Permalänk
Medlem

Tyskland, USA eller Sverige?

Hej!

Ska investera i en bärbar speldator. Då jag vill ha mycket för pengarna så har jag kollat runt en period efter vad som är det billigaste alternativet.

Har kommit fram till att dessa sidor ger mig mest för pengarna och tillfredsställer mina behov billigast:
http://www.notebookguru.de/en/Notebooks/Guru-FIRE-IV.html - Har hört att många beställt därifrån, är det bra priser? Hört att servicen ej är den bästa.. Priset där landa på ca: 1.294,00 EUR

Den andra datorn jag har funderat på är ifrån PC-Konsulten:
http://www.pc-konsulten.se/barbara/extreme/x-256b.html?option... , Priset landade på 13 770,00 kr

Den tredje är ifrån USA, har letat och sätt att nån enstaka har beställt just ifrån den sidan, någon som kan ge lite mera feedback om både sidan och hur det är att beställa ifrån USA? Just detta alternativ är väldigt väldigt billig IMO!
Sidan ifråga: http://www.malibal.com/boutique/pc/configurePrd.asp?idProduct..., kalaset landade här på $1,608.26. Här hade jag även med en SSD hårddisk vilket jag EJ hade i dem föregående två...


Så undrar om det är värt att få datorn för några tusenlappar billigare och beställa ifrån USA, eller vad bör jag ha i tanke när jag beställer? Hört att man inte betalar Tull på datorer ifrån USA iallafall..

OBS!! I priset är inte frakt och sånt inkluderad!

En fråga till, hur stor skillnad är det egentligen mellan NVIDIA® GeForce® GTX 680M (Kepler) 4GB GDDR5 och AMD® Radeon HD 7970M 2GB GDDR5 ? Förutom priset på ca 2000kr då? hört att skillnaden ej ska vara så stor?

Många frågor som ni ser, hoppas nån kommer med lite tips, har ni andra förslag på hur eller vart jag ska köpa min dator så får ni mer än gärna skriva det!:)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Något att tänka på som du förmodligen gjort men ändå.
Tänk på att det inte är svenskt tangentbord på dom utländska datorerna. Visst så spelar det kanske inte jätte stor roll. Men om du så såsmåningom har tänkt byta upp dig till en ny dator och sälja den gamla på tex blocket så är det mycket svårare att bli av med en med utländskt tangentbord på. Och du får inte lika mycket för den.
Sen får du tänka på tullen också lite beroende på vart du beställer ifrån givetvis men ändå.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Något att tänka på som du förmodligen gjort men ändå.
Tänk på att det inte är svenskt tangentbord på dom utländska datorerna. Visst så spelar det kanske inte jätte stor roll. Men om du så såsmåningom har tänkt byta upp dig till en ny dator och sälja den gamla på tex blocket så är det mycket svårare att bli av med en med utländskt tangentbord på. Och du får inte lika mycket för den.
Sen får du tänka på tullen också lite beroende på vart du beställer ifrån givetvis men ändå.

Tack för svaret!

Är det så att man har tull på datorer? Har för mig att det inte tillkom något sådant? Några andra kostnader som kan dra upp priset som man bör tänka på ?
Sen har jag lag till svenskt tangentbord i de utländska sidorna så det borde ordna sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisne:

Tack för svaret!

Är det så att man har tull på datorer? Har för mig att det inte tillkom något sådant? Några andra kostnader som kan dra upp priset som man bör tänka på ?
Sen har jag lag till svenskt tangentbord i de utländska sidorna så det borde ordna sig!

Tull vet jag inte, men det kan du kolla på tullverkets hemsida. Däremot tillkommer moms på allt du köper från USA, vilket ökar priset med 25%. Har du tur så kollar de inte just ditt paket, men det är inget man bör räkna med, utan kan snarare ses som en bonus. Tänk på att du även betalar moms på frakten och inte bara varan.

Edit: Skall inte vara tull på datorer. Här kan du räkna ut kostnaden (Tullverkets guide)http://tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkki:

Tull vet jag inte, men det kan du kolla på tullverkets hemsida. Däremot tillkommer moms på allt du köper från USA, vilket ökar priset med 25%. Har du tur så kollar de inte just ditt paket, men det är inget man bör räkna med, utan kan snarare ses som en bonus. Tänk på att du även betalar moms på frakten och inte bara varan.

ajaj då stiger summan iväg rejält alltså tyvärr:( Frågan är om man vågar chansa.. Men brukar inte moms ingå i priset när man lagt allt i kundvagnen?!:O

Permalänk
Medlem

Köp inifrån EU = ingen tull eller extra moms.

Köp utanför EU = tull och moms.

Tull och moms brukar landa på ca 30% extra med alla avgifter.

USA visar alltid priser utan moms till skillnad från Europa. Det blir då lite saftigare påslag vid import, OM den fastnar i tullen. Ibland har tullen mycket att göra och bara skickar igenom sakerna.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisne:

ajaj då stiger summan iväg rejält alltså tyvärr:( Frågan är om man vågar chansa.. Men brukar inte moms ingå i priset när man lagt allt i kundvagnen?!:O

I Sverige, ja, men inte håller en Site i US koll på vår moms, svar nej. Sen har du ju det där med garanti också. Blir tämligen krångligt att skicka tillbaka datorn till annat land. Svensk konsumentlag kan du också glömma.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisne:

ajaj då stiger summan iväg rejält alltså tyvärr:( Frågan är om man vågar chansa.. Men brukar inte moms ingå i priset när man lagt allt i kundvagnen?!:O

Momsen läggs i regel inte till om du importerar saker, nej. Det som kan läggas till är väl ibland möjligen lokal moms (VAT i USA), men det struntar tullverket i, du får betala svensk moms ändå. Tror dock att det brukar vara utan mervärdesskatt, ffa från amerikanska sidor, men där vet nog någon annan bättre.

Edit: Lite sen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

USA visar alltid priser utan moms till skillnad från Europa. Det blir då lite saftigare påslag vid import, OM den fastnar i tullen. Ibland har tullen mycket att göra och bara skickar igenom sakerna.

/s

Min erfarenhet att det var så för 5-10 år sen, men nu fastnar så gott som allt.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Min erfarenhet att det var så för 5-10 år sen, men nu fastnar så gott som allt.

//Lasse

Jo, jag har också den erfarenheten. Det tycks som att de kontrollerar paket betydligt oftare nu, därav bör man alltid räkna med att få betala momsen.

Permalänk
Medlem

Tull verkar du dock slippa: http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Så då behöver du bara lägga på 25% på varan inkl frakten.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Min erfarenhet att det var så för 5-10 år sen, men nu fastnar så gott som allt.

//Lasse

Skrivet av sorkki:

Momsen läggs i regel inte till om du importerar saker, nej. Det som kan läggas till är väl ibland möjligen lokal moms (VAT i USA), men det struntar tullverket i, du får betala svensk moms ändå. Tror dock att det brukar vara utan mervärdesskatt, ffa från amerikanska sidor, men där vet nog någon annan bättre.

Edit: Lite sen....

Skrivet av Lasse468:

I Sverige, ja, men inte håller en Site i US koll på vår moms, svar nej. Sen har du ju det där med garanti också. Blir tämligen krångligt att skicka tillbaka datorn till annat land. Svensk konsumentlag kan du också glömma.

//Lasse

Skrivet av shaglord:

Köp inifrån EU = ingen tull eller extra moms.

Köp utanför EU = tull och moms.

Tull och moms brukar landa på ca 30% extra med alla avgifter.

USA visar alltid priser utan moms till skillnad från Europa. Det blir då lite saftigare påslag vid import, OM den fastnar i tullen. Ibland har tullen mycket att göra och bara skickar igenom sakerna.

/s

Tack för svaren! Om de nu läggs på hela 30 procent!!? så blev det helt plötsligt nästan dyrare att beställa därifrån...

Från Tyskland då, inga extra kostnader där ifrån hoppas jag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisne:

Tack för svaren! Om de nu läggs på hela 30 procent!!? så blev det helt plötsligt nästan dyrare att beställa därifrån...

Från Tyskland då, inga extra kostnader där ifrån hoppas jag ?

Tyskland går bra. Som sagt ovan, ingen extra tull eller moms om man beställer därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkki:

Tyskland går bra. Som sagt ovan, ingen extra tull eller moms om man beställer därifrån.

Tack för svaret!

Nu står jag inför ett riktigt svårt beslut här.. Har inte en aning om vad jag ska beställa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisne:

Tack för svaren! Om de nu läggs på hela 30 procent!!? så blev det helt plötsligt nästan dyrare att beställa därifrån...

25% är momsen inte, 30%.
Beställer du från Tyskland betalar du deras "moms" och inget mer. Kolla så den är inkluderad i din varukorg bara.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

25% är momsen inte 30%.
Beställer du från Tyskland betalar du deras "moms" och inget mer. Kolla så den är inkluderad i din varukorg bara.

//Lasse

Okej tack Lasse! Så från USA tar jag produktenspris + frakt gånger momsen så får jag hela kostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisne:

Okej tack Lasse! Så från USA tar jag produktenspris + frakt gånger momsen så får jag hela kostnaden?

Japp, precis. (x1.25)

//Lasse

Permalänk
Medlem

Och leveranstiden kan vara lika snabb från US som inom EU. Beställde tryckta T-shirts med eget motiv från US en gång. Beställde på söndag kväll och onsdag morgon stod budbilen utanför dörren. 2½ dygn inkl jobbet att trycka mina uppladdade motiv. Helt sjukt.

Tänk däremot på att det kan bli problem att reklamera emot ett annat land om varan inte är vad du tänkt dej, eller om den pajar efter ett tag..

//Lasse

Permalänk
Medlem

Jag kan väl passa på att skjuta in en kommentar om att notebookguru faktiskt har svenska tangentbord som tilläggsval på sina datorer för 20euro.
Dessutom så är det som bekant ingen tull ifrån tyskland, och det borde vara lättare med garantier till ett grannland än till USA?

Permalänk
Medlem

Ja kolla så priset är med moms.
Var momsen jag menade faktiskt när jag skrev först men sa fel. Men du måste betala tull också tror jag även om den inte är alls lika stor.
Men det slipper du om du beställer från Tyskland.
Frågan är ju också hur mycket billigare det faktiskt är att beställa från Tyskland.
Man får även tänka på att det är alltid mycket lättare att lösa saker om det strular om den är svensk köpt.
Så lite sådant får man tänka på också. Så länge det inte skiljer många tusen att beställa från Tyskland så hade iaf jag hellre valt att beställa från en svensk sida.
Hade definitivt inte beställt från USA iaf.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla Deviltech också (EU)

Permalänk
Medlem

Gör som jag ska till våren.
Flyg till USA, ha lite semester och köp med dig elektronik, kläder och dyl. Köper du mycket så kan du spara in hela flygresan och det blir mycket roligare oxå

Permalänk
Medlem

Här är lite regler om ångerätt, moms etc för Europa. Notera att ditt konsumentskydd i USA är väldigt, väldigt svagt, medan du tex har 14 dagars ångerrätt även i Tyskland.

http://www.konsumenteuropa.se/E-handel/Konsumentskydd-inom-EU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Och leveranstiden kan vara lika snabb från US som inom EU. Beställde tryckta T-shirts med eget motiv från US en gång. Beställde på söndag kväll och onsdag morgon stod budbilen utanför dörren. 2½ dygn inkl jobbet att trycka mina uppladdade motiv. Helt sjukt.

Tänk däremot på att det kan bli problem att reklamera emot ett annat land om varan inte är vad du tänkt dej, eller om den pajar efter ett tag..

//Lasse

Ja men vänta kan jag göra, så länge det är billigare haha ;). Det har jag tänkt på väldigt mycket faktiskt, nästan värt att betala lite dyrare för att kunna ha en "säkrare" försäkring

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag kan väl passa på att skjuta in en kommentar om att notebookguru faktiskt har svenska tangentbord som tilläggsval på sina datorer för 20euro.
Dessutom så är det som bekant ingen tull ifrån tyskland, och det borde vara lättare med garantier till ett grannland än till USA?

Jag de la jag märke till vilket är ett stort plus!

Ja så tänkte jag med, det mesta lutar åt Notebookguru eller pc konsulten just nu !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Ja kolla så priset är med moms.
Var momsen jag menade faktiskt när jag skrev först men sa fel. Men du måste betala tull också tror jag även om den inte är alls lika stor.
Men det slipper du om du beställer från Tyskland.
Frågan är ju också hur mycket billigare det faktiskt är att beställa från Tyskland.
Man får även tänka på att det är alltid mycket lättare att lösa saker om det strular om den är svensk köpt.
Så lite sådant får man tänka på också. Så länge det inte skiljer många tusen att beställa från Tyskland så hade iaf jag hellre valt att beställa från en svensk sida.
Hade definitivt inte beställt från USA iaf.

De mesta lutar åt att det inte blir USA.. känns som priset stack iväg en del plus att om datorn strular så vet man aldrig hur man ska gå tillväga med garanti mm.. TYskland eller Sverige.. den som lever får se hhaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Gör som jag ska till våren.
Flyg till USA, ha lite semester och köp med dig elektronik, kläder och dyl. Köper du mycket så kan du spara in hela flygresan och det blir mycket roligare oxå

Du kan fastna i tullen även fast du själv åker och köper sakerna och måste ändå betala moms + tullavgift.

Ett tips är att packa upp sakerna du köper i USA så att det inte är för tydligt att du köpt dom där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Du kan ju kolla Deviltech också (EU)

Har du någon erfarenhet därifrån? Tittat lite på sidan och det mesta stod på Tyska så tyckte att nootebookguru var ett bättre alternativ, eller är det billigare på Deviltech kanske ?! Tack för tipset!

Skrivet av Fränkie:

Gör som jag ska till våren.
Flyg till USA, ha lite semester och köp med dig elektronik, kläder och dyl. Köper du mycket så kan du spara in hela flygresan och det blir mycket roligare oxå

Det var en väldigt lockande ide! Tyvärr så måste jag ha datorn inom en snar framtid så det funkar nog inte att göra så! Men det låter väldigt kul!

Skrivet av zorp:

Här är lite regler om ångerätt, moms etc för Europa. Notera att ditt konsumentskydd i USA är väldigt, väldigt svagt, medan du tex har 14 dagars ångerrätt även i Tyskland.

http://www.konsumenteuropa.se/E-handel/Konsumentskydd-inom-EU...

Tack för tipset ska kollas upp!

Permalänk
Skrivet av grisne:

Har du någon erfarenhet därifrån? Tittat lite på sidan och det mesta stod på Tyska så tyckte att nootebookguru var ett bättre alternativ, eller är det billigare på Deviltech kanske ?! Tack för tipset!

Det var en väldigt lockande ide! Tyvärr så måste jag ha datorn inom en snar framtid så det funkar nog inte att göra så! Men det låter väldigt kul!

Tack för tipset ska kollas upp!

Har beställt från deviltech, för mig personligen tog det grymt länge innan jag fick burken pga dom hade strul med leveranserna från kina.
Tog ca 2månader innan jag hade den i handen. Dock är jag VÄLDIGT nöjd med produkten i dagsläget, körde med 560 sli i ett clevo p180 chassie men ser ut som dom har slutat med dessa.

Visa signatur

▪ Deviltech hellmachine - i7 2760QM - 8 GB DDR3 - Geforce GTX 560m sli - Samsung 830 160GB - 500 GB x 2 - såld
▪ Asus UX32VD - Core i7 3517U - 10 GB DDR3 - Geforce GT 620M - Samsung 840 256 GB

Permalänk
Medlem

Okej nu blev det lite PANIK här..

Skulle kolla hur mycket frakt och allt skulle landa på hos notebookguru så klickade in hur jag ville ha datorn, sen registrerade jag mig och helt plötsligt har jag gjort en order hos dom?!

SNÄLLA hur ska jag avbryta min order?! Har inte fyllt i några kontouppgifter alls utan den bara skickades!
De har bara en mail som kontakt tror jag?! Nån som har tips på vad jag kan göra?! Har lite smått panik här!..