Permalänk
Medlem

Någon som vet hur Belkin N300 Wireless N+ Router fungerar? Det är en billig typ, 350:- ungefär. Jag har även kollat på en Neatgear WNR-1000, D-Link Wireless N Router DIR-501 och D-link Router Dir-615 som ligger på samma pris. Vilken av dessa fungerar bäst? Om någon har testat några av dom. Jag är ute efter en så billig router som möjligt, men vill samtidigt att den ska fungera och slippa stöta på problem likt det nedanför.

Sitter med ett CG3100 från comhem på min laptop & telefon. Det modemet (Router) går ner hela j*vla tiden och ger mig meddelande om dns-fel.

Permalänk
Vila i frid

Ställ in 8.8.8.8 (google dns) i din cg3100 om det går - annars får du manuellt ställa in dina klienter att använda 8.8.8.8 - så slipper du köpa ny router. Sen KAN det ju vara så att din dator är DNS-hijacked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ställ in 8.8.8.8 (google dns) i din cg3100 om det går - annars får du manuellt ställa in dina klienter att använda 8.8.8.8 - så slipper du köpa ny router. Sen KAN det ju vara så att din dator är DNS-hijacked.

Routern står inte hemma hos mig, utan hos grannen, därför är jag i behov av en egen. Har bredband i lägenheten, men kör direkt från uttag till min stationära dator och vill så klart kunna köra allt via mig själv, utan att grannen ska behöva vara snäll.

Jag har hittat två belkin-routrar från Mediamarkt samt Siba.

http://produkter.mediamarkt.se/store/skovde/dator/datortillbehor/natverk/tradlost/surf-wireless-router.html

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=5213679&ref=section

Är detta samma router? På Siba heter den bara Surf +, på Mediamarkt heter den en hel del annat också. Billig som tusan, så den lockar en hel del, så länge jag slipper problem och får behålla min hastighet.

EDIT: Läst lite om routern, när jag äntligen hitta information från vanliga användare. Den verkar sisådär, så jag satsar nog på Netgears WNR2000 istället, även om jag senaste åren använt Netgear och det har varit uruselt.

EDIT: WNR1000 är en hundring billigare och har fått en hel del bra betyg, men givetvis lite dåliga betyg också. Någon som har använt eller använder den?

Permalänk

Jag väljer att slå ett slag för D-link DIR-655 då jag köpte den för 2 dagar sedan och den var lätt att koppla in för att sen tuta och köra med maxad lina

Permalänk
Sötast
Skrivet av LarssonKent:

Jag väljer att slå ett slag för D-link DIR-655 då jag köpte den för 2 dagar sedan och den var lätt att koppla in för att sen tuta och köra med maxad lina

För 600kr så är det nog ett hyfsat pris iallafall..

Själv köpte jag de när den låg på runt 1100 kr, och den höll i två år, lite väl kort livstid med tanke på priset.

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en ny router och behöver lite hjälp.

Jag surfar för närvarande på grannes trådlösa nätverk, men har lite dålig mottagning i vissa rum. Så jag tänkte köpa en ny till honom.

Han sitter med en router med inbyggt modem från Bredbandsbolaget. Hur fungerar det om jag köper en ny, kan jag bara koppla på den på något sätt?

Det som är prioriterat för mig är räckvidden på det trådlösa nätverket!

Vilka/en router kan ni rekommendera?

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk
Medlem

Även jag är på jakt efter en router, då jag nyligen flyttat och fått [upp till] 200/200 mbit
Har kollat på D-Link DIR-655, jämförde den med diverse andra routrar på inet.se, och dlinken verkar ju överlägsen. Dock när jag läser omdömen så verkar det vara många som har problem med den när dom använder sig av diverse torrentprogram.

Och jag använder µTorrent 24/7. Är den värd att satsa på?
Har även en kompis som har en D-link DIR-635 för utlåning, men 655an är ju bättre. Dock 150 spänn dyrare.

Finns ju en hel djungel av olika routrar..

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Vila i frid

WNR3500Lv2 med tomato firmare är ett klokt, billigt val med bombsäker funktion. 499 spänn från cdon.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

WNR3500Lv2 med tomato firmare är ett klokt, billigt val med bombsäker funktion. 499 spänn från cdon.se

Läste lite om den, verkar ju vettig. Hur får man tag i tomato firmware då? Bara att ladda hem från valfri sida?
Om man jämför den med D-Link DIR-655, vilken är bäst? Netgearen är några 100 kr billigare, vilket alltid är ett plus.
Vad jag vet nu så har jag itne tänkt väggmontera routern, och WNR3500 var ju klart mycket snyggare

Jämfört dom båda på inet, men är ej särskilt kunnig ändå. Ser att Dlinks har någon slags SharePort-funktion, som inte WNR3500 har. Vad är det bra för?

Det enda jag har tänkt använda routern till är för att öppna portar i några spel och µTorrent. Samt att det är bra att ha vid framtida lan såklart
Sen att det är 3 antenner på D-linken känns på något sätt bättre, eller?

Blir dock väldigt kluven i vilken jag ska välja, då D-Link verkar få så mycket negativa omdömen :-/

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Vila i frid

WNR3500L har två eller tre inbyggda antenner beroende på om det är v1 eller v2. Tomato (som jag länkat till ett antal gångeri mina äldre inlägg) innehåller stöd för 3G-modem, inbyggd torrent klient, USB support, NAS server, Printer-delning, FTP server, Media server, VPN etc etc. Är man riktigt meckig av sig kan man dela upp de fyra LAN-portarna till 4 separata sub-nät inklusive fyra separata WLAN sub-nät med fyra unika SSID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

WNR3500L har två eller tre inbyggda antenner beroende på om det är v1 eller v2. Tomato (som jag länkat till ett antal gångeri mina äldre inlägg) innehåller stöd för 3G-modem, inbyggd torrent klient, USB support, NAS server, Printer-delning, FTP server, Media server, VPN etc etc. Är man riktigt meckig av sig kan man dela upp de fyra LAN-portarna till 4 separata sub-nät inklusive fyra separata WLAN sub-nät med fyra unika SSID.

Tack för svar! Hehe, är dock inte så insatt i nätverksbranschen. Men såvida Tomato är bättre än orginal firmware så blir det nog den. Mailade inet.se tidigare idag, frågade vad dom tyckte mellan DIR655 och WNR3500, dom skulle valt NEtgear. Så det blir att beställa den om någon vecka då pengar infinner sig på kontot

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Hejsa, ber om ursäkt ifall denna fråga har blivit ställd tidigare men jag undrar ifall någon kan rekommendera en router som har gigabit portar och som har en hyfsad räckvidd på wlan för runt 700-800kr?

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem

köpte WNR3500Lv2 efter att ha läst i denna tråden och den funkar kanon! tack för tipset hasenfrasen

Permalänk
Medlem

Är det någon som nyligen installerat Tomato på en WNR3500Lv2 och kan rekommendera en bra(och någorlunda ny) firmware-fil? Det verkar ju vara en djungel av hemmasnickrade versioner och jag orkar inte chansa på någon som visar sig vara trasig.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av da_wid:

Är det någon som nyligen installerat Tomato på en WNR3500Lv2 och kan rekommendera en bra(och någorlunda ny) firmware-fil?

Jag kör med "Tomato Firmware 1.28.0000 MIPSR2-093 K26 USB AIO" som finns @ http://tomato.groov.pl/download/K26RT-N/build5x-093-EN/WNR350...

Jag har även provkört version 95 - men den funkar inte alls utan fick återställa till 93 mha TFTP i recovery läget. Det kan även vara så att det inte går att uppdatera denna via web-interfacet - men via TFTP funkar det. Instruktion @ http://www.myopenrouter.com/article/20501/Reset-Debrick-NETGE... men observera, kortslut INTE pinnarna utan låt bli att skruva isär låddan - men i övrigt stämmer instruktionerna.

Se till att installera Windows-funktionen TFTP i din dator innan du börjar mecka med routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag kör med "Tomato Firmware 1.28.0000 MIPSR2-093 K26 USB AIO" som finns @ http://tomato.groov.pl/download/K26RT-N/build5x-093-EN/WNR350...

Jag har även provkört version 95 - men den funkar inte alls utan fick återställa till 93 mha TFTP i recovery läget. Det kan även vara så att det inte går att uppdatera denna via web-interfacet - men via TFTP funkar det. Instruktion @ http://www.myopenrouter.com/article/20501/Reset-Debrick-NETGE... men observera, kortslut INTE pinnarna utan låt bli att skruva isär låddan - men i övrigt stämmer instruktionerna.

Se till att installera Windows-funktionen TFTP i din dator innan du börjar mecka med routern.

Ah ok. Läskigt att inte 95 fungerar.

Men det gick alltså att debricka routern enligt den där guiden minus steg 5?

Permalänk
Medlem

Är jensen ett bra märke..hur funkar dom överlag?

Visa signatur

:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troy:

Är jensen ett bra märke..hur funkar dom överlag?

blev en netgear 3500 tillslut

Visa signatur

:-)

Permalänk

Ny i denna tråden, men behöver hur som helst en ny router då min gamla Netgear WGR614 börjar kännas väldigt trött (fixar inte 100 Mbps, Wi-Fi går ner titt som tätt, osv). Låter som att Netgear WNR3500L rekommenderas friskt, men är det för att den är bra eller bara för att den är billig? Vi har ju den här ungefärliga prisbilden:

Netgear WNR3500L - 499 kr
D-Link DIR-655 - 649 kr
Netgear WNDR3700 - 699 kr

Är konsensus alltså att de två dyrare av dessa inte är tillräckligt mycket bättre för att vara värda 150-200 kr mer än WNR3500L?

Permalänk
Sötast

Min DIR655 gick sönder så jag köpte en WNR3500L efter tips här på forumet.

Två rum bort får man nu streama film via ipaden i 1000kbps istället för som tidigare, upp till 8000kbps.... riktigt surt kan jag säga.
Ångrar lite att jag inte köpte en till DIR655, den har också ett otroligt mycket mer moget användar interface.

Permalänk
Vila i frid

Varför inte spendera 5 minuter med WNR3500L och lägg på tomato firmware så att den blir användbar? Med tomato får du True-NAT med ca 140 Mbit genomströming istället för 250 Mbit med Fast-NAT (och alla dess brister) - som de felsta andra och kör med dvs fast-nat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Varför inte spendera 5 minuter med WNR3500L och lägg på tomato firmware så att den blir användbar? Med tomato får du True-NAT med ca 140 Mbit genomströming istället för 250 Mbit med Fast-NAT (och alla dess brister) - som de felsta andra och kör med dvs fast-nat.

Jag kör dd-wrt på min 3500L men det har inte kommit någon uppdatering på ett par år typ. Ser att tomato har uppdaterat under våren i alla fall.. Är det bättre? Jag tänker framför allt på säkerhet och då känns det inge vidare att köra med flera år gammal firmware..

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Vila i frid

dd-wrt är mer inriktad på kommersiell verksamhet där support för hotspots verkar vara det viktigaste och man jobbar inte speciellt mycket på prestanda och övrigt. Tomato är tvärtemot, satsar på snabbhet och nya nörd-features som t.ex. 3G-modem, NAS, FTP, SMB, VPN etc. Shibbys moddar av tomato är det som ligger i framkant. http://tomato.groov.pl/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

dd-wrt är mer inriktad på kommersiell verksamhet där support för hotspots verkar vara det viktigaste och man jobbar inte speciellt mycket på prestanda och övrigt. Tomato är tvärtemot, satsar på snabbhet och nya nörd-features som t.ex. 3G-modem, NAS, FTP, SMB, VPN etc. Shibbys moddar av tomato är det som ligger i framkant. http://tomato.groov.pl/

Jäkligt bra fråga varför jag har kört dd-wrt i två år då. Tack för summeringen, nu ska jag testa tomato!

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Varför inte spendera 5 minuter med WNR3500L och lägg på tomato firmware så att den blir användbar? Med tomato får du True-NAT med ca 140 Mbit genomströming istället för 250 Mbit med Fast-NAT (och alla dess brister) - som de felsta andra och kör med dvs fast-nat.

Så du rekommenderar fortfarande WNR3500L över de andra i mitt inlägg, även om jag inte ser prisskillnaden som ett större problem?

Permalänk
Sötast
Skrivet av hasenfrasen:

Varför inte spendera 5 minuter med WNR3500L och lägg på tomato firmware så att den blir användbar? Med tomato får du True-NAT med ca 140 Mbit genomströming istället för 250 Mbit med Fast-NAT (och alla dess brister) - som de felsta andra och kör med dvs fast-nat.

Vilken skillnad gör det med FAST/TRUE för ett hemnätverk då?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Allexz:

Vilken skillnad gör det med FAST/TRUE för ett hemnätverk då?

Det är NAT'ningen av layer 7 som är problemet. Mer @ t.ex. http://www.iptables.info/en/nat.html#NATCAVEATS http://www.myopenrouter.com/forum/thread/21393/WNR3500L-WAN-t...

Kort sammanfattat, "Fast-NAT doesn't keep track of connections" vilket innebär att apps bakom en router kan strula.

Permalänk
Sötast
Skrivet av hasenfrasen:

Det är NAT'ningen av layer 7 som är problemet. Mer @ t.ex. http://www.iptables.info/en/nat.html#NATCAVEATS http://www.myopenrouter.com/forum/thread/21393/WNR3500L-WAN-t...

Kort sammanfattat, "Fast-NAT doesn't keep track of connections" vilket innebär att apps bakom en router kan strula.

Så.... Kort sammanfattat så förlorar man 110 Mbit genomströmning på.......... något.... som någon gång... kan bugga ur?

Tänker man affärsmässigt så är det en självklarhet att prioritetet är andra, men på ett hemmalan så ser jag inte tanken.

Permalänk
Vila i frid

För de som strömmar media genom routerns wan/lan (t.ex. på semestern i husvagn) och kör 100/100 lina funkar Netfilter-NAT bättre än Fast-NAT. Har du 100/100 från din ISP finns det ingen anledning till att inte köra Tomato då LAN-LAN går via routers interna switch och klarar gigabit.

Permalänk

Som OP en gång sa:

[QUOTE="rastersize;9652147"][FAQ] Vilken router är det som gäller?

Vilken av dessa två är att föredra? Bor på 85M² och kör normalt två laptops,
två telefoner, en desktop och en Western Digital Live Hub (Mediacenter).
Allt trådlöst.

Vill förutom vanligt surfande kunna streama .mkv och flytta filer så smidigt som möjligt.

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-300-...

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-300-...