Lugna, trevliga datorspel

Permalänk

Lugna, trevliga datorspel

Är lite av en bakåtsträvare, grejar inte modern media, och tv- spel har jag inte kunnat med sedan 8-bitars som jag tyckte var riktigt roligt. Kan köra highscore spel online ibland som kan påminna om 8-bitars. Jo 16 bitars gick ok också, men när 32-bitars kom hängde jag inte med längre.

Hursomhelst, det jag söker är fina grafiska spel som inte ställer så stora krav på utövaren, kanske mera som en animerad filmvisning med vacker natur som man kanske kan delta i ibland? Finns det nåt sånt? Kanske nåt med gammal musik också, klassisk eller varför inte lite 50-tals rock n roll eller världskrigs tango.

Jag söker helt enkelt nåt att koppla av till. Nåt vackert för ögon och öron, och som man kanske kan delta i litegrann? Men det får absolut inte vara stressigt eller ställa höga krav på tekniskt kunnande eller simultanförmåga.

Något som jag skulle uppskatta mycket är nån form av resespel där man får utforska olika värdsdelar!

Permalänk
Medlem

The Dream Machine helt klart http://www.thedreammachine.se/. Mycket trevligt spel gjort i lera med skön musik, sköna miljöer och en väldigt intressant story. Första kapitlet är gratis, det är lite hjärngympa men det är perfekt om du vill koppla och klicka runt lite

Visa signatur

SSD: OCZ-VERTEEX3 128gb | GPU: GeForce GTX 570 kfa2 | CPU: i5-3570K @ 3.4GHz | RAM:2x 4gb Corsair Dominator @ 1600MHz | PSU: Fractal Design Newton r2 650W | Mobo: Asus p8Z77-V LX | Skärm: Dell 2209WA 75Hz

Permalänk

Ja, i den stilen har jag tänkt mig, men just detta var lite väl simpelt kanske. Och hur man kommer av den jädrans ön kan man ju fråga sig. Mycket fint förslag dock, var definitivt i ungefär samma genre som jag tänkt mig.

Permalänk

Lite för mycket hjärngympa förresten, avskyr intelligenstester o kluriga gåtor i allmänhet. Usch vad jag blir stressad av sånt.

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte på var Dear Esther. Mysigt och långsamt spel med miljöer och en stil som inte kan beskrivas som annat än imponerande.

Plus för dig är att det enda spelaren behöver göra är att gå, stressigare än så blir det inte.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

The Sims?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Det första jag tänkte på var Dear Esther.

Du verkar ha tänkt rätt: http://dear-esther.com/?page_id=37

Såna där spel vill jag testa om jag skaffar en dator som grejar det hela, verkar vara ett trevligt spel.
Fyll gärna på med mer gott folk om ni kommer på nåt trevligt!

Permalänk
Medlem

Bara spel som körs på PC? Annars om du råkar ha en PS3 finns Journey.

edit: Dear ester är inte värt pengarna faktiskt. Det har förvisso fått skumt bra betyg för vad det är. Men kanske är dessa betygen ifrån hippsters? Säger inte att berättartekniken är fel. Bara att spelet levererar storyn så långsamt det kan under 30min som det tar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Har ens inte en speldator ännu, men jag är sugen!
The sims noteras likväl, tack Krawlezt.

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Bara spel som körs på PC? Annars om du råkar ha en PS3 finns Journey.

edit: Dear ester är inte värt pengarna faktiskt. Det har förvisso fått skumt bra betyg för vad det är. Men kanske är dessa betygen ifrån hippsters? Säger inte att berättartekniken är fel. Bara att spelet levererar storyn så långsamt det kan under 30min som det tar.

30 minuter! Ojdå, ja det är ju bara en tiondel av en pocketbok eller så, det lät inte som nån höjdare. Får väl vara mera om det går ut på realisation eller så då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datorvana:

Du verkar ha tänkt rätt: http://dear-esther.com/?page_id=37

Såna där spel vill jag testa om jag skaffar en dator som grejar det hela, verkar vara ett trevligt spel.
Fyll gärna på med mer gott folk om ni kommer på nåt trevligt!

Körde det en gång på HD3000 (lägsta grafiken), och det var lika trevlig då!

Skrivet av Dr_Spackel:

Bara spel som körs på PC? Annars om du råkar ha en PS3 finns Journey.

edit: Dear ester är inte värt pengarna faktiskt. Det har förvisso fått skumt bra betyg för vad det är. Men kanske är dessa betygen ifrån hippsters? Säger inte att berättartekniken är fel. Bara att spelet levererar storyn så långsamt det kan under 30min som det tar.

30 minuter är väl mer i fallet av en extrem speedrun, jag har kört det två gånger och har då spenderat fyra timmar i det.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Undrar vad Dear Esther kostar? På deras hemsida så står det nåt om 10 dollar, det är ju mindre än 70 riksdaler, men det är säkert nån demo eller så. Men om det skulle ligga omkringen hundringen i princip så är väl 30 min till 4 timmar godkänt om man tycker om spelet antar jag.

Det ska jag nog köpa om jag får mig en bättre burk, vill inte lasta på den här lilla netbooken några spel, även fast ni säger att det går att spela på lägre inställningar.

Permalänk

Backpacker 3 såklart

Permalänk
Medlem

Backpacker 3 är världens besvikelse, om man kört 1:an vill säga.
Sämst med allt skit dom la in.
Bättre i 1:an då man slapp alla dåliga tecknade inslag.

Res, svara på frågor, tjäna pengar och bli "bäst" på varje jobb

Men Svar till TS. Sorry kommer inte på nått spel som passar dina kriterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datorvana:

Undrar vad Dear Esther kostar? På deras hemsida så står det nåt om 10 dollar, det är ju mindre än 70 riksdaler, men det är säkert nån demo eller så. Men om det skulle ligga omkringen hundringen i princip så är väl 30 min till 4 timmar godkänt om man tycker om spelet antar jag.

Det ska jag nog köpa om jag får mig en bättre burk, vill inte lasta på den här lilla netbooken några spel, även fast ni säger att det går att spela på lägre inställningar.

Finns för 7,99€ på Steam, men jag köpte det för 4,99€ på deras rea i vintras om jag inte missminner mig. Inget man kan klaga på, precis.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tänkte säga Myst och Riven men du gillar tydligen inte puzzel och andra klurigheter så det passar sig väl inte.

Grymt snygga spel annars, och man kan ta det hur lugnt som helst.

Permalänk

Minecraft är väll alltid något samt grafiskt sett så blir det hela lite nostalgiskt

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem

Machinarium! Mycket skön känsla i det spelet, jo man ska lösa saker och sånt, men det är helt klart värt det. Älskar musiken också!

Visa signatur

"Nothing in this world that's worth having comes easy"

Permalänk

Gamla Lucasarts-spel kanske? Sam 'n' Max, Indiana Jones: Fate of Atlantis, enkel grafik och man klickar sig fram. Kan spelas med ScummVM. Annars är Machinarium också bra.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ingen som tänker på Monkey Island?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extyria:

Machinarium! Mycket skön känsla i det spelet, jo man ska lösa saker och sånt, men det är helt klart värt det. Älskar musiken också!

+1

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extyria:

Machinarium! Mycket skön känsla i det spelet, jo man ska lösa saker och sånt, men det är helt klart värt det. Älskar musiken också!

Håller verkligen med dig. Bästa "point and click" spelet i världshistorien.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Permalänk
Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk

Dom borde göra ett resespel tycker jag där man kan utforska olika världsdelar, annars så har man ju fått en hel del fina förslag vid det här laget.

Det som personligen ligger mig närmast om hjärtat hittills är kanske Dear Esther.

Permalänk
Medlem
Skrivet av youcanbeshiva:

Gamla Lucasarts-spel kanske? Sam 'n' Max, Indiana Jones: Fate of Atlantis, enkel grafik och man klickar sig fram. Kan spelas med ScummVM. Annars är Machinarium också bra.

Jupp, mina tankar gick också dit ganska omedelbart när jag läste trådstarten. Det finns hur många som helst, och nästan alla är grymma. Generellt sett skulle nog hela point-and-click-adventure-genren tilltala TS faktiskt, några icke SCUMM-spel jag kommer att tänka på är Myst, The Neverhood och Grim Fandango.

Om man nu ska gå utanför specifikationen lite så är en SNES-emulator + Chrono Trigger alltid en hit. Kanske inte så vackert med dagens mått mätt (även om det såg helt fantastiskt ut för att vara ett SNES-spel), men den storyn går inte av för hackor. Tillsammans med Deus Ex mitt favoritspel.

Knights of the Old Republic-spelen är värda en titt också. Vid första anblicken kan det ju verka som det är rätt mycket action, men man kan pausa och planera om när man vill, även mitt i fighter, alltså finns det absolut ingen tidspress. Grafiken är också väldigt ren eller vad man ska kalla det. Jag spelar helst dessa på Xbox, men de funkar rätt bra på PC också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Osmos är ett mycket lugnt och skönt pusselspel. Det finns även till Android- och iOS-telefoner.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Du vill ha ett lugnt spel men UTAN pussel... Då blir det jävligt svårt att hitta rätt spel åt dig Dear Esther är nog det enda kommer på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extyria:

Machinarium! Mycket skön känsla i det spelet, jo man ska lösa saker och sånt, men det är helt klart värt det. Älskar musiken också!

Ett underbart spel som verkar uppfylla dina krav. De lite klurigare gåtorna kan du ju faktiskt ta dig förbi genom att googla fram en walkthrough bara om du så vill. Även uppföljaren Botanicula är mysig, dessutom lite enklare gåtor vill jag minnas.

Mass Effect 3 går spela i ett storyläge har jag för mig - det kanske kan vara något för dig?

Slutligen måste jag hålla med dem som tipsar om de gamla Lucas art-spelen - de var väldigt charmiga och oftast relativt simpla.