Permalänk
Avstängd

Fungerar Windows 8?

Alltså, går det att köra som primäs OS utan problem?
Om vi bortser från personliga åsikter om metro osv, fungerar steam, fungerar hårdvara?
Kan jag installera chrome på det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har ju kunnat använda CP och RP ellerhur?
Då borde ju även fullversionen RTM fungera bra..

W8 är istortsett samma som W7 så nej du kan inte installera chrome Ja självklart går det:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Kan jag installera chrome på det?

Ja det går alldeles utmärkt, det intressanta är att om du har Chrome som standardwebbläsare så beter den sig som en metro-app om du öppnar den från metro/new UI och som Chrome på Windows 7 om du öppnar den ifrån skrivbordet.

Permalänk

Mer eller mindre alla program som jag testat har fungerat fläckfritt i RP så sitter man inte på någon extremt skum hårdvara så bör det inte vara några problem med tex Chrome.

Permalänk
Avstängd

Kanske ska köra på det då, ser ingen större anledning till varför inte, man vänjer sig liksom. Rätt billigt med
Kommer bar aihåg när jag drog in Vista på min datamaskin sist, det var ingen fröjd :s

Permalänk
Medlem

Allt är så rappt o najjs supernöjjd

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har problem med mitt integrerade ljudkort (realtek898), när jag pratar i mic oavsett program (skype, ts3) å skrapar det bara eller så låter jag som en "transformer".

Provat win8, win7 drivisar från realtek + Win8 egan som installeras som standard. Kan tänka mig att det är så för de som har realtek? eller?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Har inte fått igång asus audio center för ljudkortet och så har jag haft lite problem med nvidias drivrutiner (bf3 crasher samt att datorn startar om istället för att stängs av, men finns nya som kanske fungerar bättre.

Förövrigt fungerar det bra, t-balancers mjukvara fungerar till och med bättre än i windows 7.

Steam fungerar till 100%, chrome har jag inte testat på 8:an men kör seamonkey och det fungerar så har svårt att tänka mig att chrome inte skulle göra det.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Allt som fungerar på Windows 7 fungerar på Windows 8, förutom växling mellan Intels HD3000 och Radeonkortet i min laptop (där har jag det som det enda OS:et på datorn, och problemet är AMDs fel med drivrutiner, har dock inte hunnit pröva 12.8 än).

Ruskigt snabbt går det också. Nu bootar jag visserligen laptopen i EFI och från en SSD, men det tar liksom 10 sekunder från
det att datorn har startat tills att jag kan ha en webbläsare uppe liksom.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Rekordmedlem

Det mesta verkar funka, om än inte jättesmidigt vad det gäller drivers för MMI (pekdon) 8an är ju så beroende av att man träffar hörn o kanter och det är rätt knöligt vid mutimonitor setuper på en stationär dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av mrqaffe:

och det är rätt knöligt vid mutimonitor setuper på en stationär dator.

Hur då menar du? Jag har dubbelmonitor och W8 och jag tycker det är rätt förlåtande när man ska dra upp charms-menyn (win+c) t.ex.
Fast då använder jag en vanlig razor-mus, vad kör du med?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker det är allmänt segt att hitta kanterna eller så kommer de upp av misstag när man försöker nå vanliga ikoner, har provat med mus o touchpad och inget av det funkar bra, ju mer jag testat win 8 ju sämre har jag tyckt om det, jag var lite mer positiv från början, men man blir mer o mer irriterad på interfacet ju mer man utsätts för det, det känns som ett os för en leksak och inte på något sätt seriöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det är allmänt segt att hitta kanterna eller så kommer de upp av misstag när man försöker nå vanliga ikoner, har provat med mus o touchpad och inget av det funkar bra, ju mer jag testat win 8 ju sämre har jag tyckt om det, jag var lite mer positiv från början, men man blir mer o mer irriterad på interfacet ju mer man utsätts för det, det känns som ett os för en leksak och inte på något sätt seriöst.

Om du har problem med att hitta kanterna på en monitor får det stå för dig. Jag och mina närmaste har inga som helst problem med att "hitta kanter" på sina skärmar. Samma som att hitta "nedre vänster" kant på en vanlig W7-installation för att hitta startmenyn.

Hur är du irriterad på interfacet? Många som gnäller men få som faktiskt har faktiska saker att peka på.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Att hitta kanterna vid multimonitor är inte så enkelt, interfacet är mycket långsammare att hantera än 7 var iom att det kräver så mycket användarinput, inget i 8an är smidigare att nå än i 7

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av mrqaffe:

Att hitta kanterna vid multimonitor är inte så enkelt, interfacet är mycket långsammare att hantera än 7 var iom att det kräver så mycket användarinput, inget i 8an är smidigare att nå än i 7

Kan du inte komma med lite konkreta exempel istället för "Jag tycker" och "det är såhär"?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av bakemonster:

Kanske ska köra på det då, ser ingen större anledning till varför inte, man vänjer sig liksom. Rätt billigt med
Kommer bar aihåg när jag drog in Vista på min datamaskin sist, det var ingen fröjd :s

Vad kostar det/vart kan man köpa det? Efter ett par rappa google sökningar så kammar jag noll xD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Printscreen:

Kan du inte komma med lite konkreta exempel istället för "Jag tycker" och "det är såhär"?

Nä mer konkret kan jag inte vara utan att spela in en video, och det är en massa jobb med det, men om man har använt 8 så lär man inte ha missat att det kräver mer rörelser och längre väntan för att nå saker, dessutom är det oerhört knöligt att få överblick, man får i princip öppna programmappen på c för att se sina program på ett vettigt sätt, söka fungerar inte, gruppera program fungerar inte, jag håller med om det de tar upp i videon, win 8 har en del bra saker under skalet men skalet är så enormt uselt att det gör helheten snudd på oanvändbar för de som vill göra annat än leka på "sociala medier" det känns som en leksak som helt saknar nyttofunktionaliteten, det är ett stort steg bakåt från win 7 som inte den nya filhanteringen kan uppväga, 8 kan inte utnyttja multimonitor (eller inte ens stora enkelmonitorer) på ett bra sätt eftersom det är gjort för små touchstyrda enheter och fungerar mycket långsammare när man ska styra det med mus än vad 7 gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä mer konkret kan jag inte vara utan att spela in en video, och det är en massa jobb med det, men om man har använt 8 så lär man inte ha missat att det kräver mer rörelser och längre väntan för att nå saker, dessutom är det oerhört knöligt att få överblick, man får i princip öppna programmappen på c för att se sina program på ett vettigt sätt, söka fungerar inte, gruppera program fungerar inte, jag håller med om det de tar upp i videon, win 8 har en del bra saker under skalet men skalet är så enormt uselt att det gör helheten snudd på oanvändbar för de som vill göra annat än leka på "sociala medier" det känns som en leksak som helt saknar nyttofunktionaliteten, det är ett stort steg bakåt från win 7 som inte den nya filhanteringen kan uppväga, 8 kan inte utnyttja multimonitor (eller inte ens stora enkelmonitorer) på ett bra sätt eftersom det är gjort för små touchstyrda enheter och fungerar mycket långsammare när man ska styra det med mus än vad 7 gör.

OT: Det var den längsta meningen jag sett nånsin.