Systemkamera för vanliga foton samt mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är ju olika kameror i dom paketen, men inte insatt i Canon systemet... men något vassare kamera + mer räckvidd 18-135..
men är ju nästan dubbla priset, beror ju på hur mycket du vill satsa..
om du bara vill prova på lite och se om du verkligen vill fota mycket.. så kanske det billigare alternativet..

T'nk på att objektiven är det viktigaste i systemet, sedan så kan saker förbättras med en bättre kamera.. men en kamera används kanske 5 år
medans dom finare objektiven används kanske 20 år.. (kitlinser undantagna eftersom dom byter man nog upp om man har intresset)

vet inte exakt vad skillnaderna är.. men vikbar skärm på 650 är kanske bra.. har själv en *artikulerbar skärm* som sony väljer att kalla det och har använt mer än jag trodde..
men mest att titta ovanifrån på skärmen för att ta till exempel macro nära marken.

Är det objektivet som står för merparten av kostnaden så är det absolut värt det om du vill ha lite längre räckvidd.
650 verkar vara 2012 år modell medan 600 är 2011 modellen.. på 1 generation kan man nog inte räkna med några superstora skillnader.

600D har också en rörlig skärm, kan du förklara vad räckvidd betyder? Är det hur långt jag kan zooma och endå ha bra kvalité?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vincent:

Är paketet med 135mm och 650D värt det extra pengarna tror du?

Vågar inte svara på det, kan inte skillnaden på de två modellerna. Däremot tycker jag att 18-135mm är ett bra objektiv, jag har det själv och trots att jag har andra (dyrare) objektiv med bättre skärpa och/eller större bländare så ere oftast 18-135an som sitter på kameran...

Vilka situationer tror du att du kommer fota mest i? Och hur mycket kommer du filma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allroundnörd:

Vågar inte svara på det, kan inte skillnaden på de två modellerna. Däremot tycker jag att 18-135mm är ett bra objektiv, jag har det själv och trots att jag har andra (dyrare) objektiv med bättre skärpa och/eller större bländare så ere oftast 18-135an som sitter på kameran...

Vilka situationer tror du att du kommer fota mest i? Och hur mycket kommer du filma?

Skickades från m.sweclockers.com

Har varit i en butik nu och frågade en säljare, och största skillnaderna är väl i filmningen, 650D har Stereo mic, medans 600D är mono, vilket är en klar förbättring, märke även när jag klämde&kände att 650D har touchskärm, vet dock inte om 600D har det?

Permalänk
Medlem

Fick ett mail ifrån CDON att om jag köpte en Canon 600D med 18-55 objektiv så fick man med ett 55-250 på köpet 5995:- allt som allt...

Skrivet av Vincent:

Stereo mic, medans 600D är mono, vilket är en klar förbättring

Du kan ju använda en extern mic om du filmar mycket

Visa signatur
Permalänk

Som en ny börjare du skulle bli skulle jag satsa på Nikon D3200. och köpa till objektiv som är bra,
För att få bra bilder så hänger det mycket vad man har för objektiv.
Den har ju 24 pixelar, bra om du vill göra tavlor i stora storlekar, eller om du ska redigera. Om du tar ett kort på naturen med en sol och ett träd, så vill du bara få fram trädet genom att skära bort resten, och sedan skriva ut den, då blir bilden mycket bättre.
kan köra Wifi,
självutlösare via mobil
guide läge som hjälper dig att få fram bättre bilder
Filma 29 min på 1080 P

Det jag gillar med Nikon är att det känns som att det är mer kvalité, och Canon låter rätt mycket när man tar kort och det kan jag störa mig lite på.

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Som en ny börjare du skulle bli skulle jag satsa på Nikon D3200. och köpa till objektiv som är bra,
För att få bra bilder så hänger det mycket vad man har för objektiv.
Den har ju 24 pixelar, bra om du vill göra tavlor i stora storlekar, eller om du ska redigera. Om du tar ett kort på naturen med en sol och ett träd, så vill du bara få fram trädet genom att skära bort resten, och sedan skriva ut den, då blir bilden mycket bättre.
kan köra Wifi,
självutlösare via mobil
guide läge som hjälper dig att få fram bättre bilder
Filma 29 min på 1080 P

Det jag gillar med Nikon är att det känns som att det är mer kvalité, och Canon låter rätt mycket när man tar kort och det kan jag störa mig lite på.

Har kännt på en Nikon och tycker inte det känns lika bekvämt som när jag kände på Canon 600D/650D och jag tycker det är ganska viktigt!

Permalänk

Varför skriver ingen om Olympus dessa är profssiga kameror vatten tät exempel är in E3'a
Kan tipsa om Olympus E30 !

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Varför skriver ingen om Olympus dessa är profssiga kameror vatten tät exempel är in E3'a
Kan tipsa om Olympus E30 !

Mvh: Eric

Olympus är ett marginalmärke till vilket det är svårt att hitta objektiv och utrustning. Visst gör olympus fina kameror men de har inte samma utbud i systemkameror som de två stora märkena har, samma gäller pentax.
Du kommer helt enkelt och gör reklam för det du själv köpt.

Tycker TS skulle kunna kolla på begagnade kameror från de högre segmenten.

Permalänk
Skrivet av Vincent:

Har varit i en butik nu och frågade en säljare, och största skillnaderna är väl i filmningen, 650D har Stereo mic, medans 600D är mono, vilket är en klar förbättring, märke även när jag klämde&kände att 650D har touchskärm, vet dock inte om 600D har det?

Om jag var i din sits och hade tajt budget så skulle jag köpt 600D + 18-135mm = 7500:-

Som du kan se i den här jämförelsen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=823133,697573,1282052 så är det väldigt lite skillnad mellan 600D och 650D.

Men om du ändå tänker lägga 1500:- mer, som 650D kostar, då är det bara 500 spänn upp till storebror 60D. På den har du ett skrollhjul på baksidan som är sååå himla smidigt till allt möjligt. Tex när du fotar manuellt, då styr du bländaren med tummen på skrollhjulet och slutartiden med pekfingret på hjulet vid avtryckaren. Du använder det till att bläddra genom bilder med mera. Sen är det en vädersskyddad kamera också, du behöver inte oroa dig för lite regn. Den har större bildbuffert och bättre batteri också. Canon 60D+18-135mm = 9500:-.

Alla som filmar använder externa mickar. Bra ljud gör magi med crappy bild.

Permalänk
Skrivet av grafit:

Olympus är ett marginalmärke till vilket det är svårt att hitta objektiv och utrustning. Visst gör olympus fina kameror men de har inte samma utbud i systemkameror som de två stora märkena har, samma gäller pentax.
Du kommer helt enkelt och gör reklam för det du själv köpt.

Tycker TS skulle kunna kolla på begagnade kameror från de högre segmenten.

Just Pentax kan man använda äldre manuella objektiv med K-fattning. Och om inte det räcker kan man med en M42-adapter använda ännu mer. Kanske en objektivutbud större än Nikon och Canon. Då är det begagnat man ska titta efter.

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allroundnörd:

Om jag var i din sits och hade tajt budget så skulle jag köpt 600D + 18-135mm = 7500:-

Som du kan se i den här jämförelsen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=823133,697573,1282052 så är det väldigt lite skillnad mellan 600D och 650D.

Men om du ändå tänker lägga 1500:- mer, som 650D kostar, då är det bara 500 spänn upp till storebror 60D. På den har du ett skrollhjul på baksidan som är sååå himla smidigt till allt möjligt. Tex när du fotar manuellt, då styr du bländaren med tummen på skrollhjulet och slutartiden med pekfingret på hjulet vid avtryckaren. Du använder det till att bläddra genom bilder med mera. Sen är det en vädersskyddad kamera också, du behöver inte oroa dig för lite regn. Den har större bildbuffert och bättre batteri också. Canon 60D+18-135mm = 9500:-.

Alla som filmar använder externa mickar. Bra ljud gör magi med crappy bild.

Ja, men för någon som kommer filma en hel del men inte är beredd på att investera...säg 2k i en extern mic (gissar att det kostar så mycket, säg till om det inte är så) så är väl stereo klart bättre en mono som är på 60D och 600D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Ja, men för någon som kommer filma en hel del men inte är beredd på att investera...säg 2k i en extern mic (gissar att det kostar så mycket, säg till om det inte är så) så är väl stereo klart bättre en mono som är på 60D och 600D.

Stereo är väl bättre än mono men för 399:- så får du en ännu bättre än den inbyggda. Det finns ju givetvis mikrofoner för 2000:- också men det blir kanske lite överkurs.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mp5sd:

Stereo är väl bättre än mono men för 399:- så får du en ännu bättre än den inbyggda. Det finns ju givetvis mikrofoner för 2000:- också men det blir kanske lite överkurs.

Håller med. Om du ska filma mycket så kommer du märka stort skillnad om du sätter på en riktad mikrofon. Den behöver inte vara dyr. Att den inbyggda micken har mono är inget som skulle stoppa mig från att köpa 60D eftersom mikrofoningången är i stereo. Eftersom det skiljer så lite och du får så mycket mera kamera för 500 spänn till, som det skiljer mellan 60D och 650D så skulle jag, om jag var du, i alla fall gå till en affär och klämma lite på 60D. 650D är säkert en bra kamera och ett bra köp. Men det som skiljer om du går en klass uppåt är en proffsigare kamera, byggd för för erfarna användare. 600D och 650D är i en serie som är gjord för konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allroundnörd:

Håller med. Om du ska filma mycket så kommer du märka stort skillnad om du sätter på en riktad mikrofon. Den behöver inte vara dyr. Att den inbyggda micken har mono är inget som skulle stoppa mig från att köpa 60D eftersom mikrofoningången är i stereo. Eftersom det skiljer så lite och du får så mycket mera kamera för 500 spänn till, som det skiljer mellan 60D och 650D så skulle jag, om jag var du, i alla fall gå till en affär och klämma lite på 60D. 650D är säkert en bra kamera och ett bra köp. Men det som skiljer om du går en klass uppåt är en proffsigare kamera, byggd för för erfarna användare. 600D och 650D är i en serie som är gjord för konsumenter.

Okej, ska se om jag kan känna på en 60D!