Permalänk

Modda en Asus Prime UX32VD?

Tja,

Long story:

Jag har gått och dreglat över Windows Surface Pro ett par månader nu, då jag är fullständigt förtjust i Windows 8, och har funderat på att gå och 'bli med tablet' ett bra tag nu. Den verkar ju riktigt vass!

Men efter hand så har jag tänkt som så att dels vet jag inte om jag vill förlita mig på en såpass liten bildyta när jag behöver arbeta portabelt, och dels så kommer ju grafikkortet förmodligen inte vara något att hänga i granen - vilket så klart sätter käppar i hjulen för såväl film- och bildredigering som spelande.

Nu så har jag istället spanat in Asus Prime UX32VD, som släpptes nyligen. Med sitt nVidia-kort och finfina skärm så är jag fullständigt hooked. För att inte tala om en snygg design som nästan kan liknas vid tablets.

Short story:

Asus Prime UX32VD är ju riktigt läcker, med sin relativt starka prestanda för sin lätthanterliga storlek, snygga design, och sitt överkomliga pris.

Men jag har ändå lite sug efter att få ut ännu mer av en sådan ultrabook, ifall det blir ett köp.
Har sett lite instruktionsvideor på YouTube om hur man byter ut såväl ram-minnet som SSDn, eftersom dessa var lite i det lägre laget för spel och redigering.

Går det att byta grafikkortet upp ett par snäpp, från GT 620M till typ 650M utan att helt paja kylningssystemet de lagt i burken?

Vad bör jag tänka på om jag byter SSD, ram-minne, och GPU? Jag tror att jag har koll på allt, men är det något man lätt glömmer som kan paja hela datorn? Vilken typ av minnen och hårddiskar bör jag titta på? Antar att det finns mindre komponenter jusst för detta syftet?

Tack på förhand för alla tips!

Gurra

Permalänk

Att byta GPU i en ultrabook är nog omöjligt (jag kan dock ha fel), det hör väl till ovanligheten att någon lyckas byta GPU i någon bärbar? Jag har aldrig hör om någon som lyckats. Ursäkta pessimistsvaret! ^^
För övrigt en underbar dator! Ram är otroligt enkelt att byta, HDD är nog inte nån match heller, men som sagt GPU tror jag inte går.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Hej!

Svar på en del frågor och synpunkter från mig:

Grafik
Det går inte att byta grafikkrets då den är fastlödd på moderkortet.

SSD
För dessa ultrabooks finns det inte särskilt mycket plats för en SSD, de enda jag har för mig passar är Samsungs 830-serie som endast är 7mm tjocka.

RAM
Det sitter en 2GB integrerad "sticka" och en som går att byta ut. Du kan då få 2+8GB minne, men tappar dual-channel. Jag har dock ingen riktig koll på hur stor inverkan på prestanda det har.

Har själv en N66VZ och kan säga att jag är otroligt nöjd med datorn, grym kvalitet från Asus! Jag antar att deras ultrabooks håller samma mått!

Mvh
Per

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte byta GPU.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Skulle inte försöka mig på det, om du vill ha mer prestanda kan du alltid vänta till nästa generation

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

det hör väl till ovanligheten att någon lyckas byta GPU i någon bärbar? Jag har aldrig hör om någon som lyckats. Ursäkta pessimistsvaret! ^^

Har du rätt laptop så går det: http://www.mxm-upgrade.com/index.html

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Tack för de snabba och informativa svaren!

Det är ju en väldig skam att när de väl valt att inkludera ett riktigt grafikkort i en ultrabook så kör de inte Kepler-baserade kort. :/
Nåja, det bör ju fortfarande köra mitt älskade Crusader Kings 2 utan större svårigheter. Arbete kommer först!

Men att uppa ram-minnet, hur mycket värde bör jag lägga i det då? Och hårddisken med, för den delen.
Helst ska man ju placera sitt OS på en SSD, så det kanske räcker att jag slänger in en ca 64gb SSD av fin kvalitet just för mitt OS; och behåller SATA-driven för 'stoffet'?

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Skulle inte försöka mig på det, om du vill ha mer prestanda kan du alltid vänta till nästa generation

Vänta?! Det ordet finns inte i mitt ordförråd.
Otålig som få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Det är ju en väldig skam att när de väl valt att inkludera ett riktigt grafikkort i en ultrabook så kör de inte Kepler-baserade kort. :/

Är inte GeForece 620m ett Kepler-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Vänta?! Det ordet finns inte i mitt ordförråd.
Otålig som få!

Köp en UX32VD och sätt i en SSD, blir nog bra ska du se

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Krass:

Är inte GeForece 620m ett Kepler-kort?

Jag kan ha fel, men tror de börjar med Kepler först runt 640M?

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Köp en UX32VD och sätt i en SSD, blir nog bra ska du se

Tempting. Men ack så priset springer iväg till slut! Datorn ensam kostar ju redan 1000 kr mer i Sverige än i USA, tycks det. Mummel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Jag kan ha fel, men tror de börjar med Kepler först runt 640M?

Ok, jag är inte så insatt på de mobila grafikkorten, därför jag frågade. Jag trodde att alla 600 var Kepler.

Gjorde även en snabb googling och hittade denna sida där det står: "NVIDIA GeForce GT 620M Kepler-based GPU". Och trodde att en hårdvarusida hade koll på sådant så brydde mig inte om att kolla vidare.

Men kollade vidare lite i det nu och 620m är iaf ett fermi kort. Att få någon siffergräns om vad som är femi och vad som är kepler verkar vara lite svårt. Eftersom tex 660m är kepler medans 670 är femi. Man får helt enkelt kolla upp varje kort manuellt :(.
http://3dvision-blog.com/7506-nvidia-has-announced-new-series...

Permalänk
Medlem

Här får du förhoppningsvis svar på en del av dina frågor: http://forum.notebookreview.com/asus-reviews-owners-lounges/6...

Titta särskilt under "Upgrades and Mods".

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Skrivet av Schn3id3r:

Här får du förhoppningsvis svar på en del av dina frågor: http://forum.notebookreview.com/asus-reviews-owners-lounges/6...

Titta särskilt under "Upgrades and Mods".

Men oj vad mysigt! Tack ska du ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Men oj vad mysigt! Tack ska du ha.

Inga problem, du får gärna berätta hur det gick om du nu provar på något värre än att installera mer RAM och SSD Att byta kylpasta på CPU/GPU det första man gör med sin nya dator är lite väl magstarkt för mig

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

Vaio S13 med GF640LE 2gb går att bios modda för att nästan nå ett 650M. Sedan sätter du in en ssd/minnen så är det biff

Bara mina 2 öre dock :/

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av MojoGurra:

Helst ska man ju placera sitt OS på en SSD, så det kanske räcker att jag slänger in en ca 64gb SSD av fin kvalitet just för mitt OS; och behåller SATA-driven för 'stoffet'?

Hur menar du behåller? I en ultrabook får du knappast plats att lägga till en SSD, det handlar om att byta ut...
Det du kan göra är ju att stoppa den i ett kabinett.. Tror du tänker mer på hur det funkar i en stationär... det är inte samma med laptop och speciellt inte med en ultrabook.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Skrivet av Sepemulle:

Hur menar du behåller? I en ultrabook får du knappast plats att lägga till en SSD, det handlar om att byta ut...
Det du kan göra är ju att stoppa den i ett kabinett.. Tror du tänker mer på hur det funkar i en stationär... det är inte samma med laptop och speciellt inte med en ultrabook.

Doh, tänkte inte på det.

Denna listan är för övrigt MUMSIG! Nästan så man blir sugen på att vänta på dessa, gen 3.5 eller vad man ska kalla dem.

http://www.hindustantimes.com/technology/Events/Ultrabooks-Wi...

Hatar dock att gå och vänta på release dates när man väl blivit taggad. Kan de inte bara släppa infon och göra mig glad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Doh, tänkte inte på det.

Denna listan är för övrigt MUMSIG! Nästan så man blir sugen på att vänta på dessa, gen 3.5 eller vad man ska kalla dem.

http://www.hindustantimes.com/technology/Events/Ultrabooks-Wi...

Hatar dock att gå och vänta på release dates när man väl blivit taggad. Kan de inte bara släppa infon och göra mig glad?

Ingen av dom där såg speciellt bra ut dock, var ju 1366 x 768 på ultrabooksen i listan. Kör på Asus UX32VD med 8GB extra ram och en samsung 830 256GB och om du känner att du vill ha ett bättre grafikkort så kan du ju kolla på Gigabyte U2442N som kommer med ett 640m, 1600x900 14", 128gb ssd + 750gb hdd å lite annat gott. Lär väl dyka upp i sverige om någon månad. Är nog den ultrabooken med hetast grafikdel iaf.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Ingen av dom där såg speciellt bra ut dock, var ju 1366 x 768 på ultrabooksen i listan. Kör på Asus UX32VD med 8GB extra ram och en samsung 830 256GB och om du känner att du vill ha ett bättre grafikkort så kan du ju kolla på Gigabyte U2442N som kommer med ett 640m, 1600x900 14", 128gb ssd + 750gb hdd å lite annat gott. Lär väl dyka upp i sverige om någon månad. Är nog den ultrabooken med hetast grafikdel iaf.

Tack för tipset. Mja, ett par var lite undermåliga, men där var en del fint också. Gillar särskilt att de är hybrider så att man har både tablet och laptop i samma pris.

Spana in den här t.ex.:

http://www.slashgear.com/asus-transformer-book-hands-on-04231...

Om den har nVidia discrete kort så är den fin som fan. Dock enbart 4gb ram vad jag kan se. :/

Problemet med UX32VD är att det kostar skjortan med upgraderingen, så helt plötsligt hamnar man på priset av en fet gaming laptop ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Tack för tipset. Mja, ett par var lite undermåliga, men där var en del fint också. Gillar särskilt att de är hybrider så att man har både tablet och laptop i samma pris.

Spana in den här t.ex.:

http://www.slashgear.com/asus-transformer-book-hands-on-04231...

Om den har nVidia discrete kort så är den fin som fan. Dock enbart 4gb ram vad jag kan se. :/

Problemet med UX32VD är att det kostar skjortan med upgraderingen, så helt plötsligt hamnar man på priset av en fet gaming laptop ändå.

Men vad vill du ha för något då? tablet, ultrabook, gaminglaptop? Med uppgraderingarna kostar den väl runt 12500, går ju inte att jämföra med en gaminglaptop bara för att du kan få en dator med säg 650m för det priset Om du vill ha en dator för att spela på i ett ultrabook format får du nog vänta några generationer, blir för stor värmeutveckling. går inte att trycka in något kraftfullare än 640m i en ultrabook, knappt så det går

Man köper ju inte en ultrabook för att spela på, utan är ju mer ett plus att det går att spela på den.

Räkna inte med att den där transformern har något snabbare än 620m.

Permalänk

Vill ju ha det närmsta man kan komma av det bästa av alla världar, typ. Offrar ju gärna grafiken från de bättre Kepler-grejerna till ett 620 ifall jag får portability i gengäld.

Det viktigaste är som sagt att jag kan arbeta on the fly, samtidigt som jag kan ta med mig lite tidsfördriv typ Crusader Kings 2 och Guild Wars 2 - spel som 620 bör klara.

Permalänk

För mig låter det som att du är ute efter en spelmaskin och inte en ultrabook, så lyd ovanstående råd och köp en gaminglaptop i större format om det är den prestandan du söker... Med en ultrabook betalar man för det lilla formatet och då får man tumma på prestandan än så länge.

Edit: Du hann svara innan mig...

Men om du kan nöja dig med ett 620 är väl UX32VD perfekt? Uppgradera ramet, vet inte om HDD är nödvändigt... hybriden blir ju snabbare ju längre du använder den.. läs lite om den på google/reviews så kommer du förstå.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

7mm SSD

Skrivet av Pertanbus:

Hej!

Svar på en del frågor och synpunkter från mig:

Grafik
Det går inte att byta grafikkrets då den är fastlödd på moderkortet.

SSD
För dessa ultrabooks finns det inte särskilt mycket plats för en SSD, de enda jag har för mig passar är Samsungs 830-serie som endast är 7mm tjocka.

RAM
Det sitter en 2GB integrerad "sticka" och en som går att byta ut. Du kan då få 2+8GB minne, men tappar dual-channel. Jag har dock ingen riktig koll på hur stor inverkan på prestanda det har.

Har själv en N66VZ och kan säga att jag är otroligt nöjd med datorn, grym kvalitet från Asus! Jag antar att deras ultrabooks håller samma mått!

Mvh
Per

Intel X25, 320, 330, 520 funkar också men då måste man plocka bort plastramen som sitter på monterad som gör den 9.5mm tjock.

Visa signatur

Tomppe