Permalänk
Medlem

Problem med ny dator från inet.

Har grova problem med min nya burk som inet.se byggt. De installerade inte windows åt mig eftersom jag har en licens genom jobbet på windows 7.
Så efter att ha mekat halva dagen igår med att flytta över data från gammelburken osv så börjar den jävlas.

Specs på nyburken.
MK ASRock Z77 EXTREME4 Z77, ATX
HD2TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB ST2000DM001
SSD 128GB Samsung SATA 2.5'', 830-Series, Basic
CPU Core i5 3570K 3,4Ghz
Corsair 16GB (4-KIT) DDR3 VENGEANCE 1,5V LOW P INET
GK PCIe GB GF GTX 670 2GB GDDR5
Nätagg CM Silent Pro M II 720W 80+ Bronze, Modul

Den crashar konstant i tungrodda spel som BF3 och Arma 2.
Crashar genom att spelet fryser helt, sen minimeras den till aktivitetsfältet och jag för döda spelet från aktivitetshanteraren. Sen ev tvärhänger sig datorn.

Vet ej om det är grafikkortet men har i stort sett bara fått igång windows 7 på den med alla drivare.

Vid ett tillfälle tände den inte ens skärmen vid kallomstart, dvs inte ens bios visades. endast no signal på skärmen. Detta fixade sig genom att jag ryckte strömmen och tryckte lite på kortet sen gick den igång.
Men crashar fortfarande.

Har även tagit loss kortet och satt tillbaka det, kollat strömkablarna till kortet och till nätagget.

Vet inte vad jag ska göra. Riktigt surt att vänta över två veckor på en burk som verkar ha problem

Grafikkortet ligger på 75-76 i full load och CPUn runt 45-55

Enda jag får fram i tillförlitlighetshistoriken är
"fel i grafikmaskinvara"

Samt följande text:
Beskrivning
Ett problem med din grafikmaskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt.

Problemsignatur
Händelsenamn: LiveKernelEvent
OS-version: 6.1.7600.2.0.0.256.48
Språkvariant-ID: 1053

Filer som bidrar till att beskriva problemet
WD-20120718-2145.dmp
sysdata.xml
WERInternalMetadata.xml

Visa en tillfällig kopia av dessa filer
Varning: Om problemet orsakades av ett virus eller något annat säkerhetshot kan datorn skadas av att du öppnar en kopia av filerna.

Extra information om problemet
BCCode: 117
BCP1: FFFFFA800D84A4E0
BCP2: FFFFF8800462E6CC
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Testa äldre drivrutiner till grafikortet, och resetta cmos.

"tryckte lite på kortet sen gick den igång" betyder det att när du tryckte på ?grafikkortet? att prolemet för tillfället löste sig? i sådana fall kan det tyda på glapp av något slag

Permalänk
Medlem

För att klargöra ytterliggare, du har installerat systemet från scratch och inte bara flyttat installationen från din gamla till den nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaze101:

Har grova problem med min nya burk som inet.se byggt. De installerade inte windows åt mig eftersom jag har en licens genom jobbet på windows 7.
Så efter att ha mekat halva dagen igår med att flytta över data från gammelburken osv så börjar den jävlas.

Specs på nyburken.
MK ASRock Z77 EXTREME4 Z77, ATX
HD2TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB ST2000DM001
SSD 128GB Samsung SATA 2.5'', 830-Series, Basic
CPU Core i5 3570K 3,4Ghz
Corsair 16GB (4-KIT) DDR3 VENGEANCE 1,5V LOW P INET
GK PCIe GB GF GTX 670 2GB GDDR5
Nätagg CM Silent Pro M II 720W 80+ Bronze, Modul

Den crashar konstant i tungrodda spel som BF3 och Arma 2.
Crashar genom att spelet fryser helt, sen minimeras den till aktivitetsfältet och jag för döda spelet från aktivitetshanteraren. Sen ev tvärhänger sig datorn.

Vet ej om det är grafikkortet men har i stort sett bara fått igång windows 7 på den med alla drivare.

Vid ett tillfälle tände den inte ens skärmen vid kallomstart, dvs inte ens bios visades. endast no signal på skärmen. Detta fixade sig genom att jag ryckte strömmen och tryckte lite på kortet sen gick den igång.
Men crashar fortfarande.

Har även tagit loss kortet och satt tillbaka det, kollat strömkablarna till kortet och till nätagget.

Vet inte vad jag ska göra. Riktigt surt att vänta över två veckor på en burk som verkar ha problem

Grafikkortet ligger på 75-76 i full load och CPUn runt 45-55

Enda jag får fram i tillförlitlighetshistoriken är
"fel i grafikmaskinvara"

Samt följande text:
Beskrivning
Ett problem med din grafikmaskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt.

Problemsignatur
Händelsenamn: LiveKernelEvent
OS-version: 6.1.7600.2.0.0.256.48
Språkvariant-ID: 1053

Filer som bidrar till att beskriva problemet
WD-20120718-2145.dmp
sysdata.xml
WERInternalMetadata.xml

Visa en tillfällig kopia av dessa filer
Varning: Om problemet orsakades av ett virus eller något annat säkerhetshot kan datorn skadas av att du öppnar en kopia av filerna.

Extra information om problemet
BCCode: 117
BCP1: FFFFFA800D84A4E0
BCP2: FFFFF8800462E6CC
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Skrivet av milla_66:

För att klargöra ytterliggare, du har installerat systemet från scratch och inte bara flyttat installationen från din gamla till den nya?

Testa med ett annat graffekort.. om grafikmaskinvaran felar kan det vara kortet..
Fattar som att det är en ren installation då windows 7 licensen följde med jobbet.. typ..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Fattar som att det är en ren installation då windows 7 licensen följde med jobbet.. typ..

Det är inte säkert. I flera trådar trodde man först som du men där det senare visat sig att de inte installerat om Windows ordentlig. Det blaze101 skrev kan fortfarande tolkas på båda sätten.

blaze101:
Du har väll installerat om Windows, spelen osv ordentligt EFTER att du fick datorn och inte hållit på och flyttat sånt från gamla datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det är inte säkert. I flera trådar trodde man först som du men där det senare visat sig att de inte installerat om Windows ordentlig. Det blaze101 skrev kan fortfarande tolkas på båda sätten.

blaze101:
Du har väll installerat om Windows, spelen osv ordentligt EFTER att du fick datorn och inte hållit på och flyttat sånt från gamla datorn?

Det är ju lite svårt att veta då ts trots att han bevisligen varit aktiv på forumet efter att jag ställde frågan inte har svarat på den... Det kan ju tolkas på fler sätt

Permalänk
Entusiast

Det låter som om du har ett dåligt grafikkort.
När du stängde ner systemet och "tryckte" på grafikkortet" så hann grafikkortets spänningregulatorer kyla ner sig, så när du "tryckte" på grafikkortet, gjorde det i sig ingenting. Du behövde bara låta systemet vara avstängt en stund.

Om det verkligen var "trycket" som tillfälligt "fixade" felet, gissar jag att ditt grafikkort har blivit transportskadat. Kylanordningen har släppt från kringliggande komponenter som behöver kylning, och det orsakar instabilitet.

Se om du kan förbättra luftflödet till grafikkortet och se om det förbättrar stabiliteten.
Prova också och installera om kylanordningen på grafikkortet, om du känner dig händig nog för ett sådant ingrepp.

Fungerar inte det, prova med ett annat grafikkort du vet är stabilt, för att utesluta andra komponenter i datorn. Se bara till att installera om drivrutinerna när du utför detta.

Är det fel på grafikkortet och du kan inte på egen hand fixa det, kontakta Inet och se hur ni kan lösa det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Testa äldre drivrutiner till grafikortet, och resetta cmos.

"tryckte lite på kortet sen gick den igång" betyder det att när du tryckte på ?grafikkortet? att prolemet för tillfället löste sig? i sådana fall kan det tyda på glapp av något slag

Datorn vägrade gå igång överhuvud taget här, fläktarna gick igång bara och skärmen visade "no signal". Provade annan skärm med samma problem.
Stängde av ryckte kablarna och tryckte ned kortet mot pci sloten. Då tände den skärmen igen.
Har även plockat ut det fram och tillbaka nu. Men samma problem kvarstår

Skrivet av milla_66:

För att klargöra ytterliggare, du har installerat systemet från scratch och inte bara flyttat installationen från din gamla till den nya?

Jajjemen, har en licens som jag fått av jobbet så det enda inet har gjort är satt ihop komponenterna och testat att det funkade, hur de gör det vet jag inte men ANTAR att de blåser in en windows install som de sedan tar bort innan lev.

Skrivet av jerqer:

Testa med ett annat graffekort.. om grafikmaskinvaran felar kan det vara kortet..
Fattar som att det är en ren installation då windows 7 licensen följde med jobbet.. typ..

Har ett gammalt gtx 460 jag skulle kunna slänga in och se om det blir nån skillnad.

Skrivet av panpo98:

blaze101:
Du har väll installerat om Windows, spelen osv ordentligt EFTER att du fick datorn och inte hållit på och flyttat sånt från gamla datorn?

Jajjemen, allt är rena installationer från steam/origin. Installerat på SSDn ren installation.
Visst har jag lyft över ett par hårddiskar från gamla datorn men inte dragit installationer därifrån.

Skrivet av milla_66:

Det är ju lite svårt att veta då ts trots att han bevisligen varit aktiv på forumet efter att jag ställde frågan inte har svarat på den... Det kan ju tolkas på fler sätt

Hade notifikationer på.. som ska skickas till min mail men helsike att jag fått nåt idag

Skrivet av SysGhost:

Det låter som om du har ett dåligt grafikkort.
Se om du kan förbättra luftflödet till grafikkortet och se om det förbättrar stabiliteten.
Prova också och installera om kylanordningen på grafikkortet, om du känner dig händig nog för ett sådant ingrepp.
Fungerar inte det, prova med ett annat grafikkort du vet är stabilt, för att utesluta andra komponenter i datorn. Se bara till att installera om drivrutinerna när du utför detta.
Är det fel på grafikkortet och du kan inte på egen hand fixa det, kontakta Inet och se hur ni kan lösa det.

Har 2 stycken 120is i fronten på lådan som suger in luft och 3 stycken i top/utblås bak på lådan. Mobo tempen är ca 35c och grafikkortet i fullload med furmark ligger på 75c så tror inte det blir hemskt överhettat.

Har kontaktat inet med i stort sett samma post som här, får se vad de svarar.
Ska nu kolla grafikkortet en gång till, prova byta grafikkort mot mitt gamla och funkar inte det heller så blåser jag hela jävla datorn ifall nån jävla styrfil eller nåt blivit skadad.

Edit:
Ganska säker på att det är grafikkortet nu. Ser inget fel på kortet vid visuell besiktning men har nu provat att
- Uppdatera bios på datorn och clearat cmos = arma 2 hängde sig efter en halvtimma
- Installerat om directx = arma 2 hängde sig efter 10 minuter
- Satt i mitt gamla grafikkort = Arma 2 har hackat sig fram i en timma iallfall.

Ska låta arma stå på i nån/några timmar till och ringa inet imorgon om det inte crashar

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Det är INTE grafikkortet.. Fick en låsning med mitt gamla graffe igår.
Just nu blåser jag burken för att se om det blir nån bättring.

Det jag gjort sen senast, uppdaterat bios samt kört memtest i 2 timmar utan problem.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf