Gamecubecontroller -> Usb-adapter?

Permalänk

Gamecubecontroller -> Usb-adapter?

Hej alla Sweclockervänner. Jag har blivit lite uttråkad sedan jag slutade gymnasiet och tänkte lära mig Speedrunna Legend of Zelda - Ocarina Of Time och lite andra skojjiga spel. Jag har en gammal gamecubecontroller som jag tycker är väldigt skön att hålla i och tänkte använda en PC emulator. Och problemet är att jag på något sätt måste få tag på en adapter till denna så alltså Gamecubecontroller -> Usb-adapter (som kopplas in i datorn). Vart kan jag få tag på en sådan? Hjälp uppskattas mycket ^^

Permalänk

Dx.com borde ha om det finns. Annars har de en massa billiga kontroller med USB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

eller så köper du bara en xbox kontroll eller liknande och spelar med det.

Annars finns det väl massa USB kopior. Men om det finns adapter? njaa. inte vad jag sett iaf

Permalänk

ah , vill inte ha en xboxkontroll , tycker dom är så stora och burkiga har alltid älskat min gamecubekontroller(no homo) . Kan man köpa gamecube/n64usb kontroller ? isåfall vart?

Permalänk
Medlem

Här finns en adapter. Vet dock inte om den funkar bra, men kanske något att testa?

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk

jaa, tack. men kom på att gamecubekontrolern inte har alla knappar så måste nog köpa en ninteno64 kontroll + adapter :(, och alla nintendo kontroller på amazon har SHITTY ratings och reviews..

Permalänk

aj , det är lugnt nu. Har en gammal n64 kontroll so jag köpte en ny styrspak till för den var så extremt utsliten.. ;D ska bara finna mig en adapter nu till n64

Permalänk
Medlem

retrousb.com har n64 till usb.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

ah tack för ditt svar:) men hittade en Usb-hubb på Rejoy.se eller vad sidan hette. allt är fixat o klart
Godnatt och godjul.

Permalänk
Medlem

http://www.rejoy.se/hemelektronik/dataprylar/n64-controller-a... <- Fungerar för mig, har två stycken. Kör Windows7, utan problem.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskkin224:

ah , vill inte ha en xboxkontroll , tycker dom är så stora och burkiga har alltid älskat min gamecubekontroller(no homo) . Kan man köpa gamecube/n64usb kontroller ? isåfall vart?

Tycker att Xbox 360 kontrollern är rätt bra. Finns både trådlös och med sladd. Köper man den med sladd så är det med vanlig USB kontakt. Har funnits PC kit där man får med drivrutinsskiva för PC och någon mottagare för för den trådlösa kontrollern till PC. Vet inte om den mottagaren behövs om man har dator med Bluetooth eller om de kör någon special variant.
Men som sagt, den med sladd är vanlig USB.
Gammelboxen använde USB protokoll, men hade en proprietär kontakt.

Jag köpte själv en Xbox 360 kontroller med sladd för att använda som generell gamepad till pc. Köpte den vanliga Xbox 360 sladd utgåvan. Inte den speciella PC utgåvan med CD (Den är svårare att få tag på).
Jag skulle alltså rekommendera att man kör en XBox 360 kontroller och inte en Xbox 1 kontroller. Men det kanske var det som syftades på?

Men äldre konsol kontroller, som exempelvis de till GameCube och N64 är ju mer retro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskkin224:

jaa, tack. men kom på att gamecubekontrolern inte har alla knappar så måste nog köpa en ninteno64 kontroll + adapter :(, och alla nintendo kontroller på amazon har SHITTY ratings och reviews..

..?

Det går alldeles utmärkt att spela OoT med GC-kontroll. Finns ju till och med utgåvor av OoT till GameCube. Funkar klockrent.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

..?

Det går alldeles utmärkt att spela OoT med GC-kontroll. Finns ju till och med utgåvor av OoT till GameCube. Funkar klockrent.

Precis! Dessutom lirar typ alla OoT-speedrunners med GC-kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Precis! Dessutom lirar typ alla OoT-speedrunners med GC-kontroll.

Jag förstår dom skönare kontroll finns inte. N64 kontrollen brukar inte hålla så länge så den skulle jag inte rekommendera.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Istället för en adapter kan man köpa http://www.tvspelskungen.se/usb-pc-handkontroll-controller-p-... . Har dock inte köpt en själv ännu

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Trams raderat. Personangrepp gillar vi inte.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskkin224:

ah , vill inte ha en xboxkontroll , tycker dom är så stora och burkiga har alltid älskat min gamecubekontroller(no homo) . Kan man köpa gamecube/n64usb kontroller ? isåfall vart?

Jag tror inte din kontroll har något kön så du behöver inte vara orolig.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Väcker frågan igen, var kan man hitta en gamecube usb adapter?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

någon som hittat en usb adapter ?

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

http://www.amazon.co.uk/Mayflash-PC035-3-in-1-Magic-Joy/dp/B0... ska fungera utmärkt, finns dessutom i lager.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxnelson:

tack, tänkte på något här i Sverige men ska definitivt köpas om de inte finns

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder