Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Resa till Italien

Gör en kortare resa till Rom och Neapel i vinter, tro't eller ej:)
Vi har hittat olika ställen med diverse misstänkta kommentarer (Väldigt fel grammatik på svenska och annat) dock verkar det sjysst och inte alltför dyrt.

Man måste ju både bo och äta. Var kan man bo nånstans? Finns det nåt speciellt ställe som ni kan rekommendera?

Finns det några sevärdheter på resan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gör en kortare resa till Rom Neapel i vinter, tro't eller ej:)
Vi har hittat olika ställen med diverse misstänkta kommentarer (Väldigt fel grammatik på svenska och annat) dock verkar det sjysst och inte alltför dyrt.

Man måste ju både bo och äta. Var kan man bo nånstans? Finns det nåt speciellt ställe som ni kan rekommendera?

Finns det några sevärdheter på resan?

Riktigt trevligt!

Kolla på hotels.com tex . Det jag tycker du ska göra är att prova på riktig pasta, Italienarna gör den bästa pastan som finns (och även pizza).
Sök på google, finns massor om du söker på "Rom sevärdheter", kolla även på bilder

Att dricka kranvatten är kanske inte något bra? Inte riktigt hundra på vatten kvalitén är i Italien, men I Barcelona då jag reste dit ifjol så rekommenderades det att man skulle dricka vatten på flaska.

Något jag har drömt om, och vill gärna dra med mig farsan på är att fiska långt ut i Medelhavet. Vet inte hur länge du ska vara där, men en dagstur borde få plats på schemat

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LarssoN:

Riktigt trevligt!

Kolla på hotels.com tex . Det jag tycker du ska göra är att prova på riktig pasta, Italienarna gör den bästa pastan som finns (och även pizza).
Sök på google, finns massor om du söker på "Rom sevärdheter", kolla även på bilder

Att dricka kranvatten är kanske inte något bra? Inte riktigt hundra på vatten kvalitén är i Italien, men I Barcelona då jag reste dit ifjol så rekommenderades det att man skulle dricka vatten på flaska.

Något jag har drömt om, och vill gärna dra med mig farsan på är att fiska långt ut i Medelhavet. Vet inte hur länge du ska vara där, men en dagstur borde få plats på schemat

Man tackar:)
Jo Hotels.com har vi spanat och som sagt hittat lite halvintressanta ställen, dock är det en del negativa kommentarer, dessa är ju dock högst personliga.

Vi är bara där mellan 22-29 December så en väldigt kort resa blir det:) Självklart ska man käka riktigt italienskt, är ju en del av målet hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man tackar:)
Jo Hotels.com har vi spanat och som sagt hittat lite halvintressanta ställen, dock är det en del negativa kommentarer, dessa är ju dock högst personliga.

Vi är bara där mellan 22-29 December så en väldigt kort resa blir det:) Självklart ska man käka riktigt italienskt, är ju en del av målet hehe.

Okej, oftast är det för att folk inte blev nöjd med rummet . Hände mig i Spanien, vi hade bokat en lägenhet med plats för 5 sängar, fanns bara 4 Vi fick 1 eller 2 2L coca-cola för besväret .

En vecka är ju inte så kort, ganska lagom lång

Kan höra med några kompisar som bor i Italien om dem har några förslag vad som kan vara roligt för en turist, om det önskas

Permalänk
Medlem

Kolla booking.com också, ibland har de en del ställen som inte finns på hotels.
Bokade totalt 12 rum/lägenheter/hotell där under vår 2,5 veckors europatripp och det funkade prima

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LarssoN:

Okej, oftast är det för att folk inte blev nöjd med rummet . Hände mig i Spanien, vi hade bokat en lägenhet med plats för 5 sängar, fanns bara 4 Vi fick 1 eller 2 2L coca-cola för besväret .

En vecka är ju inte så kort, ganska lagom lång

Kan höra med några kompisar som bor i Italien om dem har några förslag vad som kan vara roligt för en turist, om det önskas

Det vore guld!

Skrivet av SteFFoo:

Kolla booking.com också, ibland har de en del ställen som inte finns på hotels.
Bokade totalt 12 rum/lägenheter/hotell där under vår 2,5 veckors europatripp och det funkade prima

Fick samma tips av en tjejpolare som bor där. Besöker henne i neapel;)
Låter bra, ska kolla närmare på den sidan.

Tack för svar, låt tipsen flöda in hehe:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Att dricka kranvatten är kanske inte något bra? Inte riktigt hundra på vatten kvalitén är i Italien, men I Barcelona då jag reste dit ifjol så rekommenderades det att man skulle dricka vatten på flaska.

"I regel kan man dricka vattnet i Italien. Om vattnet inte går att dricka finns det en varnande text "acqua non potable". Italienarna själva håller sig till det billiga bergsvattnet på flaska som säljs överallt."

Källa: http://www.travelmarket.se/italien/c-IT/reseguide.htm

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har då alltid druckit vatten på flaska i italien. Man kan bli lite skum i magen annars. Ett annat skäl är givetvis att deras kranvatten inte brukar vara särskilt gott..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Ja som Ackelind skriver är det ganska vanligt att man blir skum i magen av kranvatten utomlands. Inte för att vattnet är farligt att dricka på något sätt men man är inte van.
Stannar man en kortare visit är det därför förmodligen värt att inte chansa

Förstod aldrig om du skulle stanna något i Rom men där finns massvis att se.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ackelind:

Jag har då alltid druckit vatten på flaska i italien. Man kan bli lite skum i magen annars. Ett annat skäl är givetvis att deras kranvatten inte brukar vara särskilt gott..

Tro fan jag glömde bort min egen tråd... Hm lär väl inte bli så mycket vattendrickandes där kanske:)

Skrivet av glemmy:

Ja som Ackelind skriver är det ganska vanligt att man blir skum i magen av kranvatten utomlands. Inte för att vattnet är farligt att dricka på något sätt men man är inte van.
Stannar man en kortare visit är det därför förmodligen värt att inte chansa

Förstod aldrig om du skulle stanna något i Rom men där finns massvis att se.

Jovisst, man stannar i Rom 22-25 Dec och resten i Neapel:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag bumpar min tråd lite i hopp om information..

Hur ser eluttagen ut därnere? Behövs adapter och isf var kan den införskaffas?

Permalänk
Medlem

Samma som i Sverige. Undvik Neapel, smutsig stad. Rom är kanon. Va i precis de två städerna i höstas.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Flytta fram resan nån vecka eller två och gå på fotboll. Utmärkta fotbollsstäder båda två.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bha*:

Samma som i Sverige. Undvik Neapel, smutsig stad. Rom är kanon. Va i precis de två städerna i höstas.

Omöjligt. Tjejpolare bor där;) alltså halva resan

Skrivet av Billy Bob:

Flytta fram resan nån vecka eller två och gå på fotboll. Utmärkta fotbollsstäder båda två.

Även det omöjligt. I januari drar jag till asien

Några tips? Alltså på adaptrar

Permalänk
Medlem

En universaladapter på första bästa välsorterad butik funkar klockrent. Går till och med att köpa på flygplatsen. Minns inte om vi använde den något då jag vill minnas att det var samma uttag som i Sverige, dock inte säker.

Saker att se i Rom: Kolosseum, forum romanum, palatinen, Castel Sant'Angelo, vatikanen, Pantheon, Fontana di Trevi, Circus Maximus, div. katakomber, Neros palats (osäker om det är öppet nu) etc, etc, etc, etc, etc... De två du absolut inte får missa är Kolosseum och vatikanen tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

"I regel kan man dricka vattnet i Italien. Om vattnet inte går att dricka finns det en varnande text "acqua non potable". Italienarna själva håller sig till det billiga bergsvattnet på flaska som säljs överallt."

Källa: http://www.travelmarket.se/italien/c-IT/reseguide.htm

Hmm det lät konstigt. Romarna själva var duktiga på att dricka från fontänerna som fanns överallt i Rom. Enligt dem var det hur rent som helst. Var hur många som helst som fyllde på sina vattenflaskor via dem också. Hörde aldrig någon som blev konstig i magen eller sjuk. Kanske varierar vart i Italien man är iofs.

Permalänk

Det ar lite annat uttag an i sverige men det passar anda.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Inveramsay:

Det ar lite annat uttag an i sverige men det passar anda.

Såg det:) 3 hål i väggen finns där, är den mittersta för jord eller?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Såg det:) 3 hål i väggen finns där, är den mittersta för jord eller?

Jag tror det, vanliga eurokontakter passar dock rakt av

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Inveramsay:

Jag tror det, vanliga eurokontakter passar dock rakt av

Det gör dem faktiskt... vi har precis checkat in i ett uppgraderat rum med ett stycke knallrosa vägg..