Valve: Left 4 Dead 2 snabbare på Linux än Windows

Permalänk

http://blog.wolfire.com/2010/01/Why-you-should-use-OpenGL-and...

Tror denna artikeln kan iaf stämma till en viss del och ge svar på många frågor som ställs i kommentarerna även fast den är lite gammal.

Personligen är jag väldigt positiv till en migration mot linux då windows 8 sakta påminner mig om apple. jag hoppas att det stämmer men självklart kan vi inte dra några slutsatser än.

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Bättre texturer och kvalité på DX väl? OpenGL känns så 90-tal xD

Vad jag förstår är det ingen större skillnad mellan biblioteken i varken prestanda eller eye-candy, utan det verkar mer handla om vem som sitter vid tangentbordet. Tyvärr har jag ingen källa till detta, men jag skulle gärna vilja se fakta som styrker eller motsäger uttalandet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

Jag är ej förvånad. Hoppas nu spelbolag får upp ögonen för Linux som en seriös spelplattform.

LFD2 är ett lätt spel som inte kräver något, och vem bryr sig något vidare om att LFD2 av alla spel har mer FS med Linux.

De kan ju försöka köra Crysis 3 på Linux sen och se vad de säger då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

Varför görs inte mer spel med opengl istället för windows ?
Då slipper man ju innblandning från microsoft så det funkar lika bra på lla operativ ? dessutom verkar det ju mycket bättre

Det är lättare att skriva kod till D3D + att APIn är bättre dokumenterat i D3D. Tyvärr.

Nu är det ju också så att Valve inte publicerat en doktorsavhandling utan ett inlägg om var i planeringen de befinner sig i dagsläget.

Man får se detta som en indikation på att det kan bli mer optimalt på en Linux platform för spelande.

Läser man i kommentarerna verkar det inte som att Valve har sammarbetat ännu med AMD och nvidia, utan har sammarbetat med Intel. Det Valve och Intel har jobbat på är att förbättra drivrutinerna med hjälp av L4D som referens. Så vi kan se ytterligare förbättringar framöver när AMD och nvidia drar ut tummen ur röven och börjar samarbeta med valve och börja uppdatera drivrutinerna till fördel för spelarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är bra att ett så stort spelföretag jobbar med hårdvarutillverkarna och fixar bättre drivrutiner till linux. Men det är ju inget som säger att de lyckas förbättra prestandan till Windows också.
För mig personligen känns en övergång till något linuxbaserat OS inte aktuellt på lång tid framöver, jag tycker inte att jag har tid och lära mig så länge som man har två små barn, lyckas valve med denna satsning så kanske man kan lära sig när de har blivit tillräckligt gamla och ska spela l4d

Permalänk
Datavetare
Skrivet av stoffe1100:

http://blog.wolfire.com/2010/01/Why-you-should-use-OpenGL-and...

Tror denna artikeln kan iaf stämma till en viss del och ge svar på många frågor som ställs i kommentarerna även fast den är lite gammal.

Personligen är jag väldigt positiv till en migration mot linux då windows 8 sakta påminner mig om apple. jag hoppas att det stämmer men självklart kan vi inte dra några slutsatser än.

En sak som gjort denna artikel mer relevant idag än den någonsin varit tidigare är mobila enheter. DirectX fungerar på Windows och Xbox, inget annat.

Linux, OSX, iOS, Android samt även "vanliga" Windows har alla stöd för OpenGL, mobila enheter kör i.o.f.s. en variant som kallas OpenGL ES som är en delmängd av OpenGL. Så skriver man ett spel mot OpenGL ES så fungerar det alltså på alla moderna OS för konsumentbruk utom WP7 och Xbox 360. OpenGL kommer ju även fungera på x86-baserade Win8-plattor då dessa kör den "vanliga" versionen av Windows, däremot är det inte alls säkert att OpenGL kommer finnas på ARM-baserade Windows-enheter som kör Windows RT.

Givet hur bra det går för iOS, Android och OSX just nu så kanske man kan gissa att en och annan spelutvecklare sneglar på OpenGL för framtida titlar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Så kul

Synd bara att det inte är DirectX, som är riktigt fantastiskt

Det är trist att Direct X görs och kontrolleras av ett företag som inte är intresserade av spel på PC och helst såg att alla spel enbart gjordes för Xbox 360.

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det röra på sig! Skulle min dröm besannas att en Linux-distro blir en spelplattform så kommer jag slopa windows vilken dag som helst.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Bra, mer öppenhet.
Blörk för windows 8 skiten.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

En sak som gjort denna artikel mer relevant idag än den någonsin varit tidigare är mobila enheter. DirectX fungerar på Windows och Xbox, inget annat.

Linux, OSX, iOS, Android samt även "vanliga" Windows har alla stöd för OpenGL, mobila enheter kör i.o.f.s. en variant som kallas OpenGL ES som är en delmängd av OpenGL. Så skriver man ett spel mot OpenGL ES så fungerar det alltså på alla moderna OS för konsumentbruk utom WP7 och Xbox 360. OpenGL kommer ju även fungera på x86-baserade Win8-plattor då dessa kör den "vanliga" versionen av Windows, däremot är det inte alls säkert att OpenGL kommer finnas på ARM-baserade Windows-enheter som kör Windows RT.

Givet hur bra det går för iOS, Android och OSX just nu så kanske man kan gissa att en och annan spelutvecklare sneglar på OpenGL för framtida titlar.

Är extremt positiv mot utvecklingen av linux och gl med. Hatar den här marknadsföringen som får alla att tro att D3D är det bästa API:et. Tror att det som gör att OpenGL inte är populärt idag är även att det är kostsamt för många företag att skicka folk på utbildningar+ konservativitet.

Men jag tror att GL är framtiden

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medik:

Det är lättare att skriva kod till D3D + att APIn är bättre dokumenterat i D3D. Tyvärr.

Nu är det ju också så att Valve inte publicerat en doktorsavhandling utan ett inlägg om var i planeringen de befinner sig i dagsläget.

Man får se detta som en indikation på att det kan bli mer optimalt på en Linux platform för spelande.

Läser man i kommentarerna verkar det inte som att Valve har sammarbetat ännu med AMD och nvidia, utan har sammarbetat med Intel. Det Valve och Intel har jobbat på är att förbättra drivrutinerna med hjälp av L4D som referens. Så vi kan se ytterligare förbättringar framöver när AMD och nvidia drar ut tummen ur röven och börjar samarbeta med valve och börja uppdatera drivrutinerna till fördel för spelarna

Skickades från m.sweclockers.com

Ärligt talat tycker jag själv att OpenGL-api:t är renare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medik:

Det är lättare att skriva kod till D3D + att APIn är bättre dokumenterat i D3D. Tyvärr.
Skickades från m.sweclockers.com

Det finns massor med böcker skrivna om OpenGL och OpenGL ES, sedan finns det dokumentation likt den du hittar kring DirectX på MSDN hos khronos.org. Hade inte programmerat vare sig Open GL (tror det var version 1.1) eller DirectX (version 6) på mer än 10 år och hade inga större problem att hitta den dokumentation jag behövde för att utveckla en Open GL applikation som gick att köra på Windows, OSX och Linux.

OpenGL ES referensen hittar du här, som du ser finns del information om idéerna bakom OpenGL samt även information om varje funktion och hur den ska användas. Helt i nivå med vad du hittar kring DirectX på MSDN.
Motsvarande för OpenGL 4.2 hittar du här, dokumentation för varje enskild funktion ligger under SDK länken.

De personer som jag känner som jobbar med spelutveckling hävdar att största anledningen till att man använder DirectX just nu är historik. DirectX var länge ett bättre alternativ på Windows då drivarna för DirectX var bättre än OpenGL. Och backar man 5 år så var spelmarknaden i princip Windows + konsol. Och varken PS2 eller PS3 kör OpenGL, så det var inte en anledning att stödja den APin. Men som jag förstått det så kör ändå PS3 något som är relativt likt OpenGL ES.

Det betyder att många verktyg man köpt in och utvecklat själv under åren är utvecklade med DirectX i åtanke. Så det är en kostnad associerad med att byta API, men med tanke på att OpenGL är det enda alternativet för dagens mobila enheter så är det nog en kostnad man kommer vara tvungen att ta om man inte helt vill missa den marknaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Unreal Tournament har funkar på linux genom OpenGL och det såg skit bra ut!

Tror starkt på Linux och spel. Men det kanske tar ett tag till....

Sen verkar det vara ett rätt stort intresse för spel på Linux...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

315 fps och 303.4 fps är väl ingen game changer precis.

Men det är väl kul att man snart inte måste ha Windows

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Lycka till med Nvidia-kort på Linux då

Permalänk
Medlem

FS

Undrar hur mycket av benchmarksen's poäng som baserar sig på read/write. Att linux med wine winner flera tester beror oftast på laddtider då ext3 ext4, raiserFS och ZFS är avsevärt snabbare än NTFS (orginalet av ntfs är från 1979, gammalt som gatan, men står sig rätt bra med uppdateringarna)

Nvidia har samma binary blob för linux och för windows så det ska inte vara en skilnad alls i drivern förutom i kernel modulen (den är open source) och att en konstant uppdaterad kernel kan slå en kernel som släpps bara med nya releaser och servicepack är föga chockerande. Att linux saknar stabil API och ABI brukar vara en av anledningarna till varför många utvecklare undviker linux. Men det är även en av styrkorna, då det låter kerneln att utvecklas utan att man behöver tänka på backwards compat mer än i source format.

Såklart jag hellre tar ett OpenGL spel i alla lägen över ett direct3d är givet. Men många delar av opengl specifikationen (den är enorm och innehåller djävlat ALLT) är inte accelererat via hardware och rendering som för filmproduktioner osv tar evigheter på serverfarmer. Ända sedan NVIDIA skrev directx 8 och ATI byggde ut det med dx9 så har alla funktioner i specifikationen funnits i hårdvaran som sedan sålts och gjort det fasligt lätt för speltilverkare att veta vilka funktioner som finns i hårdvaran hos gemene man. Stort plus för spel, no doubt. Att säga att directx eller openGL är bättre är bullplop då de är två helt olika saker. DirectX är i första hand ett API för att accelera spel och dylikt. Medans OpenGL är ett gigantiskt monster som stödjer i stort sett allt i software rendering du kan tänka dig, utan begränsningar så tillvida att du har sjuka hästkrafter eller lika sjukt mycket tid.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Lycka till med Nvidia-kort på Linux då

Är inte så insatt när det gäller ämnet.
Men om det handlar om drivrutiner.

Du tror inte NVIDIA gör drivrutiner för linux om många spelutvecklare satsar mer på linux
än windows ?

Själv skulle jag bara bli glad faktiskt. Jag har bara testa linux ett par gånger,
men skulle man kunna spela på det så hade jag valt Linux över windows.

Dels för att det är gratis och för att det finns flera olika Linux dist.
Windows är ganska tråkigt att det är såpass låst.

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli, sry.

Hoppas verkligen på linux som gaming platform, har länge skyllt på spel som anledning till att jag personligen använder Windows som huvudplatform.

Känns lite fel dock att valve, först nu när Windows 8 kommer, blir giriga känner att det är dax att börja med open GL.

Kanske även nvidia, (AMD) och även jag vaknar.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Problemet med det här och spel som körs av opengl i allmänhet är att 270 eller 315 fps inte spelar någon som helst roll. Skulle det varit 40 mot 85 fps skulle det vara mycket mer intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Lycka till med Nvidia-kort på Linux då

AMD + OpenGL...

Euuughhhhh.....

Permalänk

Microsoft

Det är väl nu Microsoft med sitt "windos" och directx kan känna sig hotad för fösta gången om de inte får utvecklarna med sig på nästa tåg. (?)

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Varför allt påhopp på nvidia??

nvidia fungerar alldeles utmärkt i både Linux och openCL

Eller har jag missat..Va ju till och med ett nvidia kort dom testade med

Eller finns det tomtar här som tror att nvidia är microsoft!?!

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Eller har jag missat..Va ju till och med ett nvidia kort dom testade med

Många som inte riktigt förstår vad Torvalds har/hadde för problem med NVIDIA.

Permalänk
Inaktiv

Nu är jag väldigt positiv till att Linux marknadsandelar växer men ändå tycker jag att detta var något av en icke-nyhet från Valve. Siffrorna är så pass höga att de är irrelevanta oavsett vad de visat. Då det sedan är så pass oklart hur testerna verkligen utförts och Valves Source-engine är så pass gammal och ointressant så är det svårt att göra mer än att rycka på axlarna åt det Valve nu "visat" upp.

Ser dock fram emot när vi faktiskt får börja alfa-/beta-testa Steam-klienten själva.

Permalänk
Medlem

http://blog.wolfire.com/2010/01/Why-you-should-use-OpenGL-and-not-DirectX
OpenGL har alltid varit bättre och snabbare än än Direct 3D. Tekniker som "tesselation" osv som Direct 3D utvecklare brukar skryta om fanns redan i OpenGL 3 år tidigare! Faktiskt så fanns det tekniker för det längre bak än så.
Draw calls är också ganska mycket snabbare i allmänhet i OpenGL.
Det finns 3st anledningar till att Direct X är såpass stort som det är:
1. Microsoft's tunga marknadsföring och attacker med FUD (fear, uncertainty and doubt) där man starkt attackerat OpenGL utvecklare. Dem har tom hotat om att ta bort möjligheten till APIt i och med lanseringen utan Windows Vista.
2. Ännu mera ful och falsk marknadsföring, låt mig citera:
"The launch strategies for Windows Vista and Windows 7 were both accompanied with an immense marketing push by Microsoft for DirectX, in which they showed 'before' and 'after' screenshots of the different DirectX versions. Many gamers now think that switching from DirectX 9 to DirectX 10 magically transforms graphics from stupidly dark to normal (as in the comparison above), or from Halo 1 to Crysis. Game journalists proved that there was no difference between Crysis DX9 and DX10, and that its "DX10" features worked fine with DX9 by tweaking a config file."

Jag vet inte hur ofta jag måste trycka ned alla Direct X fanboys med detta. DIRECT 3D ÄR ETT API. Om jag skulle programmera Tetris i Direct 3D 11 så skulle jag få världens snyggaste Tetris? Nej du, det funkar absolut inte så. Du kan göra spel x i D3D9 många gånger snyggare än y i D3D11, det handlar bara om hur bra du är på att programmera, optimera och använda APIt.

3. Dokumentation. Här har visserligen Microsoft gjort ett väldigt bra jobb, men det finns gott om dokumentation om OpenGL också. Köp en bok, läs guider osv osv.

Det är väl i övrigt ganska självklart att det är enklare att optimera någonting för något som är öppet än stängt? I OpenGL så har du ju total insikt i hur allt fungerar och kan optimera koden utefter behov.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Linux blir mer och mer lockande. Kanske man skulle ta och göra bytet helt och hållet nu. I så fall blir det INTE någon dual-boot.

Permalänk

Härliga nyheter! Lite synd att vi är inlåsta till DirectX när OpenGL verkar vara det bättre alternativet däremot.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

Jag är ej förvånad. Hoppas nu spelbolag får upp ögonen för Linux som en seriös spelplattform.

Att ett spel går lättare på Linux är knappast något som kommer påverka speciellt mycket. Att porta spel till Linux innebär att göra mer arbete för att få ut spelet till ett operativsystem som bara har några procent av marknaden. Tillverkarna siktar inte på den plattform som kan ge bäst prestanda utan den som får ut spelet till många spelare (något som drivs både av ekonomiska och artistiska skäl).

Även när de får ut spel till Linux betyder det ju fortfarande inte att de får ut spelet till en outforskad marknad då de flesta som använder Linux förmodligen också har tillgång till Windows eller OS X om de vill spela.

Därmed krävs det nog att det ska vara rätt lite jobb för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att få ut det till plattformen. De flesta företag har ingenting att förlora på att Microsoft ger sig in på marknaden i att distribuera spel så Valve är i en unik position.

Permalänk
Medlem

Kul att alla anhängare till Linus lilla hippie-system får något nytt att kraxa om.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Kul att alla anhängare till Linus lilla hippie-system får något nytt att kraxa om.

Hippie-system? Nu får du gärna förklara dig.