Dell smyger ut bildskärmen U2713HM

Permalänk
Skrivet av Jexmark:

Varför snabbare? Är du den sån där som tror att 8ms inte är snabbt nog till precis allt?

För i spel har jag inbillat mig att jag märker skillnad mellan 1-2 till 8ms i FPS spel.:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Om man använder förnybar energi då?

Då hindrar du någon annan från att använda den energin, och i slutet på kedjan så måste den extra energin tas från icke-förnybara källor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle Canin:

Är det LED eller CCFL på denna? Kanske blir ett köp om det är CCFL då jag är grymt sugen på 2k upplösning!

Ett stort minus enligt mig är att den inte är 16:10, men man kan ju tänja på gränserna lite.

Det är en backlit LED skärm, alltså inte edge lit LED.

Permalänk
Medlem

hatar sån "fot" som den har (alltså hela "benet" som går upp i själva skärmens rygg) tycker det är ruskigt fult, ser ut som en vanlig kontorsdator...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

"Andra intressanta specifikationer är en betraktningsvinkel på 178 grader,"

Nej, helt jävla ointressant!
Jag vill veta vad betraktningsvinkeln i höjdled är, för jag sitter inte 2 meter bort från min dator. Däremot så är det ofta klurigt att hitta en bra höjd att ställa monitorn så att man ser bilden korrekt utan att bilden blir för mörk eller för ljus, något som blir mer angeläget ju större skärmarna blir.

Öh, det står bara "betraktningsvinkel", vilket betyder i alla riktningar.
IPS-skärmar har 178-grader oavsett riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Eftersom den drar mindre ström lär den ju också avge mindre värme, för min u2711 blir väldigt varm.

Precis. Ett av de största problemen man vill få bort. Stora skärmar som drar mycket ström genererar sjukt mycket värme och inte ens på vintern behöver jag den mängden

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

För i spel har jag inbillat mig att jag märker skillnad mellan 1-2 till 8ms i FPS spel.:)

Nej det gör du inte , den där "ms"-siffran säger i princip ingenting.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Inte fel med fler skärmar.. frågan är bara hur homogen den är, tinting problem samt input lag...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Faaan vilket stort vill-ha begär man har just nu T_T

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Allt handlar inte om pengar.. Tänk på modernatur ?

Då gör man ju bäst i att behålla sin gammla skärm...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stais:

Aaaaahhh! Särskrivning!

Jag har åtgärdat detta i artikeln, men tänk nästa gång på att använda länken rättelseknappen i stället för att skriva i kommentarerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Aaaaahhh! Särskrivning!

Var ser du det?

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

fortfarande bättre att använda mindre energi även om de är vindkraft osv. Inte direkt som att de kraftverken är "gröna" att bygga.

Skickades från m.sweclockers.com

Off Topic:
Jag skulle säga att det är bättre att slänga upp mer kärnkraft så är den saken löst till man hittar en vettig ersättare.

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Ska man resonera så är det absolut mer miljövänligt att inte köpa ett ny skärm överhuvudtaget. Det går ju åt mer resurser att tillverka en ny skärm än vad besparingen i el motsvarar, grön eller inte.

Vill du vara miljövänlig, hitta en tjockskärm på skroten om din gamla går sönder.

Ser inget fel i att välja skärmen som drar minst energi om man är ute efter en ny och vill tänka lite på miljön. Ungefär som de som köper nya bilar och väljer miljöbil för att spara på miljön, det hade säkert varit bättre att köra vidare i den gamla än att det ska byggas en ny. Men samtidigt är en ny miljöbil ett snällare val än en annan ny som drar dubbla mängden bensin. Påstod aldrig att det var ett smart sätt utan bara att det är bättre alternativ än att köpa den gamla som drog mer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Effektförbrukningen är viktig för komforten, det känns en tydlig skillnad mellan hur värmen strålar ut från olika skärmar, och man kan räkna med att det kan krävas 2-3 ggr så mycket effekt för kyla om man har ett kontor, så att minska 100w i förbruknig på en primärapparat kan innebär 100-300w mindre effekt till klimatsystemen, så att sänka effektförbrukningar är mycket viktig och kan spara enorma pengar, kanske inte hemma, men det märks även där, men har man några tusen enheter på ett företag så är det nått helt annat, jag har under en period hållit på med att jaga effektförbrukning inom industrin, och vi hade en del styrsystem med med ca 10 cpuer var och med en bunte monitorer och annan elektronik, främst i/o som tillsammans drar kring 2KW i tomme , då blir det enorma pengar, min avdelning hade 257 såna system om jag inte mins fel, och alltså en tomgångsförbrukning på ca 0,5MW sedan tillkommer ventilationen med minst lika mycket i effektförbrukning, vi testade att stänga ner allt en helg och innertempen påverkades 2 grader av det i en lokal på ca 40 000 m^2 med ca 8m i medeltakhöjd, våra styrsystem kostade alltså minst 2000kr i timmen om man tar med underhåll pga fläktar o filterbyten o dyl, bara för den tid de inte användes, pga el och ventilationen som krävdes, att stänga av o starta upp allt hade dock blivit dyrare, eftersom det tog ca 30minuter om man har några hundra personer som gör jobbet, (driftminutkostnaden var ca 40 000kr för anläggningen i snitt.) anläggningen stod i tomme ca 6 timmar per dygn och 20h på helger dvs ca 50h per vecka den inte utnyttjades till produktion, det ger då en kostnad på över 5 miljoner om året i onödan jämfört med om den hade haft 0 i förbrukning när den stod stilla, nu är det inte enbart monitorer, men hur mycket elektroniken drar i tomgång kan alltså ge rätt rejäla skillnader i kostnader på en industri/kontor och varje watt man sparar adderar ihop till enorma siffror.
Men om man bara ser på monitorer på ett kontor så är det även där en stor skillnad i känslan när man slipper direkt värmestrålning, komforten ökar avsevärt och det är värt mycket oavsett energikostnaden.
Segmenterad ledbelysning och oledskärmar är de tekniker som kommer att användas på sikt, de ger båda bäst bildkvalitet och lägst energiförbrukning, segmenterad ledbelysning är det dåligt med på monitorer och det är trist, svärtan blir väldigt bra när man har den tekniken och det skulle vara trevligt med det kombinerat med en bra ips panel, då skulle ipsen kunna få en bra svartpunkt och ta ett kliv i bildkvalitet medan vi väntar på att oled ska bli billigare.

(Man räknar för övrigt idag med att utrustningen som krävs för att dra internet förbrukar 1-2% av jordens totala energibehov, det finns undersökningar/beräknnigar på att nätverket borde drar nånstans mellan 170-310 GW)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sak samma

Min u3011 drar rätt mycket ström och avger mycket värme men det är försumbart mot tre 7970 och en cpu överklockade...

Permalänk
Avstängd

Sverige .... Och spara på miljön? Åk då över till resten av länderna och predika för de skiter blanka fan i miljön! Själv gräver jag ner batterierna i rabatten ! tvättar bilen med fotogen i naturskydds område. Who cares .....

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Skrivet av zAjben:

Någon som vet om den värdelösa antireflexbehandlingen som fanns på 2711 är borttagen? I så fall köper jag en direkt.

Värdelösa?

Smaken är väl som baken?

Jag gillar iaf inte att kunna använda min skärm som spegel.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk

Ska bli väldigt intressant att läsa de första recensionerna av U2713. Jag hoppas att den har lite mindre aggressiv AG-coating jämfört med 2711. Också nyfiken på om AH-IPS kommer uppvisa någon reell förbättring mot H-IPS. Jag tror iofs att det är i princip samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

För i spel har jag inbillat mig att jag märker skillnad mellan 1-2 till 8ms i FPS spel.:)

Utöver responstiden som presenteras här så har du även inputlag att räkna med. Den kan vara både ca 1 ms och upp till över 100 ms. Du skulle alltså kunna ha en skärm som har 2 ms i responstid men att det ändå tar längre tid för bilden att komma fram på skärmen än vad skärmen med 8 ms har.

Responstid: Tiden det tar för en pixel att byta färg.
Inputlag: Tiden det tar för skärmen att skala om bilden och att lägga in eventuella bildförbättringar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

"Andra intressanta specifikationer är en betraktningsvinkel på 178 grader,"

Nej, helt jävla ointressant!
Jag vill veta vad betraktningsvinkeln i höjdled är, för jag sitter inte 2 meter bort från min dator. Däremot så är det ofta klurigt att hitta en bra höjd att ställa monitorn så att man ser bilden korrekt utan att bilden blir för mörk eller för ljus, något som blir mer angeläget ju större skärmarna blir.

Möjligt att det inte var så du menade men jag läste det som att du har trilskats med en skärmfot med dåliga justeringsmöjligheter.

Och som andra påpekat så är skärmar med så pass dålig betraktningsvinkel som du beskriver vanligen av TN-paneltyp.

Permalänk
Medlem

Har en U2711 på jobbet och den värmer rätt mycket så lägre effekt är grymt välkommet, har 3st HP ZR24W hemma som också värmer väldigt mycket. Så den här är klart intressant så man slipper sitta i kallingarna framför datorn (inte på jobbet då förstås).

Apropå betrktiningsvinkel i höjdled så är det som alla andra säger med största sannolikhet en TN-panel, man får vad man betalar för där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vem bryr sig om den drar mindre ström, man lär ju ändå bara spara en krona per år på det.

Ganska många tror jag. Inget kommer in som drar lika mycket eller mer än det som var innan. Bra för miljön bra för inomhusklimatet och bra för plånboken när elräkningen kommer om man är konsekvent med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claws.:

Apropå betrktiningsvinkel i höjdled så är det som alla andra säger med största sannolikhet en TN-panel, man får vad man betalar för där.

Citat:

Det rör sig denna gång om en skärmpanel från LG av AH-IPS-typ med upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar.

Det gäller att läsa mer än bara titeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Det gäller att läsa mer än bara titeln

Det gäller att läsa vad han Quotar och svarar till också. Läs om några inlägg ovanför så förstår du.

Permalänk

Rätta mig om jag har fel men är inte 8ms i responstid för en skärm ganska mycket idag`?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av unaimednr1:

Rätta mig om jag har fel men är inte 8ms i responstid för en skärm ganska mycket idag`?

vet ej, men märker du skillnad på 2 och 8 ms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av unaimednr1:

Rätta mig om jag har fel men är inte 8ms i responstid för en skärm ganska mycket idag`?

Om man tror på vilseledande marknadsföring: ja. Annars, nej.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Antar att det här är en budgetmodell? Så vitt jag förstått skulle det väl dröja ett tag till innan Dell kommer med nya flaggskeppsmodeller?

Om den nu har LED-belysning och inte CCFL, så tycker jag att 37% lägre energiförbrukning låter kasst. Förväntar mig åtminstone 50% innan det ska vara värt att tumma på färgåtergivningen för att spara ström/värme.

Som u2711 fast sämre (för så vitt jag vet fixar väl u2711 betydligt högre än 99% av sRGB), tycker jag det här verkar som.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Om den nu har LED-belysning och inte CCFL, så tycker jag att 37% lägre energiförbrukning låter kasst. Förväntar mig åtminstone 50% innan det ska vara värt att tumma på färgåtergivningen för att spara ström/värme.

Det beror på att det är backlit LED och den är inte lika strömsnål som edge LED.