Permalänk
Medlem

Köpråd NAS!

Ska hjälpa en släkting att köpa en nas och skulle gärna vilja ha lite hjälp med att välja en. Själv kör jag Readynas Ultra 2 och den fungerar väl hyfsat bra, men är ute efter en annan.

Några krav:
Lätt att använda, t.ex. att det ska vara lättförstådda menyer, enkla inställningar och det ska inte vara svårt att sätta upp nas:en för exempelvis ftp.
Hög kvalité. Det ska vara ett välkänt märke som har erfarenhet av denna kategori.
Raid 1, nfs, ftp, http, dlna, smb. Det ska gå att komma åt nas:en överallt, på samma sätt som jag använder readynas remote idag till min nas.
Minst 2 stycken hdd-platser med stöd för minst 2tb-diskar. Helst en usb3.0 port, men inte nödvändigt.
Den ska vara tyst.

Ja, det är väl så mycket jag vet att vi vill ha. Prisklass: spelar ingen roll. Helst ett vettigt pris men ja, du förstår.

Permalänk
Medlem

Synology Disk Station är vad jag hört rätt användar-vänliga och smidiga..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Okej, ska kolla upp dom!

Några andra tips från någon användare?

Permalänk

Kan också rekommendera Synology.
Har själv en endiskars NAS från dem men funderar på att kliva upp till en fyradiskars och köra RAID 5.
Snygg och lättförståligt gränssnitt, har inte haft några problem med downtime, enkel att uppdatera när det kommer ny firmware etc.

Danne

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än rekommendera synology jag också. Har själv en Synology DS 212j och är mycket nöjd.
Behöver du USB 3.0 måste du dock gå på DS212.

Mvh Mattias

Permalänk

Har kört en Synology 110j i ett par år och det är klart den bästa NAS jag har haft!
Det kommer mycket uppdateringar och mjukvaran har byggts ut ordentligt, utan krav på extra betalning!!!
Nu har de annonserat om att mjukvaran DMS ver 4 är den sista för de äldre NAS'arna.

Klart värt att kolla upp: http://www.synology.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Synology Disk Station är vad jag hört rätt användar-vänliga och smidiga..

Ovanstående är allt du behöver veta.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

Synology DS2112j. Hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Ovanstående är allt du behöver veta.

Inte något jag behöver veta iofs.. men kanske TS kan ha nytta av det.

Sen är det väl ungefär det, som jag hört och läst tidigare...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Av alla NAS:ar jag testat är jag överlägset mest nöjd med Synology DS212, vilken således är min rekommendation.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster