Permalänk
Medlem

PS Vita vs Nintendo 3DS

Sitter och funderar över vilken jag ska köpa. PS Vita är ju kraftfull, bra grafik and thats it. Inte många spel ute än vilket är tråkigt. Jag är lite fundersam över hur utvecklarna kommer stödja plattformen då de flesta verkar ta det rätt passivt.
Nintendo 3DS har 3d (men jag undrar hur det implementerats i spelen", massor med spel, Super Mario, Uppenbarligen sämre hårdvara och batteritid. Även här är det lite vagt med utvecklarna. "First pary" är väl garanterat men "third party" vet jag inte riktigt.

Ni som har båda systemen, vilket gillar ni bättre? Varför? Vilken skulle ni rekommendera? Ni som har den ena eller den andra vad tycker ni är det bästa med just er konsol?

Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd

Ja du har ju sammanfattat det ganska bra. Nintendo har starka egna spelserier (Mario, Zelda osv.), 3D och dubbla skärmar. Sony har högre prestanda och har en tendens att få bättre stöd från tredjepartsutvecklare (även om vi inte sett så mycket av det till Vita än). Spelen till 3DS har en tendens att vara mer 'casual' än de till Vita men det är inte nödvändigtvis en nackdel för en portabel maskin, det beror på vad för spel du tänkt spela. Ett annat alternativ är ju att köpa en begagnad Xperia Play. Kanske inte de mest avancerade spelen men du får en massa andra funktioner också.

Så, om du är mer intresserad av casualspel och plattformare så köp en 3DS, är du mer intresserad av äventyrsspel, fighting eller bilspel så köp en Vita.

Permalänk
Medlem

Båda konsolerna är tyvärr gimmickprylar så jag undviker dem som pesten. Dock skulle jag svagt rekommendera VITA efter att ha ägt en PSP enbart för Homebrew ändamål. Vill du ha chans att köra emulatorer och i framtiden kanske PS2 spel och redan nu lira PSX klassiker? Välj Vita. När homebrew scenen lyckas låsa upp maskinen så kommer konsolen att blomstra.

Edit:

Nu när jag tänkte till lite så är det ganska dumt att köpa Vita på grund av något som kan komma i framtiden. Så det är väl lite dumt. Dock så tycker jag 3Ds enda dragningskraft är OoT, Pokémon och Mario spelen. Utan 3D påslaget, tack.

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju köpa digitala psp spel o köra på vitan med, vilket utökar spel katalogen en hel del.

GTA Vice City Stories tex lär ju ge ett bra stort antal timmar spelande bara det.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag äger ett N3DS och var inne på att köpa mig ett Vita.
Spelutbudet för Vita fick mig att snåla lite pengarna och använda mitt PSP en stund till.
N3DS tycker jag faktiskt är en väldigt trevlig konsol, även om jag faktiskt knappt äger några 3D spel.
Det som avgjorde valet för mig är att N3DS är kompatibel med alla NDS spel (många som jag tycker är helt underbara) och jag äger en hel RPGer som släppts under åren. Tycker det var väldigt tråkigt att mina PSP spel inte kommer gå att spela på ett Vita.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

The legened of Zelda: Ocarina of Time säger allt. Sjukt bra spel och kontroll på 3DS:en. Win-Win alla gånger

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vitan är ju direktkompatibel med alla psp-spel, 3DS är likaså med DS-spelen.

Jag hade skaffat båda.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Skaffa 3ds om du gillar nintendos vanliga spel, (zelda, super mario osv ).
Köp ett ps vita annars. Bäst kanske är o gå o testa dom i en butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Vitan är ju direktkompatibel med alla psp-spel, 3DS är likaså med DS-spelen.

indirekt menar du, den saknar ju skivläsare och långt från alla spel finns på nedladd.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag har en 3DS nu och jag är besviken på den eftersom jag har synfel så har jag ingen användning av 3D:n och jag tycker grafiken är dålig så jag ska byta in min mot en PS Vita, men jag tycker du ska kika på nya 3DS XL, större skärm och bättre 3D.

Visa signatur

XBOX GT: BasicCrescent

Permalänk
Medlem

PSP Vita är den regions fri som föregångaren? Samt hur är det med 3DS? så got som alla spel jag vill spela till 3DS har inte en enda släppts i Europa så vet i fan om jag år så sugen på att låsa in mig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

PSP Vita är den regions fri som föregångaren? Samt hur är det med 3DS? så got som alla spel jag vill spela till 3DS har inte en enda släppts i Europa så vet i fan om jag år så sugen på att låsa in mig.

Regionsfri:
GameBoy
GameBoy Color
GameBoy Advance
Nintendo DS

Regionslåst:
DSi
3DS

När DSi kom ut så tänkte jag först "åh en ny konsol från Nintendo, den ska jag nog köpa"
Sen när jag fick reda på att den blev regionslåst och dessutom hade de tagit bort GameBoy Advance stödet så brydde jag mig inte om att skaffa en DSi. Den var ju trotts allt inte så mycket bättre än DS / DS Light.

3DS skaffade jag ändå. Gillade inte att den hade samma nackdelar som DSi. Att de tar bort GameBoy Advance porten kan man väl visserligen förstå. Men regionslåsningen känns bara onödig. Speciellt med tanke på att det är mer sannolikt att man tar med sig en 3DS på semester utomlands än att man tar med sig en Wii eller PS3.
Men tyckte ändå att det var tillräckligt mycket nytt med 3DSen för att skaffa en, trotts regionslåsningen.

Men om du måste ha regionsfritt så får du hålla dig till DS Light eller ännu äldre av Nintendos portabla konsoler. Kanske går att chippa/hacka på något vis. Men sånt är omständligare på dagens konsoler som kan behöva uppdateringar för senaste spelen och för att gå online osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tja blev att jag skaffade en 3DS XL själv, dock importerade jag den för att minimera risken så lite som möjligt men ja, jobbigt och irriterande är det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Minimera risken för vad? Skriv gärna en snutt om din upplevelse av den samt spelen du köpt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spelar mer på min Vita för de få spel jag spelar på den är bättre än jag får tag på 3DS.

Om du nu ska köpa en kolla vilka spel du är intresserad av. Det är viktigare än vad någon annan tycker.

Just för sitt otroligt begränsade utbud av spel på PS Vita kan jag inte rekommendera den till min värsta fiende men om någon kommer och säger att han vill spela Uncharted och Wipeout då jävlar ska han ha en Vita!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Blev ett 3ds XL för min del beställdes från cdon och nu väntas det ivrigt på leveranssmset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick en Gamereactor tidning när jag köpte Zelda: Ocarina of Time på Gamestop för ca en vecka sen och i den fanns PS Vita vs 3DS med och 3DS fick Win

Själv har jag 3DS och jag tycker det är en bra konsol. Köpte mitt 3DS innan PS Vita kommit så om jag skulle köpa en konsol nu utan att ha nån så vet jag inte vilken jag hade valt
Men tror 3DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dippenz98:

Fick en Gamereactor tidning när jag köpte Zelda: Ocarina of Time på Gamestop för ca en vecka sen och i den fanns PS Vita vs 3DS med och 3DS fick Win

Att gå efter vad en tidning säger angående något så personligt är väl kanske inte det smartaste... Särskilt gamereactor.
Men vilken konsol, vilken som helst, man planerar att köpa så ska man gå mer på vilket ubud spelen har/kommer ha, samt vad ens vänner har så man kan spela tillsammans, istället för hårdvara.

Har förövrigt en Vita själv, och är väldigt nöjd

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farner:

Att gå efter vad en tidning säger angående något så personligt är väl kanske inte det smartaste... Särskilt gamereactor.
Men vilken konsol, vilken som helst, man planerar att köpa så ska man gå mer på vilket ubud spelen har/kommer ha, samt vad ens vänner har så man kan spela tillsammans, istället för hårdvara.

Har förövrigt en Vita själv, och är väldigt nöjd

Nej , kanske inte är helt rätt i tidningen och det är väl vad tidningen tycker kanske , men lite får man ju veta om vad som är bäst och så. Håller med om att man ska gå efter spelutbud och det vänner har som du sa.

Som sagt är jag själv väldigt nöjd över min 3DS