Permalänk

Projekt Storebror (Fractal Design XL)

Hej allesammans!

Nu har jag äntligen efter flera månaders arbete blivit klar med mitt projekt, Så vill nu så klart visa upp det!

Först lite info om bygget.

Mods som har gjorts:
Borrat hål för radiator i toppen av chassit. (Lite drygt 520 hål )
Borrat bort alla HDD burar och tillbehör.
Tagit bort avskärmnings plåten och ersatts med mörktonad plexi skiva.
Plus en massa små grejer bland annat målat massa små detaljer.

Är också några mods som återstår att göra:
Borra ventilationshål i sidopanelerna.
Sätta dit ett plexi fönster på sidopanelen.

Specifikationer på datorn:

Chassi: Fractal Design XL
CPU: AMD 8120 ( för tillfället stock)
Moderkort: Gigabyte 990FX UD3
GPU: 2st HD 6970 ( för tillfället stock)
RAM: Adata gaming series 8Gb
PSU: Fractal Design Newton R2 800W (Sleeveat med färgerna Svart,grått och vitt)
SSD: 2st Samsung 830 120Gb (I Raid 0)

Vattenkylning:

Radiatorer - En 420mm 36mm tjock och 2 240mm 30mm tjock.
Pump- D5 med Bitspower pump top och modkit.
Res - BP 150 ML
CPU Block - EK Supreme HF
GPU Block - EK FC6970 V2
Fittings - Bitspower

Det var alla specifikationer, har säkert glömt nämna något så om ni undrar är det bara att fråga!

Kommer att updatera här med lite benchmarks och grejer när jag har hunnit med det och även när jag har gjort de sista modsen! Om du vill se hur bygget gick till tycker jag du tar en titt på byggloggen -

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Måste också tacka några personer som hjälp mig-

Först och främst min Far som har hjälpt mig med alla diverse saker!
Också Artur från Coolingstuff.se Som har hjälpt mig med vattenkylning såklart!
Och även Steve Från specialtech.co.uk som också hjälpt mig med vattenkylning!
Och Calle från Fractal Design som sponsrat mig!

Annars om det är något du undrar är det bara att fråga, nu till det roliga - Bilder!

Projekt Storebror (Fractal Design XL)

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge!

Permalänk
Medlem

Den är inte vatten kyld den är mjölk kyld!!!

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga faktiskt, Radden i botten, hur får den luft? Finns ju inget luftintag i sidopanelen, eller kör du med öppet chassi hela tiden?

Håller på med ett projekt i samma chassi med vattenkylning och har 3st 240raddar men vet inte var jag ska ha dom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk

Nätaggregatet är upp&ner? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Nätaggregatet är upp&ner? :/

Kan det vara för att suga ut luften från radden i botten tro? Ingem höjdare dock att suga igenom varmluften genom nätagget dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk

DET ÄR JU SÅ JÄÄÄVLA SNYGGT!!! JAG VILL HA MERA BILDERRRRRRRRRRRRRR!

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Du säger att du borrat ca 520 hål? Kan man få en bild på toppen av bygget?
Fint annars, 4p!

Permalänk

Härligt att se någon som satsar så hårt och kör på AMD
Fint galleri och bra bilder! 5p

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Jag har en fråga faktiskt, Radden i botten, hur får den luft? Finns ju inget luftintag i sidopanelen, eller kör du med öppet chassi hela tiden?

Håller på med ett projekt i samma chassi med vattenkylning och har 3st 240raddar men vet inte var jag ska ha dom

Skickades från m.sweclockers.com

1 i toppen, 2 i botten? np

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Kan det vara för att suga ut luften från radden i botten tro? Ingem höjdare dock att suga igenom varmluften genom nätagget dock

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen större roll vilket håll man har det åt, borde inte kallas fel håll

Permalänk

löjligt snyggt! 5*

Permalänk
Medlem

Roligt att fler bygger i detta chassi, väldigt bra möjligheter har det:D Snyggt! 4p

Permalänk
Medlem

Crossfire-bryggan gjorde lite ont i ögonen annars ser det riktigt snyggt ut

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny71:

1 i toppen, 2 i botten? np

Men om raddarna i botten ska få luft måste jag ju ha chassit öppet 24/7 då det inte finns några insug/utblås i sidopanelerna..

Skrivet av Johnny71:

Spelar ingen större roll vilket håll man har det åt, borde inte kallas fel håll

Vi har inte sagt att det är fel håll, bara upp&ner vilket det är?

Edit!

Skrivet av Johnny71:

Roligt att fler bygger i detta chassi, väldigt bra möjligheter har det:D Snyggt! 4p

Ska jag vara ärlig så finns inte många möjligheter om man inte moddar det som TS, men är man inte sugen på att borra upp hål för fläktar m.m så var detta tyvärr inget bra chassi för VK. eller jo om man har en 280 och en 120 rad, annars nej.. tycker det är synd att det sitter en udda 180mm fläkt i toppen med upblås snett bakåt? istället för 2st 140/120 i topp

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Riktigt snyggt bygge!

Tackar så jätte mycket!

Skrivet av Reckonzz:

Den är inte vatten kyld den är mjölk kyld!!!

Hehe jo det kan man kalla det, ser fan exakt ut som mjölk!

Skrivet av roobi:

Jag har en fråga faktiskt, Radden i botten, hur får den luft? Finns ju inget luftintag i sidopanelen, eller kör du med öppet chassi hela tiden?

Håller på med ett projekt i samma chassi med vattenkylning och har 3st 240raddar men vet inte var jag ska ha dom

Skickades från m.sweclockers.com

Om du hade läst beskrivningen så står det att jag ska borra hål i sidopanelerna

Du kan ju ha som jag, 2st nere och en i toppen!

Skrivet av Flygarfisken:

Nätaggregatet är upp&ner? :/

Kan ju ha det vilket håll man vill, jag tycker det ser snyggare ut med fläkten uppåt

Skrivet av roobi:

Kan det vara för att suga ut luften från radden i botten tro? Ingem höjdare dock att suga igenom varmluften genom nätagget dock

Skickades från m.sweclockers.com

Har det så bara för att jag tycker det ser bättre ut!

Skrivet av RasmusKvist:

DET ÄR JU SÅ JÄÄÄVLA SNYGGT!!! JAG VILL HA MERA BILDERRRRRRRRRRRRRR!

Det kommer kan jag lova! Kul att du gillar det!

Skrivet av Focal:

Du säger att du borrat ca 520 hål? Kan man få en bild på toppen av bygget?
Fint annars, 4p!

Ska fixa det, finns också i byggloggen om du vill se!

Skrivet av Mickesven:

löjligt snyggt! 5*

Tack så jätte mycket!

Skrivet av Johnny71:

Roligt att fler bygger i detta chassi, väldigt bra möjligheter har det:D Snyggt! 4p

Jo man kan hitta på mycket med detta chassi!

Skrivet av Tobi the Dobi:

Crossfire-bryggan gjorde lite ont i ögonen annars ser det riktigt snyggt ut

Tycker det jag med, vet inte om det finns att köpa med andra färger eller om man kan måla?

Permalänk
Medlem

Galet snyggt blev slutresultatet Kevin! Otroligt bra jobbat!

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Skrivet av Chosz:

Galet snyggt blev slutresultatet Kevin! Otroligt bra jobbat!

Tack så jätte mycket, Kul att du gilla det!

Permalänk
Medlem

Got milk?

Grymt fint jobbat!

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Fin fint! Har du haft loopen länge? Tänkte mest på att färg har en förmåga att sätta sig i blocken och så, och den där färgen ser ut att vara riktigt sugen på att sätta sig överallt, så tjock som den verkar vara.

Permalänk

Mer helhetsbilder

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Eftersom varm vätska expanderar och din reservoar är helt full.. får du inte ett fascinerande övertryck ditt system? Jag hade aldrig vågat att fylla systemet till 100%. Det finns en anledning till att man har expansionskärl

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schrimp:

Eftersom varm vätska expanderar och din reservoar är helt full.. får du inte ett fascinerande övertryck ditt system? Jag hade aldrig vågat att fylla systemet till 100%. Det finns en anledning till att man har expansionskärl

frågan är hur högt tryck de verkligen blir...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Eftersom varm vätska expanderar och din reservoar är helt full.. får du inte ett fascinerande övertryck ditt system? Jag hade aldrig vågat att fylla systemet till 100%. Det finns en anledning till att man har expansionskärl

skillnaden mellan 20grader och 40grader är ringa, endast av akademiskt intresse.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

frågan är hur högt tryck de verkligen blir...

Skrivet av frankof:

skillnaden mellan 20grader och 40grader är ringa, endast av akademiskt intresse.

Jo, jag har verkligen inte räknat på det, men det behövs inte mycket skillnad om systemet är fullt. Och det är i vilket fall onödigt att chansa?
Jag lämnar hursomhelst en liten luftficka, det sover åtminstone jag bättre med.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Skrivet av megalex:

Got milk?

Grymt fint jobbat!

Tackar så mycket!

Skrivet av huttala:

Fin fint! Har du haft loopen länge? Tänkte mest på att färg har en förmåga att sätta sig i blocken och så, och den där färgen ser ut att vara riktigt sugen på att sätta sig överallt, så tjock som den verkar vara.

Jo den verkar ganska tjock, hoppas inte det sätter stop bara xD tror inte det då Mayhems dye är ganska seriösa, tror inte dem skulle sälja en vätska som skulle kunna orsaka problem. Men som sagt man vet aldrig xD

Skrivet av RasmusKvist:

Mer helhetsbilder

Det kommer, har haft ganska dåligt med tid att fixa bra bilder bara men jag lovar att det kommer!

Skrivet av Schrimp:

Jo, jag har verkligen inte räknat på det, men det behövs inte mycket skillnad om systemet är fullt. Och det är i vilket fall onödigt att chansa?
Jag lämnar hursomhelst en liten luftficka, det sover åtminstone jag bättre med.

Har faktiskt aldrig ens tänkt på att det kan expandera, men det är väll bara att tömma ut lite grann?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jo, jag har verkligen inte räknat på det, men det behövs inte mycket skillnad om systemet är fullt. Och det är i vilket fall onödigt att chansa?
Jag lämnar hursomhelst en liten luftficka, det sover åtminstone jag bättre med.

Jag fuskade

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag fuskade

Ah, då borde det bli ca 6 miljondels liters skillnad, på en liter..(??)
Då kanske det inte är så otroligt farligt ändå.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Ah, då borde det bli ca 6 miljondels liters skillnad, på en liter..(??)
Då kanske det inte är så otroligt farligt ändå.

Expansion är ett fenomen man måste räkna med när kylvätskan är tryckbelastad. Exempel på det är Cray's kompressor som arbetar med mycket högt tryck. Där har man en utgämnare som alltid lämnar samma tryck ut till racken. Det är väl visserligen det ända exempel jag kännertill som jag haft möjligheten att se i verkligheten, men i den volym som det nu är i mindre anläggningar är expansions-faktorn något man kan ignorera helt.

TS; Tror att bygget förtjärnar lite mer bilder med gärna mer övergripande tema. Prylarna i sig har vi redan sett 100tals gånger och är mycket ointressanta utan en helhet eller kombination med varandra.

Permalänk
Medlem

jäkligt schysst! bra jobbat