Lenovo Thinkpad Edge s430 - (VARNING) säljs med fel grafikkort!

Permalänk

Lenovo Thinkpad Edge s430 - (VARNING) säljs med fel grafikkort!

Hej alla sweclockers!

Jag har köpt och fått två stycken Lenovo Thinkpad Edge s430 - en från Proshop och en från Dustinhome.
http://www.proshop.se/Barbar-dator/Lenovo-ThinkPad-Edge-S430-...
http://www.dustinhome.se/product/5010643078/lenovo-thinkpad-e...

Det står klart och tydligt att båda ska innehålla grafikkortet NVIDIA GeForce GT 630M, dock så har båda hittills innehållit NVIDIA GeForce GT 620M med 2 GB VRAM. På vissa sajter står det att 620M-modellen bara kan ha 1 GB VRAM, dock så säljs lenovo edge s430-modellen med 620M och 2 GB VRAM i Australien.

Datorn jag fick från Proshop förra veckan har jag returnerat (efter att ha ringt dit några gånger och även ringt lenovos kundsupport). Företaget verkade vara lika konfunderad över jag som över upptäckten och kommer inte skicka mig en ny dator då det mer eller mindre "är så de alla är gjorda". På deras sajt står det fortfarande att de säljer en modell med 630M, trotts att de uppenbarligen inte gör det*.

Datorn jag fick fron Dustinhome idag väntar jag fortfarande på svar om**. Dustinhome kommer att ringa lenovo och sina leverantörer och se om de fått in fel vara. Om de kan få in datorn med 630M-kortet så kommer de att byta in min dator, tills vidare har de omedelbart skickat mig en returfraktsedel.

Saker jag gjort för att testa grafikkortet:
-Kollat device managern
-Kollat NVIDIAs kontrollpanel
-Försökt ladda ner drivrutinerna för NVIDIA GeForce GT 630M till datorn Edge s430 från lenovos websajt och försökt installera, detta gick inte (har kontaktat lenovos personal och de rekommenderade denna åtgärd. Om drivrutinerna inte gick att installera skulle det uppenbarligen vara fel grafikkort).
-Laddat ner gpu-z bara för att kolla specsen

Mer än så vet jag inte hur man gör. Det kliar i fingrarna att öppna upp dem, men det vore ju uppenbarligen korkat. Är det någon mer än jag som råkat ut för detta?? Om någon lyckats få datorn med rätt grafikkort - kan ni tipsa om butiken ni fick er dator av? Om jag inte kommer i kontakt med någon som fått varan med rätt grafikkort - borde jag då försöka varna andra som är intresserade av att köpa datorn?

Ps. jag är relativt ny här på forumet så konstruktiv kritik är välkommet!

*Edit: Proshop har nu uppdaterat sin sajt med de rätta specsen, dock inte överallt på sidan!
**Edit: Dustinhome har konfirmerat att det inte går att få tag på 630M-modellen och ändrat specsen på sin hemsida. Fick däremot kompensation på 1500 sek så jag är nöjd ändå!

Permalänk
Medlem

Bra upplysning! Tack

Permalänk
Medlem

Tack för informationen! jag borde få min s430 ci5 imorgon så vi får se om även min maskin har fått fel krets - jag återkommer om hur det gick.

Permalänk
Medlem

Det jag reagerade på är ju att du borde få skicka tillbaka datorn och få pengarna tillbaka, eftersom informationen inte stämde. :/

Permalänk
Skrivet av OllO:

Bra upplysning! Tack

Skrivet av Ecodot:

Tack för informationen! jag borde få min s430 ci5 imorgon så vi får se om även min maskin har fått fel krets - jag återkommer om hur det gick.

Ingen fara
Hoppas du har bättre tur Ecodot, var handlade du din?

Skrivet av adfi:

Det jag reagerade på är ju att du borde få skicka tillbaka datorn och få pengarna tillbaka, eftersom informationen inte stämde. :/

Mm, hos Dustinhome var det mer av en självklarhet. Båda företagen behövde screens och till stor del kan jag förstå deras förvåning då den inte ens borde säljas i Europa/Amerika med något annat än 630M-kortet. Pengarna tillbaka blir det nog i båda fallen (och om inte så lär jag skriva det överallt för folk att se :<).

Permalänk

Se rut som att proshop har uppdaterat specen
Grafik
NVIDIA GeForce GT 620M / Intel HD Graphics 4000 - 2 GB

Dock står de fortfarande 630M på Dustin.

Följer tråden med spänning:)

Permalänk

Tack för infon TorrentKatten! Riktigt bra att de gjorde det

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorrentKatten:

Se rut som att proshop har uppdaterat specen
Grafik
NVIDIA GeForce GT 620M / Intel HD Graphics 4000 - 2 GB

Dock står de fortfarande 630M på Dustin.

Följer tråden med spänning:)

Skrivet av Ragnfridr:

Tack för infon TorrentKatten! Riktigt bra att de gjorde det

Under rubriken ovanför priset står det dock fortfarande 630m, det gör det även om man söker på datorn.

Permalänk

Illa, det har du faktiskt rätt om!

Permalänk
Medlem

Lenovo anger själva GT620M i PDF:en med specen för denna modell (3364-3EG) på http://www.lenovo.com/psref/pdf/edgebook_WE.pdf (sidan 22). Men även en del tyska butiker som säljer den tyska varianten av samma modell uppger GT630M så sannolikt har Lenovo ändrat eller skickat ut fel info från början (flera har dock ändrat till GT620M nu http://www.heise.de/preisvergleich/787695 )

Permalänk
Medlem

Jag fick min Lenovo idag och även min hade ett GT620M i sig...
Nu är frågan om jag vill lämna tillbaka det eller behålla maskinen för den täcker mina behov och priset är ändå inte farligt även fast grafikkretsen är något snäpp sämre, inte direkt så att den kommer klara av att köra crysis på max..

Ragnfridr: Jag köpte maskinen via Dustin

Permalänk
Medlem

Varken Proshop eller Dustin har ju gjort det här för att luras eller jävlas med kunderna. Det är som tidigare skrivet troligtvis Lenovo som ändrat spec'en eller gåt ut med fel spec från början.
Borde dock inte va nåt problem att returnera varan till nån av butikerna då du inte fått den vara du betalat för.

Så länge det finns människor på jorden kommer det också finnas tryckfel.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk

Olyckligt, hade verkligen sett fram emot att få en med 630-kortet. Har väl främst lite ågren över det hela eftersom 620m är sämre än nuvarande grafikkort och jag gärna hade önskat få den lilla biten mer prestanda.

Ecodot: Jag kommer förmodligen behålla den såvidare inte en 630-kortet dyker upp. Väntar fortfarande svar från Dustinhome (eller snarare, de väntar på svar från sin leverantör). I övrigt så är datorn precis allt jag önskat i en bärbar.

Duxus: Självfallet. Mer än något är jag förvånad över att det blivit en miss i så stor utrsträckning. Hittills tycker jag Proshop skött returen så pass hyfsat att jag nog skulle handla där igen. Dustinhome har jag haft så många bra köp av att jag inte skulle tro att de lurats heller.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan berätta lite mer om datorn, funderar starkt på att beställa den! Hur är byggkvaliteten, känns den bra och gedigen eller knakar och knastrar det om datorn så fort man kollar på den? Vad gillar ni och vad skulle behöva förbättras? Känns det som en bra allrounddator för surf, skolarbete, filmtittande och lättare spelande?

Nä tror inte heller att Dustin eller Proshop försöket luras, det är nog fel info från Lenovos sida i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Är också sugen på denna dator, är det någon som vet hur batteritiden är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Är det någon som kan berätta lite mer om datorn, funderar starkt på att beställa den! Hur är byggkvaliteten, känns den bra och gedigen eller knakar och knastrar det om datorn så fort man kollar på den? Vad gillar ni och vad skulle behöva förbättras? Känns det som en bra allrounddator för surf, skolarbete, filmtittande och lättare spelande?

Nä tror inte heller att Dustin eller Proshop försöket luras, det är nog fel info från Lenovos sida i det här fallet.

Byggkvalitén är riktigt bra, tangentbordet är ett av dem bästa som jag kodat på, dock så har lenovo lite defaultinställningar som du antagligen kommer vilja ändra på som tex byta plats fn och vänster-ctrl, och att f1-12 är aktiverat per default, dessa knappar kommer du annars åt genom att trycka ner fn, det var riktigt störigt när man jobbade i visual studio och ska använda f-knapparna.

Det känns som en riktigt bra allrounddator, hade gärna haft denna på jobbet också, det som kan förbättras än mjukvaran för touchpaden som dör för mig ibland, dock så använder jag primärt trackpointen och vanlig optisk mus. Sen hade jag gärna haft strömingången på höger sida av maskinens chassi.

maskinen är tystlåten och då jämför jag med Zepto Nexus 15.

Jag är i alla fall extremt nöjd med lenovo thinkpad edge s430, sen om man vill slänga in en ssd så är hårddisken lättillgänglig utan att man behöver riva upp halva chassit.

Om du har några fler frågor så svarar jag gärna på dem, något speciellt spel eller applikation som du vill veta om det flyter på bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeg:

Är också sugen på denna dator, är det någon som vet hur batteritiden är?

Jag får ut ~3h unplugged när jag utvecklar med 80% ljusstryka på skärmen och uppkopplad via wifi och standardapplikationerna igång (Spotify,skype, msn,evernote, dropbox, steam) som genererar lite nätverkstrafik konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecodot:

Jag får ut ~3h unplugged när jag utvecklar med 80% ljusstryka på skärmen och uppkopplad via wifi och standardapplikationerna igång (Spotify,skype, msn,evernote, dropbox, steam) som genererar lite nätverkstrafik konstant.

Ok det var ju inte så imponerande =/
Hur är skärmen, betraktningsvinklar osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeg:

Ok det var ju inte så imponerande =/
Hur är skärmen, betraktningsvinklar osv?

Nope batteritiden är inte höjdare, men sen har du ju två grafikkretsar igång under skalet och då kan du mappa vilken grafikkrets som ska köras under ett program och dessa två kretsar vill ju ha sin del av batteriet även om den ena inte används, du kan dessutom inte byta ut batteriet.

Skärmen är riktigt bra - Jag kan inte påstå att jag är en expert när det kommer till skärmar, det finns inget som jag stör mig på och betraktningsvinklarna är bra, om du sitter vid ett bord så kan lätt personen som sitter bredvid dig läsa vad som står på skärmen, eller om du står upp, dock så kan du inte vinkla skärmen 180 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecodot:

Nope batteritiden är inte höjdare, men sen har du ju två grafikkretsar igång under skalet och då kan du mappa vilken grafikkrets som ska köras under ett program och dessa två kretsar vill ju ha sin del av batteriet även om den ena inte används, du kan dessutom inte byta ut batteriet.

Skärmen är riktigt bra - Jag kan inte påstå att jag är en expert när det kommer till skärmar, det finns inget som jag stör mig på och betraktningsvinklarna är bra, om du sitter vid ett bord så kan lätt personen som sitter bredvid dig läsa vad som står på skärmen, eller om du står upp, dock så kan du inte vinkla skärmen 180 grader.

Går det att lägga in en SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeg:

Går det att lägga in en SSD?

Den frågan är en gråzon för mig fortfarande, för det finns redan en ssd i maskinen dock handlar det om en hybridlösning tillsammans med en 500 gb hårddisk.
Får skapa ett supportärende hos lenovo och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecodot:

Byggkvalitén är riktigt bra, tangentbordet är ett av dem bästa som jag kodat på, dock så har lenovo lite defaultinställningar som du antagligen kommer vilja ändra på som tex byta plats fn och vänster-ctrl, och att f1-12 är aktiverat per default, dessa knappar kommer du annars åt genom att trycka ner fn, det var riktigt störigt när man jobbade i visual studio och ska använda f-knapparna.

Det känns som en riktigt bra allrounddator, hade gärna haft denna på jobbet också, det som kan förbättras än mjukvaran för touchpaden som dör för mig ibland, dock så använder jag primärt trackpointen och vanlig optisk mus. Sen hade jag gärna haft strömingången på höger sida av maskinens chassi.

maskinen är tystlåten och då jämför jag med Zepto Nexus 15.

Jag är i alla fall extremt nöjd med lenovo thinkpad edge s430, sen om man vill slänga in en ssd så är hårddisken lättillgänglig utan att man behöver riva upp halva chassit.

Om du har några fler frågor så svarar jag gärna på dem, något speciellt spel eller applikation som du vill veta om det flyter på bra?

Tack för infon! Yes läste om fn och allt det där, men som sagt det går ju att ändra på. Kanon att den är tyst och bra byggd.

Skrivet av Ecodot:

Jag får ut ~3h unplugged när jag utvecklar med 80% ljusstryka på skärmen och uppkopplad via wifi och standardapplikationerna igång (Spotify,skype, msn,evernote, dropbox, steam) som genererar lite nätverkstrafik konstant.

Skrivet av Ecodot:

Nope batteritiden är inte höjdare, men sen har du ju två grafikkretsar igång under skalet och då kan du mappa vilken grafikkrets som ska köras under ett program och dessa två kretsar vill ju ha sin del av batteriet även om den ena inte används, du kan dessutom inte byta ut batteriet.

Skärmen är riktigt bra - Jag kan inte påstå att jag är en expert när det kommer till skärmar, det finns inget som jag stör mig på och betraktningsvinklarna är bra, om du sitter vid ett bord så kan lätt personen som sitter bredvid dig läsa vad som står på skärmen, eller om du står upp, dock så kan du inte vinkla skärmen 180 grader.

Hmm ja batteritiden verkar ju vara det största problemet! Om man bara använder processorns inbyggda grafikkort, drar ner lite ljusstyrka och bara sitter och skriver i word, hur länge tror du man kan klara sig utan att ha laddaren i? Ska som sagt tänker använda laptopen till en hel del skolarbete och då är det ju bra om den håller ett tag innan batteriet är slut.

Hur är det med kanten runt om skärmen, läst att det den ska vara ganska så reflekterande är det något som stör dig eller tänker man inte på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Tack för infon! Yes läste om fn och allt det där, men som sagt det går ju att ändra på. Kanon att den är tyst och bra byggd.

Hmm ja batteritiden verkar ju vara det största problemet! Om man bara använder processorns inbyggda grafikkort, drar ner lite ljusstyrka och bara sitter och skriver i word, hur länge tror du man kan klara sig utan att ha laddaren i? Ska som sagt tänker använda laptopen till en hel del skolarbete och då är det ju bra om den håller ett tag innan batteriet är slut.

Hur är det med kanten runt om skärmen, läst att det den ska vara ganska så reflekterande är det något som stör dig eller tänker man inte på det?

Finns en funktion som heter battery stretch som är en applikation för att optimera batteritiden som lenovo har skapat och som tweekar just med ljusstyrka n och cpu-hastigheten - där står det att man kan få upp till 24 minuter extra batteritid.

Med fabriksinställningarna körs redan dem flesta vanliga applikationerna som tex chrome på den integrerade grafikkretsen i CPUn, jag gjorde ett enkelt försök genom att stänga av alla andra program och öppna upp word, kan inte påstå att det gjorde någon större skillnad på batteritiden.
Så om bra batteritid är ett krav är det nästan bättre om du börjar kolla på andra modeller, min Lenovo t43 på jobbet klarar sig nästan i 5 timmar, dock så går priset upp då också. man kanske kan vinna lite batteritid genom att byta ut hårddisken mot en ssd.

Att skärmens kanter reflekterar ljus var inget jag ens tänkte på fören du påpekade det, jag ser inga problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecodot:

Finns en funktion som heter battery stretch som är en applikation för att optimera batteritiden som lenovo har skapat och som tweekar just med ljusstyrka n och cpu-hastigheten - där står det att man kan få upp till 24 minuter extra batteritid.

Med fabriksinställningarna körs redan dem flesta vanliga applikationerna som tex chrome på den integrerade grafikkretsen i CPUn, jag gjorde ett enkelt försök genom att stänga av alla andra program och öppna upp word, kan inte påstå att det gjorde någon större skillnad på batteritiden.
Så om bra batteritid är ett krav är det nästan bättre om du börjar kolla på andra modeller, min Lenovo t43 på jobbet klarar sig nästan i 5 timmar, dock så går priset upp då också. man kanske kan vinna lite batteritid genom att byta ut hårddisken mot en ssd.

Att skärmens kanter reflekterar ljus var inget jag ens tänkte på fören du påpekade det, jag ser inga problem med det.

Fasen vad svårt det blev att välja! Nu sitter man här och jämför med andra datorer, men jag kan inte hitta någon som har lika många bra funktioner som s430.

Det går inte stänga ner 620et helt i bios? Eller det kanske inte ger så mycket även om man skulle kunna stänga ner det helt?

Någon som sett ett bättre batteri till den eller som vet om det kommer något? Har försökt leta lite grann men det enda jag kan hitta är detta och jag tror inte det är rätt http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/seind/LenovoP...

Tyckte det där med skärmens kanter inte var smart när skärmen är matt, men brukar inte störa mig på sånt och om du inte tänkt på det innan så är det nog lugnt för min del med.

Permalänk

Har varit på några festivaler utomlands och tentapluggat/tentat en del så det blir lite sent svarat. Här är dock vad jag tycker om den, om du fortfarande funderar på att köpa den.

Använder hittills datorn med allt som medföljde, inget extra ännu.

Skärmen är imo riktigt bra. Hög upplösning (märker knappt att jag gått ner från en 15.6”-are till 14”-are) och matt. Mattheten är grym, får inte alls lika ont i ögonen av att jobba länge som med glare-skärmar.

Tangentbordet? Gillas! Jag brukar skriva/koda under längre perioder, tycker det här är riktigt skönt att skriva på.

Touchpaden har en anmärkningsvärd egenhet – ibland registrerar den inte tryck. Detta tycker jag dock händer så sällan att jag knappt tänker på det. Trackpointen är rätt bra, dock så accelerar den pekaren desto längre tid man håller inne den? Tycker det är lite störande men ok ändå. I övrigt gillar jag verkligen de två och tycker touchpaden är riktigt bra. Den registrerar aldrig mina handflator och har lite finurligheter som tex att kunna zooma med pinch-rörelser, scrolla med dubbelfingrar/cirkulär rörelse som börjar i specifika delar av plattan. Den har också ett riktigt bra program där man kan ändra många inställningar. Dessutom så går det att höger- och vänsterklicka på nederdelen av den (detta är dock på inget sätt indikerat Oo) också om man inte kan vänja sig vid att knapparna är placerade på översidan.

Chassit är riktigt stiligt, stiligare än det ser ut på de flesta bilderna. Metallbandet runt locket är smoked chrome, dvs svart metall, inte silvrig metall. Ytorna är matterade och känns lyxiga och är ganska sköna att ha handflatorna vilande mot även när man suttit vid datorn ett tag. Lite irriterande i början att de tog åt sig fingeravtryck (i alla fall feta sådana) väldigt lätt och synligt, men efter att ha använt datorn ett tag så är den bara lite mer glansig än den var till att börja med, utan specifika delar man direkt kan se att det petats på.

Batteritiden är rätt bra, för min del alldeles tillräcklig bra (skulle kunna ha den på föreläsningar hela förmiddagen utan att ladda). Brukar få ut ca 4-4.5h, med halverad brightness, energy saver inställningar medan jag använder wifi, browser, idlar lite då och då och kodar (hade förmodligen varit kortare om jag inte idlar då och då). Vill du öka batterilivslängden på LiPo-batteriet så går det att ställa in så att den aldrig laddar batteriet fullt.
OBS: batteriet går som redan sagt inte att ta av utan att öppna datorn!

4 gig RAM för min del är för lite och kommer uppgraderas snart. Cachningen är ok, tycker inte det går nämnvärt mycket snabbare vid vanligt användande. Dock glänser skillnaden verkligen fram när jag laddar eclipse eller en bana i Shogun (det senare tar annars evigheters evigheter, nästan så lång tid att man tappar lusten att spela) eller starta upp några dussin flikar på chrome. Uppskattningsvis så mer än halverades den tiden - riktigt schysst skillnad! (se upp dock, på rätt många datorer så får man aktivera caching själv, sök på ExpressCache, max 32GB går att använda). Tänkte installera en större msata ssd för att sätta windows och linux på. Har ringt lenovo och de sade att garantin fortfarande gäller om man uppgraderar, detta gäller även om man vill byta ut HDDn. Det går även att byta ut cd-läsaren, men där har jag inte frågat om garantin fortfarande gäller.

Övrigt

Jag hade även problem med att datorn frös till lite då och då, några sekunder åt gången och kunde inte koppla det till något fel i hårdvara eller något specifikt event i mitt datoranvändande. Sökte och fick veta att det visst var en säkerhetsmekanism som var inställd på att vara lite väl känslig:
http://www.businesstechgear.com/2011/10/how-to-disable-the-le...
(jag brukar ställa datorn rätt över mina skolböcker så den vinglar väl lite då och då när jag skriver)

Hårddisken clickar vid jämna mellanrum när den idlar, högt nog för att vara märkbart men inte högt nog för att vara störande. För mer info:
http://support.lenovo.com/en_DK/downloads/detail.page?DocID=H...
http://www.thinkwiki.org/wiki/Problem_with_hard_drive_clickin...