Ultrabillig laptop för enklare sysslor

Permalänk

Ultrabillig laptop för enklare sysslor

Hej alla!

Efter att ha varit stationära datorer trogen hela mitt liv har jag börjat överväga att skaffa mig en smidigare dator att ha till skolarbete och andra tillfällen man behöver ta med sig datorn. Ordbehandling och surfning kommer vara de främsta användningsområdena. Skulle det gå att spela enklare spel, typ CS, Age of Empires o.d. utan problem är det ett plus, att tvingas packa ner hela det stationära ekipaget för att gå över till en kompis och lana i någon timma gör lätt att det inte blir något lan. Lägsta möjliga grafikinställningar kan jag också stå ut med dessa enstaka lan-tillfällen, som kommer utgöra långt under 10 % av användningstiden.

Kollade runt lite på Prisjakt och såg en Asus Eee som verkade ganska populär:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1191276
Priset är ju verkligen skamligt lågt, är datorn användbar? Lite extra väntetider vid öppning av program och sånt kan jag stå ut med, så länge det inte är så långsamt så att man exempelvis måste vänta flera sekunder innan bokstäverna man trycker på ploppar upp på skärmen när man skriver i Word, eller att datorn kraschar när man har 10 flikar uppe. Finns det någon annan dator i samma prisklass eller kanske uppemot en tusenlapp dyrare så kan jag vara intresserad, men då bör det ge en märkbar skillnad.

Enda saken jag störde mig på med burken jag länkade var att jag endast såg 1 ljudin-/utgång, vilket innebär att mitt headset med 1 kontakt för mick och 1 för hörlurar inte skulle gå att koppla in. Går det att lösa på något bra sätt?

Tack på förhand för hjälp!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Den borde räcka. Har en Eee PC med liknande specs fast lite större skärm.
Den du länkade är perfekt för ren surf. Och Word ska den klara med. Har LibreOffice och det är inga problem med det inte. Dock kanske du borde sikta på lite dyrare, för du får så mycket för pengarna.
Eller så kan du ju köpa en billig som denna och skaffa en liten SSD så blir det fart på den!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga nej, datorn är billig, men, den är ändå för dyr gentemot vad man får imo.
Den är otroligt seg och du kommer inte uppskatta den alls, tror jag.
Här har du en laptop som är fullgod, jag är inte så förtjust i Fujitsu men till det här priset är det ett kanonköp:
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah531_intel_i3-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag skulle säga nej, datorn är billig, men, den är ändå för dyr gentemot vad man får imo.
Den är otroligt seg och du kommer inte uppskatta den alls, tror jag.
Här har du en laptop som är fullgod, jag är inte så förtjust i Fujitsu men till det här priset är det ett kanonköp:
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah531_intel_i3-...

den där var ju riktigt jävla prisvärd! KÖP KÖP KÖP!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Jag skulle säga nej, datorn är billig, men, den är ändå för dyr gentemot vad man får imo.
Den är otroligt seg och du kommer inte uppskatta den alls, tror jag.
Här har du en laptop som är fullgod, jag är inte så förtjust i Fujitsu men till det här priset är det ett kanonköp:
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah531_intel_i3-...

Håller med. Dessutom kommer Eee-skiten med Windows 7 starter

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Jag skulle säga nej, datorn är billig, men, den är ändå för dyr gentemot vad man får imo.
Den är otroligt seg och du kommer inte uppskatta den alls, tror jag.
Här har du en laptop som är fullgod, jag är inte så förtjust i Fujitsu men till det här priset är det ett kanonköp:
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah531_intel_i3-...

Ja, ska man ha nåt annat, får man slänga på en tusenlapp till för att det ska vara värt det.

Permalänk
Medlem

Upplösningen på dessa är väldigt tråkiga. Men finns inte så mycket att välja på i den prisklassen. Vet faktiskt ej om man ens kan spela CS på den. Du vill ha en 10-tummare? Ram-minnet på 1GB är jättelågt, det är nästan ett måste att uppgradera till 2GB som är max om du vill ha mer än ett fönster då du surfar eller ordbehandlaren öppen samtidigt som du surfar. Jag hade en liknande Acer, tror RAM-minnet var uppe i 70% bara då man hade Windows 7 Starter och ett fönster i webbläsaren öppen.
Dethär borde vara den billigaste <13-tummaren som klarar av
http://cdon.se/hemelektronik/asus_1225b_11.6_amd_e-450_hd6320...
Annars två billiga 15-tummare med prestanda som klarar av det du ska använda den till
http://cdon.se/hemelektronik/hp_pavilion_g6-2001so_pentium_du...
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah531_intel_i3-...
Men vet ej, kanske blir för stort för dig.

Permalänk
Medlem

Om du verkligen skall ha en über billig och inte har några kav (för spel) och kan tänka dig begagnat, https://www.inregodirekt.se/begagnad/barbart/ibm_thinkpad_t60...

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atriix:

Om du verkligen skall ha en über billig och inte har några kav (för spel) och kan tänka dig begagnat, https://www.inregodirekt.se/begagnad/barbart/ibm_thinkpad_t60...

usch nej. Inte så jäkla billig, blir väl typ 1900 spänn...

Permalänk
Medlem

Jag äger den första Asusen du länkade till, har den som htpc. Den gör sitt jobb som surfdator men den är långsam på det. Irriterande långsam när jag jämför med min stationära 6-kärniga AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Bf2 har jag testat på LOW på lägsta upplösning och det startar, kanske 20fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

Tack för inputen! Femtontummare är nog mest en fördel gentemot mindre, förutom de gånger det är trångt i väskan. Brukar datorväska medfölja vid köp av laptop?

Jag antar att Fujitsun's i3 är överlägsen HPns gamla Pentium? Att läsa Intel HD Graphics i specsen gör mig lite rädd, men det kanske går bra när det gäller äldre spel/väldigt låga grafikinställningar? Hur funkar det med nyare spel typ BF3 om man skruvar alla inställningar i absoluta botten (har inte några planer på att spela något sådant, men det skulle väl kunna hända att det dyker upp på något lan någon gång)? Blev ganska sugen på Fujitsun i alla fall, för mig som varit dålig på att hålla min dator ajour de senaste två åren och fortfarande sitter med en 775-processor i min stationära låter i3 blixtsnabbt i mina öron.
Och om jag får vara lite kvinnlig av mig och betygsätta burken efter utseende så gillar jag den blanka svarta looken.

Jag är en riktig flikknarkare när jag surfar och ibland har jag kommit på mig själv med att ha 30+ flikar uppe med jätteviktiga saker som självklart skall kollas igenom senare. En aning kan jag nog begränsa mig, men går det att ha säg 10-15 flikar uppe utan att det blir långsamt med Fujitsun?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

http://communities.intel.com/thread/26965
Så BF3 kan du glömma, även om den klarade det i beta på low :(. Har testat AH531 lite då och då av en komnpis, kan säga att den klarar CS 1.6 galant och SC2 på medium (kanske några inställningar på low men typ ett hum om det mesta den klarar). Office och F-Secure på köpet också, bra till skolan. 10-15 flikar är helt lugnt, det brukar hända mig också :P. Datorväska brukar inte följa med.

Permalänk
Medlem

Värt att kika på är ju de med AMDs processorer, som erbjuder bättre integrerade grafikkort än Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Skit i den.
Windows sju rekommenderas köra med 2GB Ram.
Datorn kommer lagga bara som det är utan att du har två flikar uppe.
Trust me har en bättre variant av den från Compaz (HP) samma speks fast intel processor.
Ren skit må jag säga. Hade hellre köpt öl för pengarna och lullat mig fram en dator på hallucinationer xD

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av zlackern:

http://communities.intel.com/thread/26965
Så BF3 kan du glömma, även om den klarade det i beta på low :(. Har testat AH531 lite då och då av en komnpis, kan säga att den klarar CS 1.6 galant och SC2 på medium (kanske några inställningar på low men typ ett hum om det mesta den klarar). Office och F-Secure på köpet också, bra till skolan. 10-15 flikar är helt lugnt, det brukar hända mig också :P. Datorväska brukar inte följa med.

Okej, det kan jag acceptera Det var inte specifikt BF3 jag var ute efter, utan snarare nya spel i allmänhet. Är ju väldigt varierande från spel till spel och jag tror inte heller att jag kommer spela mycket nya spel, alltid någon som kommer på lanet med en gammal sunkburk som knappt klarar av att ladda spellistan i Steam och det blir således mest spelande av gamla spel.

Skrivet av Snacker:

Värt att kika på är ju de med AMDs processorer, som erbjuder bättre integrerade grafikkort än Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, det kan kanske vara intressant, så länge det inte är på bekostnad av "skrivbordsprestandan" (snabbhet vid surfning och såna aktiviteter). Har du något tips?

Skrivet av DavidtheDoom:

Skit i den.
Windows sju rekommenderas köra med 2GB Ram.
Datorn kommer lagga bara som det är utan att du har två flikar uppe.
Trust me har en bättre variant av den från Compaz (HP) samma speks fast intel processor.
Ren skit må jag säga. Hade hellre köpt öl för pengarna och lullat mig fram en dator på hallucinationer xD

Pratar du om Fujitsun nu? Den har 4 GB RAM. Om du menar den jag länkade i första inlägget så har jag mer eller mindre kastat tankarna på den i papperskorgen, just eftersom den verkar vara lite väl underpresterande

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagHeterFelix:

Tack för inputen! Femtontummare är nog mest en fördel gentemot mindre, förutom de gånger det är trångt i väskan. Brukar datorväska medfölja vid köp av laptop?

Nej, det ingår inte. Det får du köpa separat.

Skrivet av JagHeterFelix:

Jag antar att Fujitsun's i3 är överlägsen HPns gamla Pentium?

Överlägsen är lite att ta i, det är samma processorkärna bara lägre speccad i HPn, men ja, den är bättre i Fujitsun.

Skrivet av JagHeterFelix:

Att läsa Intel HD Graphics i specsen gör mig lite rädd, men det kanske går bra när det gäller äldre spel/väldigt låga grafikinställningar? Hur funkar det med nyare spel typ BF3 om man skruvar alla inställningar i absoluta botten (har inte några planer på att spela något sådant, men det skulle väl kunna hända att det dyker upp på något lan någon gång)?

Just BF3 skulle jag nog glömma, det lär funka på lägsta men det lär inte vara trevligt.
Men det duger faktiskt till rätt många spel som inte är så krävande om man nöjer sig med att spela på låga inställningar.

Skrivet av JagHeterFelix:

Jag är en riktig flikknarkare när jag surfar och ibland har jag kommit på mig själv med att ha 30+ flikar uppe med jätteviktiga saker som självklart skall kollas igenom senare. En aning kan jag nog begränsa mig, men går det att ha säg 10-15 flikar uppe utan att det blir långsamt med Fujitsun?

Ett problem med alla laptops utan SSD är att hårddisken är väldigt långsam så det kan bli segt ibland när den får jobba.
Men du har ganska mycket minne så det borde vara rätt snabbt och rappt ändå.

Om du är ute efter en billig laptop hittar du nog inget bättre än Fujitsun, den där begagnade som länkades var klart sämre per krona.
Om du är ute efter en BRA men billig laptop så finns det bättre, men då får du lägga minst tusen kronor till och utan att det blir så mycket bättre förräns vid 2000 kronor till.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nej, det ingår inte. Det får du köpa separat.

Överlägsen är lite att ta i, det är samma processorkärna bara lägre speccad i HPn, men ja, den är bättre i Fujitsun.

Just BF3 skulle jag nog glömma, det lär funka på lägsta men det lär inte vara trevligt.
Men det duger faktiskt till rätt många spel som inte är så krävande om man nöjer sig med att spela på låga inställningar.

Ett problem med alla laptops utan SSD är att hårddisken är väldigt långsam så det kan bli segt ibland när den får jobba.
Men du har ganska mycket minne så det borde vara rätt snabbt och rappt ändå.

Om du är ute efter en billig laptop hittar du nog inget bättre än Fujitsun, den där begagnade som länkades var klart sämre per krona.
Om du är ute efter en BRA men billig laptop så finns det bättre, men då får du lägga minst tusen kronor till och utan att det blir så mycket bättre förräns vid 2000 kronor till.

Tack så mycket!
Om det blir spelande så står jag absolut ut med lägsta inställningar, har ett 6950 i stationära som jag vanligtvis använder när jag spelar, så laptopen kommer bara användas i specialfall

Kan det vara värt att köpa en SSD till en budgetdator som denna? Har lite taskig koll på SSDs nuförtiden men Intel gör väl kvalitetsdiskar, skulle en Intel 330 på 180 GB vara ett bra val?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagHeterFelix:

Kan det vara värt att köpa en SSD till en budgetdator som denna? Har lite taskig koll på SSDs nuförtiden men Intel gör väl kvalitetsdiskar, skulle en Intel 330 på 180 GB vara ett bra val?

Jag vill rent av säga att en SSD gör BETYDLIGT mer för hur en laptop upplevs än en starkare processor osv.
Intel 330 180GB är säkert ett bra val, men kolla runt lite om det finns bättre eller mer prisvärda med hög tillförlitlighet.