får ut 95/85 vilket är riktigt bra för att vara så billigt.
Pingen är det heller inget fel på.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Körde Bahnhof, men upptäckte efter ett tag att en hel del users inte kunde koppla mot servern. Har en comhem som backup så testade att byta lite snabbt, och det funkade, alltså inget fel hos mig. I övrigt funkade det ganska bra.

Kör bredband2 nu dock, och alla users kan koppla mot servern. funkar bra det med.

Kan som icke Bahnhof kund säga att jag sälla får bra nerladdningshastighet från Bahnhof anslutningar. Får alltid bättre från tex. All Tele (har själv Comhem). Detta gäller även Bahnhofs och All Teles speedtestnerladdningsfiler. Kan ju vara så att Bahnhof stryper hastigheten mot Comhem och andra operatörer med många asymmetriska uppkopplingar då trafiken blir säkert väldigt obalanserad. Kan ju vara något att ta hänsyn till om man vill seeda torrents.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Kan som icke Bahnhof kund säga att jag sälla får bra nerladdningshastighet från Bahnhof anslutningar. Får alltid bättre från tex. All Tele (har själv Comhem). Detta gäller även Bahnhofs och All Teles speedtestnerladdningsfiler. Kan ju vara så att Bahnhof stryper hastigheten mot Comhem och andra operatörer med många asymmetriska uppkopplingar då trafiken blir säkert väldigt obalanserad. Kan ju vara något att ta hänsyn till om man vill seeda torrents.

Jag har Telia FiberLan, och hastigheten varierar väldigt från Bahnhofs för mig med...

EDIT: Bahnhofs speedtest visar dock bra hastighet.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Värnar bahnhof om integriteten eller gör dem inte det?
Någon som har koll på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonKent:

Värnar bahnhof om integriteten eller gör dem inte det?
Någon som har koll på det?

Dom får snällt göra som alla andra operatörer, följa sveriges lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Tackar. Tänkte också fråga om Bahnhof gör samma som bredband2 och höjer priset och sedan sänker det för de som teknar nytt men behåller de äldre kunderna på det högre priset. Tänkte då alltså om du har haft bahnhof en längre tid som något/några år?

Jag bor i Kristianstad och har Bahnhof via stadsnätet här. När jag fick fibern indragen i huset i November 2010 kostade Bahnhof 100/100 499 kr/mån, sen har de sänkt priset tre gånger tror jag, och det var bara första gången jag behövde kontakta kundtjänst för att få det lägre priset, de andra har jag fått det nya priset med automatik. Nu betalar jag 329 kr/mån.

Kvalitetsmässigt håller de toppklass tycker jag.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Vad dyrt bredband ni har, sitter med Bahnhof 100/100 för 29kr/mån....

förlåt, vet att man inte ska skryta men ibland är det svårt att hålla sig

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Jo, men sen har du också resten av avgiften inbakat i hyran, så du har ingen möjlighet att välja bort bredband.

Idag kör jag pirateISP Gbit för 525kr i månaden och det är under all kritik. ca 250/200 får jag ut.

Permalänk
Medlem

Har Bredband2 olika support beroende på vart man bor i Sverige.

Undrar för jag har själv BB2 100/100 och har aldrig haft problem med vare sig kostnaden support eller internet..Rullar på fint som snus

Supporten är bland det bästa jag mött.svarar snabbt och man får hjälp direkt..plus har uppringning som alternativ.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz