Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Skrivet av ts85:

Ska också lägga till att först så råka jag göra fel och ladda ner en x86 version av home premium. Då kom jag så långt som till installations programmte men där kunde den inte hitta några drivrutiner så det gick ändå inte att gå vidare. Men hur sjukt är inte det?

Jag fick först också fel med drivrutiner som fattades enligt windows installern. Men det botades genom att inte välja att boota enheten med UEFI.. Nu hade du inte ens det valet så vet inte vad som kan strula för dig då.. testa ett annat usbminne och usbport på datorn kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

Jag fick först också fel med drivrutiner som fattades enligt windows installern. Men det botades genom att inte välja att boota enheten med UEFI.. Nu hade du inte ens det valet så vet inte vad som kan strula för dig då.. testa ett annat usbminne och usbport på datorn kanske.

Jo jag får ta och göra det. Men en sak är väldigt konstigt. Att de är ju bara om du har formaterat usb-minnet till fat32 och sedan kopierat installationsfilerna på usb minnet och gjort den bootbar via bootsect som man kan se att de blir en uefi och non uefi drive. För dom vanliga programmen som man använder för att skapa en bootbar usb dom gör ju usb minnet till ett ntfs. Varför är det bara fat32 som får uefi?

Permalänk
Medlem

Är det någon som upptäckt döda pixlar? När jag packade upp min dator och startade den så upptäckte jag en STOR LYSANDE VIT DÖD PIXEL mitt på skärmen, känns inge kul!!! Ska lämna in den på Inet imorgon (där jag köpte den).

Det verkar som att om det är en vit pixel så har ASUS död pixelgaranti, mycket bra!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Jo jag får ta och göra det. Men en sak är väldigt konstigt. Att de är ju bara om du har formaterat usb-minnet till fat32 och sedan kopierat installationsfilerna på usb minnet och gjort den bootbar via bootsect som man kan se att de blir en uefi och non uefi drive. För dom vanliga programmen som man använder för att skapa en bootbar usb dom gör ju usb minnet till ett ntfs. Varför är det bara fat32 som får uefi?

Visst sitter det väll 1 usb 2 port på den där datorn också?
Prova om det kanske skulle hjälpa att använda den istället för usb3 porten.
Vet ju att iaf på stationära datorer så kan det bli strul om man använder usb3 porten vid installation. Vet inte hur det är med bärbara dock. Men prova går ju alltid

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Visst sitter det väll 1 usb 2 port på den där datorn också?
Prova om det kanske skulle hjälpa att använda den istället för usb3 porten.
Vet ju att iaf på stationära datorer så kan det bli strul om man använder usb3 porten vid installation. Vet inte hur det är med bärbara dock. Men prova går ju alltid

Nej alla portar är usb 3.0 =/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkar lite väl pillrigt att måsta skruva isär hela ssd-disken och ta ur kretskortet enligt filmklippet ovan. Jag köpte en Samsung 830 256GB och satte i enligt guiden här i tråden (1:a sidan) och detta funkade ju hur smutt som helst och tog inte mer än ett par minuter att fixa till. Bytte även ut 2GB ram till 8GB Corsair 1333mhz valueram, så jag nu har 10GB. Fick inte till det där win7-usb bott programmet utan gjorde som jag brukar göra via diskpart och sedan kopiera över windows mappen från skivan till usb-stickan. Den bootade upp direkt och windows gick in på rekordtid tror jag. Antar att jag behöver massa Asus specifika drivers nu för windows bootar upp ok men den verkar ju sopren på alla drivers och känner knappt igen nånting av prylarna i zenbooken. Nån som har en bra lista på drivers eller är det bara att dra ner allt för ux32vd på asus hemsida ?

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen löst det hela, det hjälpte med att ladda ner en helt annan version av windows 7, jag tog och ladda ner windows professional x64 och tog sedan bort ei.cfg så jag fick upp alternativen om att välja rätt windows som jag har nyckel för.

Nu har jag dock en annan fråga, vad menas när batteriet är laddat till 97 % och det står anslutet men laddas inte?
Varför laddas det inte till 100 %?

Permalänk
Medlem

Har en UX31A men testar om någon med UX32 har samma problem/frågor. Vid installationen så pluggade jag i nätverkskabeln till USB adatern och kollade överföringshastigheten med TP-test och kom upp i runt 50-60 Mbs. Helt ok men min "fasta" dator klarar upp till runt 90 Mbs. Sen efter det så aktiverade jag mitt trådlösa wifi-nät och angav nyckeln mm. Fungerade ok och kom upp till runt 10 Mbs som är helt OK. Nu till problemet: Jag är van från mina andra bärbara laptops att om jag stoppar i nätverkskabeln så tar den "fasta" linan över automatiskt. Men på min UX31A måste jag manuellt stänga ner den trådlösa anslutningen för att den fasta linan ska ta över igen? Är det någon inställning som jag missat?

Mer, batteritiden är inte helt lysande - förväntade mig lite längre och musplattan är lite orolig tycker jag, kanske ovana? Och backbleeding finns/syns, frågan är vad man ska göra? Kommer det att finnas perfekta exemplar?

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Har en UX31A men testar om någon med UX32 har samma problem/frågor. Vid installationen så pluggade jag i nätverkskabeln till USB adatern och kollade överföringshastigheten med TP-test och kom upp i runt 50-60 Mbs. Helt ok men min "fasta" dator klarar upp till runt 90 Mbs. Sen efter det så aktiverade jag mitt trådlösa wifi-nät och angav nyckeln mm. Fungerade ok och kom upp till runt 10 Mbs som är helt OK. Nu till problemet: Jag är van från mina andra bärbara laptops att om jag stoppar i nätverkskabeln så tar den "fasta" linan över automatiskt. Men på min UX31A måste jag manuellt stänga ner den trådlösa anslutningen för att den fasta linan ska ta över igen? Är det någon inställning som jag missat?

Mer, batteritiden är inte helt lysande - förväntade mig lite längre och musplattan är lite orolig tycker jag, kanske ovana? Och backbleeding finns/syns, frågan är vad man ska göra? Kommer det att finnas perfekta exemplar?

/Lennart

När de gäller backbleed så fins det nog perfekta. Men det andra du talar om är förmodligen samma på alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Sitter med min UX32VD just nu. Har inte fått SSDn eller RAM-minnet än, utan de dyker väl upp först under nästa vecka, men den är helt klart godkänd även med HDD och 4GB RAM istället, även om det är löjligt mycket bloatware installerat från början. Ska bli intressant att se hur den presterar sen med en SSD och lite mer RAM under huven :]

Har även noterat att min har en del bleeding, men det är väldigt sällan man märker av sådant ändå, så jag orkar inte reklamera den för det.

Åh, och förresten, till er som har problem med att installera Windows: pröva med ett USB 2.0-minne istället.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats installera allt på min ux32vd utom nätverkskortet och USB 2.0 CRW , både LAN och Wifi strular rejält... Mindre väsentlig funktion....eller NOT!
Den vägrar ta Atheros LAN drivern på asus suppurt sidan och klagar på att den inte hittar ett sånt kort i burken och windows hittar ingen alternativ drivare heller
Det verkar dock funka med "other" drivrutinen som för Assix USB to fast ethernet så på något sätt hittar den ju något sätt att hantera nätverksadaptern. Men i Windows enhetshanteraren står det Network Controller som okänd och under network adapter står det bara ASIX AX88772B USB 2.0 to Fast Ethernet Adapter och inget Atheros som det verkar ska vara.

Någon som har nån idé? Vad göra?

Permalänk
Medlem

AH, nu fick jag till det. Hade tydligen en korrput fil i INTEL PROset Wifi setupen. Laddade hem den igen och då funkade den. Tydligen bara den som funkar av de 3 wifi drivarna, så jag har tydligen en Intel Centrino Advanced-N 6235 och inte Atheros bla bla i min burk. Verkar funka rätt stabilt med ca. 20mbit/s enligt TPTEST5. Är det ungefär vad ni andra har eller ska Wifin vara rappare än så?
Ska mest jobba på denna UX32VD så det är väl viktigast att den är stabil, men vore ju najs om den skulle klara lite streamad HD film från NAS:et om man blir less på o jobba och vill kika på film istället

Verkar dock fortfarande nåt vajsing på den där USB-Ethernet dongeln som verkar hur instabil som helst, den kopplar ner hela tiden och klarar inte att dra hem en 100MB fil utan att ha kraschat 5-10ggr ...
Annars är ju detta en finfin liten burk som jag redan fattat tyckte för, trots strulet med drivarna. Kom från en MacBook Pro innan och den var ju en riktig pina att jobba på då jag uteslutande pysslar med Microsoft miljö och inget på unix/linux/mac... ska bli skönt att slippa alla special-grejor som apple pysslar med vad gäller märkliga tangentbords-kombinationer för exempelvis en så simpel grej som ett backslash. Sitter man sedan i en fjärransluten till en Citrixmiljö på windows är det ju riktigt frustrerande på en MBP.

Denna Asus ux32vd blir min räddning och blev ju riktigt vass med 256 GB SSD och 10GB ram. Nu borde man ju kunna köra lite virtuella prylar/servers etc på denna utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av leolej:

Verkar lite väl pillrigt att måsta skruva isär hela ssd-disken och ta ur kretskortet enligt filmklippet ovan.

Håller med om att han krånglar till det ordentligt för så knöligt är det inte att byta men videon är bra då han visar tydligt hur skruvar sitter mm.

Permalänk
Medlem

Min UX32VD har av någon anledning lust att kontrollera filsystemet varje gång jag startar den i princip, någon annan med detta problem? :l

Permalänk
Medlem

Någon som har tips om bra strömsparinställningar efter man bytt ut hårddisken till SSD och installerat om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronis93:

Är det någon som vet om garantin bryts om man byter hårddisk eller ram?? Hittar inget konkret svar i tråden

Endligt NHW.se när man testade denna så har man kollat med samsung och fått svar om att man inte bryter garantin om man byter hårdisk så länge inget går sönder när man gör det. Så pajar en högtalare, en sladd eller att du får en repa i moderkortet när du byter så är det nog kört då det är självvållat. Men annars kan du dock byta och vara lugn när du väl är klar och har lyckats.

Skrivet av taejjfer:

Jag hittade ingen nyckel på datorn, och gjorde precis som du så att ladda ner ett program för att leta på den serial som används på datorn. Installation gick smärtfritt men det blev problem när nyckeln skulle aktiveras. Då hittade jag min serial på laddaren(?). Den skiljer sig hur som helst från den nyckeln jag fick fram från registret, antar att det är så även för dig. Ändrar du till nyckeln på laddaren ska det inte vara några problem alls! Hoppas det löste ditt problem.

Tack jag har googlat som en galning om vart jag hittar min serial key, tänkte att den behövs nog sen för win8 uppgraderingserbjudande. Visst satt den på laddaren. Lite udda men nu vet jag vart den är i alla fall.

Jag har dock efter min win 8 RP installation råkat göra något som gör att datorn inte går att starta om. Går att stänga av och starta med snabbbootsläge utan problem dock. Men försöker jag starta om den så tar det evigheter och slutar ibland med blåskärm eller att jag stänger av den genom att hålla in startknappen. Detta hände efter en uppdatering genom Asus Live Update. Ska återställa datorn med återställnings partionen och se om det löser sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För er som inte är sugna på att ha ett Win7 fullt av bloatware, går det att begära pengarna tillbaka för din Windows-key hos Microsoft.

Sen är det bara att köpa ett vanilla ifall man känner för det.

Edit: Såg visst att man kunde använda nyckeln på en ren installation. För er som är sugna på att köra Linux så kan ni alltid kräva ståtarna av MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

För er som inte är sugna på att ha ett Win7 fullt av bloatware, går det att begära pengarna tillbaka för din Windows-key hos Microsoft.

Sen är det bara att köpa ett vanilla ifall man känner för det.

Edit: Såg visst att man kunde använda nyckeln på en ren installation. För er som är sugna på att köra Linux så kan ni alltid kräva ståtarna av MS.

Hur mycket får man tillbaka då? Har nämligen typ tusentals professional-nycklar som jag tänkte att jag kan använda istället, och vore ju trevligt om jag fick pengar för produktnyckeln då i så fall. Och hur går man till väga?

Permalänk

Som vanligt var jag alltför snabb på avtryckaren... Fick hem min idag och lekte runt i 10 minuter. Bestämde mig för att blåsa hårddisken och installera Windows 8. In med USB´et, omstart allt ser bra ut. Väljer att formatera C men ser då följande meddelande:
"windows cannot be installed on this disk. The selected disk is of the GPT partition style."
Så nu dammsuger jag nätet på lösningar hur fasiken jag går vidare *suck*

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Skrivet av Massemannen:

Som vanligt var jag alltför snabb på avtryckaren... Fick hem min idag och lekte runt i 10 minuter. Bestämde mig för att blåsa hårddisken och installera Windows 8. In med USB´et, omstart allt ser bra ut. Väljer att formatera C men ser då följande meddelande:
"windows cannot be installed on this disk. The selected disk is of the GPT partition style."
Så nu dammsuger jag nätet på lösningar hur fasiken jag går vidare *suck*

Det är ju bara att köra en partition manager som går att boota, typ Gparted, och byta till MBR.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Som vanligt var jag alltför snabb på avtryckaren... Fick hem min idag och lekte runt i 10 minuter. Bestämde mig för att blåsa hårddisken och installera Windows 8. In med USB´et, omstart allt ser bra ut. Väljer att formatera C men ser då följande meddelande:
"windows cannot be installed on this disk. The selected disk is of the GPT partition style."
Så nu dammsuger jag nätet på lösningar hur fasiken jag går vidare *suck*

Fick detsamma. Plockade bort alla parioner på disken och partionerade om den så fungerade det bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad tusan är det nu för fel!!!
Nu när jag hålla på med datorn så helt plötsligt låser sig datorn.
Jag startar om och vipps så kan den inte hitta ssd disken som är inbyggd.
Jag har installerat windows 7 på den inbyggda disken och nu så går den bara direkt till bios och där i bios visar den inte längre ssd disken.
Någon som vet vad problemet är?

Permalänk
Medlem

Jahapp.
Nu har man varit i kontakt med asus support samt min återförsäljare..de får bli en DOA.

Permalänk

trist!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Alla ni som äger en Ux32VD hur mycket backbleedning upplever ni?

För har haft 3 kopior nu av datorn och alla har haft alldeles för mycket backbleedning enligt mig. 3-4 små punkter och 2-3 större.

Bild:
http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=fc201262704PMb338

Bild Förhållandet: svart rum, svart bild och full brightness.

Men upplever även bleedningen i normala förhållanden vid lägre brightness o inte svart rum.
Spec under filmtittande

Någon som hört någon lösning?
Eller är det bara att gå tillbaka med denna kopia också och hoppas på en ny utan bleedning?

MVH
Mkanto

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte stör mig på backlight bleeding, men så där ser min också ut om jag kör kolmörkt rum, men det gör jag ju normalt inte. Jag tycker att min ux32vd är en fantastisk liten maskin och lätt den bästa bärbara dator jag haft. Har kört en del MBP, HP, Dell m.m.
Bör tilläggas att jag bytt ut disken till 256 GB SSD och satt i en 8GB ram sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mkanto:

Alla ni som äger en Ux32VD hur mycket backbleedning upplever ni?

För har haft 3 kopior nu av datorn och alla har haft alldeles för mycket backbleedning enligt mig. 3-4 små punkter och 2-3 större.

Tror jag har samma som dina haft, fast jag bryr mig inte speciellt om datorn "bleedar" när det är svart och mörkt för det är ändå inte ett läge där jag använder datorn under. Möjligen kan det påverka om man tittar på mörka filmer och det är mörkt runt om.

Tror inte du hittar någon utan bleeding, köp annan dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hur mycket får man tillbaka då? Har nämligen typ tusentals professional-nycklar som jag tänkte att jag kan använda istället, och vore ju trevligt om jag fick pengar för produktnyckeln då i så fall. Och hur går man till väga?

Du måste ha köpt datorn genom en återförsäljare som ej gett dig något val till vilket operativsystem du får. Därefter skickar du ett mail till vilken det nu kan vara (Dell, Asus, Sony etc.) och skriver att du inte accepterar EULA:n och vill ha pengarna tillbaka för ditt Windows du fick med.

I Skandinavien brukar det funka att vända sig direkt till Microsoft också och begära pengar för nyckeln ifall den är oanvänd. Räcker med att ta kontakt med dem.

Sålänge det är OEM-nycklar skall man få hela summan för vad Windows-versionen är värd tillbaka. Vet dock inte hur det funkar om du kommer med ett tusen nycklar och vill ha ett tusen kronor tillbaka för varje.

Permalänk
Medlem

Inte så jag menar, tänkte att jag kunde ta nyckeln som följde med till min UX32VD och "sälja" till MS och installera Professional på den istället!