Permalänk
Medlem

Routern vs egen fixad router.

Jag undrar vilket som blir billigast i längden, med tanke på strömförbrukning.

Har en dator ståendes med AMD 6000+ och 8800gt graffe (tänkt byta det till 5770 senare). Men det är intet det viktiga utan ram, HDD och cpu är väll det som räknas. Har en gamal 250 gb disk 4Gb ram och som sagt 6000+ cpu.

Men känns som en köpt ruter kommer dra mindre ström och vara lite smidigare (dock lär inte vara lika stabil som ett hemma bygge).

Jag är rätt ny på detta och kan vara bra med tips och råd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem

En konsumentrouter med wifi drar sällan (aldrig) över 20W, en gammal pc drar aldrig så lite, ska du ens komma i närheten får du bygga en pc med en i3 och kanske en picopsu, man kan inte använda hårddiskar heller utan kör oset från ett cf kort osv..
Så nej en gammal pc (speciellt med gamla spelgrafikkort) lär inte gå att få under 100W

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En konsumentrouter med wifi drar sällan (aldrig) över 20W, en gammal pc drar aldrig så lite, ska du ens komma i närheten får du bygga en pc med en i3 och kanske en picopsu, man kan inte använda hårddiskar heller utan kör oset från ett cf kort osv..
Så nej en gammal pc (speciellt med gamla spelgrafikkort) lär inte gå att få under 100W

Nä förstår det:) Tänkte då underklocka dock kanske det inte hjälper.

Ja jag tror det är billigast att fixa en router tillfälligt och ser senare om jag ska fixa en egen router, går atom eller amd´s motsvarighet lika bra (borde inte vara någon jätte svårighet när man inte ska ha 10 datorer inkopplade).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska du bygga själv? En köpemaskin är för det mesta bättre och billigare om du jämför funktioner och i samma prisklass, men visst, jämför du en 300 kr burk med en 4000 dator så är det annat, men en router som lämnat budgetklassen är nått helt annat, och det finns en del småkontorsmaskiner som är bra, tex fritzbox och cisco, just nu är väl 802.11 ac på väg men det tar väl lite tid innan det finns mera såna maskiner att välja på, men samtidigt så har du nog ingen nätverkspryl som nyttjar ac heller, men om nått år är det nog så att allt kör ac.
Det finns även en del modulära saker du kan bygga ihop efter eget behov, http://routerboard.com/ det är ett mellanting mellan en pc och en färdig router, man väljer prestanda och plockar ihop delar efter behov med deras system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kört både med och utan grafikkort i min, Administrerar genom webbgränsnitt eller SSH. Finns inte så stor anledning att sitta på burken och administrera då den ändå saknar skärm. Min Router ligger på 80 Watt med grafikkort och 75 Watt utan från väggutagget.

OBS!!! De dära grafikorten du räknar upp i ditt inlägg är ju totalt overkill och dessutom bara drar extra mycket watt.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför ska du bygga själv? En köpemaskin är för det mesta bättre och billigare om du jämför funktioner och i samma prisklass, men visst, jämför du en 300 kr burk med en 4000 dator så är det annat, men en router som lämnat budgetklassen är nått helt annat, och det finns en del småkontorsmaskiner som är bra, tex fritzbox och cisco, just nu är väl 802.11 ac på väg men det tar väl lite tid innan det finns mera såna maskiner att välja på, men samtidigt så har du nog ingen nätverkspryl som nyttjar ac heller, men om nått år är det nog så att allt kör ac.
Det finns även en del modulära saker du kan bygga ihop efter eget behov, http://routerboard.com/ det är ett mellanting mellan en pc och en färdig router, man väljer prestanda och plockar ihop delar efter behov med deras system.

Jo, men tänkte längre fram att skapa en direktanslutning till telefonen (någon typ av VPN tunnel). Ryktas ju om att dom kommer flytta avgifterna från fast till mobil och jag tänkte slippa det (sen vill dom inte att man använder internet till voip). Så om det finns färdiga lösningar som fungerar bra till det så kör jag på det i stället.

Ac är det nya trådlösa efter N då eller?

Skrivet av Dr. MASS:

Jag kört både med och utan grafikkort i min, Administrerar genom webbgränsnitt eller SSH. Finns inte så stor anledning att sitta på burken och administrera då den ändå saknar skärm. Min Router ligger på 80 Watt med grafikkort och 75 Watt utan från väggutagget.

OBS!!! De dära grafikkorten du räknar upp i ditt inlägg är ju totalt overkill och dessutom bara drar extra mycket watt.

jo, men har inget annat hemma:) kostar ju några hundralappar ett skaffa nått billigt att ha (Inte visste jag att datorn går att starta utan grafikkort, trott den skulle vägra att boota).

okej. Det låter i alla fall som det är bättre med en färdig lösning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Skall du köra en router så kan du ju installera den och konfa med grafikkort i. Skulle rekommendera BSD (valfri variant) eller debian på den.

När du känner att du vet hur systemet fungerar och du kan komma åt den utifrån så är det ju bara att plocka ur grafikkort, ljuddkort och annat trams och titta på den från internetet

Permalänk
Medlem

Min server(router) med en amd athlon 3000+, 4GB ram, 1TB hdd drar 59W (vid väggen)
Med teamspeak, en hemsida(mkt liten) och ftp.

Kanske inte det strömsnålaste, men kostade 0:-

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Skall du köra en router så kan du ju installera den och konfa med grafikkort i. Skulle rekommendera BSD (valfri variant) eller debian på den.

När du känner att du vet hur systemet fungerar och du kan komma åt den utifrån så är det ju bara att plocka ur grafikkort, ljuddkort och annat trams och titta på den från internetet

mmmmm, det skulle vara av intresse. Men får fundera mer seriöst på hur jag ska göra.

Skrivet av BergEr:

Min server(router) med en amd athlon 3000+, 4GB ram, 1TB hdd drar 59W (vid väggen)
Med teamspeak, en hemsida(mkt liten) och ftp.

Kanske inte det strömsnålaste, men kostade 0:-

mmm, det skulle man kunna göra med, men behöver i alla fall vad jag förstår ett extra nätverkskort (har inte fler portar än en på moderkortet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

mmm, det skulle man kunna göra med, men behöver i alla fall vad jag förstår ett extra nätverkskort (har inte fler portar än en på moderkortet).

Det behövs bara en port

Om du switchen till sladden som kommer från internet, och låter den skicka alla bitarna som kommer från internet till routern, så kan sedan routern skicka tillbaka bitarna till respektive dator (Gigabit rekommenderas)

Detta kräver dock att du har, eller får kunskap om VLAN (Virtuella LAN), vilket är en bra kunskap

Permalänk
Medlem

Jepp, ett till nätverkskort gigabit som kostar från 80:- spänn behövs.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Vad kommer du/ni för wifi-kort för att share:a WLAN:et? Ger de lika bra täckning/prestanda som en router med tre antenner?

Permalänk
Medlem

Det där beror ju på vad du har för behov.
För en hemanvändare upp till 100 Mbit som kanske ska ha någon server och några datorer är ju en konsumentrouter bättre val.
Välj en som har stöd för DD-WRT / Tomato eller liknande custom firmware så får du de flesta funktionerna från dyrare lösningar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av papegoj:

Vad kommer du/ni för wifi-kort för att share:a WLAN:et? Ger de lika bra täckning/prestanda som en router med tre antenner?

Det beror på vad du väljer, det finns kort som kör mimo med externa antenner, däremot usb donglar kommer aldrig att bli bra om det är såna du menar, de är för små för att mimo ska fungera ordentligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nått sånthär kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=432631

USB- vs PCI-ethernet är det gigantiskt skillnad?
Min HTPC har endast en PCI-plats och den går åt till WIFI. Sen 1-gbit wan och USB 100mbit. Eller vad tror ni, blir USB:n för seg?

Permalänk
Medlem

ett tips är annars att ta någon laptop de drar inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det behövs bara en port

Om du switchen till sladden som kommer från internet, och låter den skicka alla bitarna som kommer från internet till routern, så kan sedan routern skicka tillbaka bitarna till respektive dator (Gigabit rekommenderas)

Detta kräver dock att du har, eller får kunskap om VLAN (Virtuella LAN), vilket är en bra kunskap

Skrivet av Dr. MASS:

Jepp, ett till nätverkskort gigabit som kostar från 80:- spänn behövs.

Får ta en funderare på det:) Men kommer antingen få högre elräkning eller köpa router/dator(som är strömsnålare).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_elk:

ett tips är annars att ta någon laptop de drar inte mycket.

Var ingen dum idé:) Men men. Får se längre fram vad som händer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar