Permalänk
Avstängd

Internet on CD

OBS-första valet i omröstningen ska var upp till 499Mhz

Hittade den här gamla beställningssidan:

http://www.classroom-resources.co.uk/acatalog/Online_Catalogu...

Kom då att tänka på min första dator PACKARD BELL CLUB 300:

http://www.easyinfo.co.za/htm/custom/necpackard/packardbell/m...
som vilken morden mobiltelefon nu slår på fingrarna.

Undrar om det finns fler som fick en Internet on CD med sin dator i slutet av 1900-talet och någonsin använde den. Själv klickade jag meningslöst runt några gånger för att sedan beställa ett abonnemang från Tele2. Mitt användarnamn var i stil med mNy~8'~hjkbr och lösenordet inte enklare. Efter att i tre dagar slagit in fel hjälpte till slut kundtjänst mig att komma ut på internet. 56k i en lång förlängningssladd genom hela huset gjorde bara min sambo förbannad... tills även hon började gilla piiip,rrrr,piip internet.

Fotbollsspelet "Actua Soccer 2 - the first football game to use full 3D graphics" som kom med datorn fascinerade mig för att det hade sådan fantastisk grafik och bra flyt.

Kom ihåg att jag i månader jagade efter ett AGP 3D grafikkort innan jag hittade det. Allt för att få uppleva de nya 3D spelen. Ni yngre ska inte förväxla det med dagens 3D med glasögon.

Fel siffror i omröstningen
Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Lägg till lite fler alternativ 133 mhz är lite väl långt ifrån 4-16 Mhz

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stormense:

första valet i omröstningen ska var upp till 499Mhz

*Fixat*

Permalänk
Rekordmedlem

Herregud vilka höga startvärden, det diskvalificerar mig rejält eftersom så snabba datorer fanns ju inte förrän mitten på 90 talet.
Vi som är uppfödda med 6502 och Z80 kunde inte ens fantisera om såna prestandamonster till cpuer, du är ca 100gr fel i hastighet så du missar alla som varit med på 8 bits tiden

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Tack för ändringen, första steget borde ha varit 0-1 sedan 2-4 för att få med de vanliga 8 bitarna sedan kom värstingarna med 16 bitarna när det började bli 2 -siffriga tal på klockfrekvensen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ujuj, 0-499Mhz täcker de första ~15 datorerna i huset.
0-X räcker i första steget.

Sedan fick vi med en sådan där Internet-på-CD, fanns alla möjliga sidor, inget kul dock.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Entusiast

Röstade fel men farsan köpte ett rejält prestandamonster på 733MHz år 1999 tror jag och det var min/familjens första dator
Datorn kostade drygt 20000kr men farsan fick rabatt genom yrket så den gick väl på något över 10 lax.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Min var nog på 33 MHz om inte minnet sviker, var iallafall en 386DX. Familjens första måste dock varit ännu söligare.

Klockhastighet är väl också en ganska dålig tidsreferens. De flesta modeller har ju suttit och pendlat mellan 2-4 GHz i 6-8 års tid.

Permalänk
Medlem

486an....mer behöver man inte säga <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Röstade fel men farsan köpte ett rejält prestandamonster på 733MHz år 1999 tror jag och det var min/familjens första dator
Datorn kostade drygt 20000kr men farsan fick rabatt genom yrket så den gick väl på något över 10 lax.

HemPC-reformen kanske? Alla på en "vettig" arbetsplats fick hyra datorer mot bruttolöneavdrag från '98. För övrigt kanske en av de allra lönsammaste reformer som genomförts i modern tid.
Minns själv hur vår dator från denna period hade 12GB hårddisk.. innan hade jag aldrig hört talas om GB..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag skulle förresten kunna tänka mig att köpa en kopia på internet för £30 idag, det vore väldigt skäligt, man skulle slippa köpa en massa dydra diskar och jobbet med att spara ner det , går ju åt lite bandbredd till det så t.om 500kr för en kopia och frakten hem hade varit helt ok.....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anden12:

HemPC-reformen kanske? Alla på en "vettig" arbetsplats fick hyra datorer mot bruttolöneavdrag från '98. För övrigt kanske en av de allra lönsammaste reformer som genomförts i modern tid.
Minns själv hur vår dator från denna period hade 12GB hårddisk.. innan hade jag aldrig hört talas om GB..

Ja just det så var det! Frågade farsan nyss och det var ingen summa man betalade direkt som jag trodde utan det drogs från lönen.
När man tänker efter så var det rejält med prestanda för tiden, 0.7GHz, jisses

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Håller med övriga. Av totalt 28 års datoranvändande skedde 19 år (dvs 2/3) med en huvudsaklig dator långt under 500 MHz.

Permalänk
Rekordmedlem

Får väl visa upp cupfinal till c64 istället, observera att det är skuggor från bollen, det här var väl det första spelet som hade "realistiska" människor överhuvudtaget om jag inte minns fel, åtmninstone det första realistiska spelet som blev stort, det är ju snart 30 år sedan och demensen börjar komma

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Japp, VIC-handlar'n (Handics återförsäljare hette så) jämförde grafiken i Cup Final (eller International Soccer som den egentligen heter utanför Sveriges gränser) med tecknad film a'la Disney. Det fanns nog något spel med rörliga gubbar tidigare, t.ex. till Atari 400/800 men Cup Final hade nog ovanligt stora och välgjorda figurer. Sedan gick det förstås framåt med allehanda Match Day, Microprose Soccer, Kick Off och framförallt Sensible Soccer till Amiga osv.

Permalänk
Medlem

486SX snurrandes i 25MHz, det var en riktig dunderburk!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

PII, 233MHz.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Uppvuxen i ett "konservativt" hem så har jag på hemmafronten endast bekantat mig med datorer med GUI, vår första dator var således en Mac Classic med processor på 6Mhz. Därefter en Mac LC, Mac Performa, Power Mac på 60Mhz. Därefter fick jag min första EGNA dator när jag väl grottat ned mig i icke Mac så fort jag kommit åt, skolor, kompisar etc samt tjatat något enormt i så där en sju år. Den första skönheten blev ett dåtida egenbyggt monster med P2:a på 333Mhz, 128Mb ram, 6Gb HDD samt rätt snabbt uppgraderad med den galet kraftfulla men något omotiverade kombon Riva TNT och Voodoo 2 samt en SCSI-CD-brännare med den galna hastigheten 4x4x16. Uppgraderade datorn för egna peningar genom att köpa en polares P3:a på 800Mhz och ett GeForce Ti4200, lite mer ram etc. Den första datorn jag dock skramlade till helt själv utan någon som helst ekonomisk stöd hade en första generationens P4:a på 3Ghz med ett legendariskt fabriksöverklockat GeForce FX5600 som trots det sög rätt rejält. Frågan är dock vilken min första dator var rent tekniskt, men skulle nog säga att jag hamnar under 500Mhz iaf.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gerthoi:

Uppvuxen i ett "konservativt" hem så har jag på hemmafronten endast bekantat mig med datorer med GUI, vår första dator var således en Mac Classic med processor på 6Mhz. Därefter en Mac LC, Mac Performa, Power Mac på 60Mhz. Därefter fick jag min första EGNA dator när jag väl grottat ned mig i icke Mac så fort jag kommit åt, skolor, kompisar etc samt tjatat något enormt i så där en sju år. Den första skönheten blev ett dåtida egenbyggt monster med P2:a på 333Mhz, 128Mb ram, 6Gb HDD samt rätt snabbt uppgraderad med den galet kraftfulla men något omotiverade kombon Riva TNT och Voodoo 2 samt en SCSI-CD-brännare med den galna hastigheten 4x4x16. Uppgraderade datorn för egna peningar genom att köpa en polares P3:a på 800Mhz och ett GeForce Ti4200, lite mer ram etc. Den första datorn jag dock skramlade till helt själv utan någon som helst ekonomisk stöd hade en första generationens P4:a på 3Ghz med ett legendariskt fabriksöverklockat GeForce FX5600 som trots det sög rätt rejält. Frågan är dock vilken min första dator var rent tekniskt, men skulle nog säga att jag hamnar under 500Mhz iaf.

Classic var ju hardcore, hade en SE II Senare även någon LC 475 tror jag och en Quadra 950.

Men först XT på någon MHz med dubbla 5.25" diskettenheter, en för OS och en för aktuellt program.

128kb ram anyone? ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

pentium 1 på 90mhz med socket 7, 75mb ram och 200mb hd minns så väl att när vi skaffade den runt 95-96 nånting typ lagom till releasen för diablo typ som ja tjatade som en idiot på morsan för att få och som sen spelades flitigt fram till 2000 talet på den datorn då sim city 2000 och diablo var de enda spel vi ägde och hade dator till att klara av.

och när jag tänker efter fasen vad hållbara sånna gamla holkar var ingen av mina nuvarande datorer skulle klarat att tugga så länge...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av [vEX:

;12482751]486SX snurrandes i 25MHz, det var en riktig dunderburk!

Samma här, med minimal hårddisk, så jag körde nåt program som jag inte kommer ihåg namnet på för att få mer utrymme på bekostnad av läshastighet (tror jag iaf, det är ju typ tjugo år sedan).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En C64 var det fösta, sen blev det en 386:a när den kom:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken hur snabb min första var. Det var sinclair zx-81 (hmm wikipedia säger 3,25 mhz), efter det bytte jag till atari 400 och den hade 2 mhz i alla fall. Sen blev det atari 600 vilket var i praktiken samma dator, efter det atari st med 16-bitars processor och heal 8 mhz, sen amiga 1200 med hela 14,2 mhz. Efter det första pc med pentium 75 mhz. sen 133 mhz, efter det 300 mhz (amd), först därefter gick jag över första alternativet med pentium III på 500 mhz.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

286'a på 10MHz, 640Kb ram och 20MB hårddisk.
DOS 3.3 och Windows 3.0
Tillsammans med en 16-färgers EGA-skärm var det heta grejer

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg den första datorn jag använde, den hade en extern hårddisk.. på hela 64MB! Och jag skämtar inte när jag säger att den externa hårddisken var lika stor som många m-itx chassin är idag. xD

Kommer inte ihåg hastigheten på den stackars processorn dock, 12MHz kanske.. nja, de låter inte helt rätt... *shrug*

Permalänk
Medlem

Var väldigt nöjd när vi skaffade vår första dator. En Amiga 600HD (40MB) på 7,14MHz med 1MB kombinerat grafikminne/arbetsminne.

Kompisarna hade C64 och A500 utan HD.

Sen gick de upp till 486 DX2 50/66 nånting för runt 15000kr ljudkort ej inkluderat. Där satt de med PC speaker och DOS-grafik medan man själv skaffade en A1200 som första helt egna dator och skrattade åt hur kass grafik och ljud de hade på sina svindyra PCs.

Den höll i många år innan PC kom ikapp och förbi. Har fortfarande kvar både A600n och en av mina tre A1200 (hade en A3000 och två A4000 ett tag med) i min "nostalgi-låda" hemma

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

jag körde nåt program som jag inte kommer ihåg namnet på för att få mer utrymme på bekostnad av läshastighet

Stacker var populärt ihop med MS-DOS 5. Sedan skickade Microsoft med kopian (?) DoubleSpace i och med MS-DOS 6, men det programmet var något mer kraschbenäget än vad Stacker var. Att ha hela eller delar av hårddiskens innehåll komprimerat och så kraschar programmet sönder den komprimerade filen var inte helt uppskattat, så i takt med att hårddiskarna så sakteliga blev större var det väl färre som aktiverade DoubleSpace. Jag har också ett minne av att Windows 3.x inte gillade komprimerad disk, men där kanske jag minns fel?

Skrivet av Ayrin:

den externa hårddisken var lika stor som många m-itx chassin är idag

Jag äger en 6 MB Corvus hårddisk från tidigt 1980-tal. Den lådan är större än de flesta HTPC, nästan i klass med ett liggande miditower. Det ska i ärlighetens namn sägas att de hade modeller upp till 20 MB i samma chassin.

Permalänk
Medlem

Första datorn jag ägde var en Vice Computers med Pentium 2 på 233mhz under huven med hela 64 MB ram, ett voodoo3 med 16 mb dedkierat Grafikminne, cd läsare och diskettstation. samt en stor jädra HDD på hela 20 GB!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Var väldigt nöjd när vi skaffade vår första dator. En Amiga 600HD (40MB) på 7,14MHz med 1MB kombinerat grafikminne/arbetsminne.

Vår första var en Atari ST med 8Mhz. Så du kan ju känna dig ägd i antal FPS i spel som t.ex. Stunt Car Racer.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Compaq Presario med AMD Duron i 800/850 Mhz
Integrerad 3D Grafikkrets
Soundblaster Live! Value
Windows ME

Goda tider!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE