ASUS UX32VD med IPS vs Samsung 900X3C

Permalänk
Medlem

ASUS UX32VD med IPS vs Samsung 900X3C

Jag skrev nyligen en liten minirecension av Samsung 900X3C http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1..., men nu har jag även införskaffat en ASUS UX32VD till min fru som ville ha en dator med större hårddisk. Funderade om jag skulle skriva detta i min gamla recension, eller om jag skulle använda den stora tråden "sommarens bästa ultrabook" http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1..., men så bestämde jag mig att skapa en ny tråd istället.

Jag har haft ASUSen i några timmar och mest hållt på med att installera program och testa lite allmänt, men jag fick ändå en bra känsla, tack vare att jag nu kunde jämföra med Samsungen.

Varför ASUS UX32VD är bättre:

  • Uppgraderingsbart minne

  • Större hårddisk

  • Snabbare processor, I7 vs I5

  • 3*USB3-portar jämfört med 1 USB3 + 1 USB2

  • HDMI jämfört med MicroHDMI

  • Robustare kontakt för strömadaptern

  • VGA-adapter följer med datorn

  • Billigare, i dagsläget ca 2500kr

Saker som skiljer sig åt, men behöver nödvändigtvis inte vara bättre eller sämre

  • Full-HD på UX32 vs HD+ på 900X3C

  • Längre slaglängd på tangentbordet på UX32

Varför Samsung 900X3C är bättre:

  • Lättare och mindre åt alla håll, men ändå lika stor skärm

  • Byggkvalitén är helt annorlunda. ASUSens tangenbort flexar, musplattan "glappar", skarpa kanter på baksidan under skärmen och gångjärnen känns inte lika robusta. Just musplattan störde mig ganska mycket, det andra väl egentligen mindre skönhetsfläckar.

  • När väl fläkten går så är den tystare på Samsungen

  • Musplattan är betydligt "glattare" på Samsungen

  • Samsungen har bättre antireflektionsförmåga på sin skärm. På Samsungen ser man ingenting förutom det som man ska se, medan man kan se lampor och annat i bakgrunden på ASUSen

  • Färgerna var lite gul/röd-aktiga i tonen på UX32vd när man tittar på bilder eller film. Det kan vara en inställning, men direkt ur lådan så var det inte jättebra tyckte jag.

  • Samsungen känns allmänt snabbare, men enligt recensionerna så ska ASUSen bli snabbare efter ett tag, vilket jag dock inte hann uppleva även om jag bootade om den ett antal gånger

Ja, vilken dator är då bäst kan man fråga sig, men det beror nog på vad man är ute efter. Jag gillar att man kan uppgradera ASUSen, så den känns som en dator kommer att hänga med länge innan den helt enkelt blir passé. Dessutom är den mycket billigare. Samsungen vinner på utseende, känsla och skärmen, men den är inte perfekt.

Hmm, det känns onekligen som Samsung har fattat varför Apple säljer så bra.

Permalänk
Medlem

Alltid tacksamt med information Det ska sitta en Sandisk i100 i båda maskinerna dock så kommer den i UX32VD tyvärr inte kännas lika rapp då ASUS valt att installera operativsystemet på den mekniska disken, samt pga "SSD-inlärningstiden" som du nämner. För övrigt så finns det en BIOS uppdatering för UX32VD som ska förbättra fläkthanteringen och därmed bli tystare, version 206.

Den bredare slaglängden kan väl bara som anses som positivt (eller är det någon som uppskattar en mindre space-knapp? nyfiken). Angående färgerna så är bildkalibrering nästan ett måste i min ögon när man väl fixat sig en IPS-skärm med tanke på att man kommer använda maskinen ett tag.

Om man stoppar in ett minneskort i UX32VD, sticker den ut mycket från datorn då eller är den i princip osynlig? Har ett kort liggandes på 64GB som vore utmärkt att ha som lagring tsm med en eventuell 128GB SSD.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Står i valet och kvalet mellan en ux31a och en 900x3c och tänkte att jag kunde låna tråden istället för att göra en till vs.-tråd.
ux31an är ju i mångt och mycket lik ux32an. Det känns ju som UX31an och 900X3C-an är jämbördiga på många punkter.

Finns det någon allmän översättningsregel för i7 vs i5, typ i7 är xx% snabbare när det kommer till att...
Om ja, kan man översätta det till effekt i verkligheten, exempelvis arbete i photoshop (som nog kommer vara det tyngsta jag kommer göra på datorn)

Skärmen är ju lite en fråga om tycke och smak som du skriver.
på en del siter har jag sett att man kan byta ut SSDn på samsungen. Vet ni om man kan göra det samma på asusen?

Utseendemässigt börjar jag mer och mer gilla Samsungen.

Ytterligare en liten fråga gäller bakgrundsbelysningen. I en recension av 15"-varianten av samsungen beskrevs den som väldigt svag. Är det något som går igen hos 13"-aren?

Har jag missat några kritiska jämförelser?

Annars tror jag att jag, med er hjälp, kan fatta ett beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Om man stoppar in ett minneskort i UX32VD, sticker den ut mycket från datorn då eller är den i princip osynlig? Har ett kort liggandes på 64GB som vore utmärkt att ha som lagring tsm med en eventuell 128GB SSD.

Den sticker ut mycket; cirka en tumbredd.

Permalänk
Medlem

Här är en länk som kan vara av intresse:
http://forum.notebookreview.com/asus/672616-guide-ux32vd-how-...

Har haft UX32VD i en vecka nu, och är mycket imponerad. Skärmen är från en annan dimension.

Permalänk
Medlem

En annan (för vissa) viktig skillnad är att Asus har dedikerat Nvidia grafikkort. Har inte sett Samsungen än IRL, så det blir spännande att få jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCon:

Står i valet och kvalet mellan en ux31a och en 900x3c och tänkte att jag kunde låna tråden istället för att göra en till vs.-tråd.
ux31an är ju i mångt och mycket lik ux32an. Det känns ju som UX31an och 900X3C-an är jämbördiga på många punkter.

Ytterligare en liten fråga gäller bakgrundsbelysningen. I en recension av 15"-varianten av samsungen beskrevs den som väldigt svag. Är det något som går igen hos 13"-aren?

Vad jag förstått så är skillnaden mellan UX31A och UX32VD att den senare är "tjockare" i framkanten, har externt grafikkort och har 3 USB3 istället för 2 och riktig HDMI istället för MicroHDMI och att UX32VD är uppgraderingsbar, men för övrigt är de lika.

Vad menar du med bakgrundsbelysning? Skärmen är otroligt stark. Dock är varianten med 15", konstigt nog, inte alls lika bra utan har en kass TN-skärm, men om du refererar till tangentbordet så är den lite mer diskret än på ASUSen. Jag har inte kört när det är tillräckligt mörkt för att bedömma om den ena är bättre än den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaiNeaA:

Den sticker ut mycket; cirka en tumbredd.

Det är inte mycket bättre med Samsungen. Den sticker inte ut så förfärligt mycket, men tack vara designen med den kurvade formen på undersidan, så sticker den ut väldigt mycket i nederkant, men inte så mycket på översidan. Dock är det helt "omöjligt" att ha ett SD-kort där permanent om man vill kunna använda datorn hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCon:

Står i valet och kvalet mellan en ux31a och en 900x3c och tänkte att jag kunde låna tråden istället för att göra en till vs.-tråd.
ux31an är ju i mångt och mycket lik ux32an. Det känns ju som UX31an och 900X3C-an är jämbördiga på många punkter.

Finns det någon allmän översättningsregel för i7 vs i5, typ i7 är xx% snabbare när det kommer till att...
Om ja, kan man översätta det till effekt i verkligheten, exempelvis arbete i photoshop (som nog kommer vara det tyngsta jag kommer göra på datorn)

Skärmen är ju lite en fråga om tycke och smak som du skriver.
på en del siter har jag sett att man kan byta ut SSDn på samsungen. Vet ni om man kan göra det samma på asusen?

Utseendemässigt börjar jag mer och mer gilla Samsungen.

Ytterligare en liten fråga gäller bakgrundsbelysningen. I en recension av 15"-varianten av samsungen beskrevs den som väldigt svag. Är det något som går igen hos 13"-aren?

Har jag missat några kritiska jämförelser?

Annars tror jag att jag, med er hjälp, kan fatta ett beslut.

Kolla Anandtech (11tummaren) om du inte redan gjort det och Nordic Hardware för recensioner och viss jämförelse mot Samsungen.
http://www.anandtech.com/show/5843/asus-zenbook-prime-ux21a-r...
http://www.nordichardware.se/barbara-datorer/46074-asus-zenbo...

Och sen detta: Finns det någon allmän översättningsregel för i7 vs i5, typ i7 är xx% snabbare när det kommer till att...
Om ja, kan man översätta det till effekt i verkligheten, exempelvis arbete i photoshop (som nog kommer vara det tyngsta jag kommer göra på datorn)

Är ju lätt att hitta benchmarks för stationära, ofta lite sämre för bärbara men det finns ju. Fler trådar och/eller kärnor är ju bättre för redigering, (men då är det väl kanske mer video man tänker på). Men kolla antalet trådar och klockfrekvenserna, ju mer/högre desto bättre, annars får du leta i testerna...

Annars för bildredigering kan ju mängden RAM vara av intresse (och framförallt uppgraderingsmöjligheterna) (4GB kan vara lite lite...)

Och släng ett öga på de nya från Dell med http://www.anandtech.com/show/6042/dell-updates-xps-14-and-15...

Permalänk

Vad är max ramminne som man kan stoppa i den? Läst att minnet är uppgraderbart men även att max är 4Gb ram, de har väl redan 4Gb ram från fabrik?

Permalänk

Går att byta en 2GB sticka mot en 8GB. Vet inte vad maxet är dock.

Permalänk
Medlem

Nån uppfattning om ljudskillnaden? Inte bara under belastning då tänker jag, utan även när man bara surfar och chattar osv - om den ena låter lite medan den andre inte låter något?

EDIT:
skrev ju "ljudskillnaden" men det jag menar är noise, inte sound. Alltså hur mycket oväsen/pljud det är i form av fläktsus - om det öht fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacman5:

Nån uppfattning om ljudskillnaden? Inte bara under belastning då tänker jag, utan även när man bara surfar och chattar osv - om den ena låter lite medan den andre inte låter något?

EDIT:
skrev ju "ljudskillnaden" men det jag menar är noise, inte sound. Alltså hur mycket oväsen/pljud det är i form av fläktsus - om det öht fläktar.

ASUSen låter mer. När man slössurfar eller tittar på en film så är fläktarna oftast avstängda, men ibland går fläktarna igång ändå och då låter ASUSen mer. Sedan har man också ljudet från den mekaniska hårddisken, men den upplever jag inte alls störande

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar
Ser ut att bli en 900X3C då... Synd att den ska vara så förbaskat dyr bara, speciellt om man vill stoppa in en 256GB-SSD... Men, men - bara det blir bra till slut så

Permalänk
Medlem

Har själv skaffat en asus-ux32vd och visst är det en kanondator, har inte läst hela tråden men vill varna för backlight bleeding som verkar vara ett rätt omfattande problem just nu för denna modellen. Jag har själv problem med det och så här ser det ut, precis som i artikeln: http://www.nordichardware.se/nyheter/77-notebooks-mobility/46...

Permalänk
Skrivet av mikkoman1:

Vad är max ramminne som man kan stoppa i den? Läst att minnet är uppgraderbart men även att max är 4Gb ram, de har väl redan 4Gb ram från fabrik?

Den kommer med 2Gb on-board och en 2Gb-sticka. Jag har bytt stickan mot en 8Gb och har därmed 10Gb totalt. Då kan man dock inte längre köra dual utan det är single som gäller.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Har själv skaffat en asus-ux32vd och visst är det en kanondator, har inte läst hela tråden men vill varna för backlight bleeding som verkar vara ett rätt omfattande problem just nu för denna modellen. Jag har själv problem med det och så här ser det ut, precis som i artikeln: http://www.nordichardware.se/nyheter/77-notebooks-mobility/46...

Kan tala för egen erfarenhet att min dator inte har mycket blacklight bleed alls, jag beställde min från komplett och fick den igår. Helt underbar dator. Låter nästan ingenting enligt min mening. Men då sitter jag med en HP Elitebook 8760w på jobbet och det låter helt gräsligt mycket :). Så kanske därför jag inte hör något.

Men ni som funderar över att köpa en 900x3c istället för en ux32vd, varför? Asus har bra mycket snyggare design..den känns inte det minsta plastig. Super snygg robust aliminum på ovansidan, samt dedikerat grafikkort. Jag har sett 900x3c i butik och den föll jag inte det minsta över. Jag ska också meddela att jag är en samsung människa i 9 fall av 10, äger de mesta av samsung märke som, tv, datorskräm, hårddiskar, mobiltelefon, hemmabio etc. Men i detta fallet väljer jag utan tvekan Asus. Har ni frågor om ux32vd är ni välkomna att ställa dem så skall jag försöka besvara er på så gått jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Kan tala för egen erfarenhet att min dator inte har mycket blacklight bleed alls, jag beställde min från komplett och fick den igår. Helt underbar dator. Låter nästan ingenting enligt min mening. Men då sitter jag med en HP Elitebook 8760w på jobbet och det låter helt gräsligt mycket :). Så kanske därför jag inte hör något.

Men ni som funderar över att köpa en 900x3c istället för en ux32vd, varför? Asus har bra mycket snyggare design..den känns inte det minsta plastig. Super snygg robust aliminum på ovansidan, samt dedikerat grafikkort. Jag har sett 900x3c i butik och den föll jag inte det minsta över. Jag ska också meddela att jag är en samsung människa i 9 fall av 10, äger de mesta av samsung märke som, tv, datorskräm, hårddiskar, mobiltelefon, hemmabio etc. Men i detta fallet väljer jag utan tvekan Asus. Har ni frågor om ux32vd är ni välkomna att ställa dem så skall jag försöka besvara er på så gått jag kan.

Smaken är som baken som man säger, men personligen tycker jag ändå att Samsungen är mycket snyggare än Asusen och den känns absolut inte plastig utan precis tvärtom skulle jag säga som har bägge två.

När UX31E kom i höstas tyckte jag att den var grymt snygg, även om den var lite för mycket MBA-kopia, men Samsung har onekligen hittat en egen design som är grymt snygg och nu känns Asusen lite 2011.

Subjektivt så har alla olika smak och tycken, men rent objektivt så håller Samsung en betydligt högre kvalité.

Dock har ju den brister som jag skriver inledningsvis och beroende på vad man har för behov så passar de två datorerna lite olika användare.

Permalänk
Skrivet av headcleaner:

Den kommer med 2Gb on-board och en 2Gb-sticka. Jag har bytt stickan mot en 8Gb och har därmed 10Gb totalt. Då kan man dock inte längre köra dual utan det är single som gäller.

Märkte du någon prestandaskillnad? Vad satt du i för minne?
Kan även nämna att min lider av backlight bleeding.

Permalänk
Skrivet av mikkoman1:

Märkte du någon prestandaskillnad? Vad satt du i för minne?
Kan även nämna att min lider av backlight bleeding.

Nej, ingen skillnad i prestanda förutom de uppenbara fördelarna med mer minne i samband med saker som kräver mycket minne. Körde på Corsair Vengeance pc12800.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Ytterligare en skillnad mellan datorerna är det bakgrundsbelysta tangenbordet. På ASUSen så lyser den nästan upp halva rummet, medan Samsungen är mer diskret utan att äventyra funktionen, dvs man ser ändå vilken tangent man är ute efter.

Vidare så finns det inga som helst problem med "backlight-bleeding" på Samsungen, vilket jag ser tydligt på ASUSen.

Jag fick vidare möjlighet att jämföra med MBA 11.6"-2012 i helgen och den skärmen reflekterar allt mellan himmel och jord. Den har också samma belysta tangentbord som ASUSen, så det är ganska tydligt med designen att ASUS har gjort en regelrätt kopia av MBA och att Samsung har valt att gå en egen (vinnande, i mitt tycke) väg

Permalänk
Avstängd

bakgrundsbelysningen på asusen har 3 steg så man måste ju inte ha på det starkaste...

Permalänk
Medlem

Jag la just upp lite bilder på backlight bleeding i denna tråd: #12503210

Permalänk
Medlem

Vem borde man köpa, Asus UX32 eller Asus UX31A?

Ute efter en smidig, fräsh laptop som ska vara stilren och lätt att ha med sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av levman:

Vem borde man köpa, Asus UX32 eller Asus UX31A?

Ute efter en smidig, fräsh laptop som ska vara stilren och lätt att ha med sig.

UX32 för separat grafik och större lagring.
UX31 för riktig SSD och supertunn design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

UX32 för separat grafik och större lagring.
UX31 för riktig SSD och supertunn design.

Gillar verkligen att UX är så himla stilren och superslim. Vill ha en smidig dator som kan ha till plugget, skriva och notera lätt på föreläsningar och att den och skyddet lätt glider ner i ens axelväska.

Skulle du rekommendera UX31 framför UX32 om du dom kraven? Kommer knappt spela något spel som är värt att nämna. Utan är mest för smidigt bruk i plugg samt för att kika film och sånt på sena kvällar.