Permalänk
Medlem

Mobilt bredband, blir galen!

Hej allihopa! kan någon snälla hjälpa mig? jag har precis köpt och installerat 4g erbjudandet ifrån bredbandsbolaget.
https://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbredband/hastigheter/br...

Allting verkar fungera som det ska förutom hastigheterna. Som ni kan se nedan så skiljer det sig enormt mellen min utrustning och jag vill ha aboslut mycket mer på min stationära. Enligt BBK så kommer min laptop upp i 65+ med nätverkskabel men min stationära endast 21?
Min morbror har exakt samma erbjudande och bor i samma område och kommer upp i ca 68/20 med kabel och 57/15 med wifi. Jag bor i ett område som har fullt 4g styrka osv. Se nedan mina hastigheter. Jag har ju för tusan högre uppladdning än nerladdning på många tester :/

Stationär dator (med nätverkskabel) : Bredbandskollen = 21,31/27,29
Speedtest = 26,47/20,28

Laptop (med nätverkskabel) : Bredbandskollen = 64,76/8,75
Speedtest = 36,82/4,83

Laptop (medWifi) : Bredbandskollen = 38,59/7,64
Speedtest = 23.84/4,03

Iphone (medWifi) : Bredbandskollen = 38,59/7,64
Speedtest = 28,28/3,97

Bör man in här något och ändra?

Mvh Trendy

Permalänk

Har du kört mätningarna vid ungefär samtidigt? Ett problem med mobilnätet är just det att det är en delad resurs, vilket innebär att du kan ha 60Mbps ena sekunden men 10Mbps andra sekunden. Gör som så att du kör mätningarna ungefär samtidigt och minst tre gånger på varje dator så att du kan få fram genomsnittsvärden. Testa med annan nätverkskabel mot stationära ifall den fortsätter få lägre hastighet än de andra. För övrigt har du respektabel hastighet.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Körde allihopa inom 3 minuters period. Det sjuka jag insåg nu är att har jag min nätverkskabel nära modemet så går det typ 40% snabbare jämntemot om det är under skrivbordet. Det ska ju inte ha någon betydelse med tanke på att det är sladd?

Permalänk
Medlem

Det är ju MOBILT bredband? Hastigheten du får delar du med ALLA ANDRA som är anslutna till samma 4G mast som du just vid det tillfället.

Permalänk
Entusiast

Äsch, håll tyst och var glad, själv sitter man med ett 3G-bredband och får cirka 2-5mbits....
Och som föregående talare sa så beror det ju som sagt på hur många som använder det just då

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband kommer aldrig att ge dig den teoretiska maxhastigheten, möjligtvis om du står bredvid masten och är den enda användaren. Är mobilt bb ert enda alternativ? Sen måste jag fråga: Är det _upplevd_ skillnad när det går långsammare eller är det bara mätresultaten du har hakat upp dig på (och säg inte "jag betalar för 80 Mbit" - ja du har fått en produkt som klarar 80 mbit)

Permalänk
Medlem

Amen lägg av. Det är inte att jag bara får
Ut 20-30 för det säger dem själva när man köper. Det jag stör mig på är att min dator får 20mbit medans min laptop får 60mbit nä båda står bredvid varandra + samma sladd

Permalänk
Medlem

Då borde väll inte rubriken på denna tråden vara det den är?

Du har ju problem med hastigheten på din stationära dator, inte på ditt mobila bredband?

Har du gjort basic felsökning?

Samma kabel prova första i laptop sedan i stationär.
Samma OS version? Samma webbläsare? Alla andra applikationer döda? Bara en dator i taget inkopplad i routern?

Permalänk
Medlem

Samma kabel funkar. Märker nu att om min dator står i mitten av rummet med samma sladd så fungerar det men när den står inne i hörnet så får jag ut 60% mindre prestanda? vad är det frågan om här?? är det störningar av elkablar osv mot sladden må tro?

Permalänk
Medlem

Fungerar sladden som en antenn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Fungerar sladden som en antenn?

Hur menar du nu? det är en ca 15m cat 5-e nätverkskabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Hur menar du nu? det är en ca 15m cat 5-e nätverkskabel

Min mobiltelefon tex har en radiofunktion i sig men den funkar inte förrens man pluggar in hörlurarna till telefonen eftersom hörlurssladden oxå fungerar som en antenn. Utan den sladden så är mottagningen för dålig för att radion ska fungera.
Jag funderade på om din router fungerade nåt liknande eftersom den saknar yttre antenner. Dvs att när du pluggar in en nätverkskabel så kanske den kan utnyttja denna som antenn utöver den/dom inbyggda antennerna. Det kan förklarar varför din mottagning blir bättre när du har din sladd på andra ställen men det är bara jag som gissar nu. Jag vet inte om en nätverkssladd verkligen kan hjälpa mottagningen.

Permalänk
Medlem

Jag googlade lite och på den här bilden så sitter det ju externa antenner på den.
http://s3.pji.nu/product/standard/800/1031938.jpg
Det gjorde det inte på bilden på bredbandsbolagets hemsida. Skumt. Sitter det antenner på din?

Permalänk

Hastighet upp till 80Mbit/s
Normalt kan du förvänta dig hastigheter på 10-40 Mbit/s. Den otroligt höga hastigheten låter dig streama tv och film i HD, spela online utan lagg eller hålla videokonferenser helt utan fördröjning.

Uppladdningshastigheten är upp till 40 Mbit/s.
Normalt kan du förvänta dig hastigheter på 5-20 Mbit/s. Det är den hastighet som avgör hur snabbt du själv kan skicka filer, som till exempel bilagor och bilder.

Från länken du postade, läs villkor osv före du skaffar abonnemang..

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

Hastighet upp till 80Mbit/s
Normalt kan du förvänta dig hastigheter på 10-40 Mbit/s. Den otroligt höga hastigheten låter dig streama tv och film i HD, spela online utan lagg eller hålla videokonferenser helt utan fördröjning.

Uppladdningshastigheten är upp till 40 Mbit/s.
Normalt kan du förvänta dig hastigheter på 5-20 Mbit/s. Det är den hastighet som avgör hur snabbt du själv kan skicka filer, som till exempel bilagor och bilder.

Från länken du postade, läs villkor osv före du skaffar abonnemang..

Läste du ens inlägget? Problemet är inte att han inte får ut max hastigheten, problemet är att han får ut betydligt högre hastighet på sin laptop än på sin stationära när man testar båda med kabel.

Permalänk
Inaktiv

Hade en 15 meters kabel som gav mest 10Mbit/s alltså fel på den cat5e kabeln. Köpte en ny och jepps upp i Gigabit hastighet inom hemma nätverket. Byt kabel å testa helt enkelt.

Edit: Samma kabel på laptop som stationär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Hade en 15 meters kabel som gav mest 10Mbit/s alltså fel på den cat5e kabeln. Köpte en ny och jepps upp i Gigabit hastighet inom hemma nätverket. Byt kabel å testa helt enkelt.

Edit: Samma kabel på laptop som stationär?

Ja men det är när datorn står inne i ett hörn som hastigheten rasar medans när den står i mitten av rummet så är den uppe i 70mbits?? måste nästan vara nån elkabel som ligger och retar min nätverkskabel? sen så ville jag köpa skärmad nätverkskabel men då fick jag veta att då var routern tvungen att vara inkopplad i ett jordat eluttag? något som jag inte har här :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trendy:

Ja men det är när datorn står inne i ett hörn som hastigheten rasar medans när den står i mitten av rummet så är den uppe i 70mbits?? måste nästan vara nån elkabel som ligger och retar min nätverkskabel? sen så ville jag köpa skärmad nätverkskabel men då fick jag veta att då var routern tvungen att vara inkopplad i ett jordat eluttag? något som jag inte har här :/

Skumt men antagligen så.. Gamla el kablar i huset kanske. Angående placeringen då.

Jordat vet ja inte så mycket om. Däremot har jag hört att är inte skärmade kablar kopplade korrekt blir det tvärtom effekt och de blir som radio antenner.

Edit: Mer avancerat problem kan va att kabeln vart hårt böjd på nått ställe och på närmare håll funkar bra men utsträkt inte får riktig kontakt. Hyffsat billigt å testa. Tror netonnet fortfarande håller bra priser på kablar.

Permalänk
Skrivet av Chawan123:

Läste du ens inlägget? Problemet är inte att han inte får ut max hastigheten, problemet är att han får ut betydligt högre hastighet på sin laptop än på sin stationära när man testar båda med kabel.

Ojsan, missade visst det, läste igenom en aning slarvigt..

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Även jag blir galen på Tele2 4G:

Funkat riktigt bra de senaste veckorna, 60Mbit+ neråt tills nu när man slagit i taket (80GB). Betalade för 15GB(297kr), skulle ta 3-4 timmar och har snart väntat i 5 timmar.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Även jag blir galen på Tele2 4G: http://www.speedtest.net/result/2074694215.png

Funkat riktigt bra de senaste veckorna, 60Mbit+ neråt tills nu när man slagit i taket (80GB). Betalade för 15GB(297kr), skulle ta 3-4 timmar och har snart väntat i 5 timmar.

ouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Det blir inte bättre heller: http://www.speedtest.net/result/2075969766.png

Ser ut att vara fixat men att de fortsätter att snåla, ska nog be om att få pengarna tillbaks för den extra datamängden. Dessutom så har modemet börja byta mellan olika master IGEN vilket gör att jag ständigt tappar anslutningen.

EDIT: Ringde till Tele2s kundservice och berättade om problemet, får som svar att det finns inget man kan göra åt det. Då man ej kan ställa in frekvensband på deras router, jämfört med Telenor. Enda lösningen var att skaffa två riktantenner för ca 2200kr som KANSKE funkar.

Ne, avråder alla från att skaffa Tele2 4G. Det är Telenor som gäller om man ska köra på mobilt bredband. För mig är det bara att vänta tills bindningstiden tar slut(1,5 år )

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Lyckades fixa min genom att flytta om i rummet så min skrivbord står bredvid routern. Kör med BBB 80mbit/s
Enligt Bredbandskollen ligger jag på ca 70/20 men på speed test.. men nu är jag nöjd iaf

Permalänk
Medlem

Currykryss?

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Medlem

jag flyttade mitt modem inne ifrån lägenheten ut på balkongen bom 60mbits mer så testa lite olika ställen just nu ligger min sticka ute på balkongen. jag har hört att wifi stör 4g så testa att inaktivera det och se vad som händer